BMW X5 xDrive30d High Executive (2014) #3

autoreview

BMW X5 xDrive30d High Executive (2014)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive30d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst207.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor als nog ijzersterk

  • 207.000 km

INGEREDEN

27.000 KM 28 DECEMBER 2014
Na mijn goede ervaringen met de E39 525d mijn midlife crisis proberen te temperen middels dit rijdende flatgebouw. Zoals een Autoweek collega de X5 noemde.

Als een van de eerste in Nederland deze X5 mogen ontvangen, dus helemaal verlost van kinderziektes bleef ik niet. Maar die zijn allemaal snel en naar behoren opgelost. De kinderziektes die zich de eerste paar maanden voor deden:

- adblue waarschuwingen terwijl het reservoir vol zat
- interieur geluid door afstelling achterklep
- trillen bij remmen op hogere snelheid
- stuurverwarming werkte initieel niet
- softclose een keer defect en de achterdeuren gaan dan iets open maar hangen nog wel in het slot.

Ik kan mij voorstellen dat iemand dan schrikt van zo'n lijst. Maar het is allemaal met wat afstelling, software updates en vervangen van onderdelen zeer snel en kosteloos verholpen. Ben dan ook tevreden met de service van BMW Hans Severs in Woerden. Daarbij valt mij nogal snel wat op, aangezien ik in de categorie hystirisch val als het om auto's gaat.

De lak, ruiten en velgen heb ik laten voorzien van een lakbescherming van Modesta, laten doen door Harold Visser in Bunschoten. Ook daar ben ik zeer tevreden over en de auto ziet er uit als nieuw na bijna een jaar.

De auto rijdt zeer goed, is zeer stil en vrij van geluiden of trillingen. Iets verschil tussen geluid tussen de 19" winterbanden en de 20" zomerbanden is er wel, de winterbanden zijn stiller. Heb voor de 20" gekozen vanwege de looks. Het onderstel is uitstekend, maar ik moet hier wel vermelden dat ik het adaptive onderstel heb met alle toeters en bellen. Overhellen in bochten is er niet bij.
Over het elektrische sturen wordt veel geschreven in de media. In het begin was het inderdaad even wennen, maar ik merk er nu niets meer van ook niet bij veel wind. Vind het eigenlijk wel prettig.

Aan ruimte geen gebrek en je kan makkelijk met de familie op stap zonder te denken waar laat ik het. Daar had ik met 3 vrouwen in het gezin in de 5 sedan wel last van.
Ik zal hier geen optielijst plaatsen, dat leest niet makkelijk weg, maar alles zit er op behalve de active cruise control, lane departure warning en de B&O heb ik niet genomen maar de HK installatie. Daarbij heb ik zwart Dakota leer en niet de Nappa varianten, die was er toen nog niet in het zwart en daarbij maken de dames nogal snel wat krassen achterin. Er zijn wel opties die ik eventuele kopers zou willen aanbevelen:

- let er op wat voor dashboard je krijgt, als je een high executive neemt is het geen probleem omdat je dan ook de HUD neemt. Maar in de basis versie missen sommige (in VS) de verlichting.
- 4 zone airco is naar mijn mening een must in zo'n balzaal zeker omdat je extra outlets krijgt in de raamstijlen.
- zonder 4 camera's rond om wordt het wat eng in een parkeergarage.
- de 30d is meer dan voldoende als het gaat om motorkeuze.

Het verbruik valt voor mij persoonlijk mee, ik rijd voornamelijk snelweg waarbij er notabene bijna alles traject controle heeft. Ik zit met alles gemiddeld op 7.9L/100KM. Dat komt met name omdat deze kar bij tegenwind, heuvels op stad met gemak boven de 1 op 10 uitkomt, maar op de snelweg zonder wind haal ik ook 6.2L/100KM. Gemiddeld tank ik om de 1100km.

Valt er niets negatiefs te noemen? Bij hogere windsnelheden of hogere snelheden afhankelijk van de windrichting kan de bovenhoek van het zijraam iets windgeruis genereren (>140 pas), niet altijd dus maar soms. Het valt des te meer op, omdat je de motor totaal niet hoort.

De airconditioning wil zo snel naar de gewenste temperatuur dat als je een koele parkeer garage verlaat in de zomer en het interieur is kouder dan ingesteld, er warme lucht in wordt gepompt om 5 minuten later weer te gaan koelen. Dit is natuurlijk ook manueel te beïnvloeden. Dus het hoeft geen probleem te zijn.

Mocht iemand met vragen zitten mail gerust en anders hoop ik dat eventuele kopers een beeld hebben kunnen krijgen van wat je kunt verwachten.

STILL GOING STRONG

97.000 KM 10 SEPTEMBER 2017
We zijn al weer wat jaren verder en een mooi moment om wat te zeggen over de betrouwbaarheid. Inmiddels staat er net geen ton op de teller.

De auto voldoet nog steeds aan alle wensen, het is voor mij een heerlijke alleskunner. Of de paardentrailer er nou achter moet of met de bak naar het grofvuil of lekker de bossen in, het maakt allemaal niet uit. Het gemak waarmee je vol beladen een bergpas over rijdt blijft adembenemend in de zin dat het altijd lijkt of de auto niet hoeft te werken.

Los van het regulier tanken en een beurt heeft de auto onlangs nieuwe banden gekregen. Ze hadden nog iets langer mee gekund qua profiel (3.5mm) maar door het cuppen werd voor mij de herrie met 65 & 75 km/h ondragelijk. Dat ligt echter eerder aan DUNLOP dan aan BMW naar mijn mening. De auto is nu weer fluister stil.

Klachten zijn er niet geweest en over respectievelijk 10 & 13000km zijn voor het eerst de remblokken aan de beurt. Zoals ik er nu over denk zet ik er nog een paar ton op en dan gaan we maar elektrisch rijden. De kinderen zijn dan ook het huis uit.

Op naar de volgende ton.

EEN DIKKE TON VERDER

207000 26 APRIL 2024
Ik heb de hele autoreview moeten knippen en plakken in een nieuwe want na zoveel jaren lukte het niet meer bij mijn vorige account te komen. Aangaande de auto:

Bij een km stand van 120.000 heb ik de ZF automaat helemaal laten servicen bij ZF. Gewoon preventief. Er waren geen klachten.

Zo rond de 150.000 2x luchtvering achter vervangen. Eentje lekte.

Qua slijtage onderdelen heb ik bij 187.000 de draagarmen voor (4x) 4x nieuwe schijven en dus ook blokken vervangen. Dat is dan meteen een dure beurt, ik meen rond de 3500€.

Na jarenlang runflats te hebben gereden was ik het snelle cuppen en dus gaan zingen van de banden spuugzat. Heb sinds 2 jaar Michelin Pilot Sport 4S banden er onder als zomerbanden en ik ga niet meer terug naar runflats.

Al met al is het een ontzettend fijne km-vreter die op de dag tot vandaag qua betrouwbaarheid niets te wensen overlaat. De auto is een hele fijne alleskunner. En al hoewel ik door de jaren heen wel eens bezig ben geweest met een opvolger was er altijd wel een reden om het niet te doen. Onlangs nog nieuwe carbon trim delen er in laten zetten.

De auto wordt nog steeds dealer onderhouden en is in nieuwstaat. De enige reden om de X5 weg te doen is als ik echt weinig ga rijden en de maandelijkse kosten niet meer wil hebben, maar voor als nog blijft de wagen in de familie. De i5 touring heeft voor mij persoonlijk nog net te weinig bereik voor dat geld (>107k €), en ik mis eerlijk gezegd bij BMW de mogelijkheid voor een panoramadak dat open kan. Dus ik kijk wel aandachtig naar de Porsche Macan-e, maar ik ga rustig afwachten wat de prijzen gaan doen. Ik zit er niet op de wachten mee te dingen in de kampioenschappen rap afschrijven. Het betreft namelijk een particuliere aankoop en geen lease en de early adapters qua EV's hebben daarvan mogen 'genieten'. Maar wie weet komt BMW met een Neue Klasse die mijn hart sneller doet kloppen. Een i4 vindt ik wel erg mooi, maar ik krijg mijn schoonzoon of ouders daar niet ingepropt.

Dus wie weet tot dus de volgende update bij de volgende ton

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.