BMW 540i Executive (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 540i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 216.000 km |
KM-stand laatst | 235.000 km |
there's no substitute for cubic inches
- 217.000 km
2 juni 2010
Inleiding
In januari 2010 heb ik in Duitsland een BMW 540i aut. gekocht. Een vrij nette auto met frisse techniek en een niet al te hoge kilometerstand van 210.000. Ik vond de 540i altijd al een interessante variant van de E34 5 serie. Na een 524td, een 535i, twee keer een 525tds en een 525i touring te hebben gereden wilde ik toch een keer een v8 hebben. Helaas heb ik van deze auto maar kort kunnen genieten. Ik heb een aanrijding gehad waarbij de auto total-loss is geraakt. Het gebeurde overigens bij 30km/h; het had weinig te maken met het snelheidspotentieel van de auto.
In de twee maanden die ik met de auto had gereden was ik toch wel erg nieuwsgierig geworden naar een wat langere relatie met een 540i. De 286pk / 400nm smaakte naar meer.
Ik heb een aantal andere auto's overwogen (E34 Alpina B10 3.5, E34 535i, E34 M5) maar uiteindelijk heb ik toch weer een 540i gekocht. Wederom met automaatbak. De auto werd daar standaard mee uitgerust. De handgeschakelde 6-bak was destijds een "no-cost option". Die versie is interessanter maar erg gezocht en daardoor duurder. De ZF 5HP30 automaatbak is overigens een erg fijne bak. Het is een 5 traps automaat met drie schakelprogramma's (sport, eco, winter) en de mogelijkheid om de bak in de 2e, 3e en 4e trap vast te zetten.
Ik heb mijn huidige 540 in Frankrijk gekocht. Ik wist niet hoe de auto er precies bij zou staan, of de auto goed onderhouden was en welke opties de auto had. E34's verdragen gebrek aan onderhoud vrij goed maar het is toch leuker en uiteindelijk goedkoper om een goed onderhouden auto te kopen. Deze auto was een voltreffer. Met een bijna nieuwe radiateur, bijna nieuwe banden, een nieuwe airco condensor en nog geen 1000km oude olie was het starten, draaien en terug naar Nederland. Onderweg heb ik nog wel een paar kreten van blijdschap geuit. Misschien was het een goedmakertje voor de vorige 540 (die inmiddels gedemonteerd was).
Opties
Ik heb een mail gestuurd aan BMW Duitsland om de specificaties van de auto op te vragen. Ik kon natuurlijk zien met welke opties de auto was uitgerust maar sommige opties zijn niet direct zichtbaar terwijl ze de rijbeleving wel positief beïnvloeden. De belangrijkste optie vind ik de cruise control. Zonder deze optie is de auto een rijdende boetemachine. Bovendien rijdt het relaxed en houd je meer overzicht in het verkeer. De servotronic stuurbekrachtiging volgt op korte afstand. Standaard is de auto uitgerust met een toerentalafhankelijke bekrachtiging. Dat stuurt goed maar ietwat rubberig. De servotronic is snelheidsafhankelijk en stuurt zeer licht bij parkeersnelheden, zwaarder bij b.v. 50km/h en met veel gevoel bij hogere snelheden. Altijd zeer precies en voorzien van voldoende feedback in het stuurwiel. Echt geweldig. De auto heeft zo veel opties dat het te ver voert om elke optie hier te bespreken. Belangrijk vind ik de sportstoelen (leer, elektrische verstelbaar, met memory en verwarming), het m-technic onderstel, de climate control en het m-technic stuur. Daarmee is het een mooie gefocuste auto die er erg goed uitziet (en er rijden veel lelijke E34's rond.....).
Ervaringen
Ik heb inmiddels 800km met de auto gereden (van Frankrijk naar huis) en de auto is onlangs gekeurd door de RDW. Binnenkort verwacht ik het kenteken te ontvangen en met de auto te gaan rijden. Ik probeer af en toe wat nieuwe ervaringen te schrijven.
Aandachtspunten:
- ZF 5HP30 automaatbak: de oudere bakken hebben een discutabele reputatie. Als de bak goed is dan is het een mooie combi met de 4.0 v8. De bak schijnt echter een constructiefout te kennen. Welke dat precies is wil ik nog uitzoeken. Een slecht oppakkende achteruit is een indicatie voor een minder goed functionerende bak. In D moet de bak snel druk opbouwen en vlot schakelen. Ik vind de 5HP30 overigens duidelijk anders aanvoelen dan de 5HP22 bak die in de 520i 24v / 525i 24v / 530i v8 wordt gebruikt. Mijn bak schijnt in 2008 door de dealer te zijn vervangen.
aanvullende info
- 217.000 km
3 juni 2010
Zoals al eerder geschreven heb ik inmiddels ongeveer 800 - 1000km met de auto gereden. Tijdens de rit vanuit Frankrijk was het gemiddelde verbruik 9,6l / 100km. Mijn ervaring is dat de waarden op de boardcomputer aardig overeenkomen met de werkelijkheid. Het was een warme dag met druk verkeer en wisselende snelheden. Vooral in Duitsland werd veel aan de weg gewerkt. Ik heb de airco ongeveer een derde van de tijd aangehad. Het hoge koppel bij lage toeren helpt zeker mee om het verbruik aangenaam laag te houden.
Het leuke van een 540i ten opzichte van b.v een M5 3.6 is dat het potentieel van de motor erg toegankelijk is waardoor je makkelijk kunt anticiperen op verkeerssituaties. Ik heb nooit in een M5 3.6 gereden maar dat schijnt een auto te zijn die je bij zijn nekvel moet pakken om snel te kunnen rijden. De v8 levert instant kracht, bij elk toerental. Zelfs als je langzaam optrekt voel je het koppel, net als bij een dikke diesel, maar dan zonder de vertraagde turborespons. Erg fijn en erg makkelijk.
Bijkomende voordelen van de 540i zijn de aanschafprijs en de onderhoudskosten. Met een beetje mazzel rijd je een 540 voor hetzelfde geld als een 520i 24v. De vaste lasten vallen iets hoger uit maar de v8 motor is in principe onderhoudsvrij en de rest van de auto verschilt slechts in detail van de 520i / 525i / 530i. De oudere 12 kleppers zijn wat dat betreft veel onderhoudsintensiever (b.v. kleppen stellen + vervangen distributieriem) en duurder om te rijden. Ze hebben minder vermogen en zijn minder zuinig. Ik heb nog wel een zwak voor de 535i met 211pk / 305nm. Dat is met een handbak een fijne rijdersauto.
Bij deze nog wat aandachtspunten waar je in geval van mogelijke aanschaf op zou kunnen letten:
- speling draagarmen + reactiearmen voorwielophanging
- speling stuurhuis
- haperende brandstof opvoerpomp (in de tank)
- slecht waterafvoer onderkant portieren (roestvorming)
- veel e34's hebben beschadigde krikpunten
- slechte FM ontvangst van de in de achterruit ingebouwde antenne
zorgeloos rijden
- 223.000 km
17 november 2010
Oliepomp
Inmiddels staat de teller op 223.000km. Na afgifte van het kenteken door de RDW in juni heb ik de auto laten nakijken door een BMW specialist. Ik heb hem gevraagd om de bevestiging van de motoroliepomp te controleren. Een bekend probleem van de BMW m60b40 motor is dat de oliepomp zichzelf loswerkt. Het is daarom erg belangrijk om met enige regelmaat de drie bevestigingsbouten “op moment” te zetten. Wat bleek; een van de drie bouten was al volledig losgewerkt en had een duik genomen in de carterpan. Gelukkig zaten de twee andere bouten nog goed vast. De bouten zijn netjes aangedraaid en er is een nieuwe carterpanpakking gemonteerd. Voor de volledigheid heb ik de olie laten verversen. 6.000km na de oliewissel blijkt de motor geen olie verbruikt te hebben. Ik check het oliepeil regelmatig maar het staat al bijna een half jaar op hetzelfde punt.
Automaatbak
Voor de zekerheid heb ik de automaatbakolie en de zeef laten vervangen. De bak schakelde al goed maar ik wil eventuele problemen met de bak voor zijn. Ik adviseer om de bakolie en de zeef in ieder geval elke 2 jaar te laten vervangen. Dat is veel vaker dan BMW adviseert maar het is een behoud voor de techniek. ZF Dortmund biedt overigens een mooie service voor de 5hp30 waarbij niet alleen de olie + zeef worden vervangen maar waarbij ook de kogeltjes in het brein worden vervangen. Bij veel oudere 5hp30 bakken zijn de kogeltjes versleten waardoor schakelmomenten veranderen en de achteruit minder makkelijk inschakelt. Preventief vervangen is natuurlijk beter. De nieuwe kogeltjes zijn gemaakt van een slijtvaster materiaal waardoor dergelijke problemen zich niet snel weer zullen aandienen.
Puntjes op de “i”
Om de auto helemaal in orde te maken heb ik vier nieuwe naafkappen, een zonnerollo en motorkapdempers besteld. BMW levert de meeste onderdelen binnen enkele dagen. Ideaal. Ik had nog een M5 3.8 airbagstuur en een Nakamichi cd/mp3 speler liggen dus die heb ik ook meteen gemonteerd. Daarmee was de auto eigenlijk wel af.
Ervaringen
De auto bevalt goed. Niet alleen het koppel bij lage en middelhoge toeren is erg fijn, ook de gretigheid van de motor bij hogere toertallen is geweldig. Erg knap dat BMW deze eigenschappen in een motor heeft kunnen combineren. 286pk en 400nm waren in 1992 hele nette waarden voor een 4 liter motor. De memory optie voor de bestuurderstoel is super. Mijn vrouw hoeft alleen op “2” te drukken om de stoel en de spiegels in de voor haar geschikte stand te zetten. Volgens mij bevalt de auto haar wel want ze rijdt meer met de auto dan ik. Zal wel door de stoelverwarming komen…
starten, draaien
- 235.000 km
Met bijna 235.000km op de teller rolt de 540 gestaag door. Het is starten, draaien. In alle rust, zonder drama. Comfortverhogende zaken zoals de servotronic stuurbekrachtiging, stoelverwarming, elektrische stoelverstelling en climate control zijn verworden tot zeer gewaardeerde standaarduitrusting. Ik kan mij maar moeilijk voorstellen ooit weer een auto te rijden waarin deze zaken ontbreken.
Ondanks dat er 12.000km is afgelegd sinds de vorige review heb ik niets te melden over storingen, gebreken of reparaties. Het olieverbruik is nihil. Deze motor lijkt zonder problemen 4 tot 5 ton te kunnen draaien. Maar wat wil je ook, met 2500 toeren bij 140km/h. Ik durf wel te stellen dat de m60b40 bij goed gebruik en een goed bevestigde oliepomp kan worden gezien als de meest betrouwbare motor binnen de E34 5 serie.
De automaatbak schakelt vlekkeloos. Voor het veranderen van rijrichting (D naar R of R naar D) neem ik standaard even wat tijd. Ik schakel eerst naar N (neutraal), wacht twee tellen en schakel vervolgens door naar D of R. Ik trof onlangs iemand met een 2 jaar oude VW Passat. Hij was al aan zijn 2e DSG bak toe. Toen ik met hem mee reed begreep ik hoe dat kwam. Hij schakelde de achteruit al in terwijl hij nog vooruit reed en vise versa……. Onbegrijpelijk. Ik heb hem uitgelegd dat een DSG bak anders werkt dan een handgeschakelde versnellingsbak, eventueel met gesynchroniseerde achteruit. De problemen met DSG bakken zijn echter veelvuldig dus het kan best zijn dat zijn bakprobleem een andere oorzaak had. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat een automaatbak langer heel blijft als je je versnellingen een beetje zorgvuldig selecteert.
Onlangs heb ik over een afstand van 450km door Nederland een gemiddeld verbruik gemeten van 9,7 liter/100km. Dit waren voornamelijk snelwegkilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.