BMW i3 94Ah High Voltage Edition (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 94Ah High Voltage Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 48.000 km |
KM-stand laatst | 66.500 km |
Kennismaking en eerste kilometers
- 54.000 km
Overwegingen
Na 11 jaar in een Z4 te hebben gereden was het tijd voor een nieuw tijdperk. Eindelijk de door de zonnepanelen opgewekte energie zelf opmaken, een auto met meer gebruiksmogelijkheden en eentje die je ook een keer zonder zorg aan de kinderen kunt meegeven. Een i3 is wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze, maar ik kan al verklappen, wel de leukste.
Voordat je verder leest is het goed te weten dat de i3 niet als eerste en enige auto fungeert. Wij hebben daarnaast een heerlijke en goed uitgeruste BMW X1 uit 2016 voor lange afstanden, groot vervoer en als trekker.
Wat heb ik gekocht?
Na een lange periode van speuren naar een tweedehands i3 kwam ik er achter dat de leukste uitvoeringen niet in aanmerking kwamen voor de overheidssubsidie EN dat deze subsidie deels al wel was verwerkt in de prijs stelling van de aanbieders. Toen ben ik er maar voor gegaan om een VOL exemplaar te scoren. Tot mijn verbazing had de BMW-dealer scherp geprijsde en van BMW Premium Selectie voorziene exemplaren staan. Eentje bij mij in de buurt was het meest interessant.
Kenmerken:
Alles zat er op:
Adaptieve cruise control
Panoramadak(je)
Harmann-Kardon hifi
Snellader
Warmtepomp
Leder
File-assistent
Inparkeer-assistent
Extra getint glas
De mooist verkrijgbare velgen
Groot centraal display
…….
Statement
Daarbij een van de eerste auto’s die echt vanaf de bodem als EV is ontwikkeld o.l.v. Harm Lagaaij. Ruim 90% hergebruikte materialen en terugwinbare materialen, relatief eenvoudig ooit uit te wisselen accupakket (als dat al überhaupt noodzakelijk is?). Kijk eens naar de filmpjes op YouTube en je ziet dat je in een statement rijdt. De auto is onwaarschijnlijk licht voor een EV, slechts 1220 kg.
Belastingen
Als er straks MRB betaald moet worden is de i3 ook dan spekkoper. De meeste EV’s zijn al snel 400 kg zwaarder. Het is er eentje zonder range-extender geworden. Die 20 euro per maand belasting wilde ik in de knip houden EN ik wilde niet de onzekerheid van extra belastingen in de toekomst. Omdat het een 2e auto is konden we ons dat permitteren.
Rijden
Hoe rijdt dit dan? Nou, in een woord ‘ fantastisch’ wat een kart, wat een speelgoed auto, het onepedal driving (remmen door je stroompedaal te liften) werkt fantastisch, de auto is snel, wendbaar en comfortabel. Hij rijdt, zeg ik als BMW-kenner, echt als een BMW. Stuurt scherp, ligt strak in bochten en de achterwielaandrijving is goddelijk. Met het dak open, een muziekje op de Harmann Kardon wordt genieten nooit meer groter. Geheel anders, maar een goed alternatief voor de Z4.
Actieradius
Heb je last van actieradiuskramp? Ja en nee. De opgegeven 300 km actieradius wordt ook afgelopen augustus niet gehaald. Deze steekt dan op 210km. Nu, in de winter mag je er nog eens 1/3 aftrekken en kom je op ongeveer 140 km uit. Minder dan de helft van de beloofde 300km. Is dit erg? Nee, helemaal niet. We hebben een cirkel van 70km om onze woonplaats heen getrokken en doen daarbinnen bijna alles met de i3. Daarom is er de afgelopen 5 maanden zomaar 6000km met het ding gereden en we vechten er om wie hem mag meenemen.
Wel ben ik blij de 33kWh accu-versie te hebben gekozen. Mocht over heel veel jaar een accu wissel noodzakelijk blijken kan ik er een 42kWh accu in stoppen. Dan wordt het nog comfortabeler.
Variabele kosten
Je rijdt ongeveer (zomer en winter) 16,5kWh/100km. Met een stroomprijs van 20 cent (thuislader, netstroom) betekent dit 3,30 euro per 100 km. Daarbij geen wegenbelasting en weinig onderhoud. Heb je zonnepanelen wordt het alleen maar leuker.
Aanschafkosten
De prijzen voor tweedehands i3-en lijken momenteel wat gestegen, maar in augustus betaalde ik slechts 43% van de belachelijk hoge nieuwwaarde van de auto. Dan heb je dus een 4,5 jaar oude fullloaded i3 met slechts 48000km op de teller en 2 jaar premium selectie garantie van de BMW-dealer. Kom maar op. Wij genieten verder, jullie horen van ons.
Een jaar verder
- 60.000 km
Inmiddels zijn we 1 jaar verder in het dagelijks gebruik van de i3. Ik kan melden dat de i3 de standaard auto is geworden die we pakken. Mijn vrouw vindt de auto ideaal, ik stiekem eigenlijk ook. De BMW X1 rijdt sindsdien weinig km’s, de i3 is uitgekomen op de 1000 km per maand die ik had voorspeld.
Als eerste: wat ben ik blij niet te zijn gegaan voor de aankooppremie van de overheid, maar gewoon voor de full option versie die door de hoge oorspronkelijke nieuwwaarde niet aan de voorwaarden voldoet. Harman Kardon is fantastisch, het open dak een niet te missen accessoire en de adaptieve cruisecontrol is, binnen grenzen, fijn. Het leer is mooi en praktisch. Ik mis gevoelsmatig niet de versie met 184 pk, ik win zo wie zo al ieder stoplichtsprintje en zelfs tegen een Porsche 997 kon ik aardig meekomen. Niet dat je het altijd doet, maar die acceleratie power geeft je veel actieve veiligheid.
Het rijden is verder enorm relaxed. Hé verbruik komt inderdaad ongeveer uit op hetgeen opgegeven. Het bereik in de winter valt wel behoorlijk terug. Als je alleen thuis aan de laadpaal wil is een cirkel van 75 km rondom je huis ongeveer het maximum (bereik 150 km, winter). Zomers kan de cirkel 100 km groot zijn (bereik 200 km, zomer). Zomers valt terugval in range mee als je veel snelweg rijdt. Op lokale wegen rijdend kom je dan al snel op 230 km range, zeker met het one pedal systeem.
Dat one pedal system is goud en voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het relaxed en adaptief rijden. Je kunt het gewoon niet fout doen en het is dus nog eenvoudiger dan rijden met een automaat.
Tot op heden zijn er in het geheel geen onoverkomelijkheden opgetreden. Ondanks de smalle voorbanden daar geen bovenmatige slijtage, geen remblokken of schijven want je remt bijna niet, kortom niets.
De auto rijdt zeer volwassen. Voorin voldoende comfortabele plek. De stoelen geven niet zoveel zijdelingse steun als ik in de X1 gewoon ben. Je merkt dat er de ontwerpers veel aan gelegen is geweest het gewicht laag te houden. Het blijft daarmee een auto voor niet te grote afstanden.
Daarbij heb je natuurlijk een auto met een relatief korte wielbasis. Ook dat rijdt minder comfortabel dan met een X1. Is het erg? Nee, want het rijden is leuk, je zit goed, je wordt enorm goed geholpen door de systemen, voor vertrek voorverwarmen en ontdooien in de winter, koelen in de zomer.
Navigatie aansturen via de app en afspraken vanuit je Outlook simpel laden en versturen naar de i3.
Wat is dan echt onder maats? De adaptieve cruise control. Die houdt er in specifieke omstandigheden gewoon mee op. Je moet hierbij denken aan laagstaande zon, scherpe schaduwen van vrachtauto’s en zo nog een heel rijtje omstandigheden. Ik ken dit van de X1, maar bij de i3 is het veel vervelender. De auto reageert bij uitschakelen hetzelfde als bij gas loslaten. De X 1 gaat dan rollen, maar een i3 gaat hard in de regeneratieve rem. Gevaarlijk voor auto’s die kort achter je rijden en je geeft medeweggebruikers het idee dat je echt niet kunt autorijden. Als ik dus 1 accessoire zou moeten inleveren wordt het deze! Gelukkig kun je ook gewone cruise control inschakelen.
Mensen blijven de i3 intrigerend vinden. Altijd veel belangstelling. Leuk.
In oktober voor het eerst de APK en naar ik meen vloeistoffen wisselen. Veel meer zal het niet zijn.
Goedkoop, comfortabel en opvallend rijden. Wordt vervolgd.
EV in de winter
- 65.435 km
Vorig jaar lukte het niet echt om een review te maken over winterse omstandigheden, nu met aanhoudend buitentemperaturen tussen 0 en -10 graden Celsius mijn eerste ervaringen met een batterij onder winterse omstandigheden.
En, inderdaad, de actieradius holt achteruit. Bij bovengenoemde temperaturen, het zo nu en dan laten voorverwarmen van de auto, is de actieradius geslonken tot circa 130 km. Mijn ervaring is wel dat als er dan ook nog flink wordt doorgereden de actieradius niet veel verder daalt. Waarschijnlijk komt dit omdat het (voorverwarmde) accupakket zichzelf bij gebruik opwarmt en hierdoor meer capaciteit kan vrijmaken. Het lijkt zowaar een beetje op een benzinemotor waarmee je alleen maak korte stukjes rijdt waarbij de motor niet opwarmt. Het verbruik is dan hoger. Datzelfde geldt nu (alleen bij koude) ook voor een EV.
Het komt er feitelijk op neer dat als wij wat langere afstanden moeten afleggen er eerder gekozen wordt voor onze benzine-auto. De cirkel van toepassing rondom je huis is daarmee daadwerkelijk kleiner in de winter.
Kan je dit nog beïnvloeden? Jawel, dat lukt. Onlangs stapte ik ‘s ochtends vroeg op weg naar werk in de i3, waarbij ik dacht dat deze nog voldoende actieradius had voor de 55 km naar mijn werk. Hij gaf 45 km aan. Toen ik de navi, met veel snelweg, instelde ging de actieradius naar 39 km. Ik was inmiddels onderweg. Wat te doen? Een andere langer durende en snelweg mijdende route kon ik mij niet permitteren wegens mijn afspraken op het werk. Snelladen op de snelweg? Ik heb dit tot op heden kunnen ontlopen, het zou dus een eerste keer zijn. Liever, ook om de batterij te sparen, niet.
Ik besloot te kiezen voor de eco pro+ stand waarin de acceleratie beperkt wordt tevens de conditioneringszaken in het interieur worden uitgezet. Met 90 km/h achter een vrachtwagen blijven hangen en warempel, de totale actieradius begon toe te nemen. Na 55 km bij mijn werk aangekomen had ik nog 18 km actieradius over waar ik startte met een actieradius tekort van 16 km. Ik had door mijn maatregelen de in de praktijk te behalen actieradius dus zo goed als verdubbeld.
Mooie ervaring die mijn actieradiusvrees verminderd heeft.
Net gesproken over het van tevoren op temperatuur krijgen van de bevroren auto voor vertrek. Dat kan omdat deze i3 uitgerust is met het op afstand via de app te kunnen klimatiseren. Via de app geef je je vertrektijd aan en de auto is ontdooid en op temperatuur. Alleen al daarom is de i3 een aanrader! Nooit meer krabben en in een comfortabel warme auto stappen bij vertrek. Je kunt zelfs vanuit jouw Outlook agenda jouw afspraak en bijbehorende vertrektijd de avond van tevoren in programmeren inclusief de optie ‘ klimatiseren voor vertrektijd’. Goud! Wat werkt dat mooi. De optie neemt vast wel wat actieradius in. Mooiste is dus dat je de auto aan de laadpaal hebt zitten als je dit doet. Deze laadt dan weer bij gedurende het opwarmen.
Verder is de auto uitgerust met een warmtepomp. Ik meende dat deze (mede)verantwoordelijk is voor het klimatiseren en ontdooien van de auto voor vertrek. Een van de commentaren op mijn review hielp mij uit de droom. De warmtepomp zorgt louter voor het opwarmen van de accu naar bedrijfstemperatuur bij vertrek. Mooi meegenomen met een relatief beperkte actieradius van een i3. Heb hiervoor echter geen hard bewijs kunnen vinden dat dit echt zo werkt.
Alles bij elkaar dus een volkomen tevreden i3 rijder? Ja en nee. Onze i3 heeft 2 jaar Premium Selectiegarantie van BMW. Fijne zekerheid waarvan ik verwacht had deze niet nodig te hebben. Dat blijkt nu anders te lopen. Een van de 3 lampjes in het dashboard die de intensiteit van de stoelverwarming aangeeft, deed het zo nu en dan niet. Ik dacht, lampje vervangen. BMW dacht, gehele middendeel van de console vervangen. Goede service, inmiddels uitgevoerd en geen klagen, maar duurzaam lijkt het mij niet.
Ook, leve de winter, bleek de achterruitverwarming niet op alle plekken zijn werk te doen. Foto laten zien aan de dealer, geen discussie, concludeerde deze dat de achterruit vervangen dient te worden. Dat gaat komende week gebeuren. Wederom klasse dus voor de garantie van de BMW-dealer. Alleen jammer dat het nodig is. Ik heb in ieder geval veel plezier en voordeel van deze 2 jaar durende BMW Premium Select garantie. Daarbij toentertijd concluderend dat de aankoopprijzen bij de
BMW-dealer niet direct veel hoger lagen dan bij andere autobedrijven ben ik inmiddels blij dat wij onze auto in 2021 bij de BMW-dealer gekocht hebben.
EV-reparatie
- 66.500 km
De i3 is, wederom onder de Premium garantie van 2 jaar, bij Ekris geweest om de achterruitverwarming te repareren. Hebben ze prima gedaan, zonder gezeur of wat dan ook. Kortom, ook zeer tevreden over de dealer EN de wijze waarmee ze omgaan met de garantie. Nu weer lekker kilometers maken.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW i3 60Ah 22 kWh 170pk | NL-Auto | Warmtepomp | 20'' Velgen | Navigatie | Bluetooth | Marge | NAP |
- 2016
- 63.332 km

BMW i3 Range Extender Comfort Advance | SCHUIFDAK | LEDER -A.S. ZONDAG OPEN!-
- 2015
- 34.934 km

BMW i3 Comfort Advance 22 kWh | Pano | Harman Kardon | €2000 subsidie mogelijk | Camera | Warmte pomp |
- 2015
- 97.850 km