BMW 550i Touring High Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 550i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Ervaringen na 1 jaar
- 85.000 km
De auto:
Na (prive) twee Volvo V70's te hebben gereden op zoek naar iets spannenders. Oorspronkelijk was ik op zoek naar een BMW 535d Touring of een A6 Avant met een flinke moter. Uiteindelijk liep ik tegen een 550i aan van 3 jaar oud en met relatief weinig kilometers. De 8-cylinder moter met 367pk trok mij enorm en na enig beraad over de te verwachten gebruikskosten toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn laatste V70 ingeruild.
De auto is een zgn High Executive uitvoering - dus voorzien van de nodige belangrijke opties zoals de elektrische comfort stoelen, lederen bekleding, meedraaiend Xenon verlichting, Navi Professional DVD, Steptronic Automaat etc. Daarnaast is de auto M-sport uitgevoerd, in Zwartblauw metallic en met zwart leer, aluminium inleg en met Sportonderstel, andere voor- en achterbumper, zijskirts en een antraciet hemel bekleding. Voorts heeft de auto Active Steering.
In tegenstelling tot vele Touring's is de auto niet voorzien van een Panoramadak. Daarnaast ontbreekt (helaas) de bluetooth telefoonvoorbereiding (onbegrijpelijk dat iemand die een nieuwe auto van bijna 110k EUR dat niet meebesteld).
De auto kort voor onze zomervakantie van 2009 gekocht en meteen na aanschaf op vakantie gegaan naar het Gardameer in Italie - alwaar helaas een forse storm met hagel zorgde voor putjes in dak en motorkap (hetgeen daarna uiteraard vakkundig is gerepareerd).
Comfort
De auto heeft goede stoelen die op vele manieren electrisch verstelbaar zijn. Een prima zit is zeer goed mogelijk, maar door de vele verstelmogelijkheden ben je even opzoek naar de goede instelling. Daarnaast is de auto (zoals elke BMW) nog steeds geen ruimtekampioen, zeker met kinderen achterin is voor mij met ruim 2m lengte enige inschikkelijkheid vereist.
Het M-onderstel is relatief hard, alhoewel het mij toch mee valt hoe vergevingsgezind het is op relatief goed wegdek. Wordt het wegdek slechter, dan is het uiteraard harder geveerd.
Al met al zou ik het comfort toch als goed willen kwalificeren - het lage geluidsniveau en de soepele automaat dragen hier ook toe bij.
Prestaties en rijgedrag
Het hooft geen betoog dat een auto met 367pk wel van de plek wil. Bij rustig gas geven schakelt de automaat vroeg op en zal de auto met name lage toerentallen maken en niet eens heel snel aanvoelen. Geef je echter serieus gas en laat je de moter wat meer toeren maken, dan komt het beest los. De tussenacceleraties tussen bijvoorbeeld 100 en 200 (of ver daarboven) zijn formidabel. Een ritje in Duitsland (zonder gezin) gaf aan hoe snel de auto vanuit een normaal tempo naar tegen 260 op de teller accelereert en in de begrenzer duikt. De koek is dan feitelijk niet op en zonder begrenzer zou er nog wel 20-30 km/h meer in zitten. Een uit de pols getimede acceleratie van 0 naar 200 gaf een tijd van binnen de 19 seconden - hetgeen serieus genoemd kan worden (sneller dan een S6 bijvoorbeeld).
Ook bij actief rijden op lagere snelheden (bijvoorbeeld in de bergen) laat de auto zien wat hij in zijn mars heeft en komt hij tot leven. De acceleratie is geweldig en een mooi geluid (hoewel gedempt) bij hogere toerentallen inspireert tot lekker sturen. Het stuurgevoel is goed, solide en zeer direct, mede door de active steering en het kleine, lekker dikke M-stuurwiel. Persoonlijk vind ik het wel prettig om daarbij de automaat handmatig te schakelen.
De wegligging van de auto is zeer goed, de auto stuurt zeer goed in, waarbij overstuur (op droog) niet eenvoudig is op te roepen. Bij nat weer, zeker in de winter is dit wel anders en is de auto eenvoudiger "dwars" te krijgen. In winterse omstandigheden zijn winterbanden een absolute must. Afgelopen winter met de vele sneeuw bleek dat de auto anders bijzonder lastig te rijden is, mede door de 18" wielen met platte 245/40 sportbanden. Zelfs bij langzaam wandeltempo wil de auto nog rechtdoor of dwars. Op winterbanden is dit echter weer geheel verdwenen.
Verbruik:
Gemiddeld verbruik over de periode van een jaar ligt net iets boven de 1 op 7 - dit met name veroorzaakt door relatief veel stadskilometers en kortere ritten. Op langere ritten met een rustige rijstijl is een verbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10 (max) haalbaar. Korte ritten in de winter laten eerder een verbruik van 1 op 6 zien.
Problemen/betrouwbaarheid:
Geen serieuze problemen gehad behoudens de hagelschade, dit was echter niet aan de auto te wijten; enkel eenmaal een klapband gehad, en een valse melding van een lekke band.
Kosten:
Uiteraard zijn de gebruikskosten, door het hogere verbruik en de relatief wat hogere verzekeringskosten door de relatief hoge nieuwprijs, bovengemiddeld. De onderhoudskosten vallen tot op heden, na 13 maanden niet tegen en buiten wat regulier onderhoud zijn er geen bijzonderheden geweest. De afschrijving zal uiteindelijk, bij toekomstig inruil, aangeven hoe de kosten daadwerkelijk uitpakken.
De auto is verkocht
- 100.000 km
Na 2 jaar met de 550i gereden te hebben deze ingeruild op een X5. Met plezier in de 5 gereden en neem met enige weemoed afscheid van deze beul voor een totaal andere auto. Veel plezier met de 550 aan de nieuwe eigenaar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.