BMW M550d xDrive Touring (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | M550d xDrive Touring |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Emotie terug
- 98.000 km
Jaartje hybride verder. goed concept, maar uitvoering niet. Ik fiets veel en in de X5 ging de fiets moeilijker in dan in de 5-serie.
De kleine kan inmiddels in een autostoeltje, dus lengte van achterbank is minder van belang. Na een jaar ook echt het sturen gaan missen, want de X5 wil ondanks dat het een bmw is niet echt de bocht om..
Zoektocht in november 2016 gestart naar wat ik hiervoor had, maar dan de echte. een M550d.
de dealers met een M550 gemaild met foto's van de X5 en vraag naar voorstel. natuurlijk moeilijk omdat zij in dit geval moesten bijleggen i.p.v. andersom.. net als ieder jaar gigantische verschillen. en verkopers die niet kijken naar de auto zelf, maar het bij hun telex boekje houden.
totdat Breeman in Rotterdam een marge 550 binnenkreeg. Perfect, want ik wil hem prive en niet meer op de zaak. Meteen een fatsoenlijk voorstel van de verkoper die mee wilde denken en de deal rond gemaakt.
Ophalen:
dit keer nog wat meer opties:
-bang en olufsen
-stuurverwarming
-standkachel, ook bedienbaar via connected services
-stoelventilatie
-comfortstoelen
-digitale tellers
-leer, pano dak etc.
heel apart. ik had dezelfde auto dacht ik; een 525xd met zelfde wielen etc. naast elkaar zou je het verschil alleen aan remschijven en uitlaten zien. Maar; dan stap je in, start 'm en lijkt het alsof er iets tot leven komt. de auto geeft in alles door dat het hier om de anabolen broer gaat. stuurt zwaarder, strakker en het geluid is heerlijk. Uiteraard een beetje gefabriceerd, maar na een jaar elektro doet het echt de truc.
rijden is weer zoals het moet, lekker bij doordraaiers. altijd vermogen, en de acceleratie is verslavend! Ook deze weer een beetje meer vermogen gegeven, waardoor gasrespons etc net even lekkerder is. deze auto heeft echt lekker karakter en voelt heel snel vertrouwd en als je beste vriend. De kofferruimte is okay, zeker vergeleken met de X5 omdat die een onhandig klepje heeft. De achterruit die je in de klep kan openen blijf ik een handige BMW feature vinden die je dagelijks gebruikt.
De stoelen voorin zijn na heel veel zoeken naar de juiste stand heerlijk. overal precies goede support, echt comfortabeler dan de sportstoelen die ik altijd heb gehad, en nog steeds voldoende communicatie van de auto. Enige is dat ze enorm zijn. om hier nog achter te kunnen zitten met mijn 1,92mtr gaat bijna niet.
opties:
alles wat er op moet zitten zit er op, en nog wat dingen die ik niet zou kiezen. Maar inmiddels wel! stuurwielverwarming is zo lekker 's ochtends en mis ik inmiddels weer.
De stoelventilatie is met de paar dagen absurde hitte in Nederland ook een verademing. Je kan prima zonder, maar als het er toch op zit gebruik je het ook. Dat kan van de lane assist etc. niet gezegd worden. dit is niet aan mij besteed.
en dan de B&O; ik houd van een goed muziekje in de auto, dus de verwachtingen waren hoog. Na de X5 die als nieuwe auto minder hoogstaand en degelijk aanvoelde, moet ik constateren dat de F11 de B&O niet aan kan.
Na vele instellingen, want de equalizer is een bitch, merk je dat het op een gegeven moment vervormd klinkt. Op sommige plekken is de isolatie niet helemaal goed waardoor je bijgeluiden hebt en het voor mij de prijs van de optie (zo'n 5500,00) niet waard zou zijn.
Sowieso heb ik het idee dat de auto een beetje 'wringt' op sommige momenten. soort torsie gedrag dat je in sommige cabrio's hebt. Misschien komt het door het dak of zo, maar een drempel nemen bijvoorbeeld produceert aardig wat kraakjes en geluidjes. Wellicht de tol van een paar jaar zoveel newtonmeters op een koets.
Het belangrijkste; de Motor. Ook al is het een diesel, hij draait met gemak 5500 toeren, heeft een lekkere grom, los van het (kunstmatige) uitlaatgeluid. Het geeft een enorme kick als je het aanspreekt, een king of the road gevoel te allen tijde omdat je weet dat je een overcapaciteit aan actieve veiligheid onder je rechtervoet hebt. Door de beleving nodigt het natuurlijk ook uit. Je spreekt het aan bij inhalen, maar ook bij een stoplicht, invoegen enzovoort. Opletten dus dat je je houdt aan de snelheden..
het verbruik is gemiddeld 1 op 9 a 10. met veel stadsritjes gaat het richting 1 op 6 en op de snelweg is 1 op 11 misschien 12 het beste dat ik gehaald heb. ik denk netjes voor het vermogen en de pret. Dus is het het waard om the real thing te rijden in plaats van de eerdere knock-off? ondanks een prijsverschil van 60K op nieuwwaarde met de 525xd vind ik 100% van wel. Uiteraard heb ik het dan ook niet over een nieuwe, want na de X5 doe ik dat niet meer.
samenvattend is (of was) het genieten, iedere rit opnieuw.
december 2017 heb ik hem met gemengde gevoelens ingeruild.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.