BMW 530i (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 27.800 km |
Lichtvoetig en comfortabel snel
- 27.800 km
De 520D is vervangen door deze 530i. Inmiddels 2 facelift's verder en wat een verschil in de handling t.o.v. de vorige. Het lijkt net of de auto enkele 100 kilo's geeft afgeschud. De bediening van het entertainment systeem is het beste van alle fabrikanten. Er is wel touch toegevoegd, maar de i-Drive maakt toch het verschil.
Ook al rijd je door een kuil met net iets te veel snelhied over een verkeersdrempel terwijl je net het systeem wil bedienen dan maakt dat met je hand op de i-Drive knop niets uit. Bij de VW Passaat de we ook hebben waarbij je dan op het scherm moet tikken zet je er dan regelmatig naast. Het zal wel kostenbesparend zijn om alles met touch te moeten bedienen, maar verre van bedrijfszeker.
De voiecontrol is ook onovertroffen. Bij een stemcommando "denkt" een server mee omdat de auto altijd "connected" is. Even een voorbeeld tussen de Passat en de 5.
Passat:
"Ik: Navigeer naar Amsterdam, Beethovenstraat 24", "Navi: Wilt u navigeren naar Amsterdam, Beethovenstraat 24?", "Ik: Ja", "Navi: Wat zegt u?", "Ik: JAAA", "Navi: weet u het zeker?", "Ik: (lichtelijk geïrriteerd) JAAA", "Navi: De route naar Amsterdam Beethovenstraat wordt nu gestart".
BMW:
"Ik: Navigeer naar Amsterdam, Beethovenstraat 24".
Je hoort verder niets meer dus ik dacht de eerste keer dat het systeem me niet had begrepen en toen ik de voice control opnieuw wilde activeren zag ik op het navi scherm de route al had ingetekend! Zo kan het dus ook.
Je krijgt ook 2 sleutels. 1 klein handzaam exemplaar en een grotere sleutel die een display heeft waarmee je de auto ook staand naast de auto voor- of achteruit kan laten rijden. Als er 2 bestuurders zijn, kan je het profiel (stoel-, stuur-, spiegelinstellingen en interieursfeerverlichting [scrabble]?) opslaan. Als je dan de handgreep bedient om de deur te openen en je hebt een van die 2 sleutels bij je wordt op dat moment alles naar jouw voorkeur ingesteld. Handig.
De rijdynamiek heeft grote stappen voorwaarts gemaakt. Met name bij kleine rotondes is dit merkbaar doordat je die makkelijker "rond" zonder het gevoel te hebben dat het gewicht van de auto je het gevoel geeft dat je snelheid moet minderen.
Ondanks dat de 530i i.p.v. een 6 cilinder gewoon een 2L 4-cilinder motor heeft met een twinscroll turbo is het motorgeluid amper merkbaar. Alleen bij max. accelaratie van net boven de 6 sec. hoor je even een sportievere brom. Nog niet op de Duitse autobaan geweest maar neem aan dat de auto makkelijk de begrensde topsnelheid kan bereiken
De autonome rij-hulpsystemen werken goed en je kan met een tikje op de richting aanwijzer de auto ook zelfstandig van rijstrook laten wisselen. I.t.t. de Passat waar je na enige tijd met het stuur wat kleine links-rechts stuurbewegingen moet maken, volstaat bij de BMW om af en toe met de handen het stuur aan te raken.
De interieur kwaliteit is perfect en de zit met ontelbare stoelinstellingen fantastisch. De met ruit gestikte stoelen in wit leer met een donkerblauwe buitenkant geeft een chique uitstraling. De headup display geeft altijd de juiste informatie en is goed afleesbaar.
De met de voet te bedienen elektrische achterklep bediening is een uitkomst met in beide handen tassen.
Kortom weer 4 jaar genieten van de laatste auto met brandstofmotor want de volgende wordt een volledige EV. Ik hoop dat de 5 tegen die tijd in EV uitvoering op de markt is.
O ja nog een laatste opmerking over het verschil tussen VW en BMW. Een tijdje terug met de de VW na het inladen van spullen in de achterbak en tijdens het verschuiven daarvan even de sleutels in de achterbak neergelegd en uit gewoonte het knopje ingedrukt om de klep automatisch te sluiten kwam ik er achter dat de sleutels er nog inlagen. Domme pech. Ver van huis en dus van de reservesleutel even de plaatselijke dealer gebeld of er iemand kon komen met een master key om de auto te openen. Dat blijkt niet te gaan en het advies was om de achterruit in te slaan. Thuis eens geprobeerd met de BMW of ik de auto op slot kon doen door even het vlakje in de portiergreep aan te raken. Dit gaat niet omdat de auto weet dat de sleutel er in ligt. Maar zelfs dan kan je via de BMW app op je mobiele telefoon de auto openen of zelfs vergrendelen. VW heeft wel een app maar heeft die mogelijkheid niet. Ze hebben wel iets handigers bij VW, de app geeft bericht als je net onderweg bent met een mededeling dat de motor aan is en de auto in beweging (welke imbeciel bedenkt zo iets?).
Freude am Fahren dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie touring 520i High Executive Edition | Pano | Nappa | HiFi | Individual |
- 2020
- 65.840 km

BMW 5-serie Touring 520i M-Sport Pano Individual 20" Trekhaak Head-up HK Memory Camera
- 2019
- 42.900 km

BMW 530e iPerformance High Executive ** M Sport ** Dealer onderhouden!!
- 2017
- 71.234 km