BMW 530e (2017) #2

BMW 530e (2017)
BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)BMW 530e (2017)

Uitvoering530e
Bouwjaar2017

Van VW naar BMW

Levertijden van auto's anno 2022, nogsteeds dramatisch op zijn minst. Hoewel er dus ook goede dingen uit voort kunnen komen!

Na een tijdje rond gereden te hebben met een VW golf 7 moest er vanwege de zaak een bestelbusje komen. Dit werd een Caddy GP3 uit 2012. Echter werd het met 35.000km per jaar het toch tijd voor wat meer comfort. Veel positiefs gelezen over de Caddy 5 en deze begin 2020 besteld bij de dealer. Voor ik de nieuwe Caddy had heeft dit door alle vertragingen in productie uiteindelijk ruim anderhalf (!!!) jaar geduurd.

In september 2022 de Caddy afgenomen bij de dealer en naar huis gereden. Vervolgens gedaan wat elke nieuwe autobezitter doet: hem te koop zetten met slechts 17 km op de teller sinds nieuw. De reden hiervoor was dat er na anderhalf jaar wachten op de Caddy de noodzaak van een bestelbusje wegviel. Vanwege de lange levertijden van de bestelwagens was het gunstig om hem af te nemen en direct door te verkopen, dus we gingen op zoek naar wat anders!

Het moest wel wat duits worden en met voorkeur voor hybride. Dit omdat ik dan de overtollige stroom van de zonnepanelen kwijt kan en het wat andere voordelen meebrengt. Salderen van stroom is immers geen beste business...

Eerst gekeken naar een VW golf 8 GTE maar die viel al snel af gezien je rap 50K betaald voor een nieuw model (en de levertijden wederom dramatisch waren). Ook is 50K voor een golf in mijn optiek wat teveel van het goede.

Vervolgens gekeken of er niet wat recents te vinden was als occasion; hierbij viel de golf 7 GTE op. Echter de verhalen over de welbekende bijtellingsknaller met gare accu’s door het gebruik was ook niet de juiste keuze. Toen bleven er nog 3 merken over met de volgende types:

- Audi A3
- Mercedes C/E 350
- BMW F30/F10

Audi was vrij beperkt in modelkeuze en PHEV tenzij je iets nieuws koopt. Ook is de A3 nagenoeg een kopie van de 7 GTE dus die viel af. De C350e en E350e vielen af vanwege vormgeving en het totaalplaatje wat mij niet aansprak.

Toen kwamen we uit bij het merk waar de review over moet gaan, BMW! De F30 330e was een goede kanshebber. Met M-sport pakket een mooie verschijning en scheen goed te rijden. Na wat reviews gelezen te hebben bleek echter dat de kofferbak bij een F30 sedan serieus tegenvalt door de vormgeving en accu’s die er onder liggen. Ook was de accu range nog slechter dan een GTE en ook met een kleinere brandstoftank, deze viel dus ook af.

Hierna kwam het grotere broertje de F10 maar deze was in ActiveHybrid uitvoering nog niet veel beschikbaar. Ook zag het er al wat gedateerder uit voor het geld, dit werd hem dus ook niet. Tot er opeens een G30 530e voorbij kwam tussen de F10 advertenties.

De G30 zag er een stuk moderner uit met mooie lijnen en een vernieuwd interieur. Ook is de hybridetechniek al een stuk verfijnder en werd dit een serieuze kanshebber. Na wat zoekwerk kwam ik een vers geïmporteerde 530e tegen uit België, met de juiste opties én van de 1e eigenaar. De kleur mediterranean blue in combinatie met het M-sport pakket maakte het geheel echt af. 15-okt een proefrit wezen maken bij de dealer in het zuiden van Nederland en eigenlijk was ik al direct verkocht.

De M-sport remmerij stond er ook perfect onder met de grote blauwe 4-pot remklauwen en grotere schijven dan origineel. Het Alcantara interieur met sportstoelen zit erg goed en had mijn voorkeur boven leer. Ook de adaptieve led koplampen van BMW geven een onwijs lichtbeeld en staan de auto erg goed.

Ik was verbaasd over het verschil qua comfort en degelijkheid ten opzichte van een VW terwijl ze beide voor duitse kwaliteit staan. Na de proefrit was de deal gesloten en kon de BMW 22-okt opgehaald worden!

22-okt de wagen in ontvangst genomen met een glimlach en de eerste rit van 100km naar huis voor de boeg. Tot nu onwijs tevreden over de kwaliteit en algehele looks, meer ervaring volgt!

De eerste week

Na de eerste week was het nog wat wennen aan de auto. Het formaat in vergelijking met mijn vorige auto's was nog een dinggetje maar dat wende aardig (dan had mijn Nissan Micra K11 wel een pluspunt). Echter kreeg ik na een paar honderd kilometer al een storingsmelding op de BMW toen ik in de ochtend weg wilde rijden vanuit huis!

Dan ga je toch denken of er serieuze problemen zijn gezien het een storing gaf op de aandrijving en de stuurbekrachtiging 0,0 werkte. Nog geprobeerd met de auto te rijden; 1830KG zonder stuurberkrachtiging is leuk als je aan het rijden bent. Niet als je stilstaat en een bocht probeert te maken.

Contact gezocht met het bedrijf waar de auto vandaan kwam en ze gaven aan alles gecontroleerd te hebben en hier ook rapporten van hadden. Gelukkig een erg goede garantieregeling van een jaar bij aanschaf dus dat zat goed. Ook mag ik de auto hierdoor naar elke dealer brengen voor reparatie. Maandag de auto naar de lokale BMW dealer gereden. Alles wat ook maar iets met assistentiesystemen te maken had werkte ondertussen niet meer. Geen CC, stuurbekrachtiging of elektro ondersteuning.

Uiteindelijk bleek het te gaan om een kabelbreukje in de kabelboom waardoor er legio foutcodes op kwamen zetten. Dit was zo opgelost en ik kon hem dezelfde dag nog ophalen! Ik denk dat ik wat heb met kabelbreuken, bij de uitgaande Caddy GP3 had ik dit nog geen 4 maanden geleden waarbij er ook vreemde storingsmeldingen kwamen.

Weer vlot onderweg en benieuwd naar de rest van de tijd, hopelijk hebben we alle pech gehad.

3000km verder

Ondertussen al 3000 km verder in iets meer dan een maand, de ervaring bouwt zich al op. De 530e rijdt geweldig, de combinatie van het direct aanwezige koppel van de elektromotor maakt hem zelfs vlot als hij alleen elektrisch optrekt in comfort mode.

In sport modus voelt hij met 252pk en 420Nm erg rap aan en lijkt het bijna op een diesel qua koppel. De geclaimde 6,2 seconden van 0-100 wordt dikwijls gehaald met een 6,1 gemeten op dragy. Ook de tussenacceleratie op de snelweg is erg goed waarbij hij moeiteloos doorjaagt naar de 200 als je wilt.

De elektrisch verstelbare sportstoelen geven erg veel ondersteuning en het dikke M-sport stuur in combinatie met het strakkere M-sport onderstel geeft veel feedback. Sturen gaat op lage en hoge snelheden vrijwel moeiteloos en je krijgt fijne feedback van de stuurbewegingen.

Ook de M-sport remmen doen zijn werk en waar nodig staat hij ondanks zijn 1845kg binnen no-time stil!

Gemiddeld rij ik nu 3,3 L/100km terwijl ik aardig doorrij op woon-werk verkeer. Hierbij is de afstand met 29km wel ideaal gezien ik thuis en op werk kan laden. Laatste tijd laad ik alleen thuis dus benieuwd wat dat voor resultaat zal hebben.

Ook ben ik vrijwel direct naar Bimmercodes gegaan voor een Apple Carplay activatie. In de BMW app kost dit al gauw 300 euro en dan heb je een 2/3 schermvulling met apple carplay. Bij Bimmercodes ben je voor €150,- klaar als je een wifi antenne hebt en €200,- met wifi antenne. Hierbij krijg je meteen fullscreen en de laatste iDrive kaartupdate. Zeker een aanrader! Zie de laatste foto voor fullscreen carplay.

De nieren waren nog van chrome dus deze direct vervangen voor een zwarte set. Dit schijnt ook een aparte optie te zijn geweest en maakt hem net wat mooier met de overige zwarte delen. Imitatie M5 spiegelkappen met finnen gemonteerd welke ook erg bruut staan en deze geven hem net wat meer. Vervolgens nog de ongelofelijk lelijke E-Drive emblemen van de C-stijl af gehaald en het 530e embleem rechtsachter om de symmetrie terug te brengen. Oogt ook van achter net wat strakker met de opnieuw gepolijste uitlaatstukken.

De BMW staat nu op een setje 18” antraciete 662M velgen welke mooi staan maar voor het goede net wat te klein zijn in zomeruitvoering. Dit was wel een knappe voor de winter dus gezocht naar een gebruikt wintersetje 662M. Uiteindelijk deze niet gevonden en heb een gebruikt setje 18” zwarte 684 velgen met winterbanden op de kop getikt.

Vervolgens kwam een paar dagen daarna toch een knappe set 662M met winterbanden beschikbaar dus mijn 2e set 662M op winterbanden gekocht en de 684 velgen nog weer van de hand gedaan.

Qua zomervelgen aan het kijken voor een knappe set 19” diamond cut 664M. Eigenlijk is de 669M in 20” van de G30 LCI nog mooier maar zie je deze niet veel en zijn ze al snel 4K gebruikt. Mocht iemand een knappe set 669M hebben liggen met zomerbanden kunnen we een deal maken!

Tot slot erg tevreden over de G30 tot nu, alles klopt en is gewoon goed op elkaar afgestemd. Ook het voor klimatiseren via de MyBMW app is perfect voor de koudere dagen en maakt het rijden direct een stuk aangenamer.

Enige puntje is dat de 2017 530e net voor de mini facelift valt wat betreft de volledig digitale cockpit waardoor er geen toerenteller in sport aanwezig is, deze is ook helemaal niet beschikbaar.

Dit maakt het rijden en zelf schakelen in M als je tot het naadje wilt gaan wat gevoeliger maar daar wen je al snel aan met de beschikbare power teller die je wel ziet.

10.000km ervaring rijker

De eerste 10.000km met de 5-serie zit er op na bijna 5 maanden. Nog elke dag ben ik verbaasd over de geweldige rij-eigenschappen en het balans in de auto.

Op lange afstanden is het ondertussen heerlijk rijden met de verstelbare sportzetels, je kan je heerlijk nestelen als je de wangen goed instelt en met het stuur wat dichterbij en de stoelen een tikkeltje lager is het geen probleem om 3-4 uur door te kachelen.

Ook de combinatie tussen brandstofmotor en elektrisch went prima. Nagenoeg al het woon werk verkeer kan elektrisch, welke in een indrukwekkende 3l/100km resulteert over de afgelopen 10.000km, met flink doorrijden! Regelmatig merk ik dat ik 1300-1400km kan doorrijden (met stekkeren thuis en op werk) voor ik pas hoef te tanken. Welk uiteraard 98 tanken voor het langere behoud van de motor bij minder brandstof gebruik in langere tijd.

Tussendoor een kleine reparatie laten uitvoeren onder garantie bij de dealer i.v.m. een haperende ambiance verlichting in de deur aan de bestuurderskant.

Toen aan het voorbereiden op de wintersport, pakweg 2000-3000km gepland met de 5-serie begin maart! Alle voorbereidingen waren echter voorbarig, de ochtend voor vertrek kwam er een storing opzetten met de melding aandrijfvermogen….

Direct met verschillende dealers gebeld om zo snel mogelijk een diagnose te laten stellen, konden we in de avond nu gaan of niet?? Uiteindelijk bleek helaas de wastegate actuator kapot te zijn waardoor deze open kon blijven staan. Hierdoor was er kans op turbodruk verlies, welke niet ideaal is met 3 man op de autobahn…

Helaas de BMW achtergelaten voor reparatie bij de dealer, balen dat we geen lange trip konden maken. Schijnt een bekend euvel te zijn waar ook al terugroepacties voor waren in de UK en VS maar niet in Nederland.

Na terugkomst de auto weer opgehaald en hij rijdt weer perfect, de snelle service bij BMW is dan wel weer een pluspunt. Omdat de wintertrip niet doorging en het langzaam warmer wordt toch besloten een nette set zwarte 664m 19” aan te schaffen voor de zomer. De 19” staat hem een stuk beter, nu merk je pas dat 18” eigenlijk een maatje te klein is. Foto’s bijgevoegd bovenaan.

Hopelijk zijn de komende 10.000km probleem vrij, qua prestaties en rijgenot zijn het de kleine reparaties wel waard. Ook als ze niet onder garantie vielen weet je dat dit soort dingen voorbij kunnen komen. Zolang het niks ergs wordt blijft het toch een prachtige wagen, een waar je toch elke keer naar om kijkt na het parkeren😁

Gerelateerde forum topics

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.