BMW 735i Executive (2000) #2

autoreview

BMW 735i Executive (2000)

Signalement

Uitvoering735i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf183.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW E38

  • 256.000 km

Ik kocht deze auto in oktober 2012. Ik zocht een grote comfortabele auto als opvolger van mijn MB 280SE uit '78. De Mercedes was een prachtige, heerlijke ruime auto, belastingvrij op LPG maar er zat wat werk aan te komen. Ik had er 100000km mee gereden, dus t werd tijd voor iets nieuws. Ik kwam via Marktplaats op deze BMW uit. Hij was van een echte bmw lieflebber die de 735i uit Duitsland had gehaald en er lpg in had gebouwd. Ik rijd nu 2 jaar met deze fantastische auto en wil wil graag mijn ervaringen met u delen.
Ten opzichte van de Benz een wereld van verschil, veel meer snufjes en power. Qua rijcomfort en limousine gevoel was de Benz zeker geen slechte auto en de BMW bedient mij ook uit de kunst.

Comfort:
Wat een heerlijke auto! Echt een limousine met alles erop en eraan. Anno 2014 is deze auto qua luxe, comfort en snufjes nog steeds erg bij de tijd. Alles wat je je kan bedenken heeft ie. Luxe snufjes die ik echt heb leren waarderen:
-Verwarmd stuurwiel en comfortstoelen, je zit altijd goed en je kan de zitpositie de hele dag volhouden. Heerlijke massagestoelen. In de winter duurt t slechts 3 minuutjes voor de stoelen en het stuurwiel lekker warm is. Superfijn. Als iemand anders achter t stuur kruipt en mijn stoel-stand helemaal veranderd heb ik hem weer met 1 druk op de memoryknop zoals ik mijn stoel wil hebben
-Dubbel glas rondom. Wat een rust en stilte binnen de auto. Bij 130 km/h draait de motor 2500 rpm en het enige wat je hoort is een beetje windgeruis. Verder niets.
-Birdview navigatie: heerlijk om niet dat gehannes met de snoeren en steuntjes van zo'n tomtom te hebben. Ook laat hij zien waar flitsers en files staan. erg prettig
-Elektrohydraulische kofferklep met RC. Heerlijk: Ik sleep altijd met spullen voor mijn kindje en dan is het fijn als je aankomt bij je auto en je kan de spullen in 1 keer kwijt.
-Afwerking is heel mooi en goed, alles past mooi en niets rammelt aan deze auto.
Het lederen interieur is echt van een superkwaliteit erg slijtvast. Kwaliteitsbeleving is dik in orde. Maar... in vergelijking met de MB 280 SE die ik had toch een paar opmerkingen. De MB had een echt houten dikke plank in t interieur en nergens zag je plastic maar mooie pluche bekleding met zo'n geur van kwaliteit. Dat mis ik wel een beetje bij de BMW; iets meer plastic zichtbaar. Maar het interieur is erg mooi en ook de verlichting in t interieur is heel goed, dat heeft echt uitstraling in deze donkere dagen.

Qua rijden en wegligging is het een echte zware limousine, niet een sportief afgeveerde sportieve auto. Ik vind het hoge gewicht een voordeel omdat hij hierdoor supersoepel rijdt, je niet ieder hobbeltje voelt en hij heerlijk rustig uitrolt als het gas eraf gaat. Ik vind het heerlijk zoveel comfort, het weggedrag geeft altijd vertrouwen maar nodigt niet uit om ongegeneerd hard te gaan jakkeren. Dat hoort niet bij zo'n auto.

Prestaties: Helemaal goed, heerlijke soepele motor en 5 traps automaat. Alles werkt soepel en op zeer hoog niveau in deze auto. 238pk is meer als genoeg. De 735i heeft de 'kleine' v8 van BMW en dat merk je aan de prestaties. Hij is snel genoeg maar je merkt wel dat het een zware auto is en je moet de automaat echt in de Sportstand zetten om een vlotte auto anno 2014 er bliksemsnel uit te accelereren. Mijn pa heeft een wat oudere 535i en die 535i is net iets vlotter als mijn 735i.
Verbruik op lpg is ongeveer 1 op 8. Geen slechte waarde!

Betrouwbaarheid:
Hij zal je nooit laten staan deze BMW.
Kwaliteit is echt wel in orde. Nergens roest onder auto en de kwaliteit van de lak is ook echt goed: Kan tegen een stootje.
Onderhoud en reparaties:
-Radiateurslang knalde op de snelweg. Dit was de enige keer dat ik hem heb moeten laten staan.
-Bobines zijn vervangen.
-Draagarmen achterzijde zijn vervangen.
-Problemen met de elektro: Allerlei meldingen in het instrumentenpaneel, bleek de accu te zijn. Is vervangen.
-Airco onderhoud gedaan.
Radiateur tuutje was lek, radiateur vervangen.
-Dynamo had het begeven, dynamo vervangen
-Banden zijn vervangen, deze waren achter schuin afgesleten en ik heb de auto laten uitlijnen.
-Navigatie ging vreemd doen. Laten repareren door een nieuwe DVD lezer in de navi unit.
-Kofferbak slot was kapot
-2 wiellagers achter vervangen
-Kop laten spuiten en achterbumper, daar zat wat steenslag op.
-Verder normaal onderhoud zoals olie, vloeistoffen, filters, de airco, remmen etc..
Het lijkt heel wat deze lijst maar gelukkig zijn onderdelen niet vreselijk duur voor deze auto.

Gebruikskosten:
Tanken valt mee: 500 km kost nooit meer dan €50,-(lpg en benzine)
Wat tegen valt is de wegenbelasting: €140,- per maand.
Ik rijd 35000 km per jaar en ik denk dat het rijden in de 735i mij ongeveer € 600.- per maand kost. Alle kosten inbegrepen. Valt nog mee voor zoveel autoplezier. Een mens mag een hobby hebben en hobby's kosten geld. Deze auto is mijn hobby. Heb ik 'm echt nodig? Nee natuurlijk niet maar zolang het kan geniet ik ervan!

APK en onderhoud

  • 258.000 km

Mijn auto rijdt nog steeds super! Het werd tijd voor APK en onderhoud. Tijdens de werkzaamheden reed ik even met Fiat Scudo rond. Wat een verschil van dag en nacht is die Fiat met de BMW! Ik was blij toen ik weer in de BMW kon rijden.
Nieuwe APK en wat onderhoud:
Beurtje weer uitgevoerd, filtertjes, bougietjes, vloeistoffen etc…
Ik hoorde de waterkleppen van de verwarming tikken. De verwarming werkte nog prima maar ik stoorde mij aan dat getik: Vervangen dus!
Een draagarm achter vervangen, daar zat een beetje speling op.
Vorig jaar was de radiateur vervangen. De nieuwe radiateur was duidelijk van een B merk want de lamellen lieten nu al los en de onderzijde begon te vervormen. Ook begon hij te lekken. Goedkoop is duurkoop geweest helaas. Nu weer een nieuwe radiateur van een A merk (BEHR) gemonteerd. Nu moet ik even van het gedonder af zijn.

Update

We zijn nu bijna een jaar verder sinds mijn laatste verslag. De BMW 735i is nog steeds going strong. De 735i heeft mij op de vakantie bestemming in Spanje gebracht, geen problemen, ook niet in de hitte. De airco heeft zijn werk goed gedaan. Het enige is dat de koelfan wat meer hoorde draaien. Stiekem denk ik er aan om een nieuwere 7 serie te kopen, ook weer een v8 op LPG, bevalt mij prima. In het voorjaar ben ik naar het 7 serie-club treffen bij BMW A'dam geweest, daar heeft mijn 735i nog zijn oude baas gezien. Het laatste jaar heb ik weinig problemen gehad, onderhoud/ reparaties afgelopen jaar;
-Grote beurt
-Airco check, koudemiddel is weer vervangen
-Motorkap embleem vervangen
-Stuurbekrachtigingslang vervangen
-De 'valley pan' tussen de cilinderkoppen lekte, deze is ook weer vervangen en dat was een goede gelegenheid om ook de klepdekselpakkingen te vervangen. Dat was een flinke klus; Kijk maar op youtube 'e38 valley pan'

Check ook de nieuwe foto's!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.