BMW M3 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | M3 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
BMW M3
- 49.000 km
BMW M3 - Aanschaf
In 1989 kocht ik mijn eerste BMW, een 316 uit 1986. Vooral de afwerking van deze auto's en de wegligging spraken mij aan. De wegligging van deze auto werd alsmaar beter naarmate je er harder mee reed. 0-100 Deed hij in ruim 12 seconden wat voor die tijd snel was. Na deze 316 volgden een hele serie (totaal 13 stuks) BMW's van de types 316i, 318i, 318is, 318ci, 320i. Eigenlijk kocht ik altijd jong gebruikte auto's (maximaal 3 jaar oud) of nieuwe.
De laatste nieuwe kocht ik in 2016; een nieuwe 320i met alle toeters en bellen. Ondanks dat deze auto geweldig reed en met 184PK zeker niets tekort kwam had ik al jaren niet meer hetzelfde gevoel bij een auto als bij de eerste paar BMW's die ik kocht.
Op een gegeven moment besloot ik een serieus naar een auto te gaan kijken waar ik altijd al van gedroomd had; een Porsche 911. Ik liep tegen een hele mooie 911 uit 2009 aan; voor de kenners een 997.2. Het plan was om mijn 320i in te ruilen voor de Porsche en er een goedkope auto bij te kopen voor woon-werk verkeer. De 911 die ik vond was in nieuwstaat, lage kilometerstand en de auto was overduidelijk door een liefhebber met heel veel respect behandeld.
Graag wilde ik vóór aankoop de auto door een Porsche dealer laten keuren. Ik heb dit zelf gedaan en ben met de 911 naar Porsche Centrum Groningen gereden waar de keuring plaats zou vinden. De keuring verliep prima en behalve wat onderhoudsgerelateerde zaken bleek de auto in topconditie te zijn. Toch sloeg op de terugweg de twijfel ineens toe. Eigenlijk vond ik hem niet heel lekker rijden, de auto is vrij krap (ik ben 1.90 meter) en ik had het gevoel dat de kont van de auto in elke bocht kon besluiten mij in te willen halen.
Ik besloot er nog maar eens een nachtje over te slapen.
Een dag later heb ik een proefrit gemaakt in een BMW M4 die bij de lokale BMW dealer stond. Deze proefrit was een heel ander verhaal. De auto gaf een veel beter (veiliger) gevoel dan de 911. De prestaties van de M4 liggen zelfs nog boven die van de 911 en ik betrapte me erop dat ik meteen de grens van de M4 begon op te zoeken terwijl ik daar in de 911 het lef niet voor had. Na deze proefrit was duidelijk dat het een M4 of M3 zou moeten worden. Prestaties van een M4 of M3 zijn gelijk alleen is de M3 gebaseerd op de sedan versie en de M4 op de coupé versie.
Omdat mijn auto 's nachts altijd in de garage staat ging de voorkeur uit naar een M3. De deuren van de M3 zijn wat kleiner waardoor je in een garage wat makkelijker in- en uit kunt stappen.
Punt waar ik toen tegenaan liep was dat er maar heel weinig M3's van het huidige model (F80) aangeboden worden. Ik heb er een aantal bekeken en het overgrote deel had schade gehad of was ingevoerd uit (meestal) Duitsland en soms beide. Uiteindelijk vond ik een M3 uit 2014 welke bij een BMW dealer werd aangeboden. De auto had een kilometerstand van 45.000, hij zat goed in de opties en het betrof een originele Nederlandse auto. Schade heeft de auto nooit gehad maar een paar delen zijn wel overgespoten.
Na een proefrit en het gebruikelijke ge-eikel over het bij te betalen bedrag hebben we de deal rond kunnen maken. De auto werd afgeleverd met nieuwe voorbanden en 2 jaar Premium Selectie garantie wat betekend dat ik bij elke BMW dealer terecht kan voor garantie.
Inmiddels heb ik de auto een paar maand in bezit en moet zeggen dat ik weer hetzelfde gevoel bij deze auto heb als wat ik bij mijn eerste BMW's had. Het is geweldig om in zo'n bijzondere auto te rijden. Alles is bijzonder aan de auto. Stoelen, dashboard, spatborden, dak, motorkap, bumpers, wielen, remmen, echt alles is anders dan bij een gewone 3-serie.
En dan de motor... Elke keer als je flink op het gas gaat schrik je je een ongeluk van de hoeveelheid geweld die onder de motorkap vandaan komt. Voor je het weet zit je op hoogst illegale snelheden. Deze M3 is begrensd op 280 km/h maar ik heb er nog niet harder mee gereden dan 220. De top zal ik ongetwijfeld nog een keer proberen bij onze oosterburen.
Even inhalen op een 80 km weg ? Als je weer terug bent op de rechter baan staat er ineens 130/h km op de klok..
Ondanks zijn 6 cilinders en 431 PK kun je er toch redelijk zuinig mee rijden. Ik gebruik de auto voor woon werk verkeer en rijdt dagelijks zo'n 50 kilometer, over het algemeen over 80 kilometer wegen. Harder rijden lukt ook niet want daar is het te druk voor. Het zijn vooral de avond-uren waarin de nodige vreugdekilometers gemaakt worden en waarin de auto mag laten zien wat hij kan. De eerste 2.000 kilometer heeft hij ongeveer 1: 9,5 gereden wat voor een auto van dit kaliber goed te noemen is.
Tot op heden ben ik zeer tevreden met deze M3. Het is een spectaculaire auto en je zal niet snel een 2e tegenkomen. Kosten van onderhoud kan ik nog niets over zeggen maar dat zal zeker een stuk hoger uitvallen dan bij mijn vorige 3-series. Hoort erbij zullen we maar zeggen.
Toch is er ook een puntje van kritiek ; krakende deurrubbers. In het rijtje met BMW's die ik de loop der jaren
gehad heb zat ook een 316i uit 1994. Deze auto had heel veel last van krakende deurrubbers. Uiteindelijk heb ik het opgelost met Scotch plakband wat ik aan de binnenkant van de deuren plakte. Het zag er niet uit maar werkte perfect. Tot mijn grote verbazing heb ik bij deze M3 precies hetzelfde probleem. Als je over een verkeersdrempel rijdt kraakt de auto alsof zijn leven ervan afhangt. Na de deurrubbers even schoon te maken met siliconenverwijderaar is het probleem opgelost maar een paar dagen later begint het gekraak vrolijk weer opnieuw.
Ik begrijp niet helemaal waarom dit probleem niet al lang opgelost is en waarom materialen gebruikt worden die dit gekraak veroorzaken.
Update - krakende deurrubbers.
- 51.000 km
Inmiddels is het november en ik moet zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn M3.
Het kraken van de deurrubbers is inmiddels opgelost. Door BMW dealer Dusseldorp in Epse is teflon tape aangebracht waardoor de deurrubbers tegen het tape aankomen i.p.v. de zwarte omlijsting. Uiteraard is dit onder garantie gebeurd. Verbruik is iets gestegen en zit nu rond de 1:9. Deze stijging in verbruik heeft ongetwijfeld te maken met de daling van het gaspedaal :-).
Verder heb ik de auto nog laten voorzien van een teflon coating (FLON4000).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.