BMW i4 eDrive35 M Sport Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i4 eDrive35 M Sport Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 130 km |
Daar is ie dan!
- 130 km
Daar is ie dan!
Wat heb ik uitgekeken naar dit moment: het ophalen van de auto en mijn eerste review schijven. In de zoektocht naar de juiste auto heb ik veel tijd doorgebracht op dit platform, het wordt nu tijd om mijn eigen ervaring te delen.
Keuzeproces
De afgelopen jaren heb ik in verschillende leaseauto’s mogen rijden. Ik ben begonnen met een BMW 118i (2017), toen een Tesla Model 3 SR (2019) en als laatste een Audi e-trom 50 (2020). Deze laatste heb ik slechts een jaar gehad om hem tot 5 jaar en dus einde leasecontract op te rijden. Na twee poolauto’s achter elkaar te hebben gereden keek ik er wel weer naar uit om in februari van dit jaar zelf een nieuwe auto uit te zoeken en samen te stellen.
Weer elektrisch? Nou, los van dat het van de baas moet, zou ik ook niet meer anders willen: het is stil, snel en heel comfortabel. Grotendeels geleid door de modellen in de configuratie waren er een tweetal merken die er voor mij uitsprongen: Audi en BMW. Er stonden een aantal Chinese opties bij, maar daar voel ik toch minder bij. Daarnaast een belangrijk punt voor mij persoonlijk: ik ben 1,91m en rijd ~45.000km per jaar, doorgaans op de snelweg. Een stoel zonder verlengstuk voor je onderbeen (zoals de Tesla niet had), is drama en zorgt ervoor dat ik snel last van mijn onderrug krijg. Dus, die optie moest mogelijk zijn. Uiteindelijk heb ik een proefrit gemaakt met 3 auto’s:
1. BMW i4
2. BMW i5
3. Audi A6 E-tron
Proefrit
Samen met een vriend en ons oudste kind (we hebben er allebei twee van 3 en 1 jaar oud), op zaterdagochtend naar de BMW dealer gereden en daarna door naar Audi. De opzet was naast gezellig, ook een realistische projectie van onze gezinssamenstelling. Die dag niet nodig, maar toch een kinderwagen meegenomen om te kijken of dat een beetje past en hoeveel ruimte je dan over houdt. Over de proefritten kan ik kort zijn: de Audi voelde vertrouwd maar daarmee ook saai en niet nieuw en spannend genoeg. De BMW’s daarentegen voelden weer zoals de 118i: Freude am Fahren. Ondanks dat de i5 comfortabeler en beduidend ruimer was, ben ik toch voor de i4 gegaan vanwege rijbeleving en lagere kosten per maand t.o.v. zijn broer. Mezelf voorgehouden dat de concessie op minder opbergruimte zich vanzelf oplost als de kleinste over een jaar geen kinderwagen meer nodig heeft en ik uiteindelijk 95% van de tijd toch alleen in de auto zit. Dus in februari besteld in de volgende configuratie:
- eDrive35 (want voor 95% van mijn ritten afdoende + meer geld over voor andere opties)
- M Sport Edition
- Brooklyn Grau
- Leder Vernasca Mokka
- Adaptieve LED koplampen
- HiFi systeem
- Stuurwielrand verwarmd
- Driving asstistant
- Parking assistant
- Active Cruise control
- M adaptief onderstel
- Glazen schuif-/ kanteldak
Wat betreft de opties bij BMW heb ik wel twee punten van feedback. Allereerst autopilot, met andere woorden, de auto houdt zichzelf in het midden van de rijstrook. Wil je deze optie, dan heb je het Driving Assistant Professional pack EN Innovation pack nodig van bij elkaar een luttele €6.000. Ja, daar krijg je ook heel veel andere opties bij, maar seriously? In een auto van deze klasse verwacht ik dit in 2025 standaard op een auto (maar misschien ben ik hier teveel beïnvloed door de vorige twee auto’s). Dan een ander kleiner puntje: ik ben niet voor de elektrisch verstelbare stoelen gegaan omdat ik tijdens de proefrit met mijn haar tegen het dak kwam, ondanks verschillende zitposities. Dit had ik gek genoeg niet bij de manueel verstelbare zetels. Volgens de verkoper waren de zithoogtes identiek, maar ben daardoor toch voor de laatste gegaan (ondanks het probleem zich over de jaren heen waarschijnlijk vanzelf had opgelost).
Eerste ervaring (140km)
Geweldig! De auto op een zonnige dag met 26 graden opgehaald bij Hedin Automotive in Waalwijk en vervolgens 130km teruggereden naar huis. Met een gemiddelde snelheid tussen de 110-115 en af en toe wat snel optrekken, een gemiddeld verbruik van 16kWh/100km. Natuurlijk op zo’n korte afstand nog totaal niet representatief, maar al een stuk beter dan die energieslurpende e-tron waar je aan het einde van de straat al moest bijladen. De BMW plakt werkelijk waar aan de weg en voelt zich in bochten als een vis in het water - heerlijk hoe je je stoel in wordt gedrukt en niet naar de passagiersstoel glijdt. Zijn er al minpuntjes te benoemen? Mwa, niet per se een minpuntje, maar het stuur vind ik toch wel wat aan de dikke kant. Ik heb echt geen kleine handen, maar ik heb af en toe het gevoel alsof ik een boei in mijn handen heb. In een keurige vijf voor één houding merk je het niet, maar daarbuiten wel. Ach, als dat dan voor nu het enige is?
Aankomende weken langere ritten op de planning staan, alleen en met het gezin. Benieuwd hoe die gaan bevallen qua rijden, verbruik en opbergruimte. Ik upload t.z.t. ook nog wat betere foto’s. I keep you posted!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.