BMW M140i xDrive (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | M140i xDrive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Eerste kilometers
- 1.500 km
Keuze en historie:
Ik heb de afgelopen 1,5 jaar een aantal keer van auto gewisseld, niet altijd mijn eigen schuld. Sinds 2012 werk ik voor een Belgische firma. Toen ik daar startte heb ik mijn leaseauto, een BMW 320 EDE, mee genomen. Wetende dat deze begin 2015 uit de lease zou lopen half 2014 de mogelijkheden bekeken om op Belgisch kenteken te gaan rijden aangezien dat vele voordelen biedt. Ik kwam daar inderdaad voor in aanmerking.
De BMW 320 was mij goed bevallen in de 180.000 km die ik deze heb gereden, geen noemenswaardige problemen, en omdat ook mijn collega in een BMW reed de dealer bezocht. Ik was er al snel uit dat het een 3-serie moest worden maar dan wel een fijne 330D met 6-cilinder motor. Uiteindelijk de keuze gevallen op een 330D sedan in Estoril Blau met de nodige opties waaronder het M-sportpakket. Auto is begin maart 2015 geleverd. Helaas heb ik deze maar 30.000 km kunnen rijden. Half november in Nederland is er op de A27 bij Lexmond iemand in volle vaart achterop gereden in de file. Gelukkig geen lichamelijke schade, de auto werd echter total loss verklaard.
De dealer had een gebruikte 530D touring staan, een directiewagen van BMW Duitsland met 25.000 km op de klok en zo goed als alle opties waaronder adaptive drive, soft close deuren, comfort stoelen, HUD etc. Deze auto met behoorlijk financieel voordeel kunnen aanschaffen. Maar eigenlijk direct gemerkt dat deze auto te comfortabel voor mij was, me er nooit echt in thuis gevoeld. Uiteindelijk de auto ingeruild met bijna 70.000 km op de teller.
Dus op zoek naar een andere, kleinere en sportievere auto. Met het vooruitzicht dat ik minder kilometers ga maken ook benzine meegenomen in de keuze. Even gekeken bij Audi voor een S3 maar zij konden me geen interessant inruilvoorstel doen. Uiteindelijk dus weer terug bij BMW waar ik gekozen heb tussen een 340i en een M140i. De keuze uiteindelijk op de laatste gevallen vanwege het financiële verschil en gezien het feit dat ik de ruimte van een 3-serie niet echt nodig heb. De auto is half Juni besteld en op 30 Augustus geleverd.
Review M140i:
De M140i nu een week in mijn bezit en inmiddels 1500 km (en 3 tankbeurten) verder. Uiteraard nog niet echt voldoende kunnen rijden voor een uitgebreide review maar wilde toch vast de eerste bevindingen delen. Het is een M140i X-drive met automaat (sorry voor de puristen) in de kleur Mineralgrau. Even weer de Estoril Blau overwogen, schitterende kleur namelijk, maar omdat het een zakelijke auto is en ik veel bij klanten kom toch de wat minder uitbundige grijze kleur gekozen. Met de donkere M-sportvelgen (Ferric Grey) wel een mooie combinatie. Verder het seating pakket (elektrische stoelen), comfort pakket (o.a. adaptive LED koplampen) en connected drive pakket. Als losse opties o.a. het Harman Kardon sound systeem, dit was in de 330D ook erg goed bevallen. De navigatie professional is uitgerust met de laatste update van BMW, de interface is even wennen en het koppelen van de telefoon was even zoeken maar dat is gewoon gelukt. Ook connected services werkte meteen na het verwijderen van de vorige auto en het toevoegen van de nieuwe. De nieuwe look ziet er mooier en moderner uit dan de vorige (uiteraard). Verder heb je dezelfde gegevens voorhanden als in de vorige versie en heb ik nog niet echt nieuwe zaken kunnen ontdekken.
Nog niet voluit gereden maar wat een power en wat een geluid, echt verslavend! De motor laat na het starten een mooie grom horen die na een seconde of 20 minder luid wordt. Maar kick-down bij zo'n 100km/uur levert echt een supermooie sound op en een versnelling die ongelofelijk is. De tank is slechts 52 liter waardoor ik inmiddels al 3x heb getankt. Op dit moment staat het verbruik op 8.8l/100km wat op zich nog niets eens verkeerd is denk ik met deze auto. De rit naar mijn werk, 120 km en veelal snelweg, leverde een gemiddeld verbruik op van 7.7l/100km. De actieradius bedraagt zo'n 600km.
Ik moet weer even wennen aan de straffe vering, de auto heeft ook het adaptieve M-sport onderstel, t.o.v. de 530D met zijn adaptive drive. Niet vreemd uiteraard. De auto stuurt scherp en ligt als een blok op de weg, zeker in de sportstand als de auto nog een aantal mm naar beneden gaat.
Kort samengevat:
+ Power en sound
+ Wegligging/besturing
- Verbruik (logisch natuurlijk maar heb nog de diesels in gedachten met 7l/100km (330D) en 7.9l/100km (530D)
- Zonnekleppen, deze voelen goedkoop aan en klikken snel uit de bevestiging als je ze naar beneden doet. Uiteraard een klein puntje maar dat irriteert me nu al mateloos.
Voor comfort vooralsnog 3 sterren, gebaseerd op de straffe vering waar je wel van moet houden.
Voor prestaties 5 sterren obv mijn eerste ervaringen, al verwacht ik niet dat ik deze bij zal stellen naar beneden.
Betrouwbaarheid en gebruikskosten op 4 sterren gezet maar vooralsnog is dat nergens op gebaseerd.
Zal de review bijwerken als ik er 10.000 km op heb zitten en wat meer details heb om te delen.
Bijna 20.000 km
- 19.000 km
De kilometers gaan tot op heden toch sneller dan eerder gedacht. Net in 2017 en al bijna 20.000 km op de teller na iets meer dan 4 maanden. Dat zijn uiteraard veel snelweg kilometers. Ik ben een aardige doorrijder en het gemiddelde verbruik van 9.1 liter op 100 km (boordcomputer) vind ik nog alleszins redelijk. De auto rijdt verder perfect. Het is geen comfortabele reisauto. Zeker in de sportstand wordt de auto met het adaptieve m sportonderstel erg hard. Het opschakelen gaat met grote klappen. Ik zelf houd daar wel van maar ieder zijn smaak natuurlijk. Ook het geluid dat de auto dan produceert is erg mooi maar dat is uiteraard ook persoonlijk. Overigens rijd ik meestal gewoon in de comfort stand. De eco-stand en de sport + stand waarbij de tractie controle wordt beperkt heb ik nog niet echt gebruikt. De optie launch control wil ik binnenkort nog wel eens proberen.
Nu ik de auto wat meer heb leren kennen kan ik ook wat specifieker aangeven wat me irriteert. Naast de al genoemde zonnekleppen is dat het ontbreken van een temperatuurmeter voor olie en/of koelvloeistof. Erg vreemd....dit is voor zover ik weet ook niet terug te vinden in bv een menu in het idrive systeem. Ik heb daarnaast de optie keyless entry en in combinatie met een 5-deurs zou je denken dat dat ook via de beide achterportieren werkt maar dat is dus niet het geval. De kofferruimte en de ruimte achterin zijn beperkt maar dat wist ik uiteraard ook al voor dat ik de auto kocht. Maar met 3 personen is het prima te doen. Positieve punten zijn uiteraard de prestaties, de stoelen die ik perfect vind zitten, het idrive systeem, de Bluetooth connectie met m'n telefoon en bv het draadloos streamen van spotify en de redelijk ingetogen looks van de auto.
Tot op heden nog geen enkel probleem met de auto gehad op een kleine rammel bij de uitlaat na. Dit was te horen bij een koude start als de motor van 1500 toeren na een aantal seconden terugzakt naar ongeveer 800 toeren. Na wat speurwerk op internet (ondanks dat het een nieuw model betrof redelijk snel reviews en filmpjes te vinden) ontdekt dat meer mensen hier last van hadden. Bleek te gaan om een veer waarmee de uitlaat vast hangt en die wat strakker moest worden aangedraaid. Daarnaast ben ik alweer aan mijn derde voorruit toe. Dat is gelukkig verzekeringswerk. De auto heeft me verder nog geen enkel moment in de steek gelaten. Over ongeveer 10.000 km staat de eerste beurt gepland, daar verwacht ik eigenlijk geen bijzonderheden.
Vorige week zijn de winterbanden gemonteerd. Dure grap. De dealer in België bood de banden niet los aan, alleen als complete set met velgen. Kosten ongeveer 2500 eur. Via een lokale bandenboer banden besteld. Met name de achterbanden waren problematisch en moesten uit Duitsland komen. Had te maken met de specifieke maat 245/35/18 blijkbaar? Kosten 420/stuk. Voorbanden reguliere maat 225/40/18. Winterbanden zijn van Bridgestone, zomerbanden Pirelli's. Moet zeggen dat het geluid me meevalt en de auto eigenlijk hetzelfde rijdt als op de zomerbanden.
Volgende update na de eerste beurt. Ik heb het aantal sterren nog niet aangepast na mijn eerste review. Gebruikskosten zou ik wellicht kunnen aanpassen. Aan de andere kant, als je deze auto rijdt weet je dat je vaak aan de pomp staat en valt het verbruik me nog mee. Als er specifieke vragen zijn lees ik deze graag in de reacties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.