BMW X1 sDrive16d Corporate (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X1 sDrive16d Corporate |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Eerste 6.000km
- 6.000 km
Een nieuwe lease auto uitzoeken is altijd een feestje. Deze keer viel het echter niet mee.
Mijn vorige auto's (2x Mondeo, 2x Outlander en dus een DS5) had ik vooral gekozen met mijn verstand. Combi van ruimte, (lease)prijs en bijtelling.
Ik rijd 63.000km per jaar en de keuze voor een goede auto is dus erg belangrijk.
Deze keer heb ik toch ook vooral een auto gekozen met mijn hart, waarbij de bijtelling Uiteraard een rol bleef spelen.
Lastig was wel, dat ik met mijn DS5 geweldig verwend was. Waanzinnig luxe en snelle uitvoering met slechts 14% bijtelling.
Mijn opties:
Audi A4 avant: in een leuke uitvoering te duur
Alfa Romeo Giulia: bloedmooie auto, maar geen vertrouwen meer in de levertijd.
Renault Talisman Intense: alles erop en eraan, maar na de proefrit en desinteresse van de dealer afgevallen.
Mazda CX5: alleen in 25% bijtelling.
Hyundai Tucson: gunstige leaseprijs, maar alleen in 25% en in Premium uitvoering slechts 1.7 diesel en hoge bijtelling.
Toen kwam ineens de geheel vernieuwde BMW X1 in beeld!
Ik had eerder al eens gekeken naar het vorige model, maar die viel vooral door het gebruik aan ruimte direct af.
Het door mij beoogde model en uitvoering lag qua leaseprijs nog te hoog, maar met de medewerking van Terberg Leasing kon ik 5 augustus j.l. dan toch mijn "droomauto" (met een bijtelling van 21%) bij de dealer in Amsterdam op gaan halen.
Configuratie:
1.6 Diesel, Xline pakket, Centennial Executive pakket, sportstoelen, privacyglass achter, Harman Kardon HiFi System, vergrote benzinetank en alu dakrails.
Heel bewust deze combi gemaakt: auto geheel zwart met alleen alu/grijze accenten. De 18inch velgen staan top.
De eerste kilometers.
Ik was vooral zeer benieuwd naar de handgeschakelde 1.6 Diesel met 116pk. Ik was immers een 200pk automaat gewend.
Het is mij geweldig meegevallen. De motor is in de eerste 3 versnellingen behoorlijk soepel. Wil je even snel inhalen, dan moet je vanuit de 6e versnelling toch echt 2 versnellingen terug.
De automaat mis ik vooral in de file. De auto schakelt zoals je van een BMW mag verwachten uitstekend.
De hogere instap en zit zijn perfect. De hardere sportstoelen zijn even wennen tov de fauteuils in de DS5, maar zijn zeer goed af te stellen. Vooral het te verlengen zitgedeelte (ik ben 1m92) is super.
Bediening van alle functies is prima. De iDrive heb je zeer snel onder de knie.
De navigatie werkt perfect. Vooral in de dynamische stand, het anticipeert goed op files etc.
Het interieur is heerlijk ruim. Dat is het voordeel van de nieuw ontwikkelde 3-cilinder, die nu dwars voorin geplaatst is en daardoor minder ruimte nodig heeft, wat het interieur ten goede komt. Mijn 2 klein-volwassenen kunnen achterin ook uitstekend zitten.
De 's avonds (led)verlichtte deur- en interieurlijsten zijn een echte nice-to-have.
Het zicht rondom is even wennen, de B-stijl zit iets in de weg bij bijv. inhaalmanoeuvres.
De dubbele LED verlichting is niet alleen optisch fantastisch om te zien, maar geeft 's nachts ook een enorme hoeveelheid scherp licht. Wat de veiligheid weer ten goede komt.
De laadruimte is uitstekend. Ruim door de dubbele bodem en toegankelijk.
Het Harman Kardon HiFi System is, wanneer je veel in de auto zit, een must! Wat een mega geluid komt er uit de 320Watt sterke 11 speakers. Zeker niet op bezuinigen.
Wat mis ik na 6.000km rijden met mijn BMW tov de DS5 vooral: de achteruitrijcamera en in mindere mate de automaat en het vermogen. De forse extra bijtelling neem ik voor lief:)
Nog even het verbruik: tot op heden gemiddeld 1 op 16.
Actieradius ca 1.000km met een tank.
Kortom: ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn keuze.
Mocht je nieuwsgierig zijn geworden en heb je vragen: stuur me gerust een bericht.
23.000km
- 23.000 km
Inmiddels heb ik 17.000 extra km's aan ervaring opgedaan.
Nog steeds blij met mijn keuze. Ik moet bekennen dat ik de automaat wel erg mis. Ik sta daar niet te lang meer bij stil. Een automaat had gelijk gezorgd voor nog meer bijtelling doordat deze pas optioneel is vanaf de 18d en daardoor 25% ipv 21% bijtellingspercentage heeft.
Positief:
-Ruimte (interieur en laadruimte)
-Sportstoelen (meervoudig verstelbaar, prettige stevige zit, die op lange ritten niet verveelt)
-Harman Kardon (supergaaf geluid)
-Sport/Ecostand onderstel (straf of soepel geeft serieus verschil in wegligging en het gevoel met sturen)
-Uiterlijk
-Navigatiesysteem (anticipeert snel)
-Led-verlichting geeft uitstekend zicht
Negatief:
-De voorwielen slippen soms door, wanneer je net teveel gas geeft bij het optrekken en bij iets sportiever nemen van korte bochten. De winterbanden hebben daar geen verandering in gebracht.
-Wanneer het stuurwiel goed is afgesteld (ik ben 1m92) is de boordcomputer onder de tellers slecht, deels zelfs niet afleesbaar.
-Stootrubbertjes/dopjes aan de binnenkant van de armleuning vallen er steeds uit, dus armsteun rammelt heel licht.
-Licht windgeruis bij linker voorportier. Waarschijnlijk afstelling van de portiersbouten.
Het verbruik schommelt nog steeds zo rond de 1 op 16.
Al met al heb ik er 23.000 heerlijke km's op zitten. Binnenkort mag hij weg voor zijn eerste beurt. Hopelijk kunnen ze dan bovenstaande kleine puntjes wegwerken.
Ps.
Een gsm console is nooit een aanwinst op je dashboard, maar de modelspecifieke uitvoering van Kuda icm een adapter van Brodit (opzetstukje heb ik weggelaten, waardoor mijn iPhone 6 plus nu nagenoeg vlak op het console zit) past toch nog vrij aardig in het geheel. Helaas zit de console bovenaan geklemd tussen 2 dashboarddelen ipv geschroefd, bij stevig in de houder drukken van je gsm, komt ie iets los. Jammer!
80.000km
- 80.000 km
Met de toenemende verkeersdrukte en meer filerijden mis ik de automaat steeds meer! Het koppelen gaat vrij zwaar. Volgende auto wordt absoluut weer een automaat.
De positieve punten als bij 23.000km genoemd gelden nog steeds. Stoelen zitten nog steeds super, lekker stevig en de muziek is waanzinnig: beide zijn de investering meer dan waard.
De negatieve punten gelden ook nog steeds. Op de dopjes van de armsteun na, die zijn bij de eerste beurt vernieuwd en blijven nu netjes zitten:)
Wat mij inmiddels 4x overkomen is, dat de auto (meestal bij het naderen van een verkeerslicht) ineens een noodstop maakt!!! De garage heeft hier nog niets aan kunnen doen. Ik weet haast zeker dat dit te maken heeft met het Collision Warning System. Een object wordt door de sensor (te laat) opgemerkt en ziet dit als een obstakel en remt zéér krachtig af. Gelukkig heeft dit nog niet geleidt tot een botsing met een achterligger.
Het totale gemiddelde verbruik ligt op dit moment iets schadelijker: 1 op 15,5. Mijn rijstijl is redelijk sportief. Grootste deel is snelweg, daarna B-wegen. Ik rijd relatief weinig in de stad.
Totale impressie is nog steeds meer dan positief. Een aanrader......maar zeker mét automaat bestellen.
125.000km
- 125.000 km
Alweer 45.000km naar volle tevredenheid erbij gereden.
Geen serieuze bijzonderheden tot op heden.
Auto rijdt super, ondanks de lichte 3-cilinder 1.6 rijdt ie verbazend vlot. De 6e versnelling dan beter vergeten. Top van 190 km/u haal je zelden in NL, dus ruim voldoende. De sportstoelen zitten fantastisch (voor kilometervreters een must) en je hebt een prima zit tov alle instrumenten.
Ruimteaanbod prettig. Door uitneembare bodem in de kofferbak zeer ruim te noemen.
Harman Kardon een zaligheid. Spotify aan en de kilometers vliegen zonder erg voorbij.
Aandachtspunt vind ik de zware koppeling en het schakelen. Vooral bij wegrijden dien je haast met slippende koppeling te vertrekken voor een soepele loop. Het gemis van een automaat blijft zo extra groot.
Omdat het een leaseauto betreft heb ik geen
Concreet overzicht van het onderhoud. Mijn gevoel zegt dat de remmen redelijk snel slijten ondanks de vele snelweg kilometers die ik maak.
Op naar de 200.000km
175,000km The End
- 175.000 km
Het zit er op.
Na ruim 14 jaar ga ik mijn werkgever verlaten en moet ik uiteraard mijn auto inleveren.
Ook de laatste 50.000km zijn zonder noemswaardige problemen verlopen.
Stoelen nog steeds uitstekend, wegligging goed, verbruik redelijk, mis nog steeds de automaat en uiteraard is het motorvermogen nog steeds eigenlijk wat te weinig.Maar kan niet anders zeggen dat de X1 model 2015 nog steeds een schitterend model is. Het stond model voor de nieuwe X3.
Ik ben zelfstandig ondernemer geworden en heb een gebruikte BMW 318D Touring met 2.0 liter 143pk motor gekocht.
Voorzien van sportstoelen, een heerlijke 8-traps automaat, donkere achterramen en alles elektrisch (inclusief de achterklep). Heerlijke luxe reiswagen. Sportievere rijeigenschappen dan de X1, maar de X1 is nog steeds een heerlijke reisauto.
Ik ga uit van net zo'n zorgeloze km's als met de X1.
The End!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![BMW X1 sDrive20i High Executive aut.M-Sport [ panodak,fm navi,camera,leer,19``lmv,hud ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57668586/0-474ac2cf6090e19d0093caa501f25c8f.jpg)
BMW X1 sDrive20i High Executive aut.M-Sport [ panodak,fm navi,camera,leer,19``lmv,hud ]
- 2019
- 76.527 km

BMW X1 sDrive20d High Executive M-Sport | AUTOMAAT*LED
- 2017
- 242.897 km

BMW X1 sDrive18i Sport Line Automaat 140 PK Facelift |Pano-dak | Leder | Stoelverwarming | Memory | Camera | LED | PDC |
- 2018
- 83.770 km