BMW 550i Touring High Executive (2011)

autoreview

BMW 550i Touring High Executive (2011)
BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)BMW 550i Touring High Executive (2011)

Signalement

Uitvoering550i Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Krachtige tourwagen voor het gezin

  • 120.000 km

De 550i touring met een 4.4 liter V8 twin turbo is alles wat je van een BMW verwacht: een snelle, soepele motor. en dito automaat van ZF. Alle comfort: meesturende achterwielen, luchtvering, comfort stoelen met verkoeling, verwarming en massage, standkachel spraakbediening, afstandsafhankelijke cruisecontrol. Maar voor een gezin vooral lekker ruim, licht en praktisch met open dak, panaromadak, elektronische wegklapbare trekhaak en auomatisch te openen en sluiten achterklep en het beruchte apart te openen achterruit.

De 5 serie ziet er als een gewone 5 serie uit, terwijl er hetzelfde blok in ligt als de M5. Alleen is deze motor als touring geconfigureerd: op snelheid en comfort. Met 250 km/u door Duitsland naar Italië hebben de passagiers niet door. Lange afstanden afleggen daar is deze auto voor gemaakt. Van binnen muisstil en vooral rust, maar o zo snel. De V8 roffel klinkt bij accelereren zachtjes op de achtergrond.

Geen schreeuwerige badges met V8 en bi-turbo, geen overdreven diffusers, of extreme luchthappers.

Alleen aan de grote remschijven en de twee trapeziumvormige uitlaten met in totaal 4 pijpen kan een kenner zien dat het om de krachtigste versie gaat.

Hierdoor blijft de 550i ingetogen stijlvol en tijdloos. Deze F11 series vinden wij een van de spannendere koetsen om te zien: een gewelfde en lange motorkap, een mooie geprofileerde zijkant, waarbij de lengte van de auto goed uitkomt (staat ook op het platform van de 7-serie) en een krachtige als BMW herkenbare achterzijde.

De prestaties en de looks zijn fenomenaal. Echter de onderhoudskosten en betrouwbaarheid is een ander verhaal.

Tot de 160.000 km waren de kosten "normaal". Het zijn grote brede banden een setje vervangen kost al gauw 1.200 euro. Een setje grote remschijven en blokken idem.
Het verbruik is ook hoog. Gemiddeld 1 op 9. De 70 liter tank is vaak binnen de 600 km leeg. De beurten zijn ook niet heel goedkoop: een V8 is een high performance motor en dat soort motoren kosten veel onderhoud.

Waar veel 4.4 V8 motoren van het bouwjaar 2011 last van hebben zijn de vermaledijde klepsteelrubbers. Deze kosten misschien 3 euro per rubber. Er zijn er 4 per cilinder dus in totaal 32 klepsteelrubbers. De onderste rubbers kunnen alleen worden vervangen door het hele motorblok er uit te halen!

Rond de 160.000 km kwamen we er achter dat deze vervangen moesten worden. Tijdens file rijden in de file. Na een tijdje stilstaan in de file en dan weer gas geven ontstond er een gigantische blauwe rookwolk. Wij dachten eerst dat het van een andere auto kwam. Helaas waren wij dat! Doordat de klepsteelrubbers waren vergaan, verbrande de motor niet alleen benzine, maar ook olie.

Bij het uit elkaar halen van de motor bleken de kettingspanners ook niet goed meer te werken en zaken als turboleidingen idem. Dan maar gelijk allerlei onderhoud gedaan zoals 8 injectoren e.d. Een eerste inschatting van 3.500 euro werd uiteindelijk een kleine 10.000 euro (de factuur telde 8 A4-tjes met vervangen onderdelen).

Bij de 180.000 km maakte het stuur knakkende geluiden en bleek het stuurhuis olie te lekken. Deze ook vervangen tegen een ruime 2.500 euro.

Aangezien wij deze auto met volledige onderhoudshistorie hebben gekocht (de eerste eigenaar heeft de auto laten afleveren bij BMW Welt) valt ons de betrouwbaarheid tegen. Zeker in vergelijking met de 6 in lijn modellen die we meestal rijden. Deze motoren hebben we nooit hoge of onverwachte kosten mee. Deze V8 is een heerlijke motor, maar uiterst kostbaar dus.

Inmiddels zitten we rond de 230.000 km en bevalt ons nog steeds goed.




8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.