BMW 530e iPerformance (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 530e iPerformance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 26.104 km |
Hybride
- 12.984 km
Begin juli 2017, is mijn nieuwe BMW 530e iPerformance geleverd, in imperiaalblau brillianteffect metallic en leder Dakota Elfenbeinweiss.
Als extra opties is de auto voorzien van:
Verwarmbaar stuur
Banden met noodloopeigenschappen
Displaysleutel
Elektrisch verstelbare stoelen inclusief lendensteun
Interieurlijsten Fineline Cove
Ambiance verlichting
high executive
Parking pack
Samen met de aanschaf van de auto is de BMW i Wallbox
Geinstalleerd.
Bij de aflevering van de auto, had de garage vergeten om de accu op te laden, toch jammer, de eerste electrische rijervaring moest dus even worden uitgesteld.
Tot dusverre heb ik 5598 km. elektrisch gereden en 6959 km. op benzine, dit zijn de getallen bij de laatste tankbeurt op 7-3-2018.
Afhankelijk van het aantal elektrische km's, heeft de auto een gemiddeld benzineverbruik tussen de 1 op 25 en 1 op 35.
Het is een zeer comfortabele auto, het schakelen met de 8 traps automaat is bijna onmerkbaar, het overschakelen van elektrisch op benzine en omgekeerd, verloopt ook meestal onmerkbaar, soms is een licht schokje te voelen.
De capaciteit van de accu is 9,2 KWh, hiermee kon afgelopen zomer meer dan 40 km. gereden worden en deze winter slechts 30 km.
Het opladen aan de laadpaal duurt ongeveer 2,5 uur en aan een gewoon stopcontact, hetgeen overigens met het bijgeleverde speciale snoer probleemloos kan, ongeveer 5 uur.
Er zijn drie standen waarin gereden kan worden, te weten: sportief, comfort en eco.
Elektrisch zijn er ook drie standen mogelijk, te weten: E drive, waarbij de auto zelf keuze maakt tussen elektrisch en benzine, Max e drive waarbij tot 140 km. per uur elektrisch kan worden gereden, tot de accu leeg is en Battery control, waarbij de accu tot een ingesteld maximum, door de benzinemotor wordt opgeladen, hierbij rijdt de auto wel duurder op benzine, ongeveer 1 op 10, terwijl zonder de extra belasting van het opladen ongeveer 1 op 15 à 20 gereden kan worden.
Het gecombineerde vermogen van beide motoren samen is 252 Pk.
Dit is ruim voldoende om mee uit de voeten te kunnen.
Er zijn drie storingen geweest:
De achteruitrijcamera heeft twee keer dienst geweigerd, de software is toen vervangen, mocht dit weer gebeuren, dan is er binnenkort geheel nieuwe software voor de camera beschikbaar.
De display, waarmee het aantal km's dat elektrisch gereden kan worden, wordt aangegeven, functioneert niet onder de 5 graden buitentemperatuur, dit schijnt zo te horen......
Het rijden in de hybride auto, heeft voor mij tot gevolg, dat zo zuinig mogelijk rijden een soort sport cq. uitdaging wordt.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze auto.
Bevindingen na ruim 1 jaar
- 26.104 km
Momenteel is de kilometerstand dus 26.104 km., waarvan 11.412 km. elektrisch is gereden.
Vrijwel dagelijks wordt de accu geladen d.m.v. de laadpaal (Wallbox van BMW) thuis, of, minder vaak, een laadpaal onderweg en ook wel m.b.v. Het bijgeleverde snoer via een gewoon stopcontact.
Het is echter gebleken,mdat de auto ook opvallend goed in staat is om de accu tijdens de rit op te laden.
Ter illustratie:
Eind april 2018, waren wij in Schotland gedurende 10 dagen, slechts bij één hotel was het mogelijk de auto op te laden en dat is drie keer gebeurd, in totaal dus 27 KWh, waarmee ongeveer 110 km. electrisch gereden kan worden.
In totaal hebben wij in Schotland 2098 km gereden, waarvan in totaal 609 km. elektrisch.
Dit betekent dat de auto dus voor een kilometrage van 609 - 110 = 499 km. Zelf de accu heeft opgeladen tijdens het rijden!
Persoonlijk denk ik, dat dit potentieel vooral in heuvelachtig terrein het meest effectief is, als de accu bijna of geheel leeg is, wordt heuvel op met benzine gereden en heuvel af wordt geladen, bij voldoende lading van de accu rijdt de auto tussendoor zo veel mogelijk elektrisch tot de lading van de accu weer te weinig is en dan begint het opnieuw, er wordt ook bij remmen en snelheid verminderen door het gas los te laten opgeladen.
Ikzelf was toch wel aangenaam verrast door het relatief hoge aantal kilometers, dat hiermee elektrisch beschikbaar komt.
Storingen zijn er tot dusverre niet meer geweest, de auto is zeer comfortabel.
Elektrisch rijden is bijzonder aangenaam.
Tot zover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.