BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 94Ah High Voltage Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 92.000 km |
KM-stand laatst | 100.228 km |
Een cult auto
- 92.000 km
Mijn vrouw rijdt al 3 a 4 jaar in mijn oude BMW 320i uit 2012 (F30). Tot op heden was dat perfect, want de auto was zo goed als afgeschreven en we dachten hier nog wel 4 a 5 jaar mee te kunnen doen.. In de 10 jaar dat ik de auto heb gereden, weinig mankementen en weinig hoge onderhoudskosten. Tot natuurlijk de oorlog begon en de benzineprijzen naar €2,50 schoten.
Nu rijdt ze niet veel (max 5.000 km per jaar), maar het idee dat het straks nog wel erger kon zijn, heeft ons doen besluiten (mij vooral) om voor een 2e elektrische auto te gaan.
De BMW i3 stond helemaal onderin mijn lijstje. Ik vind het qua looks geen BMW. Vanaf de introductiedatum heb ik het ontwerp altijd belachelijk gemaakt. Klein raar neusje, met grote achterwerk. Rare onhandige achterdeuren en vooral de tandenstokerbandjes konden mij niet bekoren.
Na enkele proefritten met oa Dacia Spring (levertijd pas na september/oktober), Twingo-E (wel erg kleine achterbak) toch bij de dealer langs geweest.
Voor mijn F30 kreeg ik daar nog een bijzonder mooi bedrag voor (rare tijden zeg!) en zo ging ik een proefrit maken.
Ja hij rijdt als een echte BMW. Mijn vrouw vond het een fantastisch ding. Niet te groot, lekker ruim en heel veel gevoel in het sturen.
Zij was om, ik nog niet. Als ik geld neertel voor een auto wil ik ook een "mooie" auto ervoor terug.
Maar hoe langer ik naar kijk, hoe meer ik het kon waarderen.
Voor de aankoop ook lid geworden van diverse fora om meer over de auto te leren. Het gekke is dat sommige BMW i3 rijders afkomen van gigantische auto's (5 serie, Mercedes G en Jeeps). Allen zijn ze erg tevreden over de i3 die ze hebben. Sommige zijn er zelfs zo enthousiast over dat ze een 2e erbij hebben gekocht!
Kon trouwens ook weinig negatieve feedback vinden over de i3.
Knoop doorgehakt en de deal gesloten met een Opel dealer (ja die hadden toch het beste totaalplaatje).
We hebben de i3 nu iets meer dan een week thuis en ja hij rijdt lekker. Lange afstanden durf ik nog niet mee te rijden, want net de 33kWh batterij mag ik blij zijn als ik 200km haal bij temperaturen onder de 10 graden.
Persoonlijk ben ik NIET van het snelladen (tenzij het niet anders kan).
Verbruik is tot op heden 16-17kWh op 100km.
2000km verder
- 94.000 km
Eigenlijk is er nauwelijks km mee gemaakt. 2x van Utrecht naar Nijmegen voor werk, dat haalt hij net wel of net niet, dus ben voor de zekerheid toch maar een kwartiertje bij de FastNed gaan staan.
Het blijft een leuk autootje. Alleen moet wel zeggen dat hij steeds zwaarder begint te sturen (waarschijnlijk omdat de banden ook op beginnen te raken). Nieuwe banden zijn zeer prijzig en hoop het nog even uit te stellen door geen lange afstanden mee af te leggen.
Mijn vrouw is er nog steeds enorm blij mee. In de ochtend de kinderen ermee naar school brengen en dan door naar werk.
Het gekke is, hoe langer je erin rijdt, hoe MEER en VAKER je de i3 op de weg ziet. Het lijkt net of alle i3's naar Nederland zijn geimporteerd.
Winter meegemaakt en carplay erin!
- 100.228 km
Ondertussen bijna 1 jaar na de laatste update.
Zoals je ziet is er weinig mee gereden. In 1 jaar iets meer dan 6.000km.
Wel ondertussen een ongeluk mee gehad (een kleintje), bizarre winter range en uiteindelijk eergisteren een MMI (carplay) laten installeren door MALS in Nijkerk.
1. Ongeluk.
Mijn moedertje trapte per ongeluk op gas in plaats van remmen en ramde een grote deuk in (net aangelegde) isolatiewand van de Hanos. Ondanks dat de schade meeviel aan de auto, moest de Hanos 2 platen vervangen. Aangezien de kosten hiervan onduidelijk waren heb ik het maar op de verzekering gezet.
Totale schade aan de i3 was volgens dealer ook al rond de 800 euro.
Jammer maar ik heb nu wel een nieuwe bumper zonder enige schade.
2. Winter range.
Op een van de koudste dagen in de winter, zal ik 90km (!!) als range staan bij 96%. Die 4% is eraf gegaan door voorverwarmen van de auto (nacht ervoor stond hij nog op 100%).
Nu weet je bij BMW nooit of het ook echt 90km is, want momenteel zie ik 210km, maar als ik langzaam rij, zie ik het getal hoger worden.
Maar mijn vrouw en ik schrokken toch wel enorm van de matige range.
Mijn vrouw rijdt niet veel, maar met 90km kom je nergens zonder ondertussen te laden.
We zijn toen wel gaan nadenken of we niet beter een Tesla M3 zouden kunnen nemen. Gezien de Tesla m3 steeds goedkoper wordt en ook in de subsidie categorie valt. Ja het is wel 2x zo duur als deze 2e hands i3, maar in de winter kregen we een prijs voor dat MEER was dan we ervoor hadden betaald.
Toch besloten om het niet te doen, want mijn vrouw was toch wel gehecht aan haar kleine autootje. Gezien ze 1x per week wat verder rijdt is het ook geen probleem om dan 1x per week bij de FastNed te gaan staan.
3. Carplay
Omdat wij een 2016 versie hadden was Carplay niet mogelijk via BMW. Online op youtube zagen we wel andere mogelijkheden via Aliexpress.
Kastje gekocht om te testen. Helaas lukte het mij niet om te installeren, want je moet toch heel wat eraan knutselen. Na een zoektocht online bleek MALS BMWtechniek het wel te kunnen. Zij vermelden er wel bij dat je geen garantie krijgt, maar die risico wil ik wel nemen.
Het koste voor hen ongeveer 1,5 uur om het te installeren, maar nu doet hij het!
Superblij mee. Wij gebruiken altijd Google Maps en Siri in de auto, dus ook dat is nu mogelijk. Achteraf ook heel blij dat ik voor een i3 met een grote navigatie heb gekozen!
Tot zover de updates.
Ja hoe rijdt de auto.....geweldig volgens mijn vrouw.
Ik ben er zelf ook fan van, alleen voor de korte afstanden.
Eenmalig van Oost Utrecht naar Almelo gereden en vond de auto toch minder stabiel dan mijn iPace, maargoed dan val ik in herhaling.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW i3 94Ah 33 kWh Edition | Parkeercamera | Stoelverwarming | Navigatie | Warmtepomp
- 2016
- 41.404 km

BMW i3 Leer Navigatiesysteem Professional Warmtepomp Comfort Access Elektrisch verwarmde voorstoelen Basis Comfort Advance 22 kWh 19 inch lichtmetalen i light wielen Turbine Prijs is Incl. BTW! 13.140 Excl. Btw
- 2016
- 87.728 km

BMW i3 Range Extender Comfort Advance | 1e Eigenaar -A.S. Zondag OPEN!-
- 2015
- 49.461 km