BMW X3 xDrive30d (2016)
autoreview







Signalement
Uitvoering | X3 xDrive30d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 89.995 km |
KM-stand laatst | 120.500 km |
Es giebt wieder Freude am Fahren
- 89.995 km
Na 7 jaar het Belgische en Nederlandse stad en land afgereden te hebben met de nodige firmawagens was het tijd voor een nieuwe job en heb ik de Lage Landen weer verruild voor het prachtige Zweden. In het land waar firmawagens op zijn minst gezegd onaantrekkelijk zijn gemaakt door de overheid, kon ik dus eindelijk weer een auto uitkiezen zoals ik hem wil. Niet beperkt door autoregelingen en 'company policies'. Trouw blijvend aan mijn hobby heb ik letterlijk alle (!!) mogelijkheden bekeken en lag de obligate Volvo voor de hand. Maar op het moment dat het werkelijk nodig werd om te stoppen met dagdromen en harde aktie van mijn partner geeist werd, was er eigenlijk niets voor handen waar ik wild enthousiast van werd of voldeed aan de minimale eisen. Vanwege medische redenen kan mijn partner niet vliegen en ben ik gebonden aan een auto met hoge instap, waarmee wij veilig en in alle comfort lange afstanden kunnen rijden. Omdat ik het zelf moet betalen, mag ik van mijzelf ook een beetje genieten.
En toen kwam er ineens een advertentie online van deze 'Tiefsee' blauwe krachtpatser met 'Nevada Sattelbraun' leer, van 1e eigenaar met krap 90k op de teller en met die heerlijke 'straight 6' in het vooronder. Ik zat binnen een uur in de (huur) BMW op weg naar de plaatselijke Porsche boer, waar deze heer zijn voertuig had achtergelaten in ruil voor een Macan. Een keuze die wij autoliefhebbers zeker kunnen waarderen. Ik zeg 'Heer' want dit heerschap heeft zijn BMW letterlijk in de autowatten gelegd gedurende zijn eigenaarschap. Geen krasje of deukje te vinden in de geconserveerde lak, volledig onderhoud en met de X-line uitvoering aan boord is het in de sportstoelen heerlijk toeven. Het geluid van de prachtige 6-cylinder is mooier dan menig Spotify lijstje en ik heb zo'n gevoel dat deze X3 en ik een langdurige relatie aan het aangaan zijn. Dat moet blijken in de komende reviews hieronder.
Comfort
- 105.000 km
Het is een rust van jewelste in de wagen. Waar je in een gemiddeld Zweeds bos al het bloed kan horen ruizen in je oren, is een verblijf in de X3 gelijk aan een Spa behandeling. Toerental bij ca 90-110 km/u (harder gaan we hier niet mogen volgens de Zweedse veldwachters, en de bekeuringen zijn hier niet mals), ligt zo rond de 1500 Rpm en dus een toonbeeld van rust. Bij het optrekken komt de heerlijke brom van de 6 cilinders naar binnen en dat is dik genieten.
De X3 is gelukkig uitgerust met de optionele sportstoelen. Dat was een vereiste omdat de standaard BMW stoelen mij niet kunnen bekoren. Verstelbaar in alle mogelijke hoeken en voor mij belangrijk voorzien van een uitschuifbare onderbeen steun. Toch verschillen de meningen over het comfort van deze stoelen. Inderdaad zijn ze behoorlijk hard, zelf heb daar minder moeite mee. Even hebben we met de gedachte gespeeld om de BMW in te ruilen voor een Volvo, maar na een uitgebreide stoel afstem sessie voor met name mij partner hebben we die gedachte verdrongen.
De run-flats zijn stuiterig merk ik en voegen niet toe aan de comfort beleving. Het alternatief is een set normale banden. Echter er is geen reservewiel aan boord en op een snelle actie van een hulpdienst (wat overigens wel in mijn verzekering zit) hoef ik hier niet op te rekenen. Ik heb daar in het verleden wat ervaring mee opgedaan en over het algemeen moet je daar toch wel een paar uur voor uittrekken. Nu niet zeggen dat je nooit een lekke band krijgt, met mijn vorige auto had ik dat 2x in 1 jaar.
Een instelbare luchtvering zou een mooie optie zijn, maar is bij mijn weten niet geleverd door BMW.
Prestaties
- 105.100 km
Om daar maar mee te beginnen. Wat een krachtpatser! De wagen is uitgerust met 4 rij programma's. Al in de 'Comfort' Modus trekt hij met zijn 520nM koppel letterlijk de bakstenen uit het wegdek. Doe je dat in 'Sport of Sport+' dan voel je hem de spieren aantrekken, de toeren opjagen en de omgeving te trakteren op een heerlijke brul.
Gemiddeld verbruik ligt op zomerbanden op 7.2l/100km en op winterbanden 7.8l/100 km. De eco-pro stand gebruik ik alleen nog maar in het stadsverkeer, daar kan je wel wat winnen in het brandstof verbruik door te ‘coaster’ (uit te rollen) wanneer je stoplichten of rotondes nadert. Wel wordt de auto er wat luier van en reageert langzamer op het gaspedaal. En dat is nou juist niet de bedoeling bij een snelle inhaalactie, dus verder rijd ik altijd in de Comfort stand. Als ik eraan denk, druk ik het Sport knopje in en dan stuift hij letterlijk de voorganger voorbij. Ook opmerkelijk daarbij is de rust in het stuur. Je merkt dat de krachten netjes over de 4 wielen worden verdeeld
Exterieur
- 105.200 km
Qua verschijning vind ik het een mooie auto om naar te kijken, dat is ook de reactie van medepassagiers. Het Tiefseeblau verdient het om goed gepoetst te blijven. Bij Di-Tech Zweden werd er een "Di-Tech original" lak conserveringsbehandeling uitgevoerd. Dit is een 2-componenten behandeling op polymeerbasis die de lak een natuurlijk glanzend, glad en fijn oppervlak geeft. Het maakt de auto veel gemakkelijker te wassen en maakt het moeilijker dat vuil blijft plakken. Ik moet zeggen dat dit een erg effectieve manier is om glans te behandelen. Kan het niet nalaten om even een rondje om de auto te wandelen in de garage en te genieten van de mooie blauwe glans. Tevens werd er door hun een leer reiniging / onderhoudsbeurt en glasbehandeling uitgevoerd. Die glasbehandeling is wel grappig omdat de druppels als het ware van de auto af glijden, waardoor ik veel minder de ruitenwissers nodig heb
Uitrusting en Connected Services
- 105.300 km
De navigatie voldoet niet in druk Duits/Nederlands verkeer m.b.t. de verkeersbegeleiding. Hier in Zweden ben ik er verder tevreden mee. File is hier een weinig voorkomend fenomeen. Ik mis de mogelijkheid om waarschuwingen te krijgen voor flitspalen. Handig is de pijlweergave tussen de snelheidsmeter en toerenteller, daar wen je snel aan. Na controle bleek het navigatiesysteem nooit opgedateerd na levering. Ik bleek de versie 2016/01 te hebben. Wat raar is omdat de vorige eigenaar dat 3 jaar gratis kon doen. Via BMW Connected services heb ik voor €59.- de kaartupdates via USB aangeschaft. Je krijgt daarvoor normaal gezien 3 updates, die je met een speciaal programma moet downloaden van hun server en dan via USB in de auto upload. Aan te raden is om een snelle 64 Gb USB stick hiervoor te gebruiken, dan is het een klusje van 20-30 minuten. Je kan het gewoon tijdens het rijden doen.
De BMW App een aardige toevoeging, met name de functie om je bestemming door te sturen naar het navigatie systeem. Dat gaat makkelijker dan aan boord te priegelen, met de i-Drive knop. Overigens is die i-Drive inderdaad verder zo goed als je in de meeste testen leest. Simpel en intuïtief. Verder kan je met de BMW app op afstand de auto op slot zetten, voorverwarmen/koelen en zien waar je hem geparkeerd hebt.
De basis stereo is helaas ver onder de maat. Ik begrijp niet dat je zo'n dure auto besteld en dan niet op z'n minst het HiFi pakket aankruist. Die upgrade ga ik moeten laten doen ergens, want ik ben zelf niet handig genoeg. Spotify verbinden kost even geduld. Het pakt niet op waar je gebleven bent, zoals in een Volvo. Iedere keer als je de auto start moet je een paar minuten geduld hebben voordat je de muziek kan spelen. De Spotify app zelf is alleen zichtbaar als je telefoon met een USB aansluiting verbindt. Het is allemaal wat omslachtig en niet vloeiend.
Verder is de auto uitgerust met de ‘high beams’ functie. Een absolute zegening op de donkere Zweedse wegen, waar hij zelf van high naar low beams schakelt, naar gelang er tegenliggers zijn. De lichtopbrengst van de Xenon lampen is meer dan voldoende en heb nog niet de neiging gehad een extra set onder de nummerplaat te hangen, zoals vele locals doen. Stoelverwarming is een ander een andere niet te missen optie in combinatie met het koude leer. Tot slot vind ik de lichte hemelbekleding de moeite van het vermelden waard, het maakt het gewoon allemaal wat lichter in de auto. Ik heb het niet zo op donker zwart/zwart/zwart bekleding,.
Ik heb de achterruiten vanaf de B-stijl laten voorzien van zonnefolie. Smaakgevoelig dat weet ik, maar met die laaghangende zon hier in voor en naseizoen geen overbodige luxe. Ook belemmert het inzicht van buiten voor de proletarisch winkelende medemens. Van binnenuit iser makkelijk door naar buiten te kijken, een aanrader wat mij betreft.
En ja die zwarte velgen. Ben er eigenlijk wel blij mij, ze maken de auto wat stoerder. Heb er nog een alu set originele BMW wielen bij voor de winterbanden.
Ik mis eigenlijk alleen het zonnedak, een (veel betere) stereo en stuurverwarming.
Rijgedrag
- 111.800 km
Ik blijf prettig verrast hoe strak de BMW stuurt. Natuurlijk staan ze erom bekend en ik had die ervaring al met mijn 328i Touring in het verleden. Toch blijft het opmerkelijk om dit te ervaren in een SUV, waar de concurrentie over het algemeen wat afstandelijk en wollig is. Wel maakt dit precieze stuurgedrag dat je bij de les moet blijven. Het stuurgedrag is erg direkt en dat ervaar ik niet altijd als een voordeel als je rustig aan het 'cruisen ben'. Hij is iets minder vergevingsgezind als bijv. een XC60.
Het is duidelijk dat deze auto voor de 'Autobahn' is ontworpen. Lange stukken op hoge snelheid zijn duidelijk zijn kracht. Het is echt een kilometer vreter en er is op lange afstand rust in de tent. Het onderstel absorbeert onregelmatigheden in het wegdek goed en je zelfs bij kruissnelheden van 130 - 140 km/u blijft de toerenteller ruim onder de 2000 RPM. Mij viel ook op dat de auto met volle bepakking een stuk comfortabeler wordt en ook lijkt de besturing dan iets meer stabiel.
Onlangs heb ik een ruime hoeveelheid kilometers in midden Scandinavië afgelegd, waar de wegen bochtiger en door de harde winters slecht van kwaliteit zijn en dat is toch andere koek. Hier vind ik de auto niet in zijn element. Bij snelheden van 70-80 km/u komen onregelmatigheden hard door in het interieur en de hele wagen voelt wat topzwaar in de bochten. Eigenlijk alle passagiers hebben op verschillende ritten last gehad van wagen ziekte. Een fenomeen wat zich in de diverse D-segment stationcars nooit voordeed op gelijke wegen. Ook de cruise control is niet gemaakt voor dit soort wegen, omdat je hem continue voelt inhouden/bijgeschakelen. Naar mijn ervaring is het beter om zelf de controle te houden op dit soort wegen en dan houdt met name de versnellingsbak zich rustiger.
Het xDrive systeem was een vereiste voor mij. Ik kan me niet voorstellen dat deze 2000 kg wegende auto behoorlijk op de weg is te houden in sneeuw, regen en gladheid. Heb al behoorlijk wat rondgereden in alle types weer, en heb nimmer het idee gekregen dat ik controle verloor.
Onderhoud
- 114.899 km
Inmiddels is de eerste voorruit al weer aan diggelen. Algemene tip voor het rijden in Scandinavië is om extra afstand te houden van vrachtwagens en road-trains. Die willen nog wel eens met hun rechter wielen op de zijkant van de weg komen, en daar ligt veel steengruis. Wel netjes van Carglass is dat ze een nieuwe ruit leveren met de originele BMW stickers er op en een set nieuwe ruitenwisser. Dat koste me ca €150 eigen risico.
November 2020
In november zijn de winterbanden in combinatie met de aluminium velgen er opgezet door de BMW dealer, zoals te zien op een van de foto's. Ook is terugroepactie m.b.t. de afwatering van de achterklep uitgevoerd. Helaas ben ik er op een ongelukkig moment achter gekomen dat de elektriciteit van de trekhaak niet werkte. De trailer kreeg geen elektra van de auto. Dat bleek een dure actie te zijn. Blijkbaar was het stroomkastje en de kabel erachter beschadigd. Ook heb ik gemerkt dat het 12V laadpunt voor de achterpassagiers niet werkt. In beide gevallen jammer dat ik daar in de garantieperiode niet achterkwam.
April 2021
De BMW is uitgerust met een actief onderhoudssysteem via Connected Services. Er zijn geen vaste onderhoudsintervallen, maar de systemen geven zelf aan wanneer er wat nodig is. Als je een voorkeursdealer instelt dan mailt deze zelf een offerte voor de uit te voeren werkzaamheden naar je toe. Bij 105.000 km was het dan ook tijd voor een flinke onderhoudspost. Het kan verstandig zijn om samen met de dealer even vooruit te kijken, zij kunnen dat in hun systeem. Dit om te voorkomen dat je bijv. 2 maanden later voor iets simpels langs moet komen. In mijn geval om de remvloeistof te vervangen. Dus dat heb ik gelijk meegenomen. Gelukkig was er sprake van een jubilieum aktie bij mijn dealer en kreeg ik 15% korting op materialen en 25% op arbeid. Het onderhoud omvatte de normale oliebeurt, luchtfilters, brandstoffilter, microfilter, inspectiebeurt, remvloeistof en de remschrijven/blokken achter. Daarnaast werd de elektra van de trekhaak vernieuwd (zie hierboven). Tot slot was er recent een terugroepactie m.b.t. het EGR systeem. Inderdaad bleek dit van toepassing op mijn wagen en is het koelsysteem van de EGR kosteloos vervangen. Hierdoor mocht ik een weekendje in een splinternieuwe 320d xDrive rijden. Leuk, maar geef mij maar de X3. Al met al een rib uit mijn lijf. Het goede nieuws is wel dat de volgende beurt zich pas over 2 jaar/30.000 km aandient en als het hier bij blijft, dan is dat acceptabel. Wel sterretje eraf voor gebruikskosten.
Juni 2021:
Helaas gaat het daar niet blijven dit jaar. Zowel de zomerbandenset als de huidige winterbandenset zijn aan vervanging toe. De winterbanden zijn kompleet op en hebben een dot code van 2015, dus die zijn waarschijnlijk al 5 winters mee gegaan. De huidige zomerbanden zijn van 2018 en wellicht nog goed voor een paar maanden, maar zijn onregelmatig gesleten tussen 3-4mm. Ik ben al meerdere keren gewaarschuwd dat dit problemen met het xDrive systeem kan opleveren. Ook omdat er wat lange Europese ritten op het programma staan, heb ik dus een komplete nieuwe set Bridgestone Turanza T005 besteld. Ze gaan op de 18" aluminium BMW velgen. De zwarten velgen bewaar ik voor de winterbanden. Ik kan wel stellen dat ik me ingelezen heb en dit was qua budget, comfort en prestaties op nat en droog wegdek de beste keuze. Ze doen het volgens de kenners minder op het gras, dus daar blijven we dan maar bij weg. Gras is voor koeien. Voor de kenners, geen run-flat banden meer.
October 2021
Als zovelen, door Covid19, veel minder km's gemaakt dan verwacht. De ritten naar Nederland hebben we nog even uitgesteld dus in totaal precies 5.000 km met de Bridgestone zomerbanden gereden. Heb er wel even aan moeten wennen, na de winterbanden. In het begin vond ik ze wat hobbelig en in zware regenbuien minder vertrouwenwekkend. Ik kwam er al snel achter dat de bandenboer de spanning veel te hoog gezet had (3.0bar). Nu kun je eindeloos verliezen in fora op het internet wat de beste spanning is voor non run flat banden op een X3, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor 2.6 rondom en dat bevalt prima. Misschien moesten ze ook even 'ingereden' worden.
Nu de wintertijd is ingegaan ben ik ook maar overgeschakeld op winterbanden, mede omdat er zowel wat lange ritten naar het midden van zweden en Nederland op het programma staan. Zonder veel dralen gekozen voor Michelin Pilot Alpin 4 banden. Deze komen continue veruit het beste uit de (friktion) testen en in winters weer doe ik geen compromissen. En als bonus de lekkere zwarte BMW velgen er weer opgelegd, van chique naar stoer. Beetje split personality, maar ik word daar blij van.
Nu beide banden sets geen run/flats meer zijn heb ik een reparatie setje met een compressor achterin gelegd. Ik weet wel dat de verzekering me komt helpen, maar je altijd zien dat murphy's law verrassingen in petto heeft als het zover is. Belangrijke tip aan iedereen die hetzelfde doet. Kosten max. 40 euro op Amazon, better safe than sorry.
Auf Wiedersehen: het eindoordeel
- 120.500 km
Redelijk onverwacht heb ik de X3 verkocht en zit ik nu zonder wagen. Het kriebelde al langer en toen ik een balletje opgooide bij de grootste inkoop/verkoop organisatie in Zweden kwam er een bod terug waarop ik zo goed als niet afschreef. Dat werd dus 'auf weidersehen'. Wel een raar gevoel om dat allemaal online te regelen en je auto mee te geven aan een studentje, "trust the process"
Allereerst het rationele gedeelte; een overzicht van de gemaakte kosten en een samenvatting van de sterke- en zwakke punten van de BMW X3.
Verbruik:
* zomerbanden km 90-100.000 km stan: 7.2l/100km
* winterbanden km 100-108.900 : 7,7/100 km
* Bridgestone Turanza km 108.900 - 114.900: 7.3/100 km
* Michelin Alpin4 winterbanden 114.900 - 120.500: 7.6l/100 km
Vaste kosten:
* Belasting ca €350 per jaar (Zweden)
* Verzekering all-risk, incl pechhulp ca €120 p/mnd
Variabele kosten:
03/06/2020 - 95.00 km : €150 Carglass: Nieuwe voorruit
(eigen risico)
21/10/2020 - 101.400km: €230 BMW Lund: Winterbanden wissel, troubleshooting 12V aansluitingen, Recall waterafvoer
01/03/2021 - 105.600km: €1600 BMW Lund. Groot onderhoud, alle filters, geventileerde, remschijven, blokken, vloeistof, navigatie update, Recall EGR
01/03/2021 - 105.600km: €400 BMW Lund.trekhaak elektra.
29/05/2021 - 108.900km: €800 Citydäck Malmö. 4x Bridgestone Turanza T005 zomerbanden.
13/06/2021 - 108.900km: €15 Citydäck Malmö. lekke band reparatie.
31/10/2021 - 114.900km: €980 Citydäck Malmö. 4x Michelin Pilot Alpin winterbanden.
Eenmalige kosten:
08/04/2020 : €350 Di-tech: Blindering, zonnefilm (vanaf B-stijl)
29/10/2020 : €700 Di-tech: Di-Tech Original Lakconservering + leer + glas behandeling
Totaal heeft de auto mij dus ca €8800 gekost aan verzekering, belasting en onderhoud, exclusief afschrijving en brandstof over 24 maanden. Dan nog de plussen en minnen
Pluspunten
+ 6 cilinder, soepel, stil en krachtig
+ Stuurgenot + stuur-flippers
+ Rijgedrag op snelweg
+ Kleurcombinatie exterieur/interieur
+ M-sport lederen stuur
+ AutoHold functie: ideaal in stadsverkeer
+ Hoge instap: iets te hoog volgens de kleinere medemens
+ Di-tech lakconservering houdt de auto mooi glanzend.
Minpunten
- verbruik: acceptabel voor dit type auto, maar bij 21,79 SEK per liter geen sinecure.
- interieur geluid en comfort 'run flat' banden. Lastig communiceren met achterpassagiers.
- base stereo is ondermaats en een irritatiepunt op bijna iedere rit.
- Bluetooth connectie omslachtig en soms instabiel
- sportstoelen worden door sommige als (te) hard ervaren.
- ontbreken panoramadak en stuurverwarming
- verzekeringskosten (ruim dubbele van een XC60)
- onderhoudskosten (zie hierboven)
In conclusie: een fijn sturende auto met een werkelijke prachtige ICE in een mooie uitvoering. Zou wel altijd zorgen dat er op zijn minst een H&K stereo inzit en een panoramadak voor meer licht. Maar toch wel een aanzienlijke kostenpost in een tijd dat het leven rap duurder wordt.
Wat de opvolger gaat worden is nog niet helemaal duidelijk. Aangezien we binnenkort gaan verhuizen naar het bos, kan het heel goed dat ik wat oudere V70 als werkpaard koop. Later dit jaar is er een werktransfer in de planning en komt er waarschijnlijk een kleine EV bij, hopelijk een leuke BMW i3S.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.