BMW X5 xDrive30d High Executive (2014) #2

autoreview

BMW X5 xDrive30d High Executive (2014)

Signalement

UitvoeringX5 xDrive30d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW X5 30d

  • 40.000 km

Deze review is een overzicht van begin tot eind. Na 3 jaar private lease is de X5 terug naar BMW.

Na de uitstekende ervaringen met mijn oude 530d, was het plan om eens voor een private lease BMW te gaan, daar dit belastingtechnisch in Frankrijk zeer interessant is voor prive-rijders.

Na een zeer interessant aanbod van de dealer bij de nieuwe X5 uitgekomen. Geloof het of niet, ik ging daar heen om een i3 te leasen.
De verkoper zag dat ik groot fan ben van het merk en stelde voor om voor de lol eens een blokje om te gaan, want hij kon mij nogal verrassen met een interessante berekening…

De klos.
Zo gezegd, zo gedaan, ik was om natuurlijk na de proefrit. Wat een heerlijke tank is dit.
Ik heb dus ook totaal geen andere dikke SUV overwogen, ik ging naar de dealer om ecologisch, electrisch te rijden weet u nog...?

Laat het nu net zo zijn dat in de maand dat ik er was, BMW Frankrijk hun X5 verkopen een impuls wilde geven door de private lease (LOA heet dat hier) zeer aantrekkelijk te maken.
Voor een bijna verwaarloosbaar verschil kon ik 3 jaar in een dikke X5 rijden, tenzij ik heel graag de i3 mee wilde nemen. Nee bedankt! Ik doe gek de komende 3 jaar en stelde een voor mij prachtige X5 samen.
Hier in Frankrijk speelt totaal niet dat BMW een patserimago heeft (iedereen rijdt als gekken, dus asociaal weggedrag is niet merk-gerelateerd :-)) en een dikke SUV heeft totaal negatieve associatie.

Het is geworden:
X5 30d X-Drive X-Line (wat hier betekent dat je mat chromen accenten krijgt in de grille, dakdragers en 19inch velgen)
Deze auto verdient (no offence 25d rijders! ;-)) een 6 cylinder. Dat had mijn vorige 5 ook en het geeft zo’n gevoel van overmacht. Plus een heerlijk dik geluid.
*Imperial Blau
*Chocolate leder interieur
*GPS Professional
*Sportautomaat met flippers (ja ik gebruik ze echt, vooral om op de motor af te remmen heuvelafwaards)
*Harman Kardon surround Audio
*Pano dak (top)
*Surround view (ideaal bij inparkeren)
*Head up Display (top)
*Stoelverwarming
*Adaptieve Xenon (top)
*Electrisch verstelbare sportstoelen met uitschuifbare steun voor de onderbenen.
*Het geweldig aanpakkende M-sport stuurwiel met stuurwielverwarming.


Het is echt letterlijk een tank. Vooral de voorkant vind ik erg indrukwekkend, de achterkant lijkt zeer veel op het vorige model.

Je zit hoog, maar niet zo op de bok als in menig Range Rover bijvoorbeeld.
Het M-sportstuur is een absolute aanrader. Het ziet er prachtig uit en voelt super aan. De stuurwielverwarming is heerlijk in de winter.

Rijden
De auto is comfortabel, maar om toch het ‘dynamische BMW karakter’ te behouden, redelijk stug gedempt. Verwacht geen 7 serie comfort. Misschien dat het adaptieve onderstel hier voor kan zorgen, maar dat is een van de weinige opties die ontbreekt (op een gegeven moment is het mooi geweest bij de Vrienden van BMW. Je loopt letterlijk leeg op de optielijst…).
Dankzij de vierwielaandrijving is de tractie geweldig. Op een volkomen besneeuwde snelweg, rijd je met twee vingers in de neus iedereen voorbij zonder ook maar een enkele keer om tractie verscholen te zitten. Natuurlijk moet je niet te hard gaan, want als je moet remmen heb je niets aan je mooie vierwielaandrijving. Zeker op nat wegdek kan de auto altijd zijn enorme koppel kwijt.

Wat een heerlijke machine is deze 6 in lijn. Bij driekwart gas klinkt hij dik, maar in de hoogste toeren hoor je toch echt een lichte dieselratel.
De explosie op de tussensprint blijft heerlijk. Deze auto geeft je het gevoel ‘genoeg’ (zoals ze bij Rolls vaak zo mooi zeggen) vermogen te hebben en het 6 cylinder-geluid past daar perfect bij.

De allom geprezen 8 verzets automaat is een juweel. Zacht als boter als je rustig rijdt, met een lekkere klap als je hem handmatig in de sportstand laat wisselen. Tevens schakelt de bak erg snel en precies wanneer jij wilt.

Ruimte
Vanbinnen is hij net zo ruim als hij er van buiten uitziet. De kofferbak is enorm, mede dankzij het niet bestellen van de derde zitrij, heb je ondervloers nog een groot gat (met een mooie gasdemper wordt de bodem omhoog gehouden) waar makkelijk 3 sporttassen onder kunnen.
Verder zit er in de rolhoes mooi een net geintegreerd dat zorgt dat de spullen tot het dak geladen kunnen worden zonder gevaar voor de passagiers.
De auto is breed, maar dat komt perfect van pas omdat er bij ons 3 grote kinderstoelen naast elkaar moeten.


Na alle hosanna-verhalen, mankeert er ook nog iets? Natuurlijk! Ik ben en blijf een Pietje Precies (en Nederlander) dus er valt altijd wel iets te zeuren haha.
*Neem altijd de electrisch verstelbare lendensteun. Daarmee kan je namelijk ook de wangen van de stoelen breder of smaller maken. In de folder stond dat dit automatisch bij de sportstoelen zat, maar dat geldt dus alleen voor de comfort-stoelen (die ik eigenlijk wilde maar niet in dit kleur leer leverbaar waren). De standaard sportstoelen zijn zeker niet sportief. Misschien voor een stevige Amerikaan, maar voor een normaal postuur zijn de stoelen te breed.
*Er zit soms een ratel in de achterbank en de dealer heeft geen idee waar het vandaan komt.
*De X5 wordt altijd geroemd om z’n dynamische rijkwaliteiten, maar dat is dan wel in zijn klasse. Verwacht absoluut geen sportieve auto, maar zeker vergeleken met een ML/XC90 bijvoorbeeld hang je veel minder uit je stoel op een snel genomen rotonde.
*De grote banden zorgen voor redelijk wat rolgeluid in de auto. Over het algemeen had de isolatie wel iets beter gekund op hogere snelheid.


Einde na 40.000km en 3 jaar.

Helaas zijn de sleutels weer ingeleverd.
Het waren 3 prachtige jaren, maar nu is het tijd om toch te switchen naar mijn originele plan.
De verkoper viel bijna van zijn stoel, maar verandering hoeft niet altijd slecht uit te pakken (review i3 volgt).

Eindoordeel:

De X5 is een heerlijke bak met een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit.
De motor-bak-combinatie is om door een ringetje te halen en met een gemiddeld verbruik van tussen de 1 op 13 (winter) en 1 op 14 (zomer) rijd je makkelijk 1000km op de 85 liter tank (tijd zat om Netflix te kijken tijdens het tanken).

Ja hij is erg groot, maar dat went zeer snel. De 360 graden camera zorgt ook voor makkelijk inparkeren.
Is er een optie die ik niet nogmaals zou bestellen? Eigenlijk niet. Alles werkte perfect, alleen zou ik volgende keer voor de Comfort Zetels gaan. Of de sportstoelen met de elektrische lendensteun.

De Adaptieve Xenon-lampen werken erg mooi en houdt ander verkeer in het donker terwijl groot licht brandt (Full LED was een optie van 2000 euro en gaf niet heel veel meer licht, wel witter, maar voor mij het prijsverschil niet waard).

Het HUD is zeer uitgebreid (snelheid, cruise control info, max snelheid en uitgebreide info voor de navigatie).

Technisch totaal geen problemen gehad, 1 normaal beurtje na 2 jaar zonder issues. De auto heeft geen druppel olie verbruikt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.