BMW 530i (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 11.000 km |
De juiste keuze, weer een Fuenfer
- 500 km
Intro
In 2007 heb ik hier op Autoweek een uitgebreide review geschreven van mijn 1e BMW, destijds een E60 LCI die ik nieuw besteld heb en na ruim 4 jaar en 200dkm inleverde in showroomstaat. Nooit een probleem mee gehad, en toen ik hem inleverde was er geen enkele slijtageplek en hij reed als nieuw.
De opvolger was een Volvo V70 en toen een Mercedes C350e waar ik onlangs afscheid van nam. Maar als autoliefhebber stonden er wel wat auto's naast de zakelijke daily, en er zijn sinds de eerste ervaringen met de Bayerische Motor Werken altijd BMWs in mijn bezit gebleven. Eerst was er de Z4 2.5i, heb ook nog een Z3, ik mag me gelukkig prijzen met een Z4M voor de fun, en sinds gisteren een 530i G30 LCI voor het kilometervreten.
Omdat de mijne een van de eerste afleveringen van NL betreft, en zelfs de eerste van mijn dealer, heb ik besloten enkele foto's te plaatsen en mijn bevindingen hier te delen.
Aangezien er nu slechts 500km op de teller staat en ik in de honeymoon fase zit is dit nog geen review – let dus niet op de sterren. Maar ik ben voornemens af en toe een update te plaatsen zoals ik dat met de E60 deed.
Het proces
Initieel was ik geinteresseerd in een nieuwe E klasse gezien de positieve ervaringen met de C350e Exclusive en de fijne service van de werkplaats van Baan. De ervaring met de verkoopafdeling was echter negatief, de E MoPf liet eindeloos op zich wachten en viel me uiteindelijk tegen. Dan toch maar even de facelift van de BMW G30 afwachten. De G30 vond ik in eerste instantie niet zo mooi als de F10, met de "gesmolten achterlichten" en nog wat stijlelementen die me niet zo aanstonden. Natuurlijk was ik wel overtuigd van de uitstekende kwaliteiten, maar zo veel geld en dan een auto die ik niet echt mooi vind... mwah.
De shortlist heeft kortstondig nog een i-Pace en een V90 gezien. De leasemaatschappij adviseerde een benzineauto of full EV, zeker geen diesel en liever geen plug-in. Eerst naar EVs gekeken, maar er was weinig wat me aanstond. Ik rijd regelmatig in een Tesla. Dat merk is knap bezig en het rijdt op zich prima, maar ik word er gewoon niet blij van. De range is en blijft ook een ding, als ik meerdere afspraken door het land heb op 1 dag ben ik daar druk mee en wil ik niet ook nog eens laadtijd plannen. De fiscale voordelen zijn flink afgebouwd, tot het punt dat electrische auto’s straks zonder subsidie moeten concurreren – wat nooit gaat lukken voor mainstream auto’s met de huidige generatie Lithium Ion op $150-200/kWh. Ik ben ook niet overtuigd dat het de juiste oplossing is om iedereen in een EV te krijgen, maar dat is een ander verhaal. Kortom, geen EV.
Dan wat plug-ins betreft: Ondanks mijn positieve ervaringen met de C350e plugin qua rijden, vond ik het continu meezeulen van 400 kilo aan accu en electromotor niet in verhouding staan tot de beroerde range (20km electrisch max na vele uren laden). Ik maak nauwelijks korte ritten met deze auto, dus de voordelen van electrisch rijden op korte ritjes in de stad zijn voor mij niet zo relevant, meestal pakte ik de auto voor een rit van 100 tot 500km. Ik vond de techniek van die Benz wel prachtig, het werkte perfect op de range na. Maar het concept is m.i. pas interessant als je electrische range 100km is met een betaalbaar en licht accupakket – Next gen battery technologie die nog niet beschikbaar is.
Anyway, lang verhaal kort: Ik wil van een auto genieten dus voor mij een 5 serie! De nieuwe 5 heeft trouwens wel een 48V microhybride systeem dat dan eigenlijk veel slimmer is voor veelrijders: Vrijwel geen gewicht en volume toevoegen, en toch remenergie terugwinnen voor de volgende acceleratie.
Toen de G30 LCI werd aangekondigd werd ik erg enthousiast en was ik er eigenlijk al uit. Precies de punten die me niet zo aanstonden in de G30 werden met de G30 LCI opgelost, wat een mooie auto!
Bestellen & samenstellen
Dus een 5 benzine. Qua motoriseringen zijn er de 520i, 530i en 540i. De M550i prijst zichzelf in NL volledig uit de markt, en ook een M5 is niet iets om te leasen of om zakelijk mee voor te komen rijden bij je klant. En ik heb al een M voor de plezierritjes dus de daily hoeft niet bloedsnel te zijn.
Proefgereden met een 520i (pre-LCI). Heerlijke auto! De motor vond ik niks tegenvallen, bij 95% van al het gebruik komt hij erg alert en krachtig over. Slechts als je snel wilt inhalen, bij afritten en bij onbenullig autobahnblazen komt hij adem tekort en gaat vervelend veel toeren maken. Vergeleken met de E200 die ik eerder proefreed vind ik de 520i qua powertrain echt duidelijk de betere motor. Het is niet de 600Nm van de C350e of de 343pk van de E85, maar het is zeker geen langzame auto.
Lopen rekenen en puzzelen: Natuurlijk is de 540i het mooist, maar ook weer 16K duurder in aanschaf en veel hogere running costs... (leaseprijs) en je hoort de motor nauwelijks in de G30, bovendien heb ik al een atmosferische 6 in lijn S54 motor die toch altijd heel veel mooier klinkt dan zo’n hogedrukingespoten turbomotor. De 540i was dus geen must, en heeft als nadeel naast kosten een kleinere range.
Toen maakte BMW het me makkelijk door heel tactisch een “Launch Edition” alleen op de 530i te leveren. Slim bekeken, want de 530i heeft veel meer marge voor BMW (in basis zelfde motor als 520i) en door zo’n 8K voordeel op de launch te bieden, is het haast een no brainer om de 530i Launch te bestellen.
De Launch Edition biedt voor een geringe meerprijs: High Executive, M pakket en laserlight. Ook heb je dan de 2 grote displays (2x 12 inch) en 3 jaar alle remote services – die fantastisch zijn, daarover later meer. Ik ben audiofiel en twijfelde tussen Harman Kardon en B&W, ben voor HK gegaan. Dan nog adaptive cruise control, media pack, parking pack, trekhaak en nog wat klein spul, en de auto was naar mijn wens en toch met een enigszins acceptabele cataloguswaarde.
Qua kleur en wielen: Vanaf de eerste plaatjes vond ik Phytonic Blue heel gaaf. Maar hij was nergens in het echt te zien, het is een vrij nieuwe kleur, dus ik heb de gok gewaagd en hem gewoon zo besteld. Heel blij mee achteraf! De wielen zijn bij het M-pakket standaard de 18” M wielen, maar die vind ik niet mooi. De 20” vind ik te veel van het goede, te schreeuwerig. De 19” M leek de juiste keuze, maar was ook een nieuw design dat nergens te bezichtigen was. Op de renders leek ‘t wel mooi. Gokje gewaagd en ook dat pakt goed uit: Ik vind de wielen in het echt erg mooi en goed bij de configuratie passen. De standaard hoogglans zwart lijsten heb ik weer omgezet naar chrome line. Een 5 moet chromen lijsten hebben vind ik. Nadeel is dat de lelijke airvent bij de voorwielen dan ook chroom wordt en meer opvalt, maar dat went hopelijk snel en anders zet ik er alsnog een zwarte op. Ik houd van lichte bekleding en koos voor Elfenbein Weiss leer. Natuurlijk besmettelijk, maar de lichte bekleding van de Mercedes was na 5 jaar en 200dkm ook nog heel erg mooi. Als je er maar zuinig mee bent. Ook de interieurlijsten zijn nieuw voor de LCI en ik vind de M lijsten (zwart met motief) in de praktijk gelukkig erg mooi.
Aflevering:
Afgelopen maandag (aug 2020) de auto opgehaald. Wat een plaatje! Mijn gezin had eerst bedenkingen bij Phytonic Blue maar ook zij waren aangenaam verrast, wat een auto!
Instappen en naar huis rijden. Een cocon van luxe en prachtige technologie. De super afwerking en de enorm grote high res displays vallen meteen op. De infotainment van iDrive 7 is heel gelikt en supersnel. Wat een verademing na de trage en vervelende navigatie van de Benz, die me regelmatig in de steek liet.
Motor starten, je hoort ‘m niet, wegrijden en het zoeft over de weg. Een compleet andere ervaring vergeleken met oudere BMWs. Ik heb recent nog een E34 gereden, en ook ervaring met E39, E60 en F10. De G30 LCI is extreem comfortabel en daarmee ook echt afstandelijker dan voorgaande grote BMWs. Sturen gaat veel gevoellozer dan de hydraulische inrichting van mijn E85, en je hebt eigenlijk geen idee of de motor draait en hoeveel toeren die maakt. Maar wat een super comfort en solide gevoel zeg! Moeilijk te beschrijven, maar in het E segment voelt een auto vaak echt als 1 blok aan en wekt hij enorm veel vertrouwen. Dat gevoel geeft de 5 in overtreffende trap.
Ik ben nog van de old school “eerst netjes inrijden” en wil de motor nog niet boven de 4000rpm hebben voorlopig. Maar in de praktijk is de range van stationair tot 2500rpm ruim voldoende om heel erg vlot door het verkeer te schieten. Snelweg: 100km/h is 1400rpm om een idee te geven, en de motor/automaat combinatie lijkt enorm goed op elkaar afgestemd en zeer alert. Het is duidelijk dat de 48V microhybridisatie naast een lager verbruik ook voor comfort zorgt: Start/stop gaat vrijwel onmerkbaar.
Ondertussen 500km gereden in 2 dagen en hier zijn een paar eerste indrukken:
Het rijden is fantastisch. De auto versnelt moeiteloos, is enorm stil, en ondanks het hierboven beschreven afstandelijker karakter is het echt een BMW hoor. Stuur in in een doordraaier en maak die bocht, en het is gewoon genieten. Het Freude am Fahren is absoluut nog in het DNA aanwezig, maar de ervaring is logischerwijs veel minder intens dan in b.v. de Z4M. Wat wel opvalt is dat de demping een stuk stugger en communicatiever is dan de Mercedes, wat ook logisch is: M-onderstel vs luchtvering. Dit bevalt mij op goed wegdek beter, maar ik heb ook al een klinkerweggetje gereden en dan is de 5 toch wat stuiteriger dan de Benz. Ik heb nog niet echt snel/sportief gereden, alleen een stukje 180km/h en dan is de auto net zo stabiel en stil als bij 120km/h en zit hij heel ruim onder de 3000rpm. Als de motor wat is ingereden ga ik wel eens spelen op de autobahn.
Infotainment werkt fantastisch. Flitsend snel, mooi, intuitief, en extreem veel mogelijkheden. Wat meteen opvalt is dat de connected diensten in tegenstelling tot de Benz dit keer echt snel en goed werken. Spotify is geintegreerd en laat zich heel makkelijk bedienen, heel fijn! Navigatie is erg snel en goed, en het grote display (plus navi kaart in intrumentencluster) is een verademing. De iDrive controller werkt als vanouds, en je kunt ook touchscreen gebruiken maar ik prefereer de iDrive knop. Ik kan met mijn telefoon de auto openen, uitlezen en lokaliseren. Maar je kunt ook op afstand toeteren of de lampen laten flitsen. Leuke spielerei, maar ook veel nuttige functies. Android Auto werkt ook, maar het is mij nog niet gelukt om mijn kalender te syncen met de auto. Wel vanaf mijn PC wat routes naar de auto gestuurd en dat werkt perfect.
De Harman Kardon audio is goed. Ik was erg verwend met Burmester, en vind de HK qua hoog en midden vrijwel net zo zuiver, met een net iets andere maar zeker niet mindere klankkleur. Alleen de bassen van HK zijn brommeriger en rommeliger helaas, toch net een tandje minder dan Burmester. Maar na wat finetunen in de equalizer en de 100Hz wat gereduceerd, klinkt het al natuurlijker en zeker erg goed. Tevreden!
De stoelen: Wow! Magnifiek zeg. Ik had wel vaker op BMW comfort seats gezeten maar nu in mijn eigen auto (mijn E60 en F10 hadden standaard stoelen). Lekker spelen met de vele knopjes, en het zit echt voortreffelijk. Beter nog dan de Volvo V70 stoelen die ook erg goed waren. Ook leuke details: Als je de auto in sportstand zet dan zetten de stoelwangen zich wat meer schrap, en als je de knoppen aanraakt dan laat het display je met mooie animaties zien wat je aan het doen bent. Ruimte rondom & achterin is uitstekend. Schijnt niet het beste in z’n klasse te zijn maar voor ons gezin een welkome vooruitgang met 2 hele lange tieners die nu wel beenruimte hebben.
Verbruik: De eerste 500km hebben de tank slechts half leeg gemaakt. De boordcomputer meldt 6.9l/100km en dat vind ik niet gek. Gisteravond van Enschede naar Amsterdam een groot stuk 100km/h constant gereden en dan haal je bijna 5l/100km, en dan voor zo’n grote auto op benzine. Ik denk dat een actieradius van 800 a 900km op een tank realistisch is, de tijd zal het leren.
Reacties: Tot nu toe alleen maar positieve reacties van familie, vrienden en voorbijgangers. Iedereen maakt een positieve opmerking over de kleur, niemand heeft nog gezegd dat ik dat nou niet had moeten doen. Ik dacht eerst dat het M pakket met deze wielen hem iets te schreeuwerig zouden maken maar dat valt toch mee lijkt het a.d.h.v. de reacties. Het maakt mij overigens weinig uit wat anderen van het uiterlijk vinden, als ik er zelf maar blij van word en dat word ik. Het mooiste compliment is van mijn moeder: Zij heeft helemaal niets met auto’s en rijdt niet graag, zeker niet in vreemde auto’s, maar haar 1e reactie was: Prachtig! Ik wil er ook graag even in rijden!
Tot zover de 1e indrukken. Na een paar duizend kilometer zal ik een update geven met een echte review, en dan ook de sterren aanpassen.
Na 1 tank brandstof, eerste bevindingen
- 900 km
Ik heb de auto nu 1 week in mijn bezit en heb er 900km mee gereden, wat de tank zo goed als leeg heeft gereden. Een verbruik van ongeveer 1 op 13 dus, lijkt me erg netjes maar wellicht nog niet erg representatief.
Wat valt op naast de hierboven genoemde zaken?
- Deze auto lijkt alles compleet moeiteloos te doen en in extreme rust.
- De auto zeilt nog meer dan de Merc. Bij gas los rijdt hij eindeloos door met afgeschakelde motor in zeilmodus. Ik vind dat fijn, maar het vergt wel iets meer anticiperen en wat vaker het rempedaal aanraken.
- De stuurkolomverstelling heeft een probleempje: Als je in de auto stapt en start komt normaal gesproken de stuurkolom op de gewenste positie, en als je uit wilt stappen gaat hij weer naar boven. Dit heet “De dikke Duitser functie", of als je duits bent noem je het “De dikke Amerikaan functie". Hapert echter, hij gaat 1 cm naar beneden en dan weer terug alsof hij geblokkeerd wordt. Is op zich geen ramp, maar dan werkt de verstelling helemaal niet meer en zit het stuurwiel in het zicht van de instrumenten. Hiervoor ga ik even terug binnenkort.
- Aflegvakjes: Op zich zijn er veel vakjes, maar ik had bij de Merc de zonnebrilhouder boven mijn hoofd en mis die nu wel. Ook het voorste vakje in de middenconsole waar je je telefoon draadloos in oplaadt gebruik je om die reden niet voor iets anders, en dan valt op dat er echt minder bergruimte is.
- De volumeregeling van de Merc zat op een fijnere plek, en de audio ging uit zodra ik de deur open deed. Bij de BMW gaat hij pas uit als je afsluit en ben je wat vaker met de knoppen in de weer. Tja, ik weet het, mierengeneuk maar als de auto zo goed is blijven de kleine dingetjes over.
- De Spotify integratie is echt fantastisch, en de HK audio lijkt al beter te klinken. Kan ook zijn dat het komt omdat ik nu meer aan de klankkleur gewend ben, maar ik ben blij dat de HK op vergelijkbaar hoog niveau als de Burmester speelt!
- Ik heb geen spijt van de 530i t.o.v. de 540i. De 530i is erg vlot en dan heb ik nog niet eens vol gas gegeven. Absoluut snel genoeg. Ook geen vervelende 4 cyl klanken in het interieur, je hoort de motor domweg helemaal niet. Stiller dan de EVs die ik gereden heb, zeker op hoge snelheid. Wel wat afstandelijker dan ik van BMW gewend was, zie ook hierboven, maar op een lange rit is dat wel weer heerlijk, zo’n comfortabele cocon van stilte en luxe...
Kortom, zeer tevreden tot dusver!
Zo, nu eerst weer een paar duizend km rijden voor de volgende update.
Na ruim 2000km
- 2.300 km
Vandaag een ritje van Enschede naar Nijmegen en terug met ook wat stadsverkeer, bijna 300km. Vrij rustig gereden met 100...115kmh op de snelweg vanwege de drukte, paar kleine files, airco flink aan het werk en in standje Comfort.
Gemiddeld verbruik op de hele rit: 5.6l/100km. Vind ik extreem goed voor zo'n grote auto op benzine.
Ik denk dat ik met standje Eco Pro en met iets minder stadsverkeer zeker 5l/100km had kunnen halen op zo'n rit als vandaag. Dat vind ik ongekend laag voor zo'n grote en brede auto met >250pk.
Verder bevalt de auto nog steeds uitstekend. Wat een rust, wat een doordachte auto en wat een top afwerking.
Ook al 2x een aanhangwagen aan de elektrisch uitklapbare trekhaak gehad. De auto herkent de aanhanger en past het ESP systeem en de rijhulpen aan.
Ook even een stukje autobahn 200kmh gedaan op de A31, waar ik regelmatig rijd. Bij 200kmh op de cruise control draait de motor slechts 2800rpm (!). Er is dan zo'n enorme rust in de auto dat je stukken met weinig verkeer bij 200kmh ongeveer hetzelfde ervaart als 100kmh op de cruise control in Nederland. Knap stukje engineering BMW!
De enige minuscule minpuntjes tot nu toe zijn de hapering met het electrisch verstelbare stuur, en het feit dat Android Auto mij niet bevalt en ik het weer uit heb gezet. En Phytonic Blue is in de praktijk toch wat donkerder en "gewoner" dan ik vooraf dacht, pas als er zonlicht op schijnt krijgt het de bijzonder lichtblauwe gloed. Maar dat is ook wel weer leuk, zo'n kameleon trekje.
6500km & counting
- 6.500 km
Ondanks meer stilstand door het covid circus zijn er toch 6500 kilometers stilletjes voorbij gezoefd.
Deze auto rijdt geweldig. Het is typisch een auto die elke kilometer weer fijner aanvoelt. Zoals die favoriete spijkerbroek of trui die je graag draagt en waarin je de wereld aan kan. Ik herken dat van mijn vorige Fuenfer, dat was ook zo'n auto waar je op een gegeven moment bijna een soort zielsverwant mee wordt. Dat lukt mij echt niet met een Audi, Tesla of Japans product.
Ook al kun je in NL bij lange na niet de grens van het super gebalanceerde onderstel en powertrain opzoeken, de moeiteloosheid waarmee je kilometers vreet in het grootste comfort en van alle gemakken voorzien... erg fijn. De motor komt in geen enkel opzicht als een armetierig vierpittertje over. Je hoort vrijwel niks en wat je hoort klinkt mooi donker. Pakt super op bij zeer lage toerentallen. Zelfs bij vol gas, toch vaak het moment dat vierpitters gillend tekort komen, blijft de motor uiterst beschaafd en soepel. Je krijgt niet de duw in je rug zoals bij de 600Nm van de Merc of zoals de lineaire versnelling van de Z4M, maar het scheelt niet eens zo veel. Ongemerkt is het gewoon een hele vlotte auto op de zeer zeldzame momenten dat je een keer doortrapt.
Blijf me verbazen over het verbruik. Deze week weer ruim 1000km op een tank gereden, en weer 5.3l/100km gehaald van Enschede naar Alkmaar naar Hilversum met anticiperend maar wel vlot rijgedrag. Enne... dit is geen diesel maar een benzine! Snel stuk autobahn met gemiddelden boven de 200km/h en je zit nog steeds bij lange na niet in de buurt van 10l/100km... echt een prestatie.
De eerste kleine dingetjes beginnen nu op te vallen na de honeymoon fase:
1) Instrumentenpaneel bleef zwart met een foutmelding op het centrale display. Dit was na een SW update over-the-air 2 weken geleden. Na de eerstvolgende herstart was alles weer goed, was eenmalig. Toch slordig.
2) Electronische stuurverstelling hapert heel af en toe. Nog niet storend genoeg om naar de dealer te gaan, t.z.t. even combineren.
3) De adaptieve LED verlichting met Laserlight is goed, maar niet zo goed als bij mijn 2015 Mercedes. Die regelde de lichtbundel minder nerveus en heeft nooit een tegenligger verblind - tenminste nooit iemand die knipperde - terwijl dat bij de BMW al 2 keer gebeurd is. En er komt een enorme bak licht vanaf wat heerlijk is op een donkere autobahn, maar dat deed de Mercedes ook (Mercedes Intelligent LED Light) en qua intensiteit merk ik geen verschil met BMW Laserlight. Allebei ruim voldoende.
4) Ik merk dat passagiers er niet uit komen met de super uitgebreide stoelverstelling omdat je bizar veel instellingen en knopjes hebt. Ik kan er zelf mee lezen en schrijven, maar blijkbaar is het niet intuitief. De Mercedes manier met knopjes in stoelvorm op de deur is dan misschien toch beter.
5) Android Auto vind ik echt tegenvallen, ik heb het nu uitgezet. De rest van het multimedia systeem is super en de geintegreerde Spotify & navi werkt veel mooier dan de Google varianten, dus dit is nauwelijks een kritiekpunt maar wil het toch melden.
6) Binnenruimte en bergruimte is OK maar niet fantastisch voor een auto van dit formaat.
7) De adaptive cruise control is iets minder goed dan die van de Benz. Vaker onnodige remacties, iets nerveuzer algortime. Zeker niet slecht, echt beter dan b.v. ACC bij VAG, maar het valt me toch op dat het iets minder smooth is ondanks de 5 jaar nieuwere auto.
Verder heel erg tevreden met vrijwel alles. Ook de infotainment, instrumentencluster en overall configureerbaarheid zijn duidelijk een enorme stap vooruit t.o.v. de Benz. Laat staan rijgedrag: De Benz was erg goed en zeer comfortabel, maar het onderstel was weinig communicatief en het was gewoon minder een rijdersauto wat de G30 LCI duidelijk wel is - ook al is hij afstandelijker dan een oudere 5 serie. Ik vind het een zeer geslaagd totaalpakket.
Ik had laatst een dagje een Mercedes S500L uit 2016 mee, met vrijwel alle denkbare opties dus heel ruim 2 keer zo duur als mijn Fuenfer. Heerlijk mee gereden, maar geloof het of niet: Ik heb liever mijn 530i, rijdt echt lekkerder en doet niet onder qua stilte en comfort. Alleen de audio zou ik wel willen ruilen... die Burmester van de S is toch wel heel fijn.
Qua opties:
Comfortstoelen zijn fantastisch, aanrader.
Harman Kardon audio is erg goed, prijs/prestatie top. Maar er is beter.
Het 12" display en online top navigatie zijn super en bloedsnel. Ik weet niet hoe de standaard navi het doet maar deze is echt een aanrader.
Laserlight zie ik nog weinig meerwaard in t.o.v. "gewoon" adaptive LED, wat wel een heerlijke functie is. Alleen dus onrustiger dan in de Benz helaas.
Trekhaak is heel fraai geintegreerd, nog niet veel gebruikt maar wel regelmatig met knopje gespeeld. Dure optie maar wel heel mooi geintegreerd.
Ambient lighting is leuk, maar tot een bepaalde hoogte. Als de kinderen er mee spelen staat alles op felblauw en maximale helderheid en dan is het storend kermislicht. Maar oranje/wit gedimd is wel meerwaarde tijdens nachtelijke ritten. Ook gaaf dat b.v. portierwaarschuwingen geintegreerd zijn - de lijsten gaan dan rood knipperen bij open portier.
M-pakket - Ik vind het op de grens van mooi vs schreeuwerig maar omdat de G30 LCI een relatief bescheiden grille heeft t.o.v. de schreeuwerige X7 en 7 kan het m.i. net. Ik ben blij met de looks, hoewel ik de auto niet per se mooier vind dan een smaakvol geconfigureerde F10. Ik heb bewust de 19" M wielen besteld en niet de 20", want daarmee vind ik hem net over de grens van representatief gaan. Hangt ook van de branche af waarin je werkzaam bent denk ik.
De M remmen leken mij eerst een marketing praatje. Maar ik moet zeggen dat de remmen ongekend goed zijn. Super stopping power, perfect doseerbaar en zeer vertrouwenwekkend. De schijven zijn groter dan die van mijn Z4M (!) die dan overigens wel weer geventileerd zijn.
De Merc had luchtvering. Mis ik absoluut niet. Het "basis" M onderstel is heerlijk. Alleen bij superslecht wegdek is 't stuiteriger, maar in 99% van de gevallen is het onderstel echt beter.
Welke opties mis ik?
Als ik hem nu opnieuw zou bestellen zou ik vrijwel dezelfde auto configureren. Misschien toch HUD overwegen. En misschien toch het parking plus pakket met 3D view, ook al is dat een gimmick. Ik heb ook de 4 zone climate control overwogen, niet omdat dat echt iets toevoegt aan de klimatisering maar omdat je dan een mooier A/C display krijgt. Maar 578 euro alleen voor een iets mooier (4e) klein display vind ik te ver gaan. Tot slot zou ik ondanks de forse meerprijs toch de Bowers & Wilkins audio overwegen omdat ik nou eenmaal een audio freak ben. Maar er is geen een optie die ik echt mis in deze configuratie.
Ach ja, heel misschien in hindsight toch de forse meerprijs voor de 540i... hoewel daar niks rationeels aan zou zijn, maar meer omdat het kan. Dan heb je wel nog meer het gevoel van een paard dat lekker wil rennen in de weide terwijl je baasje in kruiptempo met jou aan de lijn loopt...
Kortom, nog zeer tevreden met de auto na de eerste wittebroodsweken.
Na bijna 1 jaar: Net ingereden!
- 11.000 km
Even een korte update want er is niet zo heel veel aan bovenstaand toe te voegen.
De auto staat veel stil in deze tijd. Ik heb nog slechts 11dkm gereden, daar waar ik in eerdere jaren zo'n 40dkm per jaar reed. Minder naar kantoor, nauwelijks naar klanten, en met dit mooie weer pak ik toch vaak een andere auto.
Betekent wel dat als ik er mee rijd, ik er extra van kan genieten. Want de auto rijdt nog steeds heerlijk.
Er is 1 noemenswaardig probleem opgetreden: Ik vond de adaptieve LED/laserlight al vrij onrustig, maar sinds kort komen er af en toe meldingen van een grootlicht storing. De indruk is dat het adaptieve systeem niet goed meer functioneert maar hier moet nog naar gekeken worden. De gewone verlichting werkt verder prima en in deze tijden zit er toch geen nachtelijk autobahnblazen bij, dus geen urgent issue.
Verder stil standing strong!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.