BMW 535i (1990)

autoreview

BMW 535i (1990)

Signalement

Uitvoering535i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf84.400 km
KM-stand laatst121.300 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.800 km

Ik was al enige tijd op zoek naar een goede youngtimer. Tot kort geleden zocht ik vooral naar Mercedessen W123 en W124. Na een aantal hele goede bekeken te hebben moest ik concluderen dat de markt voor deze typen erg goed is: er is veel aanbod maar de prijzen voor een goede zijn hoog. Liefst koop ik bij een specialist, wat ook de prijs niet ten goede komt. Een goede W124T met zescilinder kost al snel 8-10 duizend euro.

Ongeveer een halfjaar geleden begon ik de BMW 5-serie type E34 erg te waarderen. Ik zag dat op het duitse mobile.de mooie modellen met weinig kilometers voor weinig geld van de hand gingen en dat er in Nederland nog geen grote liefhebbersmarkt voor is, in ieder geval niet zodanig dat de prijzen erg hoog zijn.
Echte BMW-youngtimerspecialisten zijn dan ook dungezaaid. Ik ben uiteindelijk bij Auto Han (www.autohan.nl) terecht gekomen. Hij had keuze uit meerdere 5-series maar de mooiste vond ik de zilvergrijze 535i uit 1990. 84.400 kilometer, smetteloos in- en exterieur en volledig origineel. Opties: schuif-kanteldak, verbanddoos, BMW Bavaria Business II radio/cassette en afneembare trekhaak. Geen airco, geen Tempomat. De Tempomat (cruise control) mis ik wel enigszins, de airco is lekker op warme dagen maar het schuifkanteldak maakt veel goed en is bovendien onderhoudsvrij.

Uiteindelijk koop je zo'n auto om in te rijden en daar is de E34 goed in. Het rijden is letterlijk als nieuw: sturen, schakelen, accelereren, remmen - heel strak. De ouderwetse (maar uitgeëvolueerde) M30B35 motor (3490cc, 12 kleppen) is in goede staat en klinkt geweldig. Doorgaans stil maar indien gewenst een heerlijke brom. Dorstig? Houd rekening met 1:9,5 gemiddeld, met wisselend rustig en op tempo rijden. Veel stadskilometers worden afgestraft met 1:8 gemiddeld. Ik vind dit niet tegenvallen voor een bijna 1600 Kg. zware auto met 211 PK van bijna 20 jaar oud.
Op 3 oktober gaat de 535i naar Van Poelgeest in Amstelveen voor een onderhoudsbeurt maar ik laat voordien de kleppen even stellen bij een specialist (Van den Hengel, Amsterdam). Bij de laatste rekenen ze daar 90 euro voor, bij de dealer een meervoud daarvan.

Een erg beschaafde auto met enorm potentieel die ook nog eens met de dag mooier wordt. Als deze kar ook zijn waarde een beetje behoudt ben ik een zeer tevreden mens. Zo niet, dan heb ik een aantal jaren in een fantastische BMW met dikke zescilinder in lijn gereden.

PROBLEMEN

  • 92.800 km

update 14 oktober 2008:
Inmiddels heeft Van den Hengel de kleppen gesteld en ik heb er meteen maar groot onderhoud bij laten doen. Op de fora begreep ik dat Van den Hengel weliswaar geen officiële merkdealer is, maar beter aangeschreven staat. Daardoor betekent zijn stempel in het onderhoudsboekje net zo veel als die van een officiële dealer.
Het verschil is goed te merken: hij trekt soepeler op en in de lage toeren is de motor nog smeuïger. De vloeistoffen en filters zijn allemaal vervangen, verder was er niets te doen. De beurt + kleppen stellen kostte 290 euro; heel redelijk, vind ik!

Afgelopen week heeft iemand een fiets tegen mijn auto laten vallen met lakschade en een beetje plaatschade op het voorportier (links) tot gevolg. Onder de ruitenwisser trof ik een briefje aan met de naam en het telefoonnummer van de fietser. Zo hoort dat! Toch blij verrast nam ik contact op met de heer om een afspraak te maken voor de afwikkeling. Ik laat dit uiteraard door een vakman oplossen zodat er straks niets meer van te zien is.

update 1 juni 2009:
4 nieuwe banden laten monteren. Michelin Energysavers, deze werden me aangeraden en kregen goede reviews. Kostte me helaas wel bijna 700 euro. Lijkt de auto nou iets zuiniger te rijden of wil ik dat alleen maar zien?

update 7 januari 2011:
Hij staat te koop! Wie interesse heeft, mail naar thijsvanexel@gmail.com

Ingeruild: laatste ervaringen

  • 121.300 km

De laatste maanden verliepen wat ongunstig. Een paar dagen nadat ik de auto onbeschadigd had weggezet, kwam ik terug en ontdekte een behoorlijk lelijke schade aan het linker voorportier en voorscherm. Deze schade moest, gezien de manier waarop het staal verwrongen was, ontstaan zijn door een (minimaal) kleine vrachtauto; een kunststof bumper had het staal op nooit op deze manier kunnen beschadigen. Geen briefje achter de ruitenwisser, dus geen tegenpartij. Wat nu te doen?

Mijn verzekeraar (Venendaal te Oosterbeek – aanrader) adviseerde me het Waarborgfonds te proberen, aangezien de schade door een motorvoertuig was toegebracht en ik een getuige had van de toestand vóór en na de schade. Mijn getuige kon bovendien bevestigen dat ik in de tussentijd niet had gereden met de auto. Na taxatie bij Van den Hengel (BMW-specialist in Amsterdam) volgde enige tijd later het bericht dat zo'n 60% van de schade gedekt zou worden. Niet niks!

Aangezien het uitgekeerde bedrag lang niet voldoende was om de auto weer in frisse staat te krijgen, besloot ik op zoek te gaan naar een andere gebruikte, een E39 touring, met de hoop dat ik deze kon inruilen. Dat is gelukt: afgelopen zaterdag heb ik de E39 528i (review volgt) opgehaald bij Pol Occasions te Putten. Richard van der Pol wilde na enig onderhandelen €1450 voor mijn BMW teruggeven. Dat is niet veel voor een goede E34 met deze KM-stand, maar zeker redelijk gezien de schade.

De E34 535i krijgt dus een nieuwe eigenaar. Ik ben benieuwd wat Pol Occasions met de prijs gaat doen. Ik kan de nieuwe eigenaar in ieder geval meegeven dat deze auto een probleemloze auto is, die me nooit liet staan en veel vertrouwen inboezemt. De handbak maakt rijden bovendien tot een sportieve aangelegenheid. Alvast veel plezier met de 37-XZ-KD.

De gebruikskosten blijven op 4 sterren staan. Afgezien van regelmatig onderhoud heeft deze auto me nooit veel gekost. Houd wel rekening met een stevig verbruik van 1:8 a 1:9 gemiddeld. Maar dat is met mijn gebruik (ca 7000 km per jaar) geen factor van betekenis.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens