BMW X3 xDrive20d (2012)

autoreview

BMW X3 xDrive20d (2012)

Signalement

UitvoeringX3 xDrive20d
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst11.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe X3

Mijn verhaal begint iets anders dan de meeste blogs hier, want ik heb namelijk reeds een X3 van exact hetzelfde type en model gehad. Maar die heb ik jammer genoeg moeten wegdoen van pure ellende, want dat model bleek een vervloekt maandagmorgen-model te zijn van de ergste soort. In anderhalf jaar tijd moest ik maar liefst 20 keer naar de garage om pannes te laten repareren. Soms was m’n auto daarbij 2 weken weg!
Lees de blog van die auto hier: http://www.autoweek.nl/autoreview/30336/bmw-x3-xdrive20d

Bij elke interventie werd ik door m’n dealer vriendelijk geholpen met een vervangwagen. Maar toch, de frustratie over de onbetrouwbare auto groeide alsmaar aan, en op een bepaald moment was de maat vol. Ik hoefde de auto niet meer.

Ne wat negotiatie werd een deal uitgewerkt waarbij ik de auto zou "ruilen" voor een nieuwe, weliswaar niet gratis natuurlijk. Ik had ondertussen al bijna 40.000 km gereden. Uiteindelijk kwamen we tot me een faire deal. En zo kreeg ik, na slechts een goeie 2 maand wachttijd, op 18 september 2012 mijn nieuwe BMW X3.
De auto had weer de 2-liter diesel in 184 PK versie met roetfilter en 147gr/km CO2, de 8-trapsautomaat van ZF (8HP45) en het xDrive permanente vierwielaandrijfsysteem.
De configuratie was grotendeels dezelfde als de vorige. Alleen een andere kleur en andere zetels + bekleding.
Welke opties:
- Een soort zilver metallic kleur (“Mineralsilber”)
- Sportzetels in Leder “Havana”
- Donkere ramen achteraan
- Alarminstallatie
- Xenonlichten
- Koplampsproeiers
- Electronisch gestuurde dual airconditioning
- 40/20/40 neerklapbare achterbank
- Parkeersensoren
- Radio Professional
- Bluetooth koppeling voor GSM
- USB-aansluiting voor memory-sticks en iPod-connectie
- Aluminium dakrails

De auto werd met z’n standaard zomerbanden geleverd (225/60 R 17 ~ Pirelli Cinturato P7). De BMW Winterbanden en –velgen (205/65 R 17 ~ Pirelli Sottozero Series II) had ik nog.

Een grappig detail is wel dat er in de koffer nu geen netjes zijn opzij voor de kleine rommel. In m'n vorige waren die nog wel standaard. Nu is dat verhuist naar een aparte optie, samen met een netje achter de zetel en een groot net in de koffer...

Na de eerste winter...

  • 11.000 km

Ondertussen is de eerst winter bijna gepasseerd en staan al 11.000 km op de teller.

Zonder problemen voorlopig. Het verschil met de vorige X3 is opmerkelijk. Waar die nog heel nonchalant in elkaar gezet was, is deze kwalitatief al een pak beter. De lederen bekleding ziet er ook meteen een pak slijtvaster uit dan de stoffen bekleding vroeger. Kwalitatief zit het nu dus wel goed. Okee, sommige kunststoffen zien er wel erg goedkoop uit (zoals bvb de binnenbekleding van de koffer), maar al bij al ruimschoots voldoende.

De sportzetels zitten perfect in vergelijking met de standaad zetels. Die standaard-zetels waren wellicht het grootste mankement uit de vorige auto, dus zeker niet vergeten een kruisje te zetten naast “sportzetels” op de bestelbon!

De motor is dus weer dezelfde 2-liter diesel van 184PK. Dat klinkt misschien al genoeg, maar de wagen weegt 1900 kilo, en dat remt het temperament behoorlijk af. Nog een aanvaardbaar niveau (0-100 in een 8.5 seconden), maar King of the Road ben je natuurlijk niet (als je dat al zou willen). Daarvoor zal je toch minstens de 3-liter 6-cylinder in huis moeten halen, maar die vind ik toch aan de dure kant.

Deze 2-liter is een fantastische motor qua zuinigheid. Als je een beetje normaal rijdt (maar zeker niet als een slak) kom je zo aan 6-liter per 100km (pakweg 1 op 17). Niet slecht voor een auto van bijna 2 ton met vierwielaandrijving, automaat en de aerodynamica van een boekenkast. Als gemiddelde verbruik heb ik 6.5 liter per 100km, want ik rij ook regelmatig in de stad. En 2 ton telkens op gang trekken kost natuurlijk kracht. Qua geluid valt het ook best mee, maar je kan natuurlijk niet wegcijferen da’t een diesel is. Een beetje grommen doet de auto dus wel, maar het went wel.

De auto heeft de gewone standaard-ophanging, en die heeft een goed compromis tussen sportiviteit en comfort, dus voor mij prima. Je kan er mooi strak mee door de bocht, maar je moet er natuurlijk wel mee rekening houden dat de auto een hoger zwaartepunt heeft dan een gewone auto...

Afgelopen winter is er behoorlijk veel sneeuw gevallen op onze wegen. En soms duurt het een hele tijd eer alle straten gestrooid zijn. Op zo’n momenten was ik natuurlijk in m'n nopjes met de vierwielaandrijving. Er valt wat voor te zeggen dat je in de Lage Landen geen 4WD nodig hebt. Maar op sneeuw is de betere traktie door de 4WD toch opmerkelijk. Ik vind het prima dus, en zolang je’r niet door afgestraft wordt qua verbruik, waarom niet dan...

Een eerste probleempje...

  • 11.500 km

De iDrive controller op de middenconsole heeft een klein probleempje, namelijk de BACK-toets die blokkeerd. Vervelend, want daardoor beginnen alle schermen door elkaar de flitsen.

De garage gaat de controller op garantie vervangen, maar de hele middenconsole moet er wel uit om aan dat ding te geraken!
Heel dom eigenlijk, want van in't begin ging die toets al redelijk straf. Vreemd dat ze dat in de fabriek niet gemerkt hadden, want het was toch overduidelijk. Hopelijk komen er geen nieuwe problemen hierdoor...

-- UPDATE --
Nog een klein additioneel probleempje doet zich voor, namelijk een lekkende waterbak voor het sproeiwater. Dit is nu de vierde auto op rij (VW Golf, Audi A4 en 2 BMW X3's) die te kampen heeft met een lek in de sproeiwaterbak!!
Het lijkt wel alsof zo'n waterreservoir het meest complexe onderdeel van een auto is...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.