BMW 530e iPerformance (2018) #2

autoreview

BMW 530e iPerformance (2018)

Signalement

Uitvoering530e iPerformance
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel, maar beperkt gemak

Overgestapt vanuit een tesla (60kw). Door slechte stoelen kreeg ik rugpijn

De volgende opties:
High executive pakket
Metallic lak (imperial blue)
Kleur leer dakota elfenbeinweiss
Draadloos opladen/ wifi
Parking pack en Parking plus
Hoogglans pianolak zwart lijsten
18 inch wielen (achteraf gemonteerd)


Opties
De stoelen zijn geweldig. Ik zou altijd voor de comfortstoelen gaan. Alles is verstelbaar, de bovenste deel van de rugleuning kan bijv. Individueel worden ingesteld. Een super optie in het high exec. Pakket.

Wat ook geweldig werkt zijn de led lights en de adaptiveness. Ongelofelijk mooi stuk techniek, op drukke wegen merk je niks maar op wat meer verlaten B wegen draait het licht mee, schijnt “om auto’s heen”.

Parking plus assist werkt erg goed met inparkeren. Zeer netjes weet die de plek te vinden.
De camera voor en achter ideaal voor inschatten waar je bent. De 3D view is grappig om alle kanten van de auto te kunnen zien. In de praktijk zie ik het niet goed en kan je niet goed zien of je nu wel of niet ergens tegen aan staat.

De display sleutel is groot en onhandig. Heeft te weinig functies en hoog gimmick gehalte. Je hebt er niets aan in de praktijk en is binnen een mum van tijd leeg. Opladen kan in de draadloze oplaadbak maar bij minat of geringste schuift deze weg van de plek waar die dan niet meer oplaadt.

De draadloos opladen is handig voor telefoons opladen. Pakken van de telefoon als die er eenmaal ligt wat onhandig. Geen must meer

De 18 inch wielen doen de auto veel goeds. Echt een verbetering tov de standaard 17.

Bedieningsgemak
Navigatie en schermbediening kan ook met touchscreen wat erg handig is. De draaiknop waar je ook op kan schrijven werkt goed en is prettig in de hand. Maar systeem is traag en vergeleken met de tesla hopeloos verouderd.
De opties zijn zeer beperkt, langzaam in opbouw en spotify ligt er vaak uit.
En dat je kaarten of software updates met usb sticks van 32 gb moet downloaden. Kom op BMW. Connected drive? Ik dacht het niet.

Zelfde geldt voor de BMW app. Werkt zeer traag, commando’s versturen naar de auto werkt met grote vertraging of helemaal niet. Verder functionaliteit beperkt.
Oh ja en de veilighied is wel een ding. Ik heb 2 huur bmw’s er in kunnen zetten en koppelen aan mijn account.. na 3 maanden en counting nog steeds in de app. Dat kan niet veilig zijn.

Verder zit de auto ergonomisch goed in elkaar. Bijv. de bedeniening van de stoelen is top en intuitief. Op het scherm zie je welke knoppen je aanraakt en welke functie op de stoel het heeft door er licht over heen te gaan activeer je dat. Erg cool.
Verder is er geen knop teveel of te weinig op en ik was een tesla gewend met 1 groot scherm!

Rijgedrag
De auto rijdt gewoonweg fantastisch met de 8 traps automaat. Daar is al genoeg ocer gezegd en geschreven. Vermogen van de auto is meer dan genoeg met 240 pk. Zeker als je electrisch start rij je zeer snel weg.
Vaak merk je niet eens of je op beide rijdt of alleen electrisch. De overgang is heel soepel.
En ja 6,4 naar 100 is snel maar het optrekken van tesla is toch ongekend, meteen vermoegen en geen versnellingen.

Bij de bmw heb je bij hard accelereren soms dat de auto ineens inhoudt alsof het een turbo gat heeft en dan merkt dat je meer wil en dan de motor bij laat springen. Bij het snel weg willen gaan omdat je net nog voor een auto wil al meerdere malen zitten zweten. Heel irritant.

En ik weet niet of het het koude weer is maar soms kwam de motor schokkend tot leven en kreeg je ineens een rare siddering door de auto. Dit is echter sporadisch en is het allemaal erg soepel.

Met remmen regeneer je weer voor de acccu. De auto remt merkbaar daarvoor ook als je zelf bijremt. Wil je harder remmen dan merk je duidelijk een omschakeling naar de “echte remmen”. Dat isbgeen fijn gevoel want ineens rem je veel harder dan je wil. Ook is hier de tesla

Echter, als je geen accu lading meer hebt dan heb je maar 180 pk. Dat vind ik wel echt een groot nadeel. En je bent snel door je lading heen heb ik gemerkt.
Ja je kan 40 km geheel electrisch maar in de praktijk is dat 30. Verbruik van 180-190 wh per km is overigens een net verbruik. Dat haalde ik met de tesla alleen bij rustig rijden.

Verbruik
Ik zit zelf op verbruik van 7,5 op 100 km.
Zelfs met regelmatig stekkeren en ja ik rij best wel goed door. Het is ok maar ik vind het niet echt indrukwekkend.
Op een reis naar duitsland met veel autobahn (niet harder dan 140) rond de 8,7 op 100 km.
Ik merk ook dat ik bij de tesla altijd oplaadde. Hier door beperkte voordeel van laden doe ik het weinig. Ik doe het alleen zodat ik meer vermogen heb.

Er zit een 43 liter tank in. En je kan rond de 550- 580 km inclusief volle accu. Met wat sportievere rijstijl haal je misschien 480- 500 km. Zonder volle accu dus 30 km er af.
Ik heb echt een hekel gekregen aan benzine stations maar ik sta er veel te vaak. De tank is gewoon te klein


Kofferbak
Ik dacht dat ik de kofferbak ruimte groot genoeg zou vinden.
Er is meer dan 120 liter minder ruimte en dat merk je eigenlijk veel te goed. We hebben drie kinderen en als je op ski vakantie gaat zoals we hebben gedaan is het eigenlkjk niet te doen. Het is passen en meten.
Maar ook voor boodschappen of andere dingen is de hoogte zeer beperkt.
Nu was ik met de tesla (en daarvoor een f11) ook wel erg verwend met ruimte.

Inmiddels is het dievengilde er ook achter dat ik een nieuwe auto heb. 3 weken na levering navigatie, controller en pook er uit gejat. Ik was de 2e al. Er is zelfs een apart centrum van bmw die niets anders doet dan bmw’s weer repareren. Alarm is niet afgegaan en ik heb geen keyless entry. Wellicht hebben ze mijn auto ook in de app staan.

Ik zal snel foto’s plaatsen van de auto na een wasbeurt.

Conclusie
Het is een geweldig mooie auto, de stoelen werkelijk fenomenaal.
De motor zeer soepel met aandrijving.
Qua tech, app en remvermogen, electro aandrijving graag op stage bij tesla. Die kunnen dit absoluut beter.

Inmiddels ook besloten de bmw 530e weg te doen.
De nieuwe auto wordt de bmw X5 40i 2019.
Meer ruimte, meer vermogen. Nou ja niet echt te vergelijken. Meer daarover later.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.