BMW M550d xDrive (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | M550d xDrive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
M550D – Na 20 jaar benzine BMW´s, weer terug naar een diesel
- 130.000 km
M550D – Na 20 jaar benzine BMW´s, weer terug naar een diesel
Het is lang geleden dat ik, sinds ik eind 2017 naar Duitsland ben verhuisd, hier een review heb geplaatst.
De tweede E46 328i, die ik voornamelijk voor de Nordschleife had gekocht, heb ik, vanwege de NAP, bij mijn verhuizing naar Duitsland nog met een NLD kenteken verkocht. Als ik iets geleerd heb, is het wel dat de NAP registratie in Nederland werkelijk GOUD waard is !! Bij mijn speurtocht naar iets nieuws hier in Duitsland blijkt vaak dat er totaal geen KM historie te vinden is, en ik vrees dat bij veel tweede, derde, of X-hands auto´s de teller terug wordt gedraaid.
Wonende en werkende in de binnenstad van Keulen, en zakelijk voornamelijk met het vliegtuig onderweg, heb ik 3 jaar geen auto gehad, en wanneer nodig de Golf 1 met 105.000KM op de klok van mijn vriendin gebruikt. Ook dat was een mooie ervaring.
In 2021 zijn wij uit het centrum van Keulen naar Bergisch Gladbach, een kleine 15 kilometer van Keulen verwijderd, verhuisd. In deze wat meer landelijke gelegen omgeving werd het tijd om weer eens naar iets leuks op zoek te gaan.
Uiteindelijk deze M550d bij een dealer hier in het Bergische land gekocht. De laatste diesel die ik ongeveer 20 jaar geleden heb gehad, was een E36 325tds. Een enorm verschil.
De M550d met 60.000km gekocht, en 3 jaar later staat er bijna 130.000km op de klok. De 20” Alpina velgen zaten er al op toen ik hem kocht. Daar waar ik voorheen 13 jaar lang enorm van de geweldige sound en dynamiek van 2x een E46 328i heb genoten, levert de 550d met zijn enorme koppel van 760NM en 400PK een geheel andere beleving.
Het is een echte kilometervreter, die, voor wat de motor levert, weinig dorst heeft. Op lange ritten naar bijvoorbeeld München of Berlijn, haal ik met gemak 8 liter per 100KM, op kortere ritten soms 1 op 10.
Met 4 turbo´s beweegt hij zich enorm soepel door het verkeer, en met dit enorme koppel heb je nooit een tekort aan vermogen. Het is ongekend hoe deze beul met 2 vingers in de neus van 120km naar 260 km/h doortrekt. Alsof het niets is. Zo af en toe hangt er een Porsche 911 in een 120KM zone achter mij, en zodra het dan weer ongelimiteerde snelheid wordt is het altijd even afwachten of de 911 mij van 120KM/H tot 250KM/H bij kan blijven. Een normale 911 (de Carrera instapper bedoel ik dan) heeft het er zwaar aan, maar de GTS, turbo en GT3 modellen houden mij qua acceleratie natuurlijk wel goed bij. De instap Carrera´s komen mij uiteindelijk bij hogere snelheden pas voorbij.
De onderhoudskosten vallen enorm mee, uiteindelijk reken ik op 2500 EUR per jaar, en soms vallen de jaarlijkse kosten nog lager uit. Remblokken, remschijven, Olie, en banden zijn de jaarlijks te verwachten kosten.
De Nordschleife ben ik er nog niet mee op geweest, en dat ben ik, om diverse redenen (de geboorte van 2 kinderen, en het toenemend aantal gekken op de Nordschleife) ook niet echt van plan. Daarvoor is mijn gezondheid, en de waarde van de auto (mocht ik in een crash komen), mij te veel waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.