BMW iX1 eDrive20 M Sport Edition (2025) #3
autoreview
Signalement
| Uitvoering | iX1 eDrive20 M Sport Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 500 km |
Selectieproces
Net als menig andere leaserijder, was het dit jaar toch interessant om te kijken of er nog bijtelling voordeel te halen was door in dit jaar nog de overstap te maken naar een elektrische auto. Achteraf bleek het nergens voor nodig te zijn en is het ook nog eens niet heel gunstig. Daarmee zien we maar weer hoe onbetrouwbaar de overheid momenteel is, al is dat een hele andere discussie. Om dan toch positief af te sluiten: het is wel fijn dat de nieuwe auto eerder binnen is.
Daarmee is gedurende het jaar de zoektocht begonnen naar een nieuwe auto. Vanuit persoonlijk voorkeuren vielen VAG (slechte ervaringen) en Stellantis (matige software) direct af. Mercedes EQ-reeks vind ik niet zo mooi en Tesla vind ik persoonlijk geen auto. Chinese merken ben ik tot dusver ook nog niet zo van gecharmeerd.
Daarmee bleven BMW (en MINI), het Europese deel van Geely (Polestar, Volvo) en Toyota/Lexus over. Uiteindelijk ging de keuze tussen Mini Countryman / BMW iX1, BMW i4 en Lexus RZ. De voorkeur ging uit naar de i4 en RZ, maar dan zou ik enorm in moeten leveren op opties.
Uiteindelijk dus toch bij Story gaan kijken voor de iX1 en Countryman. Bij de proefrit van de iX1 was ik al overtuigd, maar wilde toch ook even de Countryman van binnen zien. Man wat een teleurstellende bouwkwaliteit en afwerking van de nieuwe Countryman. Hoe leuk dat ronde scherm ook oogt, de rest van het interieur had ook in een budget Toyota kunnen zitten.
Het werd de iX1 in de kleur Blue Bay Lagoon met kunstleder (mokka) en nagenoeg alle opties. Alleen het panoramadak (en bagage netten), 22 kWh laden en M Sport Pro pakket zijn niet aangevinkt in de calculator. De meerwaarde daarvan vond ik toch te beperkt. De auto is gedurende het jaar besteld (met een goede korting bij de leasemaatschappij) en zou wordt begin december geleverd.
Ik zal proberen eens in de zoveel tijd een update te geven over de ervaringen tot dan aan toe.
De eerste kilometers
- 500 km
In de eerste week heb ik direct al aardig wat zakelijke en privé kilometers kunnen maken. Waaronder ritten van het oosten naar het westen van het land, zowel tijdens als na de spits. De overstap van een ICE naar BEV is echt een verademing. De eerste keer laden was even uitzoeken, maar het is echt heel eenvoudig.
> Rij-eigenschappen en comfort
De overstap van een Mazda naar een elektrische BMW is echt aanzienlijk. Daar waar de Mazda soms echt plankhard was, merk ik veel meer finesse in het onderstel van de BMW. Ja, oneffenheden in de weg zijn nog steeds merkbaar, maar aanzienlijk minder storend dan in de Mazda het geval was. Het is duidelijk niet het comfort van een Mercedes, maar dat zie ik als een voordeel.
Het stuurgevoel is wel echt wennen. Het sturen is direct en ook op de snelweg merk je goed wat er gebeurt onder de auto, maar het stuurt wel héél erg licht. Dat had van mij wat zwaarder gemogen. De Sport modus maakt het wel wat beter, maar is ook weer niet ideaal. Daarover meer bij de software.
Het vermogen van de auto is met 204 PK niet extreem veel maar wel vlot genoeg. Op papier is de auto niet sneller dan de Mazda die ik had. Ook niet op de 0-100 sprint. Toch merk je wel dat het koppel direct beschikbaar is, waardoor je makkelijk even in kan voegen of even ergens voor langs kan. Zolang je voor langere tijd het pedaal in trapt, merk je wel dat het koppel afneemt. Dat neemt niet weg dat de auto voldoende vlot is voor dagelijks verkeer. Ook is het te merken dat de auto voorwielaandrijving heeft. Als je ‘m dan toch op zijn staart trapt, merk je toch wat nervositeit in het stuur.
Daarnaast is goed merkbaar dat de auto niet heel licht is en dat het een SUV is. Het nodigt niet uit om écht sportief te rijden. Misschien moet ik er ook gewoon nog aan wennen, maar een wat scherpere bocht op de snelweg deed ik toch met meer vertrouwen in de Mazda dan in deze BMW.
De stoelen, waarbij ik heb gekozen voor met mokka kunstleer, zijn echt fantastisch! Ook hier merk ik de overgang van de Mazda naar de BMW heel goed, waarbij de Mazda overigens zeker goede stoelen heeft! Dat zegt meer over het niveau van deze stoelen. Ze zijn super goed te verstellen, het uitschuifbare deel is ook echt ideaal en de lendensteun is goed in te stellen. De zijdelingse steun is ook echt fantastisch in deze sportstoelen, zeker als je zelf niet heel breed bent. Daarnaast is de stoelmassage een leuke gimmick voor als je dan toch iets moet doen als je in de file staat.
> Software
BMW OS9 is wel even wennen, om daar maar mee te beginnen. Op internet heb ik van tevoren wel wat video’s gezien, maar in de praktijk is het soms toch iets te lang zolen voor je het hebt gevonden. Als alles eenmaal is ingesteld, werkt het wel goed en zijn alle functies makkelijk te vinden. Aantal kleine irritatie puntjes die anders zouden kunnen:
* Cruise control: Er is geen mogelijkheid voor een reset. Stel dat ik de cruise control op 104 heb staan, maar zelf even extra rem. Dan kan ik dit niet gelijk weer aanzetten op 104. Wel op 100 en handmatig verhogen.
* My modes: Leuk, maar voegt niet heel veel toe. In personal kan je de indeling van het scherm wijzigen, maar kan je niets aanpassen van de rij-eigenschappen. In Sport wordt alles gevoelsmatig wat zwaarder, stugger en directer, maar daar kan je verder ook niets van instellen. Het liefst zou ik dit instellen voor de Personal modus.
* Widgets: Het zou fijn zijn als je zelf zou kunnen kiezen in welke volgorde de widgets worden weergegeven.
* ConnectedDrive: Het liefst zou ik Tidal buiten Carplay om gebruiken via ConnectedDrive, maar deze app is niet meer beschikbaar. De integratie met Carplay werkt overigens wel echt goed, dus dit is wat muggenziften.
> Hulpsystemen
Driving en Parking Assistant Professional zijn echt top systemen. Zeker bij het rijden op de snelweg houdt de Driving Assistant de auto netjes binnen de banen en houdt het systeem goed afstand. Nu ben ik iemand die het liefst comfortabel op zijn bestemming aankomt en daarmee niet zo gehaast rijdt. Deze systemen zijn daarin wel echt een goede aanvulling!
> Verbruik
Voorafgaand aan de eerste lange rit heeft de auto de nacht aan de lader gestaan. Bij 4 graden Celsius in de ochtend stond de actieradius op 328 km. Aan het einde van de dag was er 239 kilometer gereden en stond de accu nog op 33%. Volgens de auto was het gemiddelde verbruik van die dag 16,9 kWh/100km. Nu moet ik zeggen dat ik mij gewoon aan de snelheid houd en daarmee gewoon lekker 100 met Assisted Drive aan heb gereden. Verder is het nu wel echt te vroeg om hier veel over te zeggen op de langere termijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW iX1
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW iX1 xDrive30 Launch Edition 67 kWh / Leder / Harman kardon / 360 Camera / Head-up display / Navigatie / App connect /
- 2023
- 51.336 km

BMW iX1 eDrive20 67 kWh, NAP, Pano, Leder, H&K, ACC, Keyless
- 2025
- 13.508 km

BMW iX1 xDrive30 Launch Edition 67 kWh MSPORT-PANO-H&K-HUD
- 2023
- 36.432 km
Lees ook

Praktijkervaring BMW iX1: populaire stekker-SUV beoordeeld door gebruikers

BMW X1 trekt ook alvast politiepak aan

Volvo C40 vs. BMW iX1 - Vergelijkende Test

Hyundai Ioniq 9 heeft pretenties en kan zich meten met een Volvo EX90



Lezersreacties (0)
Reageren