BMW 530i Touring (2019)

autoreview

BMW 530i Touring (2019)

Signalement

Uitvoering530i Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf111.106 km
KM-stand laatst119.676 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jongensdroom in vervulling

  • 119.676 km

Als autoliefhebber een mooie 5-serie gekocht. In deze review een overzicht van mijn vorige auto's, waarom dan nu een BMW 5-serie en de ervaringen tot zover.

Vorige auto's
Tot de BMW vooral Japans gereden:
- Honda Civic (1993)
- Seat Leon (2001)
- Mazda 6 (2009)
- Mazda 6 (2013)

Altijd probleemloos, maar je hart gaat er als liefhebber niet sneller van kloppen. Het was nu eens tijd voor 'iets leuks'.

De zoektocht
Het moest een BMW worden. In eerste instantie gekeken naar een 3-serie Touring maar deze vond ik te krap van binnen. Ook viel de kwaliteit beleving in het interieur mij tegen. Rijden natuurlijk wel top. Ook gereden met een X3. Hoge zit is fijn, maar rijden duidelijk minder dynamisch dan de 3. Kwaliteit beleving gelijk aan de 3 en dus niet wat ik zocht. Na een proefrit in een 530i Touring was ik verkocht. Een '5' is merkbaar een klasse hoger dan een '3' / 'X3' terwijl de aanschafprijs als occasion niet veel hoger ligt. Een 5-serie moest het dus worden, waarbij tijdens de zoektocht het volgende wensenlijstje ontstond:
- 530i Touring
- M-pakket
- Trekhaak (bij voorkeur elektrisch in-/uitklapbaar)
- Harman Kardon audio
- Maximaal 110.000km
- Maximaal 5 jaar oud
- Mooie uitvoering / kleurencombinatie (bij voorkeur niet 'zwart op zwart' en mooie velgen)

Uiteindelijk een mooie 5-serie gevonden bij een in BMW gespecialiseerd verkoopbedrijf, met een jaar garantie, die voldeed aan dit lijstje. Wat er verder op zit en het vermelden waard is:
- Head-up display
- Stoelverwarming voor en achter
- Stuurwielverwarming
- Extra groot scherm (navigatie professional)

Eerste ervaringen
Na een dikke 8000km te hebben gereden in deze auto kan over het rijden maar 1 ding worden gezegd: TOP! Het is geen heel sportieve auto, ondanks het M onderstel. Gewicht en besturing zorgen ervoor dat de nadruk ligt op comfort. En dat comfort is indrukwekkend. De auto is erg stil en stabiel, ook op hogere snelheid. Het head-up display toont alle belangrijke info recht voor je wat erg handig is. Stuurwiel verwarming leek me van tevoren onzin, maar is toch wel erg lekker in de winter! De auto heeft wit leren bekleding wat natuurlijk smaak gevoelig is. Ikzelf vind het mooi en bijdragen aan het luxe gevoel. Veel mensen geven mij aan het niet praktisch te vinden vanwege vuil. Met een gezin is mijn ervaring dat het prima gaat. Als er een keer iets vies wordt, is een doekje erover voldoende om het goed weg te krijgen. Ook zijn de lagere delen, dus bij de voeten, donker gekleurd wat natuurlijk hierin meehelpt. Verder is het een erg ruime auto met als voordeel dat je ook achterin goed zit en veel bagageruimte hebt maar als nadeel dat parkeren wel een ding kan zijn.

De 30i motor variant heeft 250pk. Bovengemiddeld veel dus, maar ondanks dat vind ik de auto in veel situaties niet eens echt snel aanvoelen. Bij normaal rijden is de auto vlot, maar voel je niet continu de spreekwoordelijke duw in de rug. Als het nodig is, bijvoorbeeld voor een inhaalactie, blijkt de auto na een korte bedenktijd van de automaat toch echt wel rap. Ikzelf ben een rustige rijder die af en toe iets meer door rijdt en dan is de 30i motor variant voor de dagelijkse praktijk voldoende. De 20i variant lijkt mij aan de krappe kant. Wil je een continu gevoel van power hebben, dan moet je mijns inziens toch voor de 40i motor variant gaan. Dan moet je natuurlijk ook wel weer rekening houden met een hoger brandstofgebruik.

De betrouwbaarheid moet zich nog uitwijzen, maar daarbij heb ik tot nu toe wel lichte twijfels:
- Trillende remmen waarbij de schijven voor vervangen moesten worden omdat deze krom waren. Oorzaak aldus verkoper verkeerd gebruik (dus voet op rem houden oid), maar gebruik is niet anders dan vorige auto's dus ik kan dit moeilijk plaatsen.
- In korte tijd zowel een melding van te laag oliepeil als koelvloeistof peil. Licht olieverbruik mag wellicht. Dat hou ik in de gaten. Eventuele koelvloeistof lekkage laat ik spoedig controleren.

Deze auto heb ik niet gekocht om op kosten te besparen. Je weet van tevoren dat het kostenniveau hoger ligt dan (bijvoorbeeld) een Mazda 6. Vervanging van de remschijven waren snelle kosten (931 euro na 100ex coulance, incl. blokken) die ik niet had verwacht. Geen garantie want slijtdelen en zelf veroorzaakt zo was de lezing. Mijn verwachting was dat ik naast de beurten het eerste jaar (in de garantieperiode) geen onverwachte kosten zou hebben, maar dat is dus al anders gelopen. Ik hoop natuurlijk wel dat het verder enigszins binnen de perken blijft. De tijd zal het uitwijzen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.