BMW i3 120Ah (2019) #3

autoreview

BMW i3
BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3sBMW i3s

Signalement

Uitvoeringi3 120Ah
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst22.811 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW Add on mobility

  • 22.811 km

Hierbij mijn ervaring na een jaar i3 rijden. Ik heb de auto in 2019 nieuw gekocht na lang rekenen tussen nieuw benzine/elektrisch, gebruikt benzine/elektrisch en koop of lease. Omdat ik een eigen bedrijf heb en dus van alle fiscale voordelen mag genieten leek het een uitgemaakte zaak. Kanttekening is dan wel de restwaarde. Die is nog onduidelijk, maar het omslagpunt ligt bij mij op een restwaarde van ca 10k na 5 jaar (daaronder was lease goedkoper). Het is dus nieuw koop geworden. We gaan het zien.

Ik heb voor de BMW gekozen, omdat de i3 filosofie me aanspreekt. Veel te recyclen en van gerecycled materiaal gebouwd, lichtgewicht (1.249 kg), achterwielaandrijving. Vooral die laatste punten zorgen voor een dynamisch karakter. De 'achterdeuren' had ik mijn twijfels over met 2 kids onder de 5 jaar. Dat blijkt in de praktijk juist wel een voordeel. Makkelijk in- en uitstappen als je langs de kant van de weg geparkeerd staat. Achterin zit je ook prima als volwassene. Bagageruimte is ruim voldoende voor ons; we gaan er niet mee op vakantie.

Over het rijden kan ik kort zijn. Uitstekend. Altijd power, maar je gaat er toch relaxter door rijden. Lekkere hoge zit voor het overzicht in het verkeer. Verder heb ik alle luxe aangevinkt, zoals het HK soundsysteem. Dat raad ik iedereen wel aan. Nooit warm rijden, opwarmen voordat je instapt. Ga zo maar door. Niet nodig, maar wel heel comfortabel in de winter. Zeer stil en rustgevend autorijden met 1 pedaal. Laden gaat prima en snel. Wel heb ik een paal aan huis. Als die mogelijkheid er niet is, dan zou ik misschien toch voor een grotere accu capaciteit gaan?

Het verbruik na 22.811 km is gemiddeld 17,3kw per 100km volgens de boordcomputer. Dat is 228x17,3=3.950kw. Ik heb nagenoeg alleen maar thuis geladen tegen ca 23 cent per kw. Iets meer dan 900 euro aan electra kosten dus. Geen wegenbelasting en nog geen onderhoud. Verzekering via BMW is 90 euro per maand. Totale kosten over een jaar zijn 900 euro stroom + 1.100 verzekering + afschrijving 6.000 euro (schatting, restwaarde na 5 jaar 23k?) = 8.000 euro. Let wel; dit zijn zakelijke kosten. Netto scheelt dat ongeveer 4.000 euro aan belasting betalen. De bijtelling is 4% over 50k en 22% over 3k, dus 2.700 euro. Netto 1.300 euro (ongeveer 111 euro per maand). Totale 'kosten' 4.000 + 1.300 = 5.300 euro per jaar.

Ter vergelijk met mijn vorige (privé) BMW 325i: rijden 1:10, wegenbelasting 228 euro per kwartaal, onderhoud per jaar gemiddeld 2.000 euro, verzekering 900 euro per jaar. Dan zouden 22.000 kilometers mij bij een benzineprijs van 1,50 euro per liter 2.200 x 1,5 = 3.300 euro benzine, 912 euro wegenbelasting, 900 euro verzekering, 2.000 euro onderhoud = 7.100 euro kosten. Afschrijving niet meegenomen, want deze was 2e hands. Als ik naar het verschil tussen aankoop en verkoop (inruil) kijk, dan heeft me dat 4.000 euro afschrijving 'gekost'. Ik snap dat deze vergelijking pas goed te maken is na verkoop i3, maar op voorhand berekend zijn de totale kosten (TCO) voor het rijden van een elektrische auto wel heel aantrekkelijk. Tel daar het comfort, de power en 'het groene gevoel' bij op en bepaal voor jezelf.

Als laatste wil ik mijn ervaring met BMW add on mobility delen. Hier lees ik vrij weinig over. Het is een huurprogramma voor elektrische BMW rijders. Via een website is een auto te reserveren en die komen ze aan huis afleveren. Dit werkt perfect en ver boven verwachting. We zijn 2 weken op vakantie in België geweest en hadden bedacht op lokatie veel uitstapjes te gaan maken. De gewenste 2 serie gran tourer was niet meer beschikbaar, dus werd er voor hetzelfde geld een BMW 5 serie geleverd. Deze wilde ik op maandag morgen heel vroeg ontvangen, maar ze begonnen pas met uitleveren om 9:00u. Daarom brachten ze deze maar op vrijdagmiddag zonder meerkosten. Ik merkte aan alles dat deze dienst de klant aan alle kanten moest ontzorgen en terwille moest zijn. Of zijn er andere ervaringen van gebruikers? Ik ga het in ieder geval vaker gebruiken als ik een auto voor een lange (vakantie)rit nodig heb. Bijkomend voordeel voor de ondernemer is dat ze de huurauto voor de i3 omruilen (deze krijg je gewassen en volgeladen retour) en dat je de huurkosten zakelijk aftrekbaar zijn. Je krijgt voor de huurperiode wel met 22% bijtelling over de huurauto te maken.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.