BMW X5 M (2018) #2

autoreview

BMW X5 M (2018)

Signalement

UitvoeringX5 M
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst114.700 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

M’n eerste M

  • 113.009 km

M’n eerste M. Aantal weken terug werd ik verwezen naar Autoweek om te kijken of iemand toevallig een review had geschreven van de auto die ik mogelijk wilde kopen. Helaas geen f85 / x5m’s beschikbaar voor review, dus hoop dat ik iemand z’n keuze er makkelijker (of moeilijker) mee maak :-).

Al ongeveer een maand of 6 aan het kijken voor een X5. Initieel was het een Diesel plan, werk in het buitenland en keek dus ook in het buitenland voor een X5. Eigenlijk vanaf het moment dag ik ging zoeken, was de X5m al een beetje “no-go”. Verbruik en verzekering waren de eerste dingen. Daarnaast het algemene onderhoud etc. Proefrit gemaakt in een 40D, maar deze miste een aantal opties die ik wel graag wilde. Later proefrit gemaakt in een 50D, maar de verkoper in het werkland was een beetje “patser”, en gaf de auto tijdens de proefrit (wat niet zo gaat als in Nederland), een flinke klap om te laten zien “hoe snel” die was, op een volledig koude motor & moest die Harmon Kardon set op maximaal volume “want het is zo geweldig”. (En begrijp mij niet verkeerd, de x5m is natuurlijk een beetje show-off, maar ik rij eigenlijk altijd heel netjes en rustig.) Kreeg hierdoor het idee dat de auto niet altijd netjes is behandeld en zag er vanaf. Op een gegeven moment, omdat het aanbod zo klein was, het budget gaan rekken, en zodoende kwam er een Witte X5M, bij BMW naar boven. Ondanks dat ik eigenlijk geen F85 wilde, toch proefrit aangevraagd. Voornamelijk omdat die over de opties bevatte die ik graag wilde. (Panorama dak, 360 camera en geventileerde stoelen).

De proefrit die ik maakte was niet veel langer dan rondje om de kerk, met de verkoper naast mij (helaas gaat dat zo hier). Al vanaf het moment dat de auto startte was ik verkocht, dus veel langer had ik toch niet nodig :-).

Na een goede 4 dagen twijfelen de knoop door gehakt en 3 dagen later de auto opgehaald. 2 jaar garantie, en set winter en zomer banden. Nou even een kleine achtergrond. Ik kom zelf uit een 116i uit 2006, dus alles groter dan dat, voelt als een vrachtwagen. Nadat ik voor de deur 10 minuten heb staan spelen met de 20 knoppen op de stoel eindelijk richting huis. De eerste kilometers heel rustig aan gedaan, écht de auto leren kennen. Rustig 83 op de cruise op een 80 weg, kwam ik niet verder dan 1:8,5. Rustig het dakje op ventilatiestand, en ik voelde mij de koning van de wereld. Na een inrijperiode, en een lege 80 weg, wilde ik toch even kijken of ik de 575PK kon kietelen. En voordat ik het besefte reed ik 150, en de auto gaf geen krimp. Gelijk weer afgezwakt naar 80, en laten bezinken wat er gebeurd was. Auto eind van de dag geparkeerd, en op naar vandaag.

Vandaag met de x5 de snelweg op, ongeveer 600km voor een lang weekend de bergen in. Op de snelweg 120 op de cruise kom je niet verder dan 1 op 7,5. Maar met de 8 versnellingen merk je niks van de auto. Met 1800rpm, is de auto op de snelweg enorm stil, en hoor je eigenlijk zowel geen motor als uitlaat geluid. Binnendoor met wat starten en stoppen zit je gemiddeld op een 1:7/1:6,5. De auto heeft trouwens ook een start-stop systeem, die ik al snel uitzet omdat die ook bij de rotondes afslaat. Daarnaast, even korte stukjes 200+ gereden, ook hier geeft de V8 geen krimp met rustig 3000rpm en voelt het bijna het zelfde als 120. In eerste instantie was ik bang dat de vering enorm hard zou zijn, en de auto bevat dan ook de optie om hem van comfort naar sport en sport+ te veranderen. Natuurlijk merk je dat het anders is dan een 116i, maar zelfs op sport vind ik hem enorm comfortabel om lange stukken te rijden. Verder kun je aanpassen hoe economisch hij rijd, wanneer en zelfs hoe snel hij schakelt, en hoe zwaar hij stuurt. Hij bezit een HUD, wat ik in principe nooit gedacht had nodig te hebben, maar na 2 dagen, ben ik er al zo aan gewend en maakt het nét nog even comfortabeler. Qua geluid is het natuurlijk een M. Het brult, zeker in sport+, maar niet vervelend, en meestal merk je het alleen tijdens optrekken & versnellen, maar desalniettemin trekt de auto veel bekijks, en zie je regelmatig wat hoofden omdraaien als je ergens door een dorp rijd.

Aangezien ik de auto 2 dagen heb, (en dus nog bijna 2 jaar garantie), zal ik voorlopig niet teveel over kosten te kunnen zeggen, behalve dat ze het normale olieinterval behouden, maar daarbij adviseren om het elke 10k te laten doen. Qua verbruik zit je rond de 1:8 gemiddeld, als je gewoon gemiddeld rijd.

Als ik de auto wat langer in bezit heb zal ik een update posten :-).

To be continued

1700km verder

  • 114.700 km

———————

Inmiddels 1700km verder, en kan alleen maar zeggen, wat een bak, maar heb ook de nadelen gevonden, en die kun je natuurlijk niet achterwegen laten.

Als eerste, het wassen. Nu nog op de wintersloffen zijn de banden rondom 285mm. Maar als straks de zomerbanden er op zitten is de achterband 315mm. Hierdoor kan die veel wasstraten niet in omdat de bandenmaat meestal maximaal 300 is. De eerste 2 weken waste ik hem met de hand, maar dat valt vies tegen vergeleken met de 1-serie, en het dak is moeilijk berijkbaar met mijn lengte van 1.8.

Daarna een keer door de wasstraat getrokken, maar vanwege het formaat, de kleine spoiler achterop, is het wasresultaat matig, en moest die na de wasstraat alsnog handmatig gewassen worden. Ik ben ervan bewust dat een wasstraat mogelijke krassen maakt, en dat autoliefhebbers er heilig op zijn om de auto handmatig te wassen, maar ik ben er van overtuigd dat het nogsteeds maar een gebruiksvoorwerp blijft, en dat ik hem liever elke week door de wasstraat trek, dan elke week met de hand sta te wassen.

Daarnaast het verbruik is wel een “dingetje”. Afgelopen weken meer door de stad gereden met een enkele keer snelweg. Naar de wasstraat op en neer kwam ik op een verbruik van 1 op 4.6 ?.

De connectdrive werkt fantastisch, aloewel het wel nog een extra 89€ per jaar kost om het weer en nieuws te krijgen in de auto, omdat alleen de eerste 3 jaar gratis is. Waardoor de eerste eigenaar dus een dikke +-2500€ betaalde voor de connectie van de service, en daarna nog eens 89€ per jaar, na 3 jaar. Iets waar ik toch wel een beetje van sta te kijken.

Over 2 weken heb ik een afspraak bij BMW staan om een lijstje aan vloeistoffen te laten vervangen. Ze zijn volgens BMW “long life”, maar heb verschillende reviews gelezen waar mensen het toch aanraden om te laten vervangen. Het gaat hierbij om de versnellingsbak, transfer case en voor en achter differentieel. Daarnaast een olie beurt, en het aanspannen van de oliepomp ketting. Verwachtte kosten zijn daarvan ongeveer 2000€. Maar aangezien het mijn daily driver is, en toch ongeveer 30k per jaar rij, laat ik het liever vervangen dan dat ik naast de snelweg beland (wat ik wel met mijn 1 serie had).

Na dit lijstje wil ik er toch bij zeggen dat je veel bekijks krijgt met de auto, op de normale weg, bij het tankstation, er is bijna altijd wel iemand die z’n hoofd even omdraait. En elke ochtend als ik de auto start, dat het mij weer een glimlach op m’n gezicht brengt.

To be continued

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.