BMW 540i xDrive (2017) #2
autoreview







Signalement
Uitvoering | 540i xDrive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 98.700 km |
Comfortabel en supersnelle Limousine
- 98.700 km
Autohistorie een terugblik.
Terugkijkend heb ik de afgelopen 20 jaar alleen maar Duitse auto's gereden, van A4, A6 3.2, Audi A3, Porsche 911 997, BMW 5.23i, F10 met de heerlijke 6 cilinder en vervolgens weer een BMW 5.20i maar nu met de 4 cilinder twin turbo motor. Deze motor heeft wat bekende zwakke punten maar met goed onderhoud en bijpassend rijgedrag kun je de meeste problemen voorkomen.
Wederom wordt het een BMW
De BMW heeft een heerlijk rij gedrag en mijn volgende auto zou dus ook weer een BMW worden. De vorige keren heb ik steeds met mijn verstand gekozen voor de lichtste motorvarianten. Deze keer heb ik vooral mijn "hart" laten spreken en bij Qoets in Utrecht kwam een prachtige BMW 540i x-drive "Full Options" in Mediterranblaue uitvoering voorbij. Inclusief opties kostte deze uitvoering destijds in 2017 ruim 103.000 euro.
Ik heb deze auto gekocht bij een km-stand van 82000 en de huidige km stand is 98790. Na bijna 17.000 km en een paar lange vakantieritten vind ik het leuk om mijn ervaringen met deze auto te delen. De auto zit bomvol opties van sommige word ik heel blij maar van een optie als "Soft Close" vraag ik mij af wat je daarmee moet. Hieronder zal ik mijn ervaringen op het gebied van rij-beleving, betrouwbaarheid en een aantal opties delen.
Rijbeleving en betrouwbaarheid:
De auto rijdt, zoals je van een BMW 5-serie mag verwachten, zeer comfortabel. De oneindig instelbare en verwarmbare Comfortstoelen dragen daar zeker aan bij. Rij- en windgeruis is nagenoeg afwezig. De fantastische 6-cilinder Twin Turbo levert 345pk en met de x-drive sprint je van 0-100km in 4,8 seconden. De motor accelereert bijna lineair naar zijn top snelheid die begrenst is op ruim 250km per uur. Op de lange vakantieritten o.a. naar Sardinie, over de Duitse snelwegen heb ik vanzelfsprekend het vermogen van de auto wel een paar keer aangesproken maar in het algemeen maak ik maar voor een deel gebruik van het geweldige vermogen van deze auto. Een 5.20i had ook volstaan maar ja soms laat je je hart spreken en telt ratio even niet mee.
De auto heeft ons nog niet in de steek gelaten en er hebben zich ook geen (kleine) storingen gemeld. Olieverbruik is nihil. Volgende maand moet ik volgens het onderhoudsschema de remolie laten vervangen. Hoewel pas na 30.000km de motorolie moet worden vervangen laat ik gelijk met de remolie ook de motorolie en het filter vervangen. Zelf ben ik niet enthousiast over de huidige lange intervallen voor het vervangen van de motorolie. Overigens rij ik de motor altijd eerst warm voordat ik het aanwezige vermogen aanspreek. Regelmatig een snelle sprint met koude motor is m.i. vragen om problemen.
Opties:
Zoals gezegd zit de auto bomvol opties van sommige word ik heel blij maar van de "Soft Close" optie zie ik het nut niet in. Deze optie trekt de deur automatisch in het slot maar je moet de deur wel zover sluiten dat deze tegen het slot aanzit. De praktijk is echter dat zowel ik als medepassagiers de auto deur gewoon " dicht gooien" zoals je dat eigenlijk altijd doet. Het rustig tegen het slot aanduwen van de deur lijkt heel geforceerd. In de praktijk maken wij nooit gebruik van deze optie.
Een andere leuke gadget is de meegeleverde Display Key. Deze maakt het o.a. mogelijk om de auto op afstand te starten en voor en achteruit te laten rijden zonder dat ik zelf in de auto zit. Kan handig zijn als je in een parkeergarage " ingeklemd" zit maar in de praktijk gebruik ik deze optie eigenlijk nauwelijks
Opties waar ik wel heel blij van word:
Head-Up display. Zeker bij het rijden in het buitenland is het geweldig om alle rij- en navigatie informatie haarscherp voor je in de voorruit geprojecteerd wordt.
Lane Assist en Adaptive Cruise Control. Deze rij hulpsystemen maken het mogelijk om de auto zelfstandig te laten rijden. Met name bij het filerijden in Duitsland was het heerlijk om deze systemen in te schakelen. De auto rijdt dan geheel zelfstandig in de file, stuurt de bochten door en houdt een door jou zelf ingestelde afstand op de voorganger. Het enige wat ik nog moet doen is af en toe even kort het stuurwiel aanraken.
Autonomous Emergency Braking System. Aan dit systeem heb ik even moeten wennen. Ik reed op een 100km weg en voor mij reed een auto die achteraf met heel lage snelheid, ik schat 40km per uur. Omdat ik niet afremde of mijn knipperlicht inschakelde greep het systeem in met een hele krachtige rem-ingreep en ik kan je verzekeren dat is even schrikken. Sindsdien reageer ik iets eerder door af te remmen of tijdig mijn knipperlicht in te schakelen.
Ten slotte vind ik het camera-systeem waarmee ik rondom kan kijken, maar ook een projectie van bovenaf kan instellen, een prettige optie. Alhoewel in de praktijk kijk ik nog steeds achterom bij het achteruit rijden terwijl je nagenoeg blindelings op de camera-informatie kan vertrouwen.
Samenvattend kan ik niet anders concluderen dat de auto met zijn 6 cilinder motor en 345 pk geweldig rijdt, zeer betrouwbaar is en de vele veiligheidssystemen mij tijdens het rijden een prettig gevoel geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.