BMW i3 (2013)

autoreview

BMW i3
BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3

Signalement

Uitvoeringi3
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week zit erop.

  • 500 km

Okay, niet moeders mooiste maar in het echt toch een stuk leuker dan op de foto's. Binnen daarentegen is deze i3 prachtig en ik ben best verwend. Veel ruimte met een mooie afwerking en design. Ik heb de vrij lichte Lodge uitvoering met leer en wollen bekleding. De lichte vloermatten zijn helaas een misser van BMW. Die heb ik inmiddels al omgeruild voor antraciet grijze.

Hoe rijdt ie? Meer dan goed! In het dagelijks verkeer is deze auto buitengewoon vlot. De elektromotor (met 170 pk bij een gewicht van minder dan 1200 kg) met z'n volle koppel van 250 Nm vanaf 0 toeren is een openbaring. Een hele vreemde situatie om in je stoel gedrukt te worden terwijl je niets hoort. Alleen het schermpje voor je neus telt razendsnel richting 60-70 km/h. Erg grappig, ook voor een V8 liefhebber als ik. Ook het regeneratief remmen is een bijzonder gevoel. Je rijdt deze auto vrijwel met één pedaal.

De eerste week vooral gebruikt voor stadsritjes in Haarlem en omgeving en woon-werk richting Alkmaar. Tot circa 100 km per dag en nog niet onder de 20% acculading gekomen.
Het lage zwaartepunt is ook een leuke verrassing. Met z'n dunne bandjes toch heel vast op de weg.
De openslaande deuren zijn erg prettig met de twee kinderen in kinderstoeltjes achterin. Voor volwassenen misschien niet zo praktisch al is het beter dan tweedeurs...

Al met al erg tevreden met deze auto. Afgelopen jaren circa 25.00 km per jaar gereden en ik verwacht voortaan zo'n 20.000 km hiervan met deze auto te gaan rijden. Aanschaf wellicht prijzig (maar niet voor ondernemers of lease rijders) maar lopende kosten belachelijk laag.

Vervolg; meer dan 10.000 km op de teller

  • 12.017 km

Inmiddels meer dan 12.000 km gereden. Vooral woon-werk verkeer maar ook alle ritjes rondom huis. Nog nooit ergens anders dan thuis opgeladen dus die chargenow kaart is voorlopig nogal overbodig.

Het is inmiddels de favoriete auto thuis. Superstil en supersnel. Ik kan -gelukkig!- maar niet wennen aan die enorm direct respons op je "rijpedaal". Binnen de grenzen van de wet verreweg het leukst om te rijden. Alle "normale" auto's voelen sloom aan.

Een jaar, twee maanden en 20000 km later...

  • 20.000 km

Wat zal ik zeggen. 17500 km in een jaar tijd. Voor alle ritjes in de omgeving wordt de BMW gepakt. Stil,ontzettend snel en comfortabel. Wordt ook voor dagelijks forensen door mijn vrouw gebruikt (Heemstede naar Alkmaar). Prima. Ook op de koudste winterdagen nog ruim voldoende bereik voor heen en terug en nog boodschappen 's avonds zonder bijladen. We pluggen hem wel braaf in op de oprit maar hebben nog nooit een laadstation onderweg gebruikt. Dat abonnement op die laadpalen was dus eigenlijk overbodig maar we houden de kaart toch tegen eventuele opvlammende range anxiety.

Overigens rijden we altijd in de comfort mode en laten de eco en ecoplus modes links liggen.

De Jaguar xk heb ik, weliswaar met pijn in het hart, toch maar verkocht. Die stond alleen maar stof te vergaren; nog geen 2500 km in 2014.

Voor vakanties en lange ritten hou ik de RR. Fantastische reisauto, Inmiddels 7 jaar oud en 150k km op de teller. Daar kan makkelijk het dubbele op.

Kortom, BMW i3 is groot succes in ons gezin. Verreweg de meeste kms worden met plezier met deze auto gereden. Als je eenmaal elektrisch gewend bent valt benzine/diesel altijd weer een beetje tegen. Wegrijden bij een stoplicht blijft elke keer weer een genot. Wat een heerlijk gevoel die acceleratie...
Als enige auto? Tja, gewetensvraag. Kan maar dan moet je bereid zijn je mobiliteit toch aan te passen en bv vakanties en lange ritten in een ander auto te rijden. Laat BMW daar nou precies een oplossing voor bieden...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.