BMW 530i Touring High Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Bij de introductie van de nieuwe 5 serie in 2003 was ik er al helemaal weg van wat een wagen! het enige wat mij toen destijds belette de prijs.
De lease prijs van zown vijf serie lag namelijk op het randje van mijn budget. (+-50.000 euro). maar na een goed gesprek met de dealer, en flink wat onderhandelingen verder bleek het toch mogelijk, om zo’n mooie 5 serie aan te schaffen een 520 i met 170 pk, die niet al te veel toeters en bellen het enige dat er bij destijds op zat was automatische airco en metallic lak en alarm klasse 3(dat verzekeringstechnisch overigens verplicht is bij auto’s in die prijsklasse. na goed 3,5 jaar en 133.211 km verder besloot ik dat het tijd was voor een andere.
En laat dat nou precies rond de tijd zijn van de introductie van de facelift voor de nieuwe vijf!. Een ding stond vast het moest en zou weer zown vijf serie zijn waar ik inmiddels 3,5 jaar met veel plezier in heb gereden. Inmiddels ben ik van baan veranderd dus ligt me budget iets anders dan 3,5 jaar geleden.
Ik had voor mezelf een eisenpakketje samengesteld met minpunten van de vorige auto die ik toch echt anders wilde.
Zoals oa dat onhandige achteraf ingebouwde carkitje en dat tomtom systeem, mochten van mijn part plaats nemen voor een keurig net a fabriek ingebouwd navigatiesysteem en bluetooth voorbereiding.
Ook vond ik de 170 pk van mijn 520 i iets aan de tamme kant dus ook onder kap mocht van mij wel het een en ander verbeterd worden aangezien ik ongeveer 40.000 km per jaar rijd zou het voordeliger zijn voor mij om in een diesel te rijden.
De 520 d viel zowieso af omdat ik een van die mensen ben die vind dat er in een 5 serie minimaal een 6 pitter onder de kap moet liggen. dus proefgereden in de 530 d, maar de draaieigenschappen en het motorgeluid vond ik dusdanig tegenvallen dat ik al vrij snel besloot dan maar iets meer te betalen aan de pomp voor een benzine versie. Die 6 in lijn loopt gewoon 10x mooier dan een dieselroffel.
Ik heb ook gereden in 530 i de 540 i en de 550 i en vond het verschil tussen de 530 i en 540 i dusdanig klein in de prestaties (50 pk destijds 258 en 306 en met de facelift zelfs 30 pk 272 om 306 pk), vergeleken met het veel hogere verbruik en aanschafsprijs was die keuze snel gemaakt was waar nog bovenop komt dat de 540 i niet als touring leverbaar is en dat voor mij nu een echt een must was omdat ik vaak veel spullen versjouw.
De 550 i reed formidabel maar het prijsverschil van maar liefst 20.000 euro is voor mij echt een beetje teveel van het goede. Dus het werd een 530 i touring LCI en na de folder aandachtig door te nemen besloot ik om hem in de meest luxueuze uitvoering te nemen namelijk de high executive uitvoering wat onder andere alarm, comfortstoelen, navigation professional, bi xenon met meedraaiende koplampunits, automatische airco, stoelverwarming, lederen bekleding en automatische transmissie bevat.
Verder wilde ik er ook bluetooth op hebben, en vanwege het feit dat ik veel in de file sta beveelde de dealer mij ook active cruise control aan.
Waar ik tot nu toe nog geen moment spijt van heb gehad wat een heerlijk systeem is dat je zet hem op een bepaalde snelheid en het systeem remt automatisch af wanneer er zich een file vorm tot stilstand en gaat ook weer uit zichzelf rijden.
Goed een maand geleden was het zover ik kreeg eindelijk het genoegen om mijn nieuw bestelde Bmw op te gaan halen. wat een bak! persoonlijk vind ik de touring een robuuster en krachtiger uiterlijk hebben dan de sedan en zeker in combinatie met monaco blauw metallic komt dat mooi terug.
De motor is formidabel 272 pk wat een scheur monster en relatief gezien voor zown auto een heel redelijk verbruik gemiddeld 1 op 11, en dat is beter dan ik met mijn 520 i haalde dat was gemiddeld 1 op 10 en die had wel ruim 100 paarden minder, kun je toch zien dat dat energy brake regeneration ergens goed voor is. (wie weet krijgt bmw dadelijk ook milieukorting zou wel leuk zijn op zo’n enorme bpm prijs die er op dat soort auto’s zit).
Ook het interieur is er erg op vooruit gegaan ik vind het erg fraai hoe ze de deurpanelen van voren hebben aangepast zeker in combi met leder creambeige is dat licht donker contrast zeer fraai. zeker als je dat vergelijkt met die goedkope plastic dingetjes van voor de facelift.
De 8 knoppen voor i drive zijn zeer handig zeker als je snel even een andere cd wil opzetten, of een andere radio zender wil op zoeken het gaat allemaal net iets soepeler en ook heb ik het idee dat de idrive ook sneller reageert dan de vorige. kortom een hele verbetering die bmw geboekt heeft met dit nieuwe systeem. ik weet niet of er nog meer mensen zijn die dit verschil merken. Ohw jah verder is natuurlijk ook de automatische transmissie aangepast in het nieuwe model, ik kan niet zeggen of dit nou heel erg verbeterd is vergeleken met de vorige aangezien ik toen in een handbak reed wel kan ik zeggen dat het een zeer aangename automaat is die zeker niet te vroeg op schakelt.
PROBLEMEN
geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 520i Automaat Leer/Xenon/Navigatie
- 2010
- 254.697 km

BMW 5-serie Touring 523i Business Line Sport M Pakket Leer Xenon Navi Stoelverw. 18”LM Trekhaak
- 2010
- 285.658 km

BMW 5-serie Touring 525i E61 Facelift Executive | Youngtimer | 218 pk | Leer | Navi | 18 inch | Xenon | Trekhaak | Stoelverwarming | Cruise-control | Climate control | 6 cilinder | ➡️
- 2007
- 239.210 km