BMW X5 sDrive25d High Executive (2018)

autoreview

BMW X5 sDrive25d High Executive (2018)

Signalement

UitvoeringX5 sDrive25d High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst142.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

introductie en eerste ervaringen

  • 45.000 km

Introductie
Tja, een X5...mijn eerste hoge auto. Wat moet ik daar van vinden?
Allereerst maar een beschrijving. M-uitvoering en Carbonblack (zoals de vorige), maar met zeer lichtgekleurd leer. High executive (geweldige stoelen), headup display, digitaal dashboard (gelijk aan de 4 Coupe die ik heb gehad), active light (een lust voor het oog in het donker), hifi (had liever Harmon Kardon gehad). De standaard 18 inch wielen vond ik helemaal niets. Helaas waren de mogelijkheden voor vervanging beperkt (de nieuwe X5 introductie was aanstaande), dus uiteindelijk niet voor 20 inch maar voor 21 inch moeten gaan. En separaat 19 inch winterwielen elders gekocht. Bewust de keuze gemaakt voor een sDrive (ik hou van achterwielaandrijving en geen tractie reacties in het stuur), dus ook automatisch een 2,5 diesel.

Ervaring
Na inmiddels ook een 30.000km beurt kan ik zeggen dat het een geweldige reisgenoot is. King of the road (door de hoge auto een geweldig overzicht over het verkeer) en mensen reageren in het verkeer anders op de auto, ondanks dat ik het zelfde (niet agressieve) rijgedrag heb. Ik vermoed dat de auto nogal beeldvullend kan zijn in de spiegels.
Het verbruik valt me zeer tegen (gem. 1 op 11). Ik weet het, de auto is groter en zwaarder, maar ik vermoed dat ik met een 6 cylinder zuiniger was geweest. Ik rij op de snelweg 125km per uur op de teller (is 122). Ook het verbruik van AdBleu is groot, 6 liter op de 10.00km. Dat laatste zou niet zo'n probleem zijn als het bijvullen niet zo'n problemen zou geven. De aansluiting zit in het motorcompartiment, en wat ik ook probeer, als ik bijvul gaat het maar mondjesmaat. Bij de pomp bijvullen betekent bijna vol druppelen om te voorkomen dat de pomp afslaat. Ik heb het bij verschillende pompstations geprobeerd, allen met het zelfde resultaat. Bij de pompstations hoor ik dat ik niet de enige ben. Toch wat aan laten doen BMW!!

caravantrekker

  • 64.000 km

Deze review schrijf ik op mijn vakantie adres in Bourgondie Frankrijk. Een caravan van 1800kg achterop en rijden maar. Wegligging prima, gemiddeld 95km per uur op de teller met uitschieters naar 110 bij inhaalacties. Heerlijk en relaxed rijden. De auto heeft een tweede beurt gehad direct voor vertrek (iets te vroeg, maar anders tijdens de vakantie), waarvan geen bijzonderheden te melden zijn. Banden nog steeds ruim 4mm profiel, gaat nog wel een 10-15.000km mee. Ik heb inmiddels in zowel de nieuwe GLE van Mercedes als de nieuwe X5 gereden, maar blijf lekker bij deze. Beide testritten waren ruim een dag en meer dan 500km. Het nieuwe dashboard van BMW, ik kan er niet aan wennen. Wat dat betreft heeft Mercedes het beter voor elkaar, maar die rijdt me te veel op comfort. Het gaat er op lijken, dat ik bij vervanging een demo van 2018 op ga zoeken...maar wel een 6 cylinder. Voor de rest geen bijzonderheden, alleen 'Freude am Fahren'.

banden vernieuwen

  • 78.500 km

Na ongeveer 49.000km zijn de banden aan vervanging toe. Rondom is er nog ongeveer 3mm over. Gezien de breedte van de banden (achter 325/30/21 en voor 285/35/21 is langer wachten, zeker gezien de heftige regenbuien, niet verantwoord. De Pirellis P-zero's zijn vervangen door hetzelfde merk en type. Ze bevielen uitstekend. Geen glijpartijen, geen aquaplaning, goede grip. Bezuinigen op banden is wel het laatste wat je moet doen. Kosten €1780,-. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. In September 3 weken met een nieuwe caravan op pad, de totale combinatie is rond de 14 meter en 3800kg. Daarna zal ik weer kom ik weer aardig in de buurt van de volgende beurt (90.000). Ik zal daarmee de review aanvullen. Het verbruik zit inmiddels op 1 op 14.

90,000km still going strong

  • 90.500 km

In de vakantie een rondje Frankrijk gedaan met een 1800kg zware caravan. De auto had al die 4000km er geen enkel probleem mee en had een verbruik van 1 op 9,6. In Frankrijk reed ik gemiddeld op de snelwegen 100km per uur op de teller (is 97 echte volgens FM). Een heerlijke reisgenoot die zonder problemen zware hellingen nam en er voor zorgt dat je nog steeds fit de auto uit stapt na een lange rit. Ik heb overigens wel het idee dat de navi na de laatste update een stuk langzamer is geworden. Eind oktober krijgt de auto zijn volgende beurt inclusief winterbanden wissel. Er dan toch maar eens over hebben. Daarnaast is het af en toe lastig om de hillhold schakelaar te activeren. Ook daar zullen ze naar kijken. Het lichte leer is uiteraard enig zins besmettelijk, dus afgelopen week m.b.v. een BMW onderhoudspakket het leer weer fris gemaakt. Op een donkere kleur zie je dat natuurlijk minder, maar dat zegt niet dat het niet vies wordt, nietwaar? Op naar de volgende 30.000km.

afscheid of doorgaan

  • 141.000 km

Na lange tijd een aanvulling op mijn review. Normaal gesproken ben ik niet alleen vlotter in actualiseren, maar ook met het vervangen van mijn auto's. Echter, door Covid heeft de auto bijna een jaar practisch stil gestaan. Inmiddels opnieuw mee op vakantie geweest in September 2021 door Mid-Frankrijk en Duitsland. Bij de laatste onderhoudsbeurt was ook de Adbleu aangevuld. €72 voor 2,5 liter!! Na een klacht is dit gecrediteerd, maar er blijft een vieze smaak in de mond achter (zonder Adbleu te hebben geproefd overigens). Ik ben inmiddels aan het rondkijken voor een andere auto, aangezien door ervaringen met Covid ook in de toekomst thuiswerken zal blijven bestaan (deels) en daarmee mijn jaarkilometrage fors gehalveerd. Inruilprijzen bij BMW zijn fors lager dan bij andere merken, dus dit zal zonder meer mijn laatste BMW zijn. Tot die tijd is het natuurlijk geen straf om verder te rijden.

Einde oefening

  • 142.000 km

Afscheid genomen van een trouwe vriend en iets totaal anders uitgezocht. In het verleden heb ik er al oudere versies van gehad, nu een Final Edition uit 2020. Nieuw zijn 'ze' niet meer te krijgen: een SLC200.

Slotacte: export

  • 142.000 km

Wat is er daarna gebeurd met de X5? In de auto zat een track en trace voor verzekering (level 5) en een aparte voor de km registratie. Die van het alarm heb ik laten annuleren, die van de km heb ik laten gaan om hem te volgen. Na een aantal maanden gebivakkeerd op het terrein van Wensink Heerenveen, werd hij te koop aangeboden in o.a. Emmeloord. Opeens was hij in Hoogeveen bij een garage, gespecialiseerd in Export. Sinds een aantal maanden staat hij nu te koop in Portugal, bij auto4you Motorgroup (www.auto4you.pt). We zijn inmiddels een vol jaar verder en staat daar nog steeds te glimmen in de showroom voor 50K. Inmiddels ook afscheid genomen van de SLC (beviel niet) maar nog steeds geen BMW aangezien nog steeds bij BMW serieus te lage inruilprijzen worden geboden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.