BMW X3 xDrive20d Executive (2009)

autoreview

BMW X3 facelift
BMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3BMW X3BMW X3 faceliftBMW X3 faceliftBMW X3BMW X3BMW X3

Signalement

UitvoeringX3 xDrive20d Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 3 maanden

  • 6.500 km

Vaak dient in een organisatie een nieuwe manager in de eerste 100 dagen (3 maanden) van zijn aanstelling te laten zien wat ie waard is. Vaak geldt zijn of haar voorganger dan als referentie.
Hoe zien die eerste 3 maanden er voor de X3 uit, waarbij de referentie een 325dA HE uit 2007 is?

De auto:
Het betreft een x3 nieuw uit de doos die via de huisselectie van BMW is geleverd, wat 14.000 euro voordeel in aanschaf oplevert. Het is een diesel met automaat in Exclusive Line uitvoering met nog wat toeters en bellen erbij. Daar gaan we dan:
xenon, navigatie professional, sportstoelen, leer, panoramadak, verlichtingspakket, stoelverwarming, honderek, 18 inch wielen, de al genoemde automaat, skifoedraal, bluetooth voorbereiding en kleur spacegrau.

De afweging:
Over de 325d waar ik ruim 2 jaar in heb gereden, heb ik gemengde gevoelens: ik vind het een mooie auto met een fantastische wegligging, maar ook een krappe en onoverzichtelijke auto waar ik niet lekker in zat. Gezinsuitbreiding is een belangrijke reden geweest om verder te gaan kijken. De opvolger diende niet te lang te zijn, een hogere zit te hebben met meer overzicht en meer (bruikbare) bagageruimte.
De volgende auto's heb ik overwogen:
- bmw 5 serie: zit ik niet lekker in en is te lang
- bmw x1: duur, rumoerig, kleine kofferruimte
- Volkswagen Tiguan: bijna alles klopt, alleen die prehistorische automaat met bijbehorend schakelgedrag en het te hoge brandstofverbuik
- Mercedes GLK: fijne auto, echter krap achterin en een te kleine kofferbak
- Volkswagen Touran: te hoog busjes gehalte
- Audi Q5: te duur, DSG rijdt niet lekker weg, servotronic niet vloeiend.

De keuze:
Dat de keuze uiteindelijk is gevallen op de x3 komt voort uit de proefrit die positief uitviel en de aanbieding zoals boven beschreven.

De ervaring tot nu toe:
Ik heb de ervaring een auto te rijden die, en goed stuurt, en praktisch is. De hogere zit ervaar ik als zeer prettig, stoel en sturen ook. De wegligging is uiteraard minder dan die van de 325d maar nog steeds lekker scherp. De vierwielaandrijving heeft in de afgelopen tijd z'n nut bewezen en de laadruimte ook. In- en uitladen van dochterlief lukt nu ook zonder een hernia op te lopen.

Wat is goed:
- rijden; de auto is in balans, stuurt goed, remt goed, goed te plaatsen, rijdt ontspannen, maar opschieten kan ook
- bruikbaarheid: heb in de afgelopen tijd veel spullen ermee verplaatst en ben positief over wat er allemaal in kan.
- laag olieverbruik (ook bij inrijden)
- totaal beleving van de auto
- geluidsniveau voor een viercilinder diesel en hoge koets

wat kan beter (even goed kritisch zijn):
- de stereo; ik vind het ding slecht klinken en kan ook niet naderhand bij BMW verbeterd worden. Hoort niet in deze prijsklasse thuis.
- de navigatie: duidelijk van een andere generatie dan in de 325. Loopt soms vast, leidt af en toe niet naar de juiste plaats en het scherm is minder goed leesbaar
- verstelbaarheid stuur; iets meer naar me toe was prettiger geweest
- pdc: de piep achter maakt me toch een rotherrie. Hoort niet in deze prijsklasse thuis.
- sommige materialen in het interieur ogen wat plastic-achtig. Afwerking is duidelijk minder dan de 325. De bouwkwaliteit echter ervaar ik als beter (geen enkel rammeltje, wat wel in de 325 het geval was)
- tussenaccelaratie. Hier wreekt zich de ervaring van jaren 6 cilinder gereden te hebben en het gewicht van x3. Het is prima, maar geeft geen glimlach op het gezicht (wel bij m'n vriendin, maar da's een andere kwestie)
- toerental hoogste versnelling: 500 meer toeren/minuut dan bij de 325 bij gelijke snelheid. Had ik niet verwacht.
- brandstofverbruik (1:12) kan beter. Gebeurt ook wel als ie rond de 15.000 km is, maar die opgegeven 1: 14,9 gaat hem zeker niet worden.

Conclusie:
Ben blij met m'n keuze, waarbij de doorslag toch ook in het prijsvoordeel zit. Die 100 dagen zijn dus maar het begin van onze wegenmanager.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.