BMW 535d Touring High Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 535d Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 226.911 km |
Toch maar weer een diesel
- 108.000 km
Omdat ik meer ben gaan rijden ben ik opzoek gegaan naar een 5 serie diesel met 6 cilinder. Voorkeur ging eigenlijk uit naar een 530xd Touring met M-pakket maar die zijn redelijk schaars en daardoor zou de zoektocht eerder naar Duitsland uitwijken en daar had ik de tijd niet voor. De voorkeur voor een XD had te maken met de wegligging tijdens de winters/sneeuw want dan is alleen achterwielaandrijving niet prettig.
Uiteindelijk ben ik een 535d Touring met M-pakket tegengekomen uit 2005. Compleet dealer onderhouden bij Dusseldorp dus dat was een dik pluspunt aangezien onderhoud, vind ik, bij dit soort auto's belangrijk is en vaak niet of half wordt uitgevoerd. Uiteraard nagevraagd wat vooral de nadelen van een 535d zijn en dat bleken de swirl flaps te zijn (onderdeel van het inlaatspruitstuk), het inlaatspruitstuk kan gaan lekken, het panorama schuifdak, de luchtvering en de bekabeling van de achterklep. De auto waar het om ging heeft geen luchtvering zover ik weet (update: 09-06-2014: blijkt standaard te zijn). Het komt wel eens voor dat de regelunit onder water komt te staan in de kofferbak. Dit komt doordat de afvoerleiding buisjes van het schuifdak verstopt raken. Kan een dure grap zijn. Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat de automaat ook goed moet zijn want dit heeft me bij een eerdere 530d Touring (E39) veel geld gekost: € 3000. De E61 van 2005 waar het nu om gaat heeft een ZF bak, type 6-HP-26 en die is stukken beter dan de GM bak. Deze heeft naast het High Executive pakket ook:
* Head-up display
* M pakket
* Active front steering
* Navi professional DVD
* Elektrisch inklapbare spiegels (kom je niet vaak tegen)
* Logic7 hifi installatie
* Verwarmd M-stuurwiel
* Dakota leder Truffelbraun
* Alu cube Pure interieurlijsten
Uiteindelijk mijn BMW 740LI van 2006 ingeruild. Met pijn in mijn hart want dit was toch wel de meest comfortabele auto die ik heb gehad. Een lange versie omdat ik dat nou eenmaal mooi vind, zo'n groot schip. De 535d touring is natuurlijk wel een hele andere auto.
Bij de aanschaf de auto de week erop naar de dealer gebracht voor een uitgebreide check. Was in principe niet nodig maar wilde toch e.e.a. weten. De olie is ververst, de remolie, het binnenwerk van de DVD speler want die schijnt nog wel eens te blijven hangen, een reservesleutel (had maar 1 sleutel), de luchtfilter, microfilter en een leenauto. Kosten waren totaal 1050 euro. Niet goedkoop natuurlijk.
Preventief de automaakbakolie verversen bij ZF
- 129.351 km
Omdat ik weet dat de automaatbakolie van een BMW niet een leven lang meegaat en vanwege vorige ervaringen heb ik contact gezocht met ZF Services in Dortmund. Het olie verversen zou een 6 uur in beslag nemen. In tegenstelling tot vele andere specialisten in Nederland, haalt ZF de automaat bak onder de auto uit, tapt de ATF olie af, spoelt de bak door met ATF olie, vervangt een aantal onderdelen, vult weer nieuwe ATF olie en monteert de bak weer. Mijn ATF olie was achteraf nog prima maar weet nu zeker dat de bak helemaal top is. Totale kosten waren € 470. Tja, je moet er wat voor over hebben. Wil je meer weten over dit onderwerp, laat het me even weten dan geef ik de contactgegevens van ZF.
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat de comfortstoelen van een E60/E61 beter zitten dan de M-sportstoelen. Die zijn net wat zachter, bieden meer steun bij de schouders. Dat is tot nu toe de eerste 'ja maar' aan deze auto.
Voor de rest is het een genot om te rijden en wat blijft de auto trekken, ook bij snelheden boven de 180. Misschien rijdt de 535d wel het lekkerst bij een kruissnelheid van 160. Wellicht komt dat omdat een 535d iets zenuwachtiger is dan een 530d.
Voor de rest zorg ik ervoor dat ik de motor altijd rustig warm rijd en altijd nog even een minuut of 2 de motor laat afkoelen bij terugkomst. Zolang je normaal rijdt is er niets aan de hand.
Gemiddeld verbruik is 8.3 liter op 100km. 90% snelweg kilometers.
Optisch mooier maken en betaald door verzekering
- 149.077 km
Ik heb de voorbumper laten bijwerken voor een € 670 euro omdat ik toch wel perfectionistisch ben. Ik blij maar dat was van korte duur....
En dan raakt je vriendin een betonnen paal. Ben ik blij dat ik een all risk verzekering heb want een M bumper is best prijzig. De bumper vervangen aan de voorzijde omdat die een aardige deuk had opgelopen. Heb ik weer een mooie nieuwe bumper zonder steenslag:-). Kosten € 670 euro.
Uiteindelijk ook maar de Xenon koplampen mooi laten maken (licht schuren, nieuwe blanke lak) en een originele zwarte M-grille besteld maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk. De originele chrome grille heb ik nog.
Gebruikelijk onderhoud
- 163.285 km
Bij de dealer heb ik de olie laten verversen, een nieuwe APK, nieuwe Dunlop Sportmaxx banden achter, 12 punten check en een huurauto. Totale kosten waren 870 euro. Uit laten voeren door de BMW dealer.
Inmiddels is het verbruik iets gezakt van 8.3 liter naar 8.1 liter over een afstand van ruim 14.000 km (nog steeds 90% snelweg). Eerlijk gezegd vind ik dat niet slecht voor deze auto en het gewicht van 1730 kg. Verwacht niet dat ik het verbruik nog lager krijg maar dat interesseert me eigenlijk ook helemaal niet.
Preventief het inlaatspruitstuk vervangen
- 170.874 km
Zoals eerder aangegeven is het inlaatspruitstuk van een E61 535d een zwak onderdeel. Eigenlijk schandalig dat dit überhaupt bij een auto van ruim €104.000 voor komt. Aangezien dit onderdeel voor veel schade kan zorgen heb ik dit onderdeel compleet laten vervangen door de dealer. Vaak doet de dealer dit samen met de carter ontluchtingseenheid, zo ook bij mij. De kosten waren inclusief huurauto waren 988 euro (waarvan 55 euro huurauto). Voor degene die alleen het inlaatspruitstuk wil laten vervangen zijn de kosten 721 euro bij de BMW dealer.
Update: De swirlflaps zitten in het inlaatspruitstuk en dat is een zwak punt van de motor. Aangezien het inlaatspruitstuk van de E61 kan gaan lekken heb ik dit dus preventief laten vervangen door de dealer.
Bij de 200.000 km geeft de boordcomputer aan dat de roetfilter moet worden vervangen. Dat duurt nog even. Heb gehoord dat dit ruim € 1600 gaat kosten en dat vind ik toch wel asociaal duur. Iemand ervaring mee?
Lekker doorrijden
- 185.011 km
Inmiddels zijn we in vakantie geweest naar de Frans/Spaanse grens en is het verbruik met 0,1 liter op 100km gedaald. Tot op dit moment geen gekke dingen en de we rijden lekker door. Over 15.000 km staat het vervangen van de roetfilter op de planning maar weet nog niet wat ik ga doen. Kost namelijk ruim € 1600 en dat vind ik toch wel erg veel in vergelijking met andere reparaties en vervangingen. Op zich is het vervangen niet nodig want ik rij geen korte stukken maar vooral snelweg kilometers met af en toe een sprintje en dan zal de roetfilter vanzelf schoon worden geblazen. Zijn er BMW E60/E61 rijders die ervaring hebben met het vervangen van de roetfilter?
Olie vervangen en nieuwe voorruit
- 196.834 km
Inmiddels weer ruim 10.000 km gereden. Tijd voor onderhoud en vervangen van de voorruit vanwege een scheur die steeds groter werd. Story dealer heeft de olieservice uitgevoerd, een 12 punten check, aircoreiniger en een vervangende auto (1 serie 55 euro per dag). Kosten totaal 480 euro. Daarnaast is de voorruit vervangen op kosten van de verzekering. Omdat ik een headup display heb moet je rekening houden met hogere kosten omdat een voorruit van een headup display een stuk duurder is dan een gewone voorruit. Verschil is dat deze voorruit meerdere lagen heeft en ook een folie heeft die ervoor zorgt dat je de display blijft zien, ook als de volle zon erop schijnt. Gelukkig heb ik een originele BMW voorruit die headup ondersteunt. Kosten via de verzekering: 988 euro waarvan 150 euro eigen risico. De voorruit zelf heeft onderdeelnummer 51317070296.
Nieuwe ruitenwissers origineel: 63 euro. Deze was ik vergeten door te geven bij het vervangen maar wel zo fijn bij een nieuwe voorruit.
In mei staat de APK voor de deur maar volgens de BMW dealer moeten alleen de voorbanden worden vervangen dus ik hou rekening met een 400 euro plus de kosten voor de apk. De apk moet ik dan zelf betalen want op zo'n korte termijn haal ik de eerstvolgende olieservice bij lange na niet. Al met al geen hoge kosten.
Gemiddelde verbruik is nu 8.2 liter op 100 km. Prima verbruik voor een 535d.
Nieuwe accu en apk
- 201.535 km
Na 5 jaar heeft de accu het begeven en is aan het eind van zijn levensduur. BMW dealer heeft de accu vervangen, een originele 90Ah accu met onderdeelnummer 61217604822. Inclusief het vervangen en opnieuw registreren etc zijn de kosten € 277,17 inclusief btw.
De APK keuring was, op de linker veer van de schokbreker na, prima. Deze is preventief vervangen want ik hoorde bij een drempel een krakend geluid. Aangezien ik een M onderstel heb ga ik er vanuit dat het iets duurder is dan bij een normaal onderstel. Kosten: € 303,03. Onderdeelnummer 31336769007.
De remvloeistof is vervangen a € 69 euro.
De gasdrukveer voor de achterklep voor de E61 is ook vervangen. Openen ging best zwaar. Het vervangen had ik veel eerder moeten doen want het was een fluitje van een cent. Kosten voor 2 veren € 130 inclusief btw. Onderdeelnummer 51 24 7 178 273.
Banden aan de voorzijde zijn vervangen: Dunlop SP Sportmaxx GT, 245/40/18, prijs € 330 euro voor 2 stuks.
Preventief gloeibougies vervangen + xenon en verva
- 221.080 km
En we rijden nog steeds met deze mooie bolide. Afgelopen week vond ik dat de auto af en toe zwak startte. Ik heb meteen de laptop er aan gehangen en al snel bleek dat 2 van de 6 gloeibougies een foutmelding gaven. Eigenlijk stom van me dat ik dat niet meteen heb meegenomen bij het preventief vervangen van het inlaatspruitstuk want nu heeft het mij € 375 euro gekost terwijl 6 gloeibougies hooguit rond de € 100 euro kosten. Onderdeelnummer gloeibougies: 12232248059. Het is nog steeds een erg fijne reisauto. Al een tijdje rijdt mijn vriendin in de auto en mede daarom maakt de BMW minder kilometers. Waarschijnlijk blijft ze hiermee rijden en daarom wellicht op zoek naar een kleinere diesel die ik ga importeren uit Duitsland.
Er is ook een xenon lamp kapot gegaan na 3 jaar en die heb ik beide maar zelf vervangen omdat niet veel voorstelt en de dealer teveel vraagt. De xenon lampen van BMW komen van OSRAM, type D2-S 35 watt. Kosten: € 130,- voor 2 stuks. Onderdeelnummer BMW: 63217160806
Ik ben stiekem een beetje aan het rondkijken wat de volgende gaat worden. Deze BMW heb ik nu bijna 3 jaar en heb ik altijd met veel plezier gereden. Zit er zelfs aan te denken om nog een keer naar ZF te gaan voor preventief onderhoud aan de automaatbak maar als ik daar aan terug denk dan hoeft dat niet eens. De ATF olie was bij 129.000 km nog prima dus die blijft lekker zitten.
Ook heb ik alle kosten eens bij elkaar opgeteld:
Olie/remolie/reservesleutel/luchtfilter/microfilter/nieuw DVD binnenwerk: € 1050
ZF automaatbakolie preventief onderhoud € 470
Optisch mooier maken € 670
Nieuwe achterbanden + apk + olie + huurauto € 870
Preventief inlaatspruitstuk + huurauto € 988
Nieuwe ruitenwissers voor € 63
Olie/airco reiniger/huurauto € 480
Nieuwe accu origineel € 277
Nieuwe schokdempers € 303
Remvloeistof € 69
Gasdrukveer kofferbak € 130
Nieuwe banden € 330
Nieuwe gloeibougies € 375
Xenon lampjes € 130
Nieuwe voorruit origineel head up via verzekering € 988
Totaal ruim € 6200 in 3 jaar maar eigenlijk was de ZF automaatolie niet echt nodig en de voorruit is via de verzekering gelopen en heb ik veel onderhoud preventief uit laten voeren. Ik denk dat als je alles niet via een dealer laat lopen je voor de helft klaar bent, dus € 3000 in 3 jaar.
Nieuwe lease auto en prive auto dus BMW wegdoen?
- 225.018 km
Sinds 30-08 heb ik een nieuwe lease auto, een Audi A4. Zie uitgebreide review: http://www.autoweek.nl/autoreview/42873/audi-a4-20-tdi-ultra-190pk-design
Daarnaast ook de Polo 1.2 TDI van 2011 weggedaan en een VW Touran 2.0 TDI Highline gekocht bij de dealer in Duitsland vanwege gezinsuitbreiding. Een zeer complete uitvoering maar daar heb ik nog geen review van gemaakt maar die komt er ook niet.
Tja, nu ben ik wel een autofreak maar ik krijg de opmerking van de vrouw dat 3 auto's te gek is dus er moet er 1 weg en dan is de BMW de meest voor de hand liggende auto omdat we er niet veel kilometers meer rijden. Ik rij er alleen in het weekend mee omdat ik de Audi niet privé rijd. Daarmee ga ik de volgende aankoop, zoals hierboven is beschreven, even uitstellen. Maar....dan heb ik geen BMW meer met heerlijke 6 cilinder en daarmee ook geen leuke auto meer in bezit. Tja, even over nadenken dus want dat doet toch wel wat met je. De BMW is helemaal tip top in orde en wil deze eigenlijk niet wegdoen. Pff dit gaat een nachtmerrie worden als deze straks tekoop staat. Voelt niet goed maar goed dan kan ik ook even sparen voor een volgende over een jaar of 2 jaar. Want ik ga de Touran toch een keer verkopen voor iets leuks.....en wel over ongeveer 2 jaar en dan komt er hoogstwaarschijnlijk toch weer iets leuks, iets aparts.
To be continued....
Verkocht
- 226.911 km
Vandaag verkocht aan een volgende liefhebber! Nu even 2 jaar sparen voor iets leuks....
Update twee jaar later: 12-08-2018 een Range Rover TDV8 gekocht van 2012. Review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.