BMW X5 xDrive25d (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X5 xDrive25d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Een BMW???
- 4.000 km
Een BMW??? Dat is de eerste reactie die ik meestal krijg als ik mijn nieuwe auto voorrijd... Niet dat we tegen BMW waren, we hadden er gewoon nooit iets mee. Bovendien... dat imago, weet je wel, die patser-auto's?
Maar ja, het werd tijd voor een nieuwe, de Galaxy was een fantastische gezinswagen, maar had ondertussen al meer dan 100.000km op de teller staan, dus begonnen we te dromen over iets nieuw... Na enige tijd waren we akkoord dat het een full-size SUV zou worden. Ruimte voor de kids + bagage, hogere zitpositie én de mogelijkheid om in het premium-segment te gaan shoppen (dat hadden we met de monovolume nog niet, tenzij op die lelijke R-klasse van Mercedes na).
Keuzes (waar we begin maart voorstonden):
- De nieuwe Audi Q7 was er nog niet;
- De oude Audi Q7 was uiteraard te achterhaald;
- De VW Touareg had op dat moment geen zuinige Diesel
- De nieuwe Volvo XC90 had met de D5 een goed alternatief, was al bestelbaar, maar ik had hem nog niet in real life gezien. En vond hem in de boekjes niet zo mooi
- De Mercedes ML (of GLE) is een mooie en ruime auto, goed alternatief, maar 1. Duurder (in België) en het interieur vind ik ook niet zo mooi
- De BMW X5 die qua budget relatief gezien heel goed meeviel, die ook heel mooi is, maar wel BMW... weet je wel...
Uiteindelijk dus toch voor de X5 gekozen, aangezien zij het beste financiële voorstel konden geven.
De auto:
- BMW X5 X-Drive 25d (jawel, een 2-liter 4-cilinder :) )
- Zwart metaalkleur
- Zwart Lederen Interieur
- Business Pack (België) met Lederen interieur, zetelverwarming, navigatiesysteem professional, run-flat banden, Xenon, PDC voor- en achteraan, etc...
- Zwarte hemelbekleding
- Panorama schuifdak
- Achteruitrij-camera
- Connected Drive (RTTI, BMW Online, BMW Apps, ...)
- Lichtpakket
- Donkere velgen 19" (type 449)
- Exclusive Line Exterieur
- Sportstuur
- Shadow-line exterieur
- Shadow-line dakdragers
- Elektrisch wegklapbare trekhaak
- Entertainment systeem achteraan (after-market inbouw)
Sinds 3 juli zijn we de wagen gaan ophalen en is ons avontuur begonnen. Zelfs de ophaling was de moeite waard. We waren met ons hele gezinnetje (iedereen wou erbij zijn) de wagen gaan halen bij BMW Jorssen in Aartselaar en dit was op zich al een hele ervaring. We kwamen toe en werden boven de toonzaal in een aangenaam salon gezet, waar de verantwoordelijke voor de oplevering plots met kleine cadeau'tjes voor onze 3 kindjes afkwam (schaal-auto's van de X5). Zij waren natuurlijk al in de wolken. Nadat mijn vrouw een mooie bos bloemen in ontvangst mocht nemen en bij het nuttigen van een drankje een beetje basisinformatie werd meegegeven, mochten we plaatsnemen in een elektrisch golf-karretje. We werden over het terrein naar het aflever-gebouw gereden waar de nieuwe auto mooi stond te blinken. Papa was tot nu toe buiten de prijzen gevallen, maar die auto zou veel goedmaken :). Toch hadden ze in de auto ook voor papa nog een mooie fles Champagne klaarstaan "selectionné par Jorssen".
Een kwartiertje uitleg later konden we vertrekken. Normaal krijg je een heel uitgebreide uitleg, maar ik ben nogal snel met IT-dingen, waardoor verantwoordelijke voor de oplevering snel doorhad dat hij het iDrive systeem niet te veel diende uit te leggen.
Wat een auto... letterlijk. Want hij is zeer breed! Dat geeft natuurlijk een groot voordeel dat de kindjes er goed inpassen, maar parkeren is wat aanpassen. Aangezien al onze vorige auto's een achteruitrijcamera hadden, was dat ook hier sowiso een aan te vinken optie. Al een geluk, want zonder camera achteraan zal het niet makkelijk zijn om te parkeren!
Toen begonnen de eerste kilometers. We hebben specifiek voor de 25d gekozen omwille van de CO2-uitstoot die hier nog redelijk is, in combinatie met een redelijk aanvaardbaar verbruik. Hybrides of plug-in hybrides hebben nog lagere uitstoten, maar da's theorie. Als je lange ritten doen zoals ik, kan je slechts 10% of 15% van je verplaatsing elektrisch doen en zit je daarna vaak met een benzine slurpende motor waarbij je nooit aan de opgegeven cijfers geraakt. PHEV was dus geen optie.
Het verbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot waren dus doorslaggevende argumenten (in vergelijking met andere SUVs uiteraard...). En dit valt zeker niet tegen! In de Galaxy zat ik aan een gemiddeld verbruik van 7,8L/100km. Mijn eerste woon-werk kilometers (druk maar geen file) zat ik met de BMW aan 7,2L/100km. En dat cijfer is in de praktijk zeer makkelijk haalbaar, op voorwaarde dat je niet begint te vlammen op de snelweg, of dat je geen file hebt. Na 4.000 km geeft de boordcomputer een gemiddelde van 7,8L/100km. Net zoveel als de Galaxy, maar wel een veel zwaardere auto, met meer vermogen.
Van zodra mijn eerste afrekening van de tankkaart binnenkomt (hierop staan de kilometers ook vermeld), zal ik de verbruiksmonitor mee aanvullen.
Het is een fantastische rijders-auto. Wij zijn een week na de oplevering in volle comfort met de wagen naar de Provence vertrokken. Zonder moeite heeft de auto ons tot ginder en terug gebracht. 's morgens en 's avonds zalig met het panorama-dak volledig open (bijna 1 vierkante meter opening), tijdens de dag zelf lekker koel door de zeer goed werkende airco die het serre-effect van het dak perfect aankan.
Met 3 kinderen + bagage dus op vakantie in deze auto! Dat was perfect te doen. We hadden initieel een beetje schrik dat de bagage-ruimte zou tegenslagen (in vergelijking met een Galaxy uiteraard). Maar door het ontbreken van een reserve-wiel (run-flat) en aangezien we geen 3de zitrij hebben gekozen, is er een zeer grote ruimte onder de koffervloer, waar wij de 3 steppen van de kids + de buggy (Quinny Zap 2 Extra) volledig onder kregen + zelfs nog wat zwem banden, plankjes etc. In de koffer zelf staken we 3 grote samsonites rechtop (liggend op hun lange kant) + een grote picknickmand en de toilettas. Alles bleef mooi net onder de zetelrand, waardoor we nog steeds het volledige zicht naar achteren hadden.
3 kinderen op de achterbank is qua ruimte perfect haalbaar. 1 kritische noot hier toch. Er kunnen wel 3 kinderzitjes naast elkaar, maar de gordel aansluitpunten van de buitenste zitplaatsen zitten zo ver naar het midden, dat de middelste kinderstoel er bovenop staat. Je kan er dus onmogelijk aan. Maar een korte blik op www.autogordelverlenger.nl heeft ons de oplossing gebracht. De kindjes op de buitenste zitplaatsen kunnen nu zelf hun gordel aan en uit doen. De middelste gordel is jammer genoeg net iets anders, waardoor de gordelverlenger hier niet past. De middelste zitplaats is dus iets moeilijker vast te klikken, maar mits enige oefening zijn we er al zeer bedreven in :). Bovendien zal onze oudste zoon niet lang meer op zo'n zitje moeten zitten, waardoor hij vrij snel gewoon op de bank kan zitten.
Ook het lichtpakket is een enorm leuke optie. Als het donker is, krijg je in het interieur allemaal gekleurde led-strips te zien (kleur en helderheid kan je zelf instellen), die het interieur een bepaalde rust geven. Wij hebben de sierelementen niet gewijzigd, die zijn nog standaard aluminium, maar die kleuren leds geven op dat aluminium een zeer mooi effect! Een aanrader!
Tot slot nog even die motor... X-Drive 25d... zeggen ze :). Het is effectief gewoon de bekende 2-liter van BMW waar ze een extra turbo'tje hebben opgezet. Jaja, wij rijden met een bi-turbo :). Nu ja, het motorblok perst er dus 218pk uit, wat eigenlijk vergelijkbaar is met het vermogen dat de eerste 3-liter SUV's van 10 jaar geleden produceerden.
De prestaties zijn niet bliksemsnel, maar dat mag je ook niet verwachten. Maar die 218pk zijn wel voldoende om "snel" weg te komen en zeker snel te hernemen. De 8-bak schakelt bliksemsnel en vindt altijd een perfect toerental. De meeste lease-auto's met hun 2-liter met 130 à 150 pk blijf je dan ook makkelijk voor. Qua prestaties heb ik dus nog geen moment het gevoel gehad: dit moet sneller kunnen. Uiteraard kan alles sneller, maar ik heb nog niet op mijn honger gezeten qua vermogen. De prestaties zijn dus zonder meer goed.
Tot hier mijn eerste review. Het is allemaal nog wel wat rozengeur en manenschijn. Ik vul zo snel mogelijk de verbruiksmonitor aan, en de komende maanden ga ik allicht weer heel wat kilometers (alleen) afmalen, waardoor er binnenkort zeker een update komt over rijgedrag etc.
Een jaar lang rijplezier
- 50.000 km
Ondertussen de kaap van 50.000km overschreden. We hebben de auto ondertussen 1 jaar en hij bevalt ons nog steeds zeer goed!
Ik hou van zwarte auto's, ik vind ze echt veel mooier dan eender welke andere kleur (onze 5 laatste auto's zijn altijd zwart geweest), maar om een of andere reden lijkt de BMW hier wel veel sneller vuil van te worden, iets wat ik in de andere auto's nooit zo sterk ondervond. 1x per week naar de carwash is dus zeker geen overbodige luxe. Bovendien staat de voorruit van de X5 ook veel 'rechter' dan die van mijn vorige wagen, waardoor ik de indruk heb dat er meer vliegjes tegenaan botsen dan in de vorige... maar dat zijn indrukken :) en zijn uiteraard niet doorslaggevend, maar wel opmerkelijk!
Wat kan ik vertellen na een jaar BMW rijden (in een X5)? Qua rij-ervaring kan ik niet veel anders toevoegen dan ik in de eerste topic heb vermeld. Leuke auto, leuk weggedrag, goede prestaties (voor een 2L !!). Deze motor is echt zeker voldoende. Heb nooit 'te weinig' power. Ok, een 3L zal veel vlotter gaan, maar dan spreken we echt over snel - sneller - snelts... deze 25xd is meer dan snel genoeg!
Afgunst... dat heb ik jammer genoeg in dat voorbije jaar gemerkt. Ik zou het kunnen houden op "de auto is breder", maar er staan opvallend meer putjes in mijn zij-deuren van auto's die naast mij geparkeerd staan en niet op hun openslaande deuren letten dan in de andere auto's. Bovendien is zelfs de linker-zijkant een half jaar geleden moedwillig met een sleutel bewerkt... wat je daarmee wint snap ik echt niet, alleen maak je auto-rijden er voor iedereen (niet enkel voor mezelf) duurder mee, want dat is uiteraard verzekering, maar als dat te vaak voorvalt, zal de verzekering voor iedereen duurder worden...
Verder nog volgende ervaringen:
- GPS:
IEDEREEN, maar dan ook iedereen die de mogelijkheid heeft, zou in een BMW moeten bijbetalen voor RTTI! wat een zaligheid! RTTI (of Real Time Traffic Information) haalt de file-informatie niet uit TMC (traffic messaging channel - komt over de RDS-radio binnen en omvat enkel vage info over files op autosnelwegen), maar haalt zijn file-informatie vanop internet. De wagen heeft namelijk een ingebouwde sim-kaart met 3G verbinding en zoekt op internet naar de meest accurate file-informatie. Als ik tijdens bv. de spits een adres ingeef, weet ik ondertussen uit ervaring dat het aankomst-uur op de GPS ook effectief correct is, tot op de minuut na! Als er uiteraard ondertussen extra files bijkomen door ongevallen of andere zaken zal dit wel wijzigen, maar opnieuw zal hij dan de beste/snelste route zoeken. RTTI geeft ook niet alleen info over snelwegen, maar over alle wegen. Dus ook op secundaire wegen weet de wagen perfect hoeveel vertraging daar is. Een oude gps die via TMC zou zeggen dat de snelweg vast zit, en je via een secundaire weg stuurt, zou je zomaar in een tweede file op de secundaire wegen kunnen sturen, omdat die TMC daar niets van weet. Met de RTTI zal dit dus niet voorvallen.
Je kan deze optie aanvinken in de optie-lijst, maar ook achteraf activeren. Ik heb dit achteraf geactieveerd en kostte mij het eerste jaar ongeveer 100 euro, nu nog 75 per jaar.
- RunFlat banden
De meeste auto's hebben tegenwoordig geen reserve-wiel meer, maar eerder een herstel-kit of runflat banden. De X5 heeft RunFlats, waardoor je dus kan verder rijden als je een lekke band hebt.
Ik heb 1 week na de installatie van mijn winterbanden in december (op aparte alu velgen - ditmaal wel zilver) een lekke band gehad. Goed dat er op de auto een bandendruk-controle zit, want ik had zonder die waarschuwing dat er drukverlies was nooit gevoeld dat ik een lekke band had, je kan inderdaad gewoon verder rijden. In principe toch... omdat ik nog 80km van huis verwijderd was, heb ik toch gevraagd om mij te takelen, ik wou geen risico lopen. Het was op dat ogenblik 19:00 en dus alles dicht... de takeldienst wou me naar de garage takelen en daar konden ze mij dan 'morgen' wel helpen, maar ik moest diezelfde ochtend wel een aantal klanten doen... niet zo handig dus. Dus ik heb mezelf laten takelen tot bij mij thuis, en daar gewoon het winterwiel met lekke band vervangen door een zomerwiel. Deze 2 wielen-sets hebben toch dezelfde maat. Deze keer was ik dus zeer blij dat alle wielen gewoon thuis liggen. Want zo zonder reserve-wiel... zou het niet zo handig zijn. Ondertussen werd in de garage de band vervangen en kon ik nadien gewoon even langsrijden om opnieuw de wielen te wisselen. Veel makkelijker dan 1u te moeten wachten op het herstellen van je wiel tijdens de openingsuren.
- Garage JORSSEN Aartselaar
Hoewel deze garage een waanzinnig grote garage is, met ongelooflijk veel personeel en er bijna uitziet als een fabriek, ben ik zeer tevreden over de service. De verkoper kent mij nog steeds, hoewel ik na het tekenen van de bestelbon stelselmatig met andere mensen in contact kom. Alle mensen zijn zeer vriendelijk, bij problemen wordt ik onmiddellijk geholpen. Zelfs in de carrosserie sectie (ja, door het vandalisme heb ik daar al wel eens gestaan...) zijn ze super vriendelijk! Steeds goed geholpen en steeds zeer vriendelijk. Ik kreeg enkele weken terug zelfs een verjaardagskaartje voor de auto met de melding: proficiat, uw wagen is 1 jaar oud!. Het is niet omdat uw auto ouder wordt dat u voor ons minder belangrijk wordt. Wij blijven ter uwer beschikking... stelt niet veel voor (kleine daad), maar is leuk om te horen/krijgen...
- Verbruik
Zoals je kan zien in de verbruiksmonitor, is het verbruik aanzienlijk... hoewel ik vrees dat dit niet klopt. Soms staan er op de afrekening van mijn tankkaart tankbeurten van 83L, terwijl ik bij mijn weten nog nooit zoveel heb getankt. (net gemerkt), dus ik ga dit vanaf nu eens een maand controleren met de effectieve meterstanden op de pomp zelf. Ik heb de indruk dat de tankkaart-maatschappij hier niet zorgvuldig mee omspringt...
Volgens de boord-computer (indien je die kan vertrouwen) zit ik gemiddeld rond 8.1L/100km. Als ik zuinig rijd kan ik rond de 7 à 7.5 blijven hangen. Geef ik stevig gas, dan ligt het verbruik eerder rond de 9L/100km. Met een dakkoffer erop stijgt dit zelfs tot 10L/100km. Maar al bij al zeer tevreden over het verbruik. Ervaringen met oudere SUVs (de eerste versie van de Mercedes ML 270CDI) gaven eerder 11 à 12L/100km.Bovendien is het verbruik niet substantieel meer dan de vorige wagen, dus zeker tevreden.
Dus een zeer tevreden BMW X5-bestuurder! Mochten er vragen of opmerkingen zijn over zaken die ik graag eens moet toelichten of bespreken, laat gerust een comment en ik post wel wat verdere toelichting!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X5 XDrive35i M Sport Edition Aut. | M-Pakket | 22 Inch | Panorama | Soft-Close | Surround View | HUD | Hifi Sound | Historie |
- 2017
- 139.556 km

BMW X5 xDrive35i 306pk High Executive|M-pakket|Carbonzwart|Trekh|20inch|Camera|SUPER onderhouden!!
- 2016
- 227.187 km

BMW X5 xDrive40e M iPerformance High Executive
- 2018
- 108.156 km