BMW iX1 xDrive30 (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX1 xDrive30 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Fijne familie-ev
- 7.000 km
We zijn bij de iX1 uitgekomen omdat onze i3 tegen het einde van het Private-lease contract aanliep. We moesten dus wat anders het bovenal stond vast dat het weer een elektrische auto zou moeten worden. Daarbij had ik ook de wens dat de range mij zou toestaan om zo'n 360km te kunnen rijden zonder laden. Dat is een heen-en-weer trip van ons huis naar mijn ouders.
We hebben gekeken naar de XC40 en daar ook een proefrit in gemaakt, maar die viel uiteindelijk toch af vanwege de rijeigenschappen. Deze had toen nog voorwielaandrijving en 'trok' enorm aan het stuur, ook bij gewoon rijden. Niet fijn. Inmiddels is dat met de verhuizing van de motor naar de achteras misschien opgelost (maar daar gaat deze review niet over). Ik heb ook nog gekeken naar de Megane electric (maar stuitte op een weinig actieve dealer waardoor proefrit mis liep) en met een schuin oog ook naar de KIA EV6 en de Hyundai Ionic5. Die laatste viel vooral af omdat mijn vrouw het ontwerp niet mooi vond, de eerste met name vanwege levertijden. Ook maakte ik mij wat zorgen over de rijhulpsystemen die bij elke rit weer aan zouden staan. Zo niet bij BMW.
Ik rijd graag BMW, mijn tweede auto was een BMW en sindsdien heb ik al 3 andere BMW's gereden. de i3 was een hele bijzondere auto waaraan wij nog steeds verknocht zijn, vanwege de goede stuurkwaliteit - zeker in de stad ongeëvenaard). Maar de range stond wel wat tegen.
Goed, BMW iX1 uitgezocht. Het model zoals vaak geadverteerd vonden wij mooi. Dat is de Xline, in het wit met blauwe accenten. Wij vinden het fijn om uit te stralen dat elektrisch rijden gewoon kán, en daarom mag je het aan de auto ook wel zien dat het geen fossiel is.
We hebben hem best compleet uitgerust maar moesten wel keuzes maken. Dus geen innovation pakket (te duur), maar wel goede (sport) stoelen, elektrisch, pano dak, 19" velgen, harman kardon audio, comfort access en draadloos laden telefoon, en een trekhaak voor de ritjes met tuinspullen (en in de toekomst wellicht een vouwwagen). Lastig te bepalen was hoe het zat met rijhulp. Bleek dat de dode-hoek assistent 'Driving Assistent' heet die je los moest bestellen van de 'Driving Assistent Plus' (waarin onder andere adaptieve cruise met lane keep zit). Dat ging bijna mis. (Beiden zitten wel in Driving Assistent Plus verwerkt, maar die is alleen binnen het Innovation Pack à €3000 beschikbaar.) Uiteindelijk de Driving Assistent van de dealer 'cadeau' gekregen. Fijn, want die driehoekjes in de zijspiegels zijn soms echt een life saver.
Het proefrijden was wennen. Vanwege het lichte sturen (heel anders dan de i3 - ik zei ook tegen de dealer: verschil tussen mijn 328i touring en de i3 is kleiner dan tussen de i3 en de iX1), vanwege de flinke draaicirkel en vanwege het remmen (de adaptive breaking betekent dat je regelmatig het rempedaal nodig hebt, en die is wennen vanwege de 'break by wire' opzet).
Maar toch de knoop doorgehakt want mooie auto met genoeg ruimte en genoeg range om de komende jaren mee vooruit te kunnen.
Afgeleverd volgens plan binnen 5 maanden, en ik moet zeggen ik ben er enorm content mee. Ik rijd niet vaak meer met adaptive breaking (dat bevalt niet) maar gewoon in de 1-pedal ('B') stand binnen de bebouwde kom en op de 'D' stand met matig regenereren buiten de bebouwde kom. Het is echt een auto waarmee je relaxt kilometers kan rijden. Ik ben geen snelheidsduivel, houd me graag aan de max. toegestane snelheid en kom daarom in NL ruim uit met de range. Nooit meer range anxiety gehad, mede ook omdat de auto zo goed zelf aangeeft wanneer en waar je moet en kan laden.
De onboard spotify is een genot met de harman kardon audio, en ook het pano dak bevalt goed.
Wat zou beter kunnen?
Ik gebruik de massagefunctie van de stoelen niet, maar merk dat de rugsteun soms te 'hard' weer terug komt op mijn stoelinstelling.
De rondom camera heb ik niet, waardoor er nu altijd bij parkeren rasters staan op de plek waar deze dan beeld zou tonen. Je wordt dus dagelijks herinnerd aan wat je niet gekocht hebt.
Een tweede draadloos laadplek voor de telefoon zou fijn geweest zijn.
De bekerhouders zouden ook wel iets van een rubber mogen bevatten waardoor kleinere drankjes beter vaststaan. Nu rammelt het door het voertuig.
De opties in het scherm zijn soms raar. Als je een 'drive mode' kiest, krijg je daarna een schermvullende afbeelding. Waarom zou ik dat willen? Ik wil gewoon mijn navi weer in beeld.
Maar allemaal kleine dingen. Overall is het echt een fijne auto met meer dan genoeg range om niet alleen dagelijks goed mee uit de voeten te kunnen maar ook op vakantie goed uit te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.