en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 545e xDrive Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
25 jaar geleden had mijn vader een BMW 325i, in die tijd nog een zescilinder. Af en toe mocht ik daar in rijden, en man, dat ging als de brandweer. En wat een geluid! Hij zoop als een ketter, dat dan wel. Ik zie hem nog zo voor me, een donkergroene Touring met bruin leer. Toen dacht ik al, als ik later groot ben dan wil ik dat ook.
Tja, en nu ben ik groot! Alle centjes geteld en eens goed gekeken wat mogelijk was. Ik hou de markt al een tijdje in de gaten, en qua zescilinders gaat dat natuurlijk totaal de verkeerde kant uit. Daarom had ik echt een nu-of-nooit gevoel. Als je nog een (nieuwe) zescilinder gaat kopen die niet een knotsgekke sportwagen is dan moet je snel zijn.
Twee jaar geleden stond ik op het punt om een 340i te kopen, maar die ging er toen net uit. De opvolger (G21) was de M340i, maar ik wil geen M type. Mijn idee van fijn rijden is snel en comfortabel maar niet persé sportief, dus die M340i werd het niet.
Toen een half jaar geleden de 545e werd aangekondigd schrok ik wakker. Zes cilinders! Een plug-in hybride met minder dan 50 gr CO2 betekent geen BPM, lage wegenbelasting en dus meer waar voor je geld. Daarnaast ben ik recentelijk van baan veranderd waardoor mijn woon-werk afstand rond de 10 km zit. Dat past dus prima met een plug-in hybride.
Voordat je echt gaat shoppen kijk je natuurlijk naar alternatieven. Wat is belangrijk hier? Voor mij: sedan/touring, zescilinder, PHEV voorkeur, D of E-segment. En als je er zo naar kijkt, dan zijn er eigenlijk geen alternatieven. Bij Audi doen ze namelijk alleen nog zescilinders in de (R)S edities, en bij Mercedes heb je nog de zescilinder E450 (90k EUR kaal…) maar niet als PHEV. Ter vergelijk: binnen de 5-serie heb je nog de 540i als zescilinder alternatief, maar die kost nog iets meer dan de 545e. Interessant, toch?
Eind 2020 kwamen de eerste 545e auto’s bij de dealer te staan, en toen corona ons weer een beetje lucht gaf heb ik meteen een proefrit geregeld bij de plaatselijke dealer. Ik heb er een halve dag mee gereden, stad, autoweg, binnenwegen, alles. En wat me meteen opviel: alles gaat zo makkelijk. Onmiddellijk reactie bij iedere snelheid dankzij de 100 PK elektromotor, en dat was bij mijn vorige auto met DSG echt wel anders. Altijd trekkracht, en natuurlijk, met dat klassieke zescilinder geluid waar het om begonnen was. Dus de uitkomst was duidelijk, er moest een offerte komen. Maar eerst de configuratie.
Een lang verhaal kort, want er zijn veel te veel keuzes te maken. De enig mogelijke modelvariant voor de 545e is de xDrive sedan. Liever had ik de Touring gehad ivm extra ruimte, maar die is er niet en komt er niet. Luxury edition zodat je wat te kiezen hebt qua velgen, en als opties: HUD, vier-wiel sturing, het haast verplichte business pakket met comfort stoelen, goede navigatie, groot scherm, laserlicht (LED was voor mij voldoende geweest), en daarnaast nog active cruise control, parkeercamera. De ongeveer honderd optionele rijhulpen zoals lane-assist heb ik overgeslagen want ik rij liever zelf.
En tot slot: de kleur! Dat was nog best een gedoe. BMW heeft op de standaard 5-serie namelijk geen groen, totdat je bij de Individual configuratie gaat kijken. Daar kan je krijgen wat je hebben wil, en dat maakt hebberig. Ik wilde Oxford-Green, de kleur waar je vroeger de 7-serie mee zag rijden. Lekker donker en stijlvol. Daar hoort dan een licht interieur bij, off-white. De dealer wilde er eerst niet aan, maar is na aandringen toch gaan opvragen wat er mogelijk was. Na een week kwam het bericht dat het kon, maar dat het 5000 EUR extra kost. Bovenop de metallic lak! Dat werd me echt te gek. En dan moet je iets anders, iets dat niet je eerste keus is. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Bluestone Metallic, een vrij lichte blauwgrijze kleur waarin de auto goed uitkomt, en daarbij zwart leer.
De dealer gaf aan dat de levertijd twee tot drie maanden zou zijn. Dat valt erg mee, en de werkelijkheid was nog beter: na zes weken werd ik gebeld dat de 545e aangekomen was en geleverd kon worden. De aflevering zelf was keurig. Goede uitleg, alle administratie geregeld, tank vol, accu vol, en rijden maar!
Ja, het rijden. Dit is een auto met twee gezichten. Aan de ene kant kan je hem heel simpel rijden. Instappen, startknop, rijden, parkeren, en aan de laadpaal. Herhaal als nodig. En dat werkt prima want dan krijg je de standaard hybride mode waarin de auto elektrisch rijden prioriteit geeft en pas naar de motor schakelt op de snelweg of als de accu bijna leeg is. Alles regelt zichzelf.
Aan de andere kant is het een flexibele auto waarbij je zelf bepaalt hoe je rijdt: elektrisch, benzine, combinatie, sportief, normaal, wat je wil. Je hebt maar liefst vier motorinstellingen. In de sportmodus loopt de zescilinder zodra je gaat rijden en zorgt er samen met de elektromotor voor dat het allemaal erg snel en vlot gaat. De hybride modus is natuurlijk precies dat, en daarnaast heb je nog een volledig elektrische modus en tot slot, batterijbesparing.
En die laatste modus is op dit moment degene die ik het meest gebruik als ik afstanden ga rijden. Met batterijbesparing stel je het minimum niveau in waarop je de accu wilt houden, bv 30%, en vervolgens zorgt de auto daarvoor dat het daar niet onder komt. Desnoods laadt de motor de accu op, wat niet heel brandstofefficiënt is maar wel makkelijk. Het goeie hiervan is dat hij op die mooie zescilinder rijdt bij normale snelheden, en als het langzaam gaat dan is het elektrisch. De overgang tussen elektrisch en brandstof is haast onmerkbaar tenzij je hard optrekt want dan voel je de zescilinder het echt wel overnemen. Logisch ook, bijna 300 PK erbij.
Natuurlijk moeten we het nog even hebben over het laden. De accu is 12 kWH, niet al te veel maar genoeg om er echt wat aan te hebben. Het realistisch bereik is 30—40 km. Het laden duurt een uur of drie bij maximaal 16 A, 3.5 kW dus. Best lang, en daarom een gemiste kans vind ik. Als hij met 11 kW kon laden dan is het snel genoeg om het laden tijdens boodschappen er even tussendoor te doen. Nu moet je het echt plannen. Maar goed, dat went.
Het remmen is een beetje apart als je niet in sportmode zit. De elektromotor remt namelijk mee om zo de accu weer op te laden, totdat je onder de 5 km/h komt. Vanaf dat punt moet je het op de remmen alleen doen waardoor de vertraging opeens een stukje minder is en je het pedaal harder moet intrappen. Ook dat went.
Het gekke van de auto is dat het een grote bak is, bijna 5 meter, maar het voelt niet zo. Hij voelt als een veel kleinere, wendbare auto. Dat komt niet alleen door de aandrijving maar ook door de vier-wiel sturing. Dit maakt de draaicirkel korter wat je vooral voelt met korte bochten, rotondes en inparkeren.
Het iDrive systeem voor de media en navigatie is prima. Erg snel vergeleken met mijn vorige auto’s, makkelijk te bedienen, groot touchscherm, ingebouwde spotify, android auto, etc. Maar toch, die navigatie. De kwaliteit van de routebepaling is gewoon niet op het niveau van Waze of Google Maps. De ingebouwde navigatie neemt vaak de kortste en niet de snelste weg, en is niet op de hoogte van de laatste veranderingen ondanks de 3-maandelijkse updates. In de randstad is dat gewoon lastig. Aan de andere kant is de integratie van de ingebouwde navigatie nog steeds een stuk beter: aanwijzingen, HUD, laadpalen zoeken, etc. Android Auto blijft toch een beetje behelpen wat dat betreft. Ik ben er nog niet uit.
Dus wat vind ik nou van mijn 545e? Het is een wat onlogische auto, maar ik ben er erg blij mee. Een 530e is de rationele keuze voor een PHEV in de 5-serie. Maar ja, die zescilinder maakt toch het verschil dan.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.