BMW 530i (2018) #2

autoreview

BMW 530i (2018)

Signalement

Uitvoering530i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf22.849 km
KM-stand laatst105.212 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 jaar ervaring met de BMW G30 530i

  • 105.212 km

Datum deel I januari 2018
Datum aanschaf oktober 2018
Kilometerstand bij aanschaf 22.849
Kilometerstand tijdens het schrijven van het review 105.212

Beste lezer,
Nu ik vijf jaar mijn huidige BMW G30 530i heb gereden deel ik graag mijn ervaringen.

Eerst wat achtergronden, want vanaf 2006 heb ik in chronologische volgorde de volgende BMW's in mijn bezit gehad: E39 528i, E39 535i, E39 540i, E89 Z4 3.5is. De Z4 heb ik eind oktober 2018 bij BMW Severs in Woerden ingeruild voor mijn huidige BMW G30 530i. Deze komt van BMW Duitsland en hebben ze voor mij geïmporteerd.

Men zou kunnen zeggen dat ik een BMW-vrouw ben. Dat klopt, dat maakt mij echter niet minder kritisch, zo zal later blijken in dit epistel.

Enfin, eerst maar even de specificaties van de G30 530i (copy paste):

07AC Sport Line
01CA Selection of CoP-relevant vehicles
01CB ACEA/CO2 Coding
0223 Variable Damper Control (VDC)
0230 EU specific equipment
0248 Steering wheel heating
0255 Sports leather steering wheel
0258 Emergency run-flat tyres system
02VB Tyre pressure monitoring
02VH IIntegral active steering
0302 Alarm system (Thatcham 1)
0322 Comfort Access
0323 Soft-close doors
03DS BMW display key
0403 Glass roof - electric with sliding and tilting function
0420 Sun protection glass
0423 Velour floor mats
0428 Warning triangle
0441 Smokers package
0453 Active seat ventilation in front
0456 Comfort front seats electrically adjustable
0465 Split-folding rear seats
04HA Seat heating, front and rear
04LU High-gloss black interior trim with Pearl chrome finisher
04NE Blow-by heater
04T8 Exterior Mirrors - folding with anti-dazzle
04UR Ambient lighting
0534 Automatic air conditioning
0552 Adaptive LED Headlights with Matrix function
0575 12V power sockets
05A1 LED foglights, front
05AC High-beam Assistant
05AL Dynamic Safety
05AS Driving Assistant
05DF Active Cruise Control with "Stop and Go" function
05DN Parking Assistant Plus
05DV Remote Control Parking
0609 Navigation system Professional
0610 Head-up Display
0650 CD drive
0676 Loudspeaker system - BMW Advanced
06AC BMW Emergency call
06AE BMW TeleServices
06AK BMW Online Services
06AM Real Time Traffic Information
06AN Concierge Service
06AP Remote Services
06CP Apple CarPlay preparation
06NW Enhanced Bluetooth with wireless charging
06WB Digital Cockpit
06WD WiFi hotspot preparation
0760 Exterior trim, High-gloss Shadowline
0775 Roofliner Individual anthracite
07R7 Innovation package
07XP Navigation package ConnectedDrive
0801 German version
0879 Owner's handbook/service booklet German
08KA Oil-maintenance interval 24 months/30,000 km
08R9 Refrigerant
08TF Active Pedestrian Safety
0931 Winter tires instead of summer tires
09BD Business package

Kort en goed, alle opties zijn aanwezig behalve de zelfrijdende mogelijkheden. Deze optie was destijds nog onvoldoende ontwikkeld en heb ik bovendien tot dusver ook (nog) niet gemist.

De auto werd afgeleverd met winterbanden op 18 inch velgen zoals ook op de foto's is te zien. Daarnaast moest er natuurlijk nog wel een breed-set met zomerbanden komen en dat werden styling 664 jet black velgen.

Nu dan de irritaties en zaken die er echt toe doen.

Wat ik minder goed vind aan de auto:
O Goedkoop aanvoelende schakelaars, vooral bij de stuurkolom. Als je weet wat de kwaliteit hiervan is in een E39 dan weet je wat ik bedoel.
O Ophoping van bladeren tussen de motorkap en voorruit alsook tussen achterklep en achterruit. We vliegen naar de maan en terug, waarom is hier geen oplossing voor bedacht?
O Stuurverstelling kan onvoldoende naar voren en naar beneden. Dit was echt beter in de E39. Ik heb relatief lange benen en korte armen, dus merkte het verschil direct bij het instellen van mijn rijderspositie.
O Laagste verstelbare lende-steun is te hoog. Ook dit was beter in de E39.
O Regensensor reageert te laat, te vroeg, wissers bewegen te snel of juist te langzaam. Ook dit was beter in de E39
O Hoofdsteunen voorstoelen kunnen niet helemaal naar beneden. Ook dit was... Je raadt het al.
O Navigatie, heeft doorgaans niet de laatste informatie over wegen en verkeerssituaties. Ik gebruik daarom bij onbekende routes liever Google maps via mijn smartphone.
O Bij snelheden boven 200 kilometer per uur mis ik beslist de strakheid die een Eibach verlagingsset kan bieden, maar deze snelheden zijn in Nederland toch (bijna) niet meer haalbaar. (Voetnoot: Met uitzondering van de huidige auto liet ik bij alle E39-ers, voor zover niet aanwezig, vier zaken monteren: zwarte nieren, shadowline, Eibach verlagingsset en breedset)

De genoemde irritaties zijn geenszins een reden om niet van de auto te kunnen genieten. Ik moet bekennen dat elke keer als ik naar de auto loop, ik nog steeds denk 'wat een prachtige auto'. Elke keer als ik plaatsneem in de auto denk ik 'wat zit dat toch fantastisch als een maatpak'. En elke keer als ik ga rijden denk ik 'Freude am Fahren'.

Hier volgen dan enkele zaken die ik niet meer zou willen missen:

O Stille auto, ik vind het rijden in deze auto nog steeds een verademing en word er echt rustig van.
O Met 252 pk meer dan voldoende vermogen, zeker in sportstand is af en toe doortrappen (bij een warme motor) op de snelweg een fijne ervaring. (voetnoot: de Z4 met 340 pk was natuurlijk even heel leuk, maar eerlijk gezegd heb je al die pk's helemaal niet nodig, zeker niet als je gewoon comfortabel van A naar B wilt rijden).
O Active cruise control werkt erg goed en zou ik niet meer willen missen. Vooral bij filerijden is dit niet alleen heel veilig, maar ook veel meer ontspannen rijden.
O Head Up display, is goed instelbaar op basis van persoonlijke voorkeuren.
O Meesturende achterwielen, dit zou eigenlijk standaard moeten zijn op auto's met enige lengte.
O Comfort stoelen, ondanks dat de onderste lendesteun te hoog zit ben ik hieraan zeer gehecht. Enig nadeel van de stoelventilatie is echter dat de zittingen van de comfortstoelen daardoor wel iets harder zijn.
O Ambiant lightning, dat is zeker in de eerste maanden echt een feest als je dit nog niet gewend bent.
O High Beam Assistant, verlicht de bochten en bermen en schakelt afhankelijk van tegenliggers (een deel van) het groot licht uit of past deze in richting aan. Letterlijk een bijzonder schouwspel, vooral ook omdat het systeem verkeersborden herkent in deze dan zeer goed verlicht.
O Soft close deuren, persoonlijk vind ik het heel fijn dat ik de deuren niet hoeft dicht te gooien. Het geeft een gevoel van subtiliteit dat de deuren automatisch zachtjes worden gesloten. Heerlijk. Het is dan wel elke keer een tenenkrommende ervaring als ik passagiers meeneem die de deuren nog ouderwets dichtgooien niet bewust zijnde van deze aanwezige optie.
O Spiegelpakket, bij het inschakelen van de achteruit beweegt de rechterspiegel naar beneden zodat ik bij het achteruit inparkeren stoepranden goed kan zien en zo schade aan velgen kan voorkomen.
O 360 graden camera's, heel handig bij het parkeren en bij het wegrijden wanneer je tussen twee auto's geparkeerd staat. Door de camera in te schakelen kun je zien of de weg vrij is.
O Verwarmde stoelen en stuurwiel, heerlijk als het buiten koud is.

O Tenslotte als bijzondere vermelding nog Alarm Assistance, dit is een abonnement dat hulpdiensten inschakelt zodra zich onderweg iets alarmerends voordoet. Helaas is dit eenmaal geactiveerd toen de motor plotseling en na een hoop kabaal op de snelweg ermee ophield en ik pardoes op de vluchtstrook belandde. Vrijwel direct begon een vrouwenstem in de cabine te vragen of alles goed met mij was en dat ze zag dat de auto was gestrand en ook precies op welke locatie. Ze heeft de ANWB ingeschakeld en deze was dan ook binnen 20 minuten ter plaatse.

De oorzaak van deze gebeurtenis bleek een defect oliedrukventiel. Als je een beetje op de hoogte bent van motortechniek, dan weet je dat het ineens wegvallen van oliedruk op de snelweg bij een motor enorme inwendige schade veroorzaakt. BMW heeft dit netjes onder garantie opgelost en een nieuwe motor geplaatst. De kans dat dit gebeurd is heel erg klein, maar als het gebeurt dan is het heel fijn dat dit binnen de garantie valt. Daarom ook vier sterren bij betrouwbaarheid en geen vijf.

Tenslotte nog wat onzinnige zaken:
O Display Key, leuk hoor om in het begin aan anderen te laten zien dat je de auto kunt laten rijden als er niemand in zit, maar na drie keer weet je het wel. De sleutel is bovendien veel te groot om mee te nemen.
O Automatische Parkeer Assistant, als je goed kunt parkeren is dit echt onzin en kun je dit beter dan de Assitant.

Tot zover. Mocht je vragen hebben laat het gerust weten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.