BMW 530e xDrive (2019)

autoreview

BMW 530e xDrive (2019)

Signalement

Uitvoering530e xDrive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst59.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand

  • 56.500 km

VOORAF
Na een tijd naar volle tevredenheid met een W212 E250 gereden te hebben de overstap gemaakt naar een G30 530e. Niet omdat de W212 aan vervanging toe was, maar omdat ik sinds kort vooral wat kortere afstanden rijd en de overproductie van de zonnepanelen minder gaat opleveren.

Ik was dus op zoek naar een PHEV die 50km in theorie kan rijden, zodat in de praktijk 30km+ wel mogelijk zal zijn. In de zoektocht kwam ik eigenlijk geen luxe Duitse auto's tegen die dit konden zonder dat je naar redelijk prijzige auto's gaat.

Deze 530e is wel precies zoals ik hem wilde hebben. De W212 was zonder AMG-pakket, de 530e zonder M-pakket. Maar wel de juiste opties zoals elektrische comfortstoelen, schuifdak, elektrische kofferklep, HUD, adaptieve cruise en nog wat andere snuisterijen die de nieuwprijs naar een ruime 86.000 euro dreven. Daarnaast is de kleurencombinatie in mijn ogen ook prachtig: sophistograu met dakota cognac leder. Als ik dan toch mag zeuren: ik had de xdrive achterwege gelaten maar wel stuurwielverwarming aangekruist.

DE EERSTE METERS
De rit terug naar huis was erg leuk. De eerste zaken die mij opvielen waren:
- Hoe stuurt een mastodont van zo een 1900kg zo goed?
- Enorm veel mogelijkheden en instellingen.
- Wat een power!

Deze auto is van eind 2019 en heeft dus nog net de 9,2kwh batterij en 252pk. Het indrukwekkende getal is het koppel: 420Nm bij 1350tpm. Hiervan is 250Nm al beschikbaar vanaf 0tpm door de batterij. Dit maakt de auto ontzettend soepel en rijdt bijna als een dikke diesel.

Op de snelweg werd duidelijk dat de W212 in 2009 echt een ongehoord goede auto was. Het comfort in de BMW is goed, maar niet zo goed als in de Mercedes. Thuis aangekomen staat het gemiddelde verbruik op 6L/100km, mede dankzij de gedeeltelijk opgeladen batterij bij het ophalen. Aansluiten aan de laadpaal was even oefenen, maar gaat inmiddels heel soepel. Ik had vooraf al een tag besteld, dat kan soms wel even duren dus bestel die op tijd.

INTERIEUR
Het grote scherm, virtual dashboard & HUD zijn overweldigend en voelen aan als een overkill. Maar alles wat je kan en wil weten is zichtbaar, behalve het toerental. Die wordt zichtbaar als de sport-modus ingeschakeld wordt. Ergens voelt dat wel raar, een BMW waar geen toerenteller als standaard zichtbaar is. Maar voor het type auto klopt het wel, bij een luxe hybride reiswagen met automaat is dat simpelweg irrelevant.

De stoelen zitten heerlijk! Bij BMW loont het altijd om de comfort- of sportzetels te nemen want de standaardstoelen zijn vaak matig. Erg veel verstelmogelijkheden, zelfs de passagiersstoel heeft twee memory standen. Alles is in te stellen op basis van profiel en sleutel, zodat jouw partner ook altijd in de juiste positie zit zonder gedoe. De stoelverwarming is zelfs in te stellen qua verhouding van warmte voor de zetel en de rugleuning. Bij het voorverwarmen kan je instellen welke van de vier stoelen aan gaan en bij welke (buiten)temperatuur ze automatisch mee moeten verwarmen. Erg nuttige functie.

Alle knopjes werken goed, zelfs de touch-knoppen. Dat zijn er gelukkig niet veel. Zoals het in een BMW hoort is alles te vinden waar je denkt dat het moet zijn. Door de (draadloze) apple CarPlay is het grote scherm een verlengstuk van de iPhone. Dat werkt gewoon bijzonder goed. De telefoon wordt in de draadloze lader ook opgeladen, als de telefoon daar niet in ligt trekt apple CarPlay wel veel batterij weg van de telefoon.

Na ruim een maand kom ik nog steeds instellingen en functies tegen.

KOFFERBAK
Wij hebben een vrij jong kind en nemen af en toe de kinderwagen nog mee. Deze past niet in de kofferbak zonder dat de wielen eraf zijn. Dit is frustrerend en vervelend, want je rijdt toch een grote wagen. In de W212 konden er bijna twee in. Voor dagelijks gebruik voldoende, maar daar houdt het op. De kofferbak is gewoon klein. De elektrische sluiting is dan wel fijn, die werkt op de afstandsbediening, op de knop in de deur van de bestuurder en zelfs met de knop op de kofferklep zelf. Het openen en sluiten met de voet zoals een F31 of G31 kan lijkt er niet op te zitten.

PHEV
Het is een plug-in hybride die in theorie 50km elektrisch moet kunnen rijden. 9,9 kwh/100km zou het elektrische verbruik moeten zijn. De praktijk valt mij absoluut niet tegen!

(1) In max edrive modus rijdt de auto elektrisch tot 140 km/h. In deze modus haal ik 35-42km elektrisch en is het verbruik ongeveer 20kwh/100km.
(2) In hybride-comfort modus rijdt de auto tot 90km/h elektrisch. In deze modus haal ik minimaal 40km elektrisch met 14kwh/100km verbruik, maar zit daar een benzineverbruik gekoppeld aan van 4-5L/100km.

In de max edrive functie heeft de auto 250Nm per direct, gecombineerd met een vermogen van 83kw. Dit is meer dan voldoende voor het dagelijks verkeer. Woon-werk is ongeveer 20km retour waardoor dit in deze modus ideaal werkt. Naar het centrum van de dichtstbijzijnde grote stad is het voor mij 35km, ook dat red ik in deze modus. Alleen bekruipt mij het gevoel dat ik een gedeelte van deze auto mis in het gebruik. Het is geen elektrische auto, waarom zou ik dan niet volledig elektrisch rijden als ik de auto zo gebruik?

Na een paar weken bijna volledig elektrisch gereden te hebben ben ik overgestapt naar de hybride-comfort modus. De benzinemotor levert 290Nm bij 1350tpm. Gecombineerd met de batterij is dit 420Nm. In deze modus rijdt de auto zo soepel als een diesel en is hij zo snel als een sportwagen. 0-100 zou 6,2 seconden in beslag moeten nemen, hier twijfel ik geen moment aan. Tussenacceleraties doet de auto ook erg goed. Dit is hoe de auto bedacht is, want de batterij en de benzinemotor werken in perfecte harmonie met elkaar. Zodra de batterij leeg is dan kun je de auto beter naar de sport-modus schakelen want dan is de harmonie wat minder. Dit is omdat hij te vaak schakelt tussen elektrisch en de benzinemotor.

Omdat thuis laden bijna gratis is, aan de paal laden nu nog 40cent/kwh kost en de houderschapsbelasting nog 50% korting heeft is het rijden van deze auto veel voordeliger dan een vergelijkbare benzineversie voor mensen die <20.000km per jaar rijden en trouw stekkeren. Het stekkeren zelf heb ik geen moeite mee, al kan ik mij voorstellen dat je dit vervelend vind. Als je er een spelletje van maakt houd je de fun erin.

Al met al is de eerste maand en 1500km heel positief bevallen. De equalizer van de Harman/Kardon installatie moet ik nog goed instellen en nog even wat meer kilometers maken om verdere indrukken te delen.
















Dat was 2022

  • 59.800 km

Na aanschaf 5000km weggetikt.

Verbruik is van 2,1/100 naar iets in de 4L/100km gestegen. Af en toe een wat langer stuk, meer op 'hybride' ipv 'max edrive' om toch wat meer van de gehele auto te genieten en het niet hebben van een laadplek. Ik rijd vrijwel alleen in de randstad, maar hoevaak ik inmiddels volle laadplekken, niet-stekker auto's op de laadplekken en trage laadpalen ben tegengekomen. Het is schrikbarend. En frustrerend.

Daarnaast ben ik tegen nog een probleem opgelopen met de BMW. De kofferbak is onhandig. Ja hij is lang, maar hij mist hoogte. In december naar schiphol met de W212 want de koffers en buggy pasten gewoon niet in de BMW. Na terugkomst in Nederland zijn we nog een weekje naar Frankrijk geweest, weer met de W212. Want, de kinderwagen met reiswieg gingen niet in de BMW samen met de trolleys.

En eigenlijk is er nog iets. Het grootste issue. De auto voelt niet als ik had verwacht in de praktijk. Het is niet de BMW die ik wil rijden. Het is - voor mij - niet de juiste auto in de praktijk. Terwijl in theorie de auto perfect is. Misschien had ik 'gewoon' een 530i moeten kopen. Maar dan heb ik een duurdere auto om te rijden dan de 212 die minder comfortabel is. Want. De 212 is écht comfortabel. Potverdorie wat had Mercedes-Benz in 2009 een steengoede auto op de markt gebracht.

Ooit reed ik een E39 520d H5. Een 528iA. Een E38 735i. Een E31 850i. E46 320d. Dat waren BMW's waar ik het juiste gevoel bij kreeg. De 530e begint te leven in sportstand, met hoogst illegale snelheden. Met normaal verkeer is hij saai en onhandig groot in parkeergarages. Met normaal verkeer is de E250 een fijnere metgezel. Ik rijd veel op de (a)cc en de hendel van de distronic is zo veel handiger geplaatst en werkt ook zo veel makkelijker dan die kleine onhandige ***knopjes op het stuur van de BMW die soms ook niet doet wat je wilt. Herkent hij dat het een 50 weg is dan gaat de cc ipv van 70 naar 60 van 70 naar 50 met een 'grote' klik.

Dus maar het besluit genomen om de 5 weer weg te doen en in plaats van de W212 te vervangen, mag m'n vrouw een auto uitkiezen waar zij blij van wordt zodat onze dochter met papa en met mama veilig in de auto kan meerijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.