BMW X1 xDrive20d (2016)

autoreview

BMW X1 xDrive20d (2016)
BMW X1 xDrive20d (2016)BMW X1 xDrive20d (2016)BMW X1 xDrive20d (2016)BMW X1 xDrive20d (2016)BMW X1 xDrive20d (2016)

Signalement

UitvoeringX1 xDrive20d
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf7.500 km
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

6 weken ervaring met X1 2.0d xDrive

  • 12.000 km

Op 18 september heb ik mijn BMW 520d touring van 2009 ingeruild voor een zeer jonge BMW X1 2.0d xDrive High Executive met veel opties.

Ik was al een tijdje rond aan het kijken naar een opvolger voor mijn 520d touring en een midi SUV sprak mij wel aan. Alternatieven genoeg: Mazda CX5, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca of Skoda Kodiaq of zelfs Nissan Xtrail o.i.d. Veel tests gelezen en als alternatief voor BMW X1 of X3 gooide VW Tiguan hoge ogen.

Maar toen kwam ik deze X1 op het spoor in Waardenburg. Weinig kilometers, diesel, 2 liter, 8 traps automaat, xDrive, high executive en mooie opties als panorama dak, sportstoelen met geheugen, achteruitrij camera, trekhaak, connected drive met vele opties, diverse assistent systemen, 5 jaars onderhoudscontract etc. Na een uitgebreide proefrit (ik had al eens een X1 1.8d Sdrive proef gereden) het besluit genomen en deze auto gekocht.

Het is absoluut een andere auto dan een 5 serie. Even breed, hoger, korter, andere veerkarakteristiek, ander stuurkarakter (vooral door de aangedreven voorwielen). Deze auto rijdt evenwel zeer prettig en is zeker niet oncomfortabel. Fijne zit, ergonomisch zit alles op de juiste plek. Voldoende stil binnen, voldoende ruim voor 4 volwassenen en ondanks de kleinere kofferruimte dan de 5 touring nog wel een acceptabele hoeveelheid ruimte, ook onder de vloer.

Mijn eerste rij ervaringen zijn positief. Verbruik gemiddeld 1 liter op 17,5 km. De gemonteerde banden (Pirelli) zijn m.i.. wat luidruchtiger dan bijvoorbeeld Continental. Binnenkort gaat mijn winterwielenset met Bridgestone er onder, benieuwd of dit uitmaakt. Ik heb ook het idee dat bij gesloten hemeldak van het panoramadak de auto stiller is dan bij geopend hemelhoesje.

Connected drive is wel een mooie optie. Verstuur bestemmingen vast naar de BMW, laat nieuwsberichten voorlezen in de auto, Real Time Traffic Information geeft drukte weer (hoewel niet altijd accuraat) enz. Ik ben nog steeds op ontdekkingstocht.

Easy Access heeft ook zijn nadelen, merkte ik al twee keer in een wasbox. Bij het schoon spuiten van de auto is de straal al genoeg om de kofferdeksel te laten openen. Lekker handig bij een hogedrukspuit... Inmiddels geleerd de sleutel niet bij me te dragen in een wasbox. Dat helpt ;-))

Binnenkort kom ik met een update als er wat meer dan de huidige 4500 km mee zijn gereden.

De 30duizend km gepasseerd

  • 30.500 km

Inmiddels heb ik flink gereden met de X1. Daarmee is de 30.000 km overschreden en de eerste servicebeurt volgens het meldsysteem uitgevoerd. Behalve een software update (waarvoor is mij nog steeds onduidelijk) geen bijzonderheden.

Wat zijn mijn ervaringen tot op heden:
De X1 rijdt prima en geeft echt wel een premium indruk met alle opties die ik op deze wagen heb. Het is duidelijk nog steeds een ander type auto dan de 5 serie touring hiervoor, maar is prima als reiswagen. Inmiddels wintersport achter de rug, alleen met weinig besneeuwde wegen. Waar sneeuw lag, geen probleem. Inmiddels ook ritten gemaakt met de caravan er achter (Tabbert Da Vinci 525 TD van ruim 15oo kg) en dat gaat dank zij de 2.0 diesel en Xdrive ook probleemloos.

Wat valt dan tegen?
1) de achterklep bediening met de voet. Die kan niet uitgeschakeld. Caravan aankoppelen? Klep regelmatig open en dicht. Fietsendrager er aan. Klep open en dicht. Je wordt er tureluurs van! De dealer kan alleen de sensor volledig loskoppelen. Waardeloos.
2) De adaptive cruise control. Als je er eenmaal aan gewend bent, vaak handig. Maar wat laat dat ding vaak afweten. Lage zon: melding van uitval. Regen of mist idem dito.
3) De instelling van het volume voor verkeersinfo. Moet te regelen zijn als de meldingen doorkomen. Maar wat je ook instelt, het volume blijft telkens op hetzelfde niveau terug komen. Een misser. Niks aan te doen, zegt de dealer.
4) Reacties op het stuurwiel bij optrekken of op richels in de weg. Duidelijk een gevolg van de voorwiel aandrijving.
5) Ik heb oa een abonnement op updates van het navigatiesysteem. Het blijft met de nieuwste updates toch opvallen dat veel info niet op de kaarten staat. Denk aan de veranderingen A1 met A6 bij Muiderberg. Niet bijgewerkt in de 2018 versie.
6) De 3G verbinding voor Connected drive functies is erg traag. NIet meer van deze tijd.
7) geklungel om de profielen van gebruikers (met stoel en spiegelinstellingen, voorkeurtoetsen etc.) te koppelen aan de sleutels, vooral als je regelmatig met jouw partner in de auto zit die ook een set sleutels bij zich draagt.

Nu lijkt het een berg frustratie, maar zoals gezegd: het is een fijne rijdersauto die ook nog eens verstandig met brandstof omgaat en heel erg comfortabel is. Over enige tijd zal ik deze review weer aanvullen.

Halve ton gepasseerd

  • 50.500 km

Hierbij een update van mijn ervaringen met de X1. Als we het over de X1 als auto hebben, dan doet ie wat je er van verwacht, nl. goed rijden.
De wegligging is prima, het weggedrag goed en het comfort wat je van een wat hoger model mag verwachten: goed genoeg.
Toch ben ik niet helemaal tevreden en dat wordt vooral veroorzaakt door de extra's op deze auto. Een opsomming van de problemen die ik ervaar:

De adaptive cruise control werkt m.i. onder de maat. Regelmatig wordt een voorliggende auto veel te laat herkend, waardoor op het laatste moment een forse remactie wordt ingezet. Daarnaast krijg ik regelmatig de melding "ik laat het afweten" door tegenlicht oid.

Evenzo de botsmelding. Regelmatig bij het onderdoor rijden van viaducten blijkt de schaduwwerking een effect te hebben van: o jee, er zit iets voor me. Daarmee ontstaat een alarmmelding, soms gevolgd door een remingreep terwijl er niets aan de hand is. Heel fijn voor degene die achter je rijdt en zich een hoedje schrikt. Die kijkt vervolgens jou als bestuurder aan op dit mallotige weggedrag. Helaas, BMW electronica.

Een andere ramp is connected drive. Waar je graag gebruik van maakt, zoals bestemming van smartphone naar auto sturen, de auto vinden als je die ergens geparkeerd hebt enzo, nou dat werkt dan weer wel en dan weer niet. Ik ben hier maanden over aan het communiceren met BMW klantenservice zonder echt resultaat.

Tot slot de navigatie. Peperduur systeem met zeer oude kaartinfo. Mijn auto heeft zo'n beetje alle abonnementen op connected drive functies, dus ook de kaartupdate. Volgens BMW tot 4 x per jaar. Vergeet het maar! mijn laatste update is van februari 2018 (versie 2018-01). Daarna is tot op vandaag geen enkele nieuwe update verschenen. Ook hier al maanden met BMW klantenservice over aan het steggelen, maar zonder resultaat. Andere BMW's rijden al met 2019-01 rond, helaas moet mijn X1 serie van 2016-11 nog steeds wachten op een geschikte update. Zwaar BMW onwaardig.

Door deze negatieve ervaringen met Connected Drive en Navigatie en de niet heel overtuigende rijkwaliteiten van deze BMW X1 Xdrive 2.0d met zo'n beetje alle opties met een nieuwprijs van 71.000 euro waarschijnlijk mijn laatste BMW. Dat mijn 10e BMW tot deze conclusie zou leiden, had ik zeker niet verwacht. Maar er is heel wat moois te koop bij de concurrentie, wellicht met wat meer aandacht voor de klant vanuit de after sales.

Vijf jaar en 110.000 km verder

  • 165.000 km

Uiteindelijk tijd genomen om mijn review eens bij te werken. Ja, ik rijd nog steeds in deze BMW X1 xDrive 2.0d en hij bevalt eigenlijk nog steeds goed. Ik heb zeker mijn twijfels gehad over deze auto na mijn BMW 520d touring, maar het is toch best een fijne, compacte, voldoende ruime en - niet op de laatste plaats - een betrouwbare auto gebleken.

Over het rijden heb ik niet veel te melden. Hij rijdt nog steeds prima, goede wegligging en voldoende comfortabel. De hogere zit van een SUV is prettig. De motor levert voldoende prestaties en vermogen voor mijn caravan (eerst een Tabbert DaVinci 525 TD van max 1500 kg, nu een Sprite Alpine Sport 490 CE van max 1600 kg) en is opvallend zuinig. Ik gebruik geen run-flat banden meer, maar Michelin premium banden op 18" velgen zomers en Continental WinterContact op 17" velgen 's-winters.

Op totaal 157500 door mij gereden km's de volgende cijfers:
13.604 euro aan diesel brandstof
gemiddeld verbruik (incl. caravan ritten) 1 ltr voor 16,5 km
gemiddeld verbruik zonder caravan is 1 ltr voor 19,3 km
5.675 euro aan onderhoud (incl. 10 jaar of 200.000 km onderhoudscontract bij BMW)
Belangrijkste kosten zijn geweest:
Maart 2024 - achterlicht rechts vervangen ivm defecte LED unit = € 232
Jan 2024 - vervangen remblokken voor en achter = € 673
Nov 2023 - 2 gasveren actieve motorkap vervangen = € 215
Jul 2022 - achterlicht links vervangen = € 258
Okt 2021 - 4 nwe winterbanden = € 550 (continental WinterContact)
Sep 2021 - Verlengen onderhoudscontract 5 jr/100.000 km) = € 1250
Sep 2020 - 4 nwe zomerbanden = € 740 (Michelin Primacy)
Verder jaarlijkse abonnementen voor USB kaartupdate, RTTI en Online diensten van BMW

Ik heb besloten deze auto in ieder geval te rijden tot einde onderhoudscontract en dat loopt af in november 2026. Dan is de auto 10 jaar oud en zien we wel weer. De keuze zal dan moeilijk worden, want de nieuwere BMW modellen kunnen mij niet echt bekoren, evenals de prijzen die tegenwoordig worden gevraagd. Maar dat is een (luxe) probleem voor de toekomst.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.