BMW 530e iPerformance (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530e iPerformance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Wat een geweldige auto!
- 650 km
Nadat ik haast exact 5 jaar heb rondgereden in een prachtige BMW 520i High Executive (zie vorige review), heb ik in oktober 2017 besloten om een 530e aan te schaffen. Voor een aantal onder ons een merkwaardige keuze denk ik, maar nadat ik er een heel weekend mee mocht proefrijden was ik overtuigd. Weliswaar is het een hybride, en kan je gemiddeld gezien maar een km of 30/35 puur elektrisch rijden in de winter, maar het totaal plaatje was voor mij doorslaggevend. Op lage snelheden tot ongeveer 90 km rijdt de auto volledig elektrisch, en daarboven schakelt de benzine motor in en neemt de volledige last over. Ik heb dus nu al ritten gehad waarin ik met een volle accu ongeveer 1 op 33 heb gereden, over een afstand van ongeveer 50 km. Mocht bijvoorbeeld de facelift komen met een volledige elektrische aandrijflijn, dan ben ik de eerste die hem zal kopen. Wat een genot!
Specificaties auto:
- Comfortzetels leder Dakota Schwarz exclusief.
- High Executive pakket.
- M Sport pakket.
- Exterieur kleur Carbonschwarz metallic.
- Dynamic damper control.
- M sportstuur met stuurverwarming.
- Elektrische achterklep.
- Garagedeur opener in de spiegel.
- BMW display key.
- Glazen schuif-/kanteldak.
- Extra getint glas achter.
- Zonnescherm achter.
- 4 zone airconditioning (let op: als je deze optie niet neemt, dan krijg je geen touch bediening voorin voor de temperatuur regeling).
- Sfeerverlichting pakket.
- Driving assistant plus.
- Parking assistant plus.
- BMW head-up display.
- Bower & Wilkens Diamond Surrond (wauw!).
- BMW gesture control.
- Multifunctioneel instrumentenpaneel (altijd aanvinken!).
- Alcantara hemelbekleding.
- Stoelmassage functie.
- Stoelverwarming.
De vraag die ik nu veelal om me krijg is toch waarom ik geen 530D of 540I heb genomen, en waarschijnlijk hebben de meeste lezers van deze review ook deze vraag. Tenslotte: waarom zou je deze 530e nemen als het bijtellingsfeest over is?
Allereerst: de stilte en de direct beschikbare newtonmeters. Als je een leuk gedeelte in de stad rijdt, dan is de elektromotor met toch 130 pk en 250nm meer dan zat om vlot in het verkeer mee te doen. Sterker nog, je komt niks tekort. Is de accu leeg, of wil je een stoplicht sprintje doen, dan zet je de automaat gewoon in sport en combineer je beide krachten samen. Dan sprint je in 5.8 seconde naar de 100 km/h, maar ik als traditionele auto man rij de auto eerst even in de komende 2000/3000 km, dus ik heb het nog niet geprobeerd. Daarnaast had ik eigenlijk liever een volledig elektrische BMW gehad, maar de i3 is niet mijn ding en dit was eigenlijk het tweede beste. Tesla's zijn wel leuk, maar komen qua afwerking en interieur nog niet eens in de buurt van een BMW. Als laatst doe ik eigenlijk bijna niks onder voor een 540i, en al helemaal niet voor een 530d. Het 6 cilinder geluid heb ik een beetje uit mijn hoofd gezet. Ben zelf van mening dat de tijden zodanig aan het veranderen zijn, dat dat "machtige gevoel" steeds minder belangrijk wordt.
Ik heb tot op heden natuurlijk maar 650 km gereden, maar ik vind het wel nuttig om weer een regelmatige update te plaatsen m.b.t. deze auto. Denk dat er veel geïnteresseerd zijn, maar weinig referentie punten om een echt goed besluit te maken. Ook zal ik denk ik wat YouTube filmpjes gaan plaatsen voor de geïnteresseerden.
M.a.w.: to be continued!
3000 km verder... wel even wennen!
- 3.000 km
Inmiddels 3000 km aangetikt, en ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit wat ik er nou eigenlijk allemaal van vind. De pluspunten zijn wel duidelijk, laten we beginnen met het verbruik. Tot begin van februari stond het verbruik op 3.9 liter op 100km, oftewel minder dan 1 op 25! Dat is gewoon bizar, ik heb pas 1 maand na aflevering een keer moeten tanken. Vergeet niet: de tank is maar 40 liter. In mijn vorige 520i tankte ik elke week, en dat was een tank van 70 liter. Qua ritten is er niet veel veranderd. Daarnaast, de heerlijke stilte van de elektrische ritten of gedeeltes van de rit t/m 100km. Gewoon briljant. De elektromotor is niet een snelheidsmonster, maar ook niet underpowered. Gewoon prima te doen! Het gemiddelde verbruik na wat verre ritten staat nu op 1 op 23, nog steeds prima!
En wat is hij snel zeg, man man man. Ik heb toch eens een stoplicht sprintje gedaan, en het is echt een kanon. Ook geen problemen met het ontbreken van X-drive, gaat echt super allemaal. Ook de interieurvoorverwarming (via elektriciteitsnet) is super, vooral nu met deze koude dagen.
Maar: ik ben er nog niet helemaal uit over de aandrijflijn. Als je "normaal" doet, dan is het gewoon een kwestie van t/m 100 kilometer per uur elektrisch, en erboven gewoon volledig op benzine (of E-boost als je op het gas drukt). Dat gaat prima, zelfs super, de switch merk je eigenlijk niet. Echter: als de accu leeg is, dan is het wel een hoop getwijfel. Bij een lege accu zou ik verwachten dat de motor gewoon lekker blijft draaien, maar zodra je weer een km range hebt door regeneratie o.i.d., dan denkt de auto mooi, ik ga weer elektrisch rijden. En dan na 500 meter knalt de motor weer aan, en dan weer uit, weer aan, uit. Tis het niet helemaal. Ik heb wel iets gevonden waardoor de motor altijd draait, maar daarvoor moet je zelf je "sport individual" programma aanpassen naar volledig comfort, behalve de motor. Als je die op sport zet, blijft die draaien. Het voordeel daarvan is overigens ook dat je weer een toerentaller in het scherm ziet, iets wat ik gewoon continue wilt zien en mis in de hyrbid modus/full e-drive. Dus bovenstaand is wel te overzien, maar het is gewoon denk ik het idee dat je continue bezig bent met de aandrijflijn. Dat ligt denk ik ook aan mij, maar het is gewoon irritant.
Maar in alle eerlijkheid, ik wil ook zoveel mogelijk elektrisch proberen te rijden op een 9KWH accu, misschien is dat ook niet echt een logische gedachte :-).
Ik ga de komende tijd gewoon de auto zelf laten bepalen wat het beste is qua rijden, dan rij ik misschien iets minder zuinig, maar 1 op 20 is alsnog een top score. Met name omdat al mijn stroom gratis is :-).
Volgende review ga ik wat dieper in de details, o.a. stoelmassage, bower & wilkens audio, de bluetooth connectiviteiten met Android, adaptieve LED (WAUW!), zelfrij systemen etc.
Oh ja, voordat ik het vergeet, je merkt echt een gigantisch range verschil onder de nul qua accu capaciteit. Rond de 10 graden red je echt 35 km op een volle accu, met haast alleen maar 100km. Met de vrieskou haal je denk ik net 20/25km.
En nog iets: de auto wordt echt heel goed ontvangen, met name het Hybrid karakter ervan. En de mensen vinden hem gewoon mooi, kreeg vandaag nog een compliment. Dat doet de man goed ;-).
We beginnen aan elkaar te wennen :-)
- 6.000 km
In mijn vorige ervaring bij 3000 km zei ik dat ik nog niet helemaal zeker was over de aandrijflijn. De laatste 3000 km hebben mij eigenlijk van gedachte doen veranderen. Het systeem zit echt heel goed in elkaar. In mijn beleving was deze combinatie van aandrijflijnen nogal "gevoelig", maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Je moet alleen in het begin goed begrijpen hoe alles werkt, en als je dat eenmaal gewend bent, dan kan een kind de was doen. Het vervelende was echter, dat de rit van huis naar kantoor 34 kilometer is, waardoor ik altijd het kantoor net niet haalde op volledig elektrische aandrijving. Echter ben ik er achter gekomen (beetje dom, maar goed) dat als je de airco/kachel volledig uitzet, er een km of 5 range bijkomt. En dat betekent dus voor mij dat ik volledig elektrisch op en neer kan rijden! Dan hoor ik al een aantal denken van dat je dan aanzienlijk comfort inlevert, maar zo ervaar ik dat niet. Je kan tenslotte de auto voor-klimatiseren (maakt gebruik van stroom als de stekker erin zit), en als je behoefte hebt aan frisse lucht, dan doe ik het dak open. Misschien wat geneuzel hè, bij zo'n auto, maar ik vind het gewoon leuk om zoveel mogelijk elektrisch te rijden.
In mijn vorige review had ik beloofd om op een aantal zaken in te gaan, en dat zal ik dus ook bij deze doen. Even wat items puntsgewijs aflopen:
Stoelmassage:
Op zich een leuke gimmick, en na een lange dag rijden is het wel fijn dat je de functie hebt, zeker in combinatie met sotelverwarming. Maar om nou te zeggen dat ik herboren ben na een massage, dat nou ook weer niet. Met de kennis die ik nu heb, had ik het weer genomen, maar als het nog iets minder was geweest dan had ik hem niet aangevinkt. Je hebt verschillende keuzes qua massage, dus dat is wel best uitgebreid, van schouders tot billen, alles kan. Rapportcijfer een 7.
Bower & Wilkens audio pakket:
In één van de reacties las ik dat een lezer betwijfelde of dit pakket de haast 5000 euro extra wel waard was. En dat vind ik een moeilijke vraag. Want het systeem is echt waar, zonder overdrijven, by-far het beste wat ik ooit heb gehoord, zeker in een auto. Natuurlijk moet je dan geen MP3'tjes gaan streamen, maar bijvoorbeeld een album van Keane via Spotify is echt bizar zuiver, met een heerlijke diepe bass. Maar goed, 5000 euro hè, dat is nogal wat. Ik ben een enorme krent (al zeg ik het zelf), maar ik vond het wel de upgrade waard. In mijn vorige auto had ik het 2de beste systeem, en dat was ook top, maar dit is briljant. Ook deze zou ik dus weer doen, Rapportcijfer een 9.5.
Adaptive LED:
Wij zijn woonachtig in een zeer goed verlichte woonwijk, en binnen 1.5 minuut ben ik op de snelweg, dus eigenlijk heb ik het systeem niet goed kunnen testen. Maar toen bleef ik logeren bij familie in de buurt van Nijmegen, en toen reed ik op een zeer donkere autoweg voor 20 kilometer, en dan komt het systeem echt tot zijn kracht. Want het lijkt er zelfs op dat de verkeersborden expres worden opgelicht als je er voorbij komt. Ook kan je met groot licht rijden, zonder tegenliggers te verblinden. Het is dan echt een prachtige lichtshow om naar te kijken. Er gaan wat ledjes uit, en als de auto voorbij is, gaan ze weer allemaal aan, in een mooie "sequence". Een beetje saai, maar dit zou ik dus ook weer nemen! Alleen al voor de looks ;-). Rapportcijfer een 9.
Zelfrijsystemen:
Ik moet zeggen dat dit niet mijn verwachtingen heeft waar gemaakt. Het is een leuke extra, maar nog niet genoeg doorontwikkeld. Maar het kan altijd erger, bijvoorbeeld in een Volvo XC90 ben je continue aan het ping pongen tussen de rijbaan lijnen, dat is in dit geval niet zo. Op de snelweg werkt het echt goed, vooral in de middelste baan als die ter beschikking is, maar in- en uitvoegstroken zijn niet de beste vriend van het systeem. Ook vind ik dat het systeem net te laat mee draait met bochten die wat scherper zijn, waardoor je het idee krijgt dat je de vangrail in knalt als je niks doet. Het rijbanen systeem krijgt van mij een 7- als rapportcijfer, de adaptieve cruise control doet het echter wat beter. Daar heb ik eigenlijk niks op aan te merken, in de file rijdt de auto zelfs helemaal zelf. Dus remmen tot volledige stilstand en weer optrekken, zonder gas te geven. Ook heeft het systeem heel snel ingegrepen bij een noodstop van de voorganger, een nuttige aanvulling dus. De adaptive cruise control krijgt als rapportcijfer een 8.5. Het parkeersysteem, daar kan ik kort over zijn. Dat is grappig, maar het werkt gewoon niet top. Er zijn dagen bij dat het alleen maar een kwestie is van een knopje indrukken, maar zelf parkeer ik net iets beter en ook in kleinere plekken. Het systeem houdt van wat marge, laat ik het zo zeggen. Desondanks een keurige 7 als rapportcijfer.
Ik wou nog even doorgaan, maar de was is klaar, dus die moet opgehangen worden. De volgende keer ga ik verder over het verbruik, en zoals ik al zei, ben ik op bepaalde gebieden een krent, dus ik stekker ALTIJD als het kan. En dat brengt mij op een verbruik tot op heden van 3.5 liter per 100km :-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.