BMW 650i Cabrio High Executive (2006) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 650i Cabrio High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 70.253 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Fijne GT
- 145.000 km
In 2011 aangeschaft en inmiddels meer dan 20.000 kilometers met heel veel plezier in gereden. Deze auto is voor mij echt een originele Gran Turismo. Gemaakt om comfortabel maar snel grote afstanden te overbruggen.
Ik schrijf deze review om potentiële kopers te ondersteunen in hun mogelijke aanschaf. Hierom zal ik enkele problemen die ik heb gehad beschrijven. Hierbij teken ik aan dat deze problemen vaak zonder problemen onder garantie door de BMW dealer zijn verholpen (overigens niet altijd door de dealer waar de auto is aangeschaft, omdat ik veel dichterbij huis ook een uitstekende dealer heb).
Problemen
Water in koplampen: beide koplampen zijn vervangen ivm met lekkage. Hierbij stond in de rechterkoplamp zoveel water (na één hoosbui tijdens het rijden) dat ook de hoogteregeling een de bochtregeling moest worden vervangen.
Los zittende ABS sensor (rechtsachter).
Water in de lampunits in de achterbumper.
Een loslatend derde remlicht.
Water in de richtingaanwijzers aan de zijkant (zelf verholpen door rondom af te kitten).
Te lage accuspanning na stilstand gedurende meer dan 3 weken (omdat de auto vaker langdurig stilstaat een druppellader gekocht).
Tenslotte heb ik geprobeerd om een originele standkachel te laten monteren. Helaas is een van de belangrijkste onderdelen niet leverbaar waardoor dit tot op heden niet is gelukt.
Aangezien bovenstaande problemen (op de acculader na) kosteloos zijn verholpen heeft dit voor mij geen nadelige invloed gehad op het rijplezier dat deze auto geeft.
Tenslotte een probleem dat (gezien ons klimaat) niet veel voorkomt, maar dat me wel irriteert. Bij vorst willen de ramen nog weleens bevriezen. Bij het openen van de deur moeten de ramen iets omlaag. Dit lukt niet als ze bevroren zijn met als gevolg dat het raam uit de bovenste sponning moet worden getrokken om de deur te openen. Bij sluiten van de deur komt het raam dan niet meer terug in de sponning wat inwatering en lawaai oplevert. Ondanks het goed schoonmaken van ramen en sponningen heb ik nog geen afdoende remedie gevonden.
Tot zover de problemen.
Nu het rijden zelf en de kosten.
Ik ben eigenlijk een fervent Renault rijder. Dit vanwege het comfort dat deze auto's over het algemeen hebben. Mijn laatste Renault was van het type Avantime. De Avantime is al iets sportiever geveerd dan de Espace waarop deze is gebaseerd dus wellicht dat dit mijn beeld van de BMW iets verkleurt. Wat een comfortabele reis auto is deze BMW. Zelfs met de kap open is een gesprek nog goed te voeren. Iedere dag op en neer naar Brussel (225km enkele reis) is geen enkel probleem. Ook niet met de kap open. Alleen als het regent gaat de kap dicht. Ik heb begrepen dat de Mini Cabrio een always open-teller heeft. Hoewel naar mijn mening zinloos en ook een rare naam zou die teller in mijn BMW zijn naam redelijk eer aan doen.
In de Avantime was ik gewend hoog te zitten met veel overzicht. Dit is in de BMW natuurlijk even wennen. Je zit laag en de in- en uitstap kost wat meer moeite als je niet heel atletisch bent. Als je eenmaal zit heb je een goed overzicht over alle instrumenten. Het head-up display is voor mij (inmiddels met leesbril) een uitkomst.
Bij het schakelen heb ik nooit het gevoel dat ik het zelf over zou willen nemen. Zelfs bij een rijderstraining op Assen (dank BMW voor de uitnodiging) had ik niet het gevoel dat zelf kiezen van de versnellingen veel uitmaakte in de behaalde rondetijd. Dit kan ook aan mijn rijstijl liggen -9de tijd in een veld van ongeveer 60 auto's met redelijk veel op papier snellere auto's-, waarbij ik de kickdown goed kon vinden en de sport knop bijna altijd aanstond (wat hogere toeren bij dezelfde snelheid en gaspedaal stand).
Overigens is deze rijtraining een aanrader voor een ieder die veilig met zijn of haar mobiel wil rijden.
Tenslotte de kosten. Als ik eerlijk ben had ik hogere kosten verwacht. Ik houd de kosten altijd nauwkeurig bij:
Verbruik 1 liter V-Power op 8,37km is bijna 21 eurocent per kilometer.
Wegenbelasting en verzekering €2400 per jaar.
Onderhoud tot nu toe nog geen €500 wat inclusief kap reinigings- en impregneermiddel is.
Totaal dus 43 eurocent per kilometer zonder afschrijving.
Inmiddels staat er 145 duizend kilometer op de teller. Meer dan de helft hiervan heb ik zelf gereden met nog steeds hetzelfde plezier als de in het begin.
Het verbruik over de door mij gereden kilometers ligt op 8,32km/l.
Vlak voor 130.000 kilometer op de teller zijn twee computers (Stuurtoestel actieve besturing en Moduul Roll over beveiliging) vervangen (kosten €1422). Met regelmaat werd ik geconfronteerd met een melding dat er een storing was in de stuur eenheid (vaak zonder merkbare verschijnselen) en een enkele moest ik voor het starten de stuureenheid resetten. Dit laatste is niet makkelijk want je moet met stilstaande auto het stuur verdraaien. Als de stuureenheid een fout constateert wordt de actieve besturing uitgeschakeld met als gevolg dat je bij lagere snelheden meer stuuruitslag moet geven voor een vergelijkbare draaicirkel.
Bij 141.026 km is de versnellingsbak gereviseerd nadat bij 133330 de bak was gespoeld. Reden voor de spoeling was schokkerig schakelen met name na optrekken als de gewenste snelheid was bereikt. Het leek net of de bak dan niet goed wist of er verder op geschakeld moest worden. En als er dan na enige twijfel werd geschakeld gebeurde dit met een onplezierige klap alsof iemand even heel kort maar wel vol op de rem trapte. Spoelen leverde dus niet het gewenste resultaat. Na revisie kreeg ik te horen dat er een lager kapot was (dan heeft spoelen inderdaad geen zin). Hoewel ik niet weet hoe mijn voorgangers met de auto hebben gereden lijkt me dit toch een probleem dat niet bij een premium auto hoort bij deze kilometerstand.
Tenslotte wil ik alle BMW rijders wijzen op de garantie bepalingen van BMW. Als u een probleem constateert eis dat dit wordt opgelost voor de garantie termijn is verstreken. Ik heb ruim voor het verstrijken van de garantie een probleem gemeld met de kapsensoren (auto dacht dat de kap niet dicht was) dat de dealer niet kon oplossen. Hoewel het probleem niet heel vaak voorkwam leverde het wel irritatie als het er was (met regelmaat een alarm piep met verzoek om de snelheid te verlagen). Op basis van googelen kwam ik er achter dat dit een bekend (doch niet bij mijn dealer) probleem was met een duidelijke oplossing. Helaas heb ik dit pas na het verstrijken van de garantietermijn gemeld met als gevolg dat ik zelfs na raadpleging van BMW Nederland (die me dus op de kleine lettertjes attendeerde) voor de kosten mocht opdraaien.
In mijn ogen een hoort dit niet bij een premium merk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 6-serie Cabrio 650i 4.8 V8 367 PK /Japanse documenten aanwezig/Zie tekst/
- 2007
- 126.186 km

BMW 6-serie Cabrio 645Ci 172Dkm.NAP, AUTOMAAT, Navi, Leer, 20"LM, Vol! & z.g.a.n. APK – Inruil Mogelijk –
- 2004
- 172.131 km

BMW 6-serie Cabrio 645Ci Cabrio Aut Navi Leder Afs 19"Vlg
- 2005
- 196.544 km