BMW i4 eDrive40 (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive40 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
BMW i4 eDrive40 Gran Coupé – Van functioneel na
- 10.000 km
Terug naar rijbeleving in een elektrische jas!
Na drie jaar elektrisch rijden in een Tesla Model 3 Long Range vonden we het tijd voor iets anders. Iets met meer karakter, meer comfort en eerlijk gezegd ook: meer auto. Voorafgaand aan de Tesla reden we een BMW 3 Serie, en die maakte destijds een blijvende indruk. BMW begrijpt als geen ander hoe een auto moet aanvoelen. Dat gevoel wilden we terug.
De keus viel op de BMW i4 eDrive40 Gran Coupé. We reden naar Hedin BMW in Tilburg (voorheen Renova) en begonnen daar aan het samenstellen van de auto. Het werd een i4 in Inidvidual Tansanitblauw metallic, met 18 inch Dubbelspaak Styling 853-velgen en een interieur in Vernasca leder Oyster met zwart stiksel, afgewerkt met Dark Graphite mat. De uitrusting is compleet, met onder andere het Innovation Pack en Comfort Pack, en verder zaken als elektrisch verstelbare stoelen, verwarmde stoelen en stuurwiel, elektrische achterklep, trekhaak en Active Cruise Control. Ook de opties voor de laserlampen genomen en de daarbij behorende achterlichten. Niet per se voor de lichtopbrengst maar meer vanwege het feit dat de nieuwe lampen erg fraai ogen. De aflevering was een prettige ervaring: de auto werd onthuld onder een doek, wat het gevoel van een bijzondere aanschaf versterkte, een detail dat we bij de Tesla misten.
Eerste indruk: rust en verfijning
De eerste meters in de i4 waren direct overtuigend. Wat opvalt is de rust in de cabine: geluidsisolatie is van hoog niveau en het onderstel weet oneffenheden mooi te filteren zonder week aan te voelen. Het verschil met de Tesla is overduidelijk. Waar de Model 3 snel, direct en efficiënt was, voelt de BMW meer als een ‘echte’ auto solide, comfortabel en met aandacht voor detail.
De materialen in het interieur zijn mooi gekozen. Alles voelt prettig aan: van de galvanische afwerking van de knoppen tot het stevige stuur met fijne leerstructuur. De stoelen zijn uitstekend, met veel instelmogelijkheden, inclusief lendensteun en geheugen. De stoelverwarming werkt snel, net als de stuurverwarming, heerlijk bij koude starts.
Gebruiksgemak en praktische luxe
Fijn is ook het gemak van de Comfort Access: sleutel op zak, auto opent vanzelf en bij het weglopen vergrendelt hij automatisch. De elektrische achterklep maakt het inladen van boodschappen of koffers veel makkelijker dan bij de Tesla, waar je de klep nog op de ‘’traditionele’’ manier open en dicht moest doen.
De BMW-app werkt vlot en is overzichtelijk. Profielen zijn eenvoudig te koppelen, zodat instellingen automatisch worden geladen, van zitpositie tot favoriete radiostation. Een kleine luxe, maar het draagt bij aan het gevoel van verfijning. De Tesla app was op sommige punten wel wat uitgebreider. Zo kon je via die app zelfs de individuele stoelverwarming van tevoren aanzetten. Dit kan bij de BMW (helaas) niet.
Elektrisch rijden zonder concessies
Inmiddels hebben we ruim 10.000 km gereden sinds april. Het gemiddelde verbruik staat op 15,7 kWh/100 km – vergelijkbaar met de Tesla Model 3. Op langere trajecten met 100 km/u hebben we meermaals 580 km aan actieradius op het scherm zien verschijnen. Het verbruik zakt in die situaties naar 13,5–14 kWh/100 km. Best goede prestaties voor een auto van dit formaat en gewicht.
Rijdynamiek: typisch BMW
Hoewel het geen M-model is, voelt de i4 eDrive40 dynamisch en beheerst aan. Het sturen is precies, zonder zenuwachtig te worden. Accelereren gaat soepel en krachtig, maar zonder overdreven drama. Je merkt dat BMW veel aandacht heeft besteed aan balans: de i4 is snel als je dat vraagt, maar vooral ontspannen en volwassen als je gewoon kilometers wil maken.
Conclusie tot nu toe
De BMW i4 eDrive40 is een fijne (elektrische) auto: stil, zuinig, comfortabel en goed doordacht. Het is geen gimmick op wielen, maar een volwaardige premium auto die toevallig elektrisch is. Je merkt aan alles dat BMW zijn eigen interpretatie geeft aan EV’s, en dat pakt bijzonder goed uit.
Van de fijne zitpositie tot de stille aandrijflijn en het degelijke rijgedrag: de i4 weet dagelijks rijplezier te combineren met praktisch gemak. En ja, de overstap vanaf een Tesla voelt op veel vlakken als een stap vooruit niet in futurisme, maar in verfijning.
Ik zal nog wat foto's toevoegen als ik deze heb gemaakt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.