BMW i4 eDrive35 (2025) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | i4 eDrive35 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
KM-stand laatst | 1.200 km |
Onze eerste elektrische auto en ook eerste BMW
- 1.200 km
Onze oudste zoon heeft zijn rijbewijs behaald en onze 7 jaar oude lexus IS 300h overgenomen en dus tijd voor een nieuwe auto. Ik beschrijf hieronder even het keuzeproces: waarom elektrisch en waarom de BMW i4 eDrive 35? En dan de eerste ervaringen na 1200 km.
Keuzeproces:
Waarom elektrisch?
Na jaren diesel (oa Peugeot, Audi) en hybride (de juist genoemde lexus) besloten om de overgang te maken naar elektrisch. Deels owv verduurzaming, we hadden al geïnvesteerd in isolatie, zonnepanelen en een warmtepomp en een elektrische auto was dan de volgende stap.
Deels omdat na enkele proefritten met diverse elektrische auto's (kom ik verder op terug) mijn vrouw en ik elektrisch rijden gewoonweg superieur vinden tov fossiel rijden; de rust, de stilte, het onmiddellijke beschikbare vermogen, geen schokken in de aandrijflijn, enz. Als je dan terug in een benzinewagen stapt, lijkt het alsof je terug wordt gekatapulteerd naar de 19de eeuw, met paard en kar. Allemaal een persoonlijk aanvoelen natuurlijk...
Waarom een BMW i4 (edrive 35)?
Ik heb een proefrit gedaan met een Tesla model 3 van een kennis en via een afspraak met Polestar Antwerpen, een proefrit met een Polestar 2. Ik wou geen SUV; een sedan/liftback rijdt leuker en is ook beter te rijmen met elektrisch rijden, qua efficiëntie.
De Tesla was het highland model (standaard, RWD). Ik kan niet vergelijken met de vorige versie, maar de Tesla was ruim genoeg, heel vlot natuurlijk, comfortabel en goed afgewerkt. Waarom viel hij af? Hoewel de koffer op zich zeker ruim genoeg is, is een liftback toch praktischer. En dan - wat ik onder 'gebruiksgemak' plaats - geen snelheidsindicator achter het stuur (ook geen HUD) en dan de pinkerknoppen op het stuur. Ja, je went er ongetwijfeld aan... maar waarom zou ik? Zelfs met al die prijsdalingen, wil ik gewoon die 'basic zaken' - die al 10-tallen jaren goed werken- voor dat geld. Punt. (over het duivelspact tussen Elon en Donald zullen we het maar niet hebben... maar is sowieso geen goede promo voor het merk).
Geen problemen daarmee met de Polestar 2 (facelift versie) en deze heeft wel een 5de deur, idem voor de BMW i4. Hij rijdt ook goed, is een mooi model, goed afgewerkt, met een overzichtelijk interieur. Van die hoge middenconsole waar ik veel gezeur over hoor, hadden we geen last en hij heeft een frunk. Nadelig vond ik het comfort over drempels en slecht wegdek, maar ook het afrolgeluid van de banden en dat waren dan nog de standaard velgen... Ik kan me voorstellen dat dit alles op lange ritten best vermoeiend kan zijn. Ik vond de Model 3 comfortabeler. Maar goed, daar konden we overheen stappen. Een dikke plus voor de P2 was tot slot de integratie met google, snel en heel efficiënt.
Dan de BMW i4. Eerlijk gezegd, ik heb mezelf nooit als een fan beschouwd van het merk, maar omdat een vriend van me een IX3 heeft en dan zeer tevreden over was, ook hier een proefrit gemaakt (met de eDrive 40). En ik vind de i4 ook een mooi model, met de coupé lijnen en een knap interieur. Wat blijkt na de proefrit? Een heel vlotte auto, voor ons ruim genoeg en uitstekend afgewerkt. En vooral: zeer comfortabel met de standaard luchtvering en de 18inch velgen (op de testauto) en erg stil. Veruit de meest verfijnde en meest comfortabele van de drie om mee te rijden en toch aangenaam sturend, echt een goede combinatie tussen comfort en dynamiek. Plus, het heel aangename HUD, niet meer te missen…
Dus het werd de i4 (facelift versie) voor ons. Waarom de edrive35 en niet de edrive40?
Omdat qua rijden er weinig tot geen verschil is tussen deze twee. De 40 trekt in de praktijk (!) volgens de verkoper – had het eens met een enorm twijfelende klant meerdere malen getest - op van 0 naar 100 in 5,6 sec, de 35 in praktijk in 5,72 sec, van dat minieme verschil merk je niets natuurlijk. En zo voelen wij het ook aan, ze rijden eigenlijk hetzelfde. Het verschil zit hem vooral in de batterij (81 vs 67kWh netto). Op papier geeft dat qua bereik 100km verschil (600km vs 500km wltp), in de praktijk volgens dezelfde verkoper eerder een 80 km. Maar omdat ik - gelukkig, want niet iedereen heeft die mogelijkheid- thuis en op het werk kan laden en meestal maar een 80 tot 100 km per dag rij, zijn we beter af met de 35: hij is thuis sneller geladen en kost in Vlaanderen in aankoop een 5200 euro minder, een bedrag dat je dan toch aan leuke opties kan spenderen. Moest ik thuis of op het werk niet kunnen laden, dan was het een ander verhaal en was het de 40 geworden.
Maar dus dankzij het prijsverschil, de keuze voor een wat meer spraakmakende kleur, nl. fire red en andere velgen (18 inch) dan de standaard 17 inch. Het M-sportpakket hebben we niet genomen; met de combi van deze kleur en velgen ziet hij er al heel sportief en - voor ons toch - ook mooier uit. De kleur was wel een gok, nl. via een sample in de showroom. Rood kan immers ook wel eens erg fel zijn in het echt en dan ben je hem rap beu. Maar toen we hem zagen, zie foto, blijkt de kleur echt prachtig te zijn! En dan is het ook nog zo dat we deze kleur via smartphone onmogelijk fatsoenlijk kunnen pakken. In het echt is hij nog een stuk donkerder en warmer dan hier op de foto; echt een diep donker kersenrood, dat wanneer het wat minder licht is, eerder naar bordeaux neigt, heel mooi en weer eens wat anders dan zwart/wit of grijs.
Verder hebben we zowat alle veiligheidspakketten aangevinkt, het volledige parkeerpakket, het navigatie-pakket met de HUD, verdonkerde ruiten achter, stuurwielverwarming en het aangename HK sound systeem, naast nog wat andere zaken. Besteld in juli, geleverd eind november. Na een uur uitleg, de showroom uitgereden en intussen een 1200 km afgelegd.
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?
Wel, erg goed… zoals we al wisten via de testrit, is de auto vlot zat, erg comfortabel en stil, heel goed afgewerkt en ronduit aangenaam om mee te rijden. Is ook door het feit dat het elektrisch is, wat ik dus veel fijner vind om mee te rijden dan met fossiele wagens. Maar de bmw gooit daar echt nog verfijning en een uitstekende combi comfort en dynamiek bovenop. Onze Lexus IS is al een toonbeeld van comfort, maar de i4 is daar nog beter in, zeker qua stilte, ophanging en rijden over klinkers en slecht wegdek bijvoorbeeld. Ik vind alleen dat in de Lexus de zetels iets comfortabeler zijn. Van de rechtuitstabiliteit op hogere snelheden, waar veel over te doen is geweest, heb ik geen last, misschien iets wat ze hebben opgelost met de facelift?
Deze periode van sneeuw en koude om hem in te rijden is zowat de slechtste periode voor een ev qua efficiëntie. Maar hij staat in de garage bij ons, ik kan hem ook voorverwarmen (heerlijk…) en dan met normaal rijgedrag (dus niet constant het haantje willen zijn, maar ik rij ook niet tussen twee vrachtwagens en heb gewoon de verwarming op 20,5 gr staan) de eco pro stand, regeneratief remmen in D (aangenaam in combi met navigatie) en anticiperend rijden kom ik aan een verbruik van 18kWh/100km. Niet slecht, zeker omdat ik de auto ook nog niet zo goed ken en er dus nog marge is tot verbetering. Dit geeft een bereik van een kleine 400km (370/380 km) in dit koude winterweer. In de zomer ben ik er gerust in dat het tegen de 500 km gaat zijn, we gaan het zien…
Zijn er nadelen aan de i4? Absoluut. Hij draait als een olietanker, ben dus blij met de 3D camera. Plus, er staan echt wel heel veel apps en menu’s/submenu’s op de schermen. Eer dat je dat hebt ingesteld en er mee overweg kan, dat duurt even… Zoals ik al vermeldde, in de Polestar 2 is dat een stuk overzichtelijker. Maar goed eenmaal ingesteld, ben je er wel mee weg en de graphics zijn van goede kwaliteit.
En dan nog dit, typisch BMW en dat wist ik op voorhand natuurlijk, dat optiebeleid… Er is ruimte, maar blijkbaar geen geld voor een frunk, pfff… goed, tot daar nog aan toe. Maar wat ik echt niet vind kunnen, is dat voor een auto van die prijscategorie er standaard geen elektrische zetels zijn bij de bestuurder… dat de passagier er geen heeft, ok en dat er standaard geen geheugenfunctie is bij die van de bestuurder, tja ok dan. Maar zelfs geen gewone elektrische verstelling? Nee, gaat er bij mij niet in. En dat is dan een optie van 1200 euro! Ik heb dat dan niet genomen, omdat eenmaal de zetel ingesteld is, ik er toch niet meer aan kom en ik ben diegene die er normaal gezien het meest mee gaat rijden.
Betrouwbaarheid, kan ik nog niet veel over zeggen, drie sterren dus op dit moment, alles werkt tot nu toe en dat mag ook wel. Kortom, een fijne eerste elektrische (en BMW) ervaring tot nu toe en ik zal de review nog wat uitbreiden na meer kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.