BMW i3 120Ah (2019) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | i3 120Ah |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 114.000 km |
KM-stand laatst | 122.000 km |
BMW i3 120 ah
- 116.500 km
Na 20 jaar BMW en 20 jaar (veelal) 6 cilinders te hebben gereden, ben ik 1,5 jaar terug eens goed naar mijn gebruik gaan kijken. Met mijn E87 130i (review hier: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-130i-executive-2005-4/, helaas niet meer up te daten i.v.m. verloren account) reed ik veelal korte stukken van maximaal 15km, veel stadsverkeer en de betrouwbaarheid liet te wensen over. De benen strekken is er vaak niet goed meer bij in het drukke verkeer. Vakanties doen we met het vliegtuig of toch redelijk in de buurt.
De i3 stond daarom al langer op mijn netvlies. Ik vond het een antichrist toen deze uitkwam. Hij stond voor alles wat BMW niet was in mijn ogen. Wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.
Ik had wel 2 vereisten bij een EV: laden op eigen terrein, en een goede benzineauto ernaast. Gelukkig beschik ik over beiden.
Qua exemplaar: ik ben voor de grootste accu gegaan die vanaf 2018 te verkrijgen was. De 120 ah. Hiermee kom je in de praktijk zo'n 250 echte kilometers ver, met uitschieters richting de 300 km. Al moet ik dat laatste nog in de praktijk meemaken. In de winter is het 200 kilometer.
Mijn exemplaar moest voorzien zijn van het grote navigatiescherm, dit staat veel moderner dan het kleine, standaard scherm met zwart kunststof aan weerszijden. Daarnaast wilde ik kunnen snelladen voor het geval dat.
Ik ben uitgekomen bij een fraaie, volledig zwarte i3 met sportpakket. Een mooi alternatief voor de uiterlijk identieke i3s, die met acceptabele kilometerstanden toch net wat duurder zijn.
Ik heb mijn exemplaar gekocht bij de dealer, waar ze niet per se duurder staan dan in de reguliere handel, maar waar je wel 2 jaar garantie krijgt. Daarnaast vind ik het fijn om bij een capabele partij te kopen die zelf ook veel van het model afweet. In de universele handel kom je (voor hetzelfde geld) niet verder dan 6 maanden garantie en een verkoper die nog 20 merken heeft staan, waarbij de kennis van dit specifieke model niet zelden beperkt zal zijn.
Reden waarom ik een i3 heb gekozen zijn de gebruikskosten, en de vermeende betrouwbaarheid. Je leest heel weinig negatieve dingen over dit model. En dan is het nog het BMW dna, je weet dat je een prettig sturende auto krijgt. Daarnaast is deze auto ontzettend doordacht. In tegenstelling tot die andere vroege EV's de Nissan Leaf en de Renault Zoe is dit geen conventionele auto waarbij op de plek van de ICE een elektromotor is geplaatst. De i3 is echt vanaf een blanco vel ontworpen als EV.
Hoe bevalt de auto dan? Ik heb deze vanaf januari, na een paar maanden kan ik zeker zeggen: wat een fijne auto. Het is een spitstijger. Met de 130i (6 cilinder, handbak) was de spits niet leuk. Met deze auto is het prima. Ook hoef ik niet meer warm te rijden, en korte stukjes maken niks uit. Ondanks dat ik een groot liefhebber ben van sportieve, handgeschakelde auto's vind ik het traploze versnellen van een EV briljant.
Het rijden is kwikzilverig, als je dat wilt. Hij stuurt en rijdt als een echte BMW, en dat is knap, gezien de hoge koets met smalle (20 inch) banden met 195/50/20 achter, en 175/50/20 voor. De koets is ontzettend stijf.
Ik laad de auto thuis op aan het stopcontact, dat duurt lang, maar het gaat prima. In geval van nood is er altijd een snellere laadpaal in de buurt. Voor onderweg kan de 120ah ook snelladen.
Wat is er minder handig aan de i3? Dan noem ik toch de achterdeuren. Gave constructie, maar niet per se praktisch. Met 4 man op pad gaat prima, maar je moet altijd vertellen in welke volgorde de deuren dicht moeten (eerst de kleine deur, anders ontstaat er schade)
Ik vind het fantastisch hoe doordacht de auto is. Gebouwd op een aluminium basis, met een met carbon versterkte koets erop, daardoor erg licht (1250 kg, 14 euro wegenbelasting per maand dit jaar). De auto was zijn tijd ver vooruit. Dat blijkt ook uit de het infotainment, en de app waarmee de auto werkt. Op afstand verwarmen, of koelen, laadprocessen bekijken, altijd kunnen zien waar de auto is, ect. Ongelofelijk dat de i3 in 2013 al uit kwam.
Paktijkverbruik en dealerbezoek
- 117.282 km
Nu het wat warmer weer wordt, stijgt de actieradius uiteraard. Dit is nu zo'n 280km bij 100% accu. Lag in de winter het verbruik op bijna 17 kWh/100km, nu is dat gedaald naar 13,9 kWh/100km. Volgens mij is dit keurig. Ik rij er niet op, en ik gebruik de auto gewoon zoals ik dat prettig vind. Wel gebruik ik altijd de Eco Pro modus, in plaats van de Comfort stand. Je haalt domweg flink wat extra kilometers in de Eco-Pro stand, en de reactie op het gas is dan wat minder fel, en daardoor wat comfortabeler. In de toekomst wil ik dit nog programmeren(dit kan via de Bimmercode app), maar voorlopig laat ik dit voor wat het is i.v.m. garantie.
De BMW app biedt je de mogelijkheid om je laadbeurten te exporteren naar een Exel; zo kan je mooi zien hoeveel het kost per maand en hoeveel kWh je verbruikt. Tegen een gunstig thuistarief van 0,20 ct per kWh kost de auto mij tussen de 20 en 30 euro stroom per maand. Dat is lachwekkend natuurlijk, en een van de grote voordelen van deze auto. Ik moet wel zeggen dat vrijwel alle laadbeurten thuis aan de granny charger zijn, en ik zelden een publieke laadpaal gebruik.
Ik heb ondertussen ook een bezoek aan de dealer gebracht voor reparatie van de stoelverwarming van de bestuurdersstoel die defect is. Deze wordt onder garantie vervangen. In het geval van de stoelverwarming duurt het wel lang: bij de rit naar huis vanaf de aflevering op 17 januari constateerde ik al dat de stoelverwarming na 5 minuten uitviel.
Toen ik daarmee naar de dealer in mijn buurt ging (de auto is elders in het land gekocht) bleek dat je verplicht bent om in de 1e maand naar de dealer te gaan waar je de auto gekocht hebt. Dat vond ik wat te veel moeite, dus na een maand wachten ben ik alsnog naar mijn dealer in de buurt gegaan om een afspraak in te plannen Tel daar een wachttijd van 2 maanden (!) bij op voordat je aan de beurt bent, en dat is dan nog maar een diagnose.
Die diagnose is nu gesteld, en dan wordt er contact met me opgenomen om een afspraak voor daadwerkelijke reparatie in te plannen. Ik ben benieuwd, maar ben hoopvol gestemd dat ik voor de winter weer stoelverwarming heb. En ja, dat is sarcastisch bedoeld. De dealer handelt het een en ander keurig onder garantie af, maar voor iets wat ik in januari heb geconstateerd, duurt het wel ongelofelijk lang.
8,000km verder
- 122.000 km
8.000km verder sinds aanschaf, tijd voor een update. Afgelopen tijd was de verassing eigenlijk dat deze stadsauto het echt goed doet op lange ritten. Vier volwassen mensen zitten comfortabel (veel meer ruimte als in een 1 of 3 serie) hij is natuurlijk stil, en vering/demping zijn lekker stevig maar zeker comfortabel op de snelweg. Afgelopen weekend heb ik 260km op een dag gereden. Met 100% weg, en een kwartier snelladen (bij Tesla) was genoeg om ruimschoots weer thuis te komen.
Aparte vermelding nog voor de stoelen: die zitten ook echt fijn, ondanks dat ze er dun uitzien. Je kunt echt lekker zitten, en met het ruim opgezette interieur heb je een hele andere ervaring dan in een klassieke 3 serie.
Over stoelen gesproken, de stoelverwarming is inmiddels gemaakt. Prettig als het straks wat kouder gaat worden, en efficiënter dan een verwarming inschakelen, wat zeker in de i3 veel stroom kost.
Als we het over efficiëntie hebben, dan mag de volgende upgrade niet onvermeld worden: de trunk extension van Wokeby. Dat is een kunststof kofferbakvergroter die je vastschroeft in plaats van de metalen afdekking die standaard in een i3 gemonteerd zit. Verwijder je deze (simpelweg schroeven) dan kijk je uit op de elektromotor van de BMW i3. Deze zit links, en voorheen werd rechts in de oudere modellen optioneel een range extender geplaatst, oftwel een Kymco scootermotor die de accu oplaadde. Met de komst van de 120Ah was zo'n range extender overbodig.
Eigenlijk heb je dan een loze ruimte onder de kofferbak, en in dat letterlijke gat is Wokeby gesprongen. Montage hiervan levert een hele bruikbare extra kofferruimte op (35 liter extra) , onder de reguliere kofferruimte. Handig voor een laadkabel, of wat je er maar in wilt stoppen.
Daarnaast heb ik van dezelfde firma de frunk extension aangeschaft, waarmee je de voorkomt dat de frunk water doorlaat. Dat doet ie helaas af fabriek wel. Nu blijven de spullen mooi droog en schoon. En wederom weer extra (echt) bruikbare ruimte om spullen op te bergen.
Als laatste mag ik niet onvermeld laten dat er 6 eetkamerstoelen in 1 keer mee vervoerd konden worden, en dat er een fiets achterin past. Ok, met het voorwiel eruit, dat wel. Maar met de banken plat kan er erg veel mee. Al dit soort dingen maakt het tot een hele veelzijdige auto. Niet slecht voor een stadsauto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.