BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)

autoreview

BMW 530d xDrive Touring High Executive (2013)

Signalement

Uitvoering530d xDrive Touring High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf26.154 km
KM-stand laatst136.542 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autokeuze

  • 26.154 km

Na zo'n 3 jaar met veel plezier in een BMW 525iA Touring gereden te hebben zijn we een tijdje terug over gegaan tot de aanschaf van een andere auto. Niet omdat de 525i slecht beviel. Nee, we wilde met name graag een auto met dieselmotor. Ondanks de kwaliteiten van de 525i bleek het karakter van een dieselmotor namelijk beter bij onze rijstijl te passen. We zijn namelijk geen sportieve rijders, maar houden b.v. wel van motorkracht zonder ver in de toeren te moeten klimmen of van versnelling te moeten wisselen. Bij het rijden met een caravan is dat ook een prettige eigenschap. Dat en liefst gecombineerd met een flinke actieradius. Precies de eigenschappen van een dieselmotor. Wat kilometers per jaar betreft (tussen de 25.000 en 30.000) misschien niet de voordeligste keuze. Maar dat was niet van doorslaggevend belang.

Net als bij de aanschaf van de vorige auto is er ook nu weer rond gekeken naar wat er zoal te koop was in het E segment. Daarbij werd gezocht naar een ruime auto met automaat en achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Geen pure voorwielaandrijving. Met name vanwege de tractie bij het rijden in de bergen met caravan. En dus ook een model met een krachtige dieselmotor.
Om het rijtje (wat niet heel veel anders was als de vorige keer) op te sommen:
Audi A6 Avant: goede motoropties, mooie interieurmaterialen en ongetwijfeld een prettige auto voor vele jaren. Maar geen auto die ons hart sneller deed kloppen, vooral qua looks niet.
Mercedes E klasse Estate: idem aan de A6.
Volvo V70: blijft een stijlvol model, al is het exterieur er naar onze smaak zeker niet mooier op geworden sinds de facelift. Daarnaast kon hij al niet meekomen bij de vorige autokeuze kijkend naar o.a. wegligging, automaat, interieur en infotainment. De facelift bracht niet genoeg verbetering in die opzichten. De motorkeuze zou uitkomen op de D5 (AWD). De D5 blinkt echter niet uit in verfijning en zuinigheid.
Jaguar XF Sportbrake: stijlvol, sportief, goede motoropties maar opnieuw geen model waarin we ons thuis zouden gaan voelen.
BMW 5 serie: eigenlijk de gedoodverfde opvolger van de E61 die we hadden... Exterieur, interieur, wegligging, motorkeuzes, infotainment etc: helemaal naar de zin. In de afgelopen jaren hebben we ook diverse ritten met een F11 en F10 mogen maken wat iedere keer uitstekend beviel.
BMW 3GT: geen E segment auto, maar toch een optie die we serieus overwogen hebben. Wij vinden het namelijk een mooie auto die ook lekker ruim is. Hij reed ook prettig. Vergeleken met een station bleek hij toch duidelijk minder praktisch gezien de steile afloop van de achterkant en de hoge tildrempel. Van belang omdat de hond (in een bench) bijna altijd mee gaat. Ook was interieur best mooi, maar duidelijk minder hoogwaardig dan een E segmenter. Daarnaast was de motorkeuze beperkt (nog geen 6 cilinder diesels leverbaar).

Al met al is het duidelijk: een BMW vijf serie Touring (F11) moest het worden.
En zo geschiedde. :-)

De voorkeur ging uit naar een ruim uitgerust jong exemplaar van modeljaar 2013. Specifieker: met een 6 cilinder gezien de soepele en stille loop. En natuurlijk vanwege de mooie straight six sound, nu het nog kan! ;-)

Bij toeval kwam een prachtige 530d xDrive Touring uit februari 2013 in de kleur Spacegrau beschikbaar bij een dealer in de buurt. Super compleet met meer dan alle toeters en bellen die we bedacht hadden graag te willen.
De hele optielijst opsommen wordt wel erg lang, dus bij deze de belangrijkste zaken:

Zwart lederen bekleding met fineline anthrazit interieurlijsten
Sportautomatische transmissie
Comfortstoelen
Active cruisecontrol met stop&go
Navigatie professional (NBT), bluetooth en spraaksturing
Comfort opening portieren
Softclose
Panoramadak
Adaptive drive (dynamic damper control & dynamic drive)
Head-up display en speed limit info
Lane change warning
Adaptieve xenon verlichting (met variabele lichtverdeling)
Achteruitrijcamera
Elektrisch bedienbare achterklep
Active protection
Elektrisch wegklapbare trekhaak
Extra warmtewerende voorruit, individual getinte achterruiten, individual exterieur line aluminium, dakdraagsysteem aluminium

Na een bezichtiging, een proefrit en de nodige onderhandelingen is de koop gesloten. De aflevering bij Dusseldorp was ronduit keurig! Nog nooit zo'n nette aflevering gehad in alle eerlijkheid...

Eerste ervaringen

  • 29.500 km

Nog geen duurtest indrukken na ca 3000 km uiteraard. Maar voldoende voor een eerste oordeel.
Om met de deur in huis te vallen: het is een heerlijke auto!
De comfortstoelen zijn super: zeer goed elektrisch te verstellen in alle richtingen, met veel steun voor de benen, rug en schouders. Echt een verbetering t.o.v. de (al niet verkeerde) standaard stoelen die we in de E61 hadden. Dat de comfortstoelen wat ruimte van de achterpassagiers afsnoepen is voor ons niet belangrijk: we rijden meer dan 95% met z'n tweeen in deze auto.
De bediening van de diverse functies is prima. Veel is herkenbaar van de vorige auto. Gelukkig zit de cruisecontrol bediening nu wel weer op het stuur wat toch de fijnste plek is vinden wij. Het (sinds herfst 2012) vernieuwde iDrive systeem is nog prettiger, grafisch mooier en ook sneller geworden dan eerst. Echt top!
Dan de motor..., tsja wat moeten we er van zeggen? De 6 cilinder met 3 liter inhoud en 258pk is een stille, soepele en beresterke motor. Het maximum koppel van 560nm is tussen 1500 en 3000RPM beschikbaar. En dat is te merken: vanaf onderin is er al veel kracht beschikbaar. Veel toeren maken is dus absoluut niet nodig om snel te zijn. De automaat schakelt daarbij soepel en vrijwel niet merkbaar. Weinig toeren levert geen vervelende motorbrom op zoals bij sommige diesels nog wel eens het geval is.
Naast sterk, is de motor ook zuinig. Zeker gezien het toch niet lage gewicht van de auto. Vaak is er nog niet getankt, maar gezien de eerste tankbeurten is de verwachting rond de 1:15,5 uit te komen (zie ook de verbruiksmonitor).
Net als bij de 525i is de wegligging van de 530d weer erg goed: op de snelweg stabiel (ook met het winderige en stormachtige weer van de laatste tijd), en gewillig op bochtige wegen. We zijn benieuwd hoe hij rijdt op b.v. steile en bochtige bergwegen. :-)

Kortom: de eerste 3000km zijn uitstekend bevallen! We hebben dan ook al het vertrouwen dat deze auto de komende jaren veel plezier gaat geven.

Ca 6 maanden en 15.000 km later

  • 44.000 km

De kilometerteller is inmiddels de 44.000 km gepasseerd. In de tijd tussen de eerste invoer van de review en nu zijn er dus zo'n 15.000 km met de auto gereden. En gelukkig kan ik zeggen dat de auto heel goed bevalt! De kilometers zijn bovendien probleemloos onder de 530 door gerold. Wel was de werking van de airco wat mager. Deze is dan ook onder garantie getest en bijgevuld. En nu werkt deze weer zoals het hoort. En dat is geen overbodige luxe met het warme weer van de laatste dagen.

Er zijn tot nu toe geen onderhouds- of reparatiekosten geweest.

Het brandstofverbruik verbaasd ons regelmatig. En dan in positieve zin wel te verstaan! De tankbeurten met caravanritten niet mee gerekend is het gemiddelde verbruik tot nu toe 1:16,1. Ronduit netjes! Waarbij het opvalt dat sinds de zomerbanden (en het warmere weer) de motor duidelijk zuiniger loopt: ca 1:17 hebben we al enkele keren gehaald! Hierbij opgemerkt dat er zeer weinig in de stad gereden wordt.
Overigens is alles uitgerekend met behulp van de tankbonnetjes.
Zie de verbruiksmonitor voor de details waarbij de ritten met caravan gemarkeerd zijn met een tekstballonnetje.

De afgelopen maand mei zijn we met de caravan op vakantie geweest naar Spanje. Een mooie gelegenheid om o.a. het lange afstand comfort en de trekkracht van de auto te beoordelen. Beide zijn, zoals je mag verwachten, uitstekend. De comfortstoelen zitten aangenaam en geven geen klachten na een hele dag rijden. Het is ook erg handig dat je met 1 druk op de knop de stoel (incl hoogte hoofdsteun) en buitenspiegels weer op je persoonlijke instelling hebt staan. Ideaal bij het wisselen van bestuurder waarbij er, zoals in ons geval, een behoorlijk verschil is in lengte.
De trekkracht van de 530d is gewoonweg super! Vrijwel direct is er veel power beschikbaar zodat je ook met caravan zonder hoge toerentallen kunt rijden. Hellingen zijn geen enkel probleem. En tractie is er in overvloed. Mede door de xDrive uiteraard. Maar ook bij onze vorige auto met alleen achterwielaandrijving hebben we nooit problemen hiermee gehad. Ook niet bij achteruit omhoog rijden op een kletsnat grasveld waarbij de caravan ook nog op een leveler gereden werd.
Wat handig is gebleken tijdens de vakantie, is de variabele hoek van de achterbankleuning. Deze kan namelijk vrijwel rechtop gezet worden waardoor een veel "vierkantere" kofferbak ontstaat die gemakkelijker in te pakken is. Fijn! Eventuele achter passagiers zitten dan wel wat minder comfortabel. Maar dat is in ons geval niet van toepassing.
Een onderdeel wat op de vakantie ook veel gebruikt is, is het navigatiesysteem. En dat heeft zijn werk prima gedaan. Hij rekent snel en toont de route duidelijk. Het HUD is daarbij erg handig voor de bestuurder. Ik kijk vrijwel niet meer op het beeldscherm voor de navigatie aanwijzingen. Het HUD zit namelijk vrijwel in het gezichtsveld: je hoeft er slechts enkele centimeters voor omlaag te kijken (het zweeft als het ware boven de neus van de auto). Dit is zeker een waardevolle optie!

Twee kleine minpuntjes die opgevallen zijn:
- Het controle lampje van de regensensor is slecht zichtbaar (gaat schuil achter het stuur). Waarom niet een controlelampje in het dashboard tussen de tellers?
- De achterlichten van de auto branden niet bij ingeschakelde dagrijverlichting. Een veel voorkomend iets bij diverse merken helaas. De reden hiervan is mij onduidelijk: tegenwoordige wetgeving misschien? Bij de vorige E61 was dit niet het geval.

Al met al dus een heel positief verhaal. Laten we hopen dat dit zo blijft! Over een tijdje zal ik de review voor de geinteresseerden weer updaten.

Genieten met hoofdletter G

  • 68.000 km

Er is al weer een jaar verstreken sinds de vorige update van deze review. En eigenlijk valt er in negatieve zin bijzonder weinig te melden. De auto doet het prima en bevalt domweg uitstekend. Er zijn tot nu toe eigenlijk geen noemenswaardige minpunten te noemen. Van stoelen en comfort tot infotainment, van prestaties tot brandstofverbruik: het is gewoon meer dan dik voor elkaar en helemaal naar de zin. Genieten met hoofdletter G!

Technisch gezien is er 1 probleempje geweest sinds de vorige update. En dat was dat de airco korte tijd na bijvullen toch weer matig begon te werken. De compressor is toen onder garantie vervangen. En sinds die tijd doet de airco het weer zoals het hoort.
Verder geen enkel mankement.

Eind 2014 is er een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Behalve het standaard werk zoals een voertuig controle, olie en diverse filters kwam ook daar niks bijzonders uit. De totale kosten van deze beurt waren circa 650 euro. En dat zijn gedurende de afgelopen 20 maanden met 42.000km de enige onderhoudskosten geweest.

APK

  • 80.000 km

Halverwege januari is de eerste APK uitgevoerd. Gelukkig geen bijzonderheden.
Daarnaast is de de remvloeistof vervangen.
Totale kosten incl APK: circa €80.

Verder is er weinig bijzonders te melden: de auto bevalt nog altijd meer dan prima!
Net voor de winter is de auto uitgebreid gewassen, gekleid en in de poets gezet. Dit was de eerste keer dat ik dat kleien zelf gedaan heb. Dus dat was wel even spannend. Moeilijk bleek het niet te zijn, het kost alleen veel tijd. En het resultaat is er eentje die er mag wezen: wat een mooie glans op de lak. En spiegelglad!

2016: een jaar met weinig kilometers

  • 94.500 km

Door omstandigheden is 2016 een jaar geweest met weinig kilometers in de 530: slechts ca 14.000 km.
De weinige kilometers zijn (op de airco na, zie hier onder) probleemloos geweest. En de auto bevalt ook nog steeds prima.
Vanwege de weinige kilometers/kortere ritten is het gemiddelde verbruik wel wat toegenomen t.o.v. eerdere jaren. Slecht is het zeker niet geweest met waardes die vaak rond de 1:15,5 in de zomer lagen.

De jaarlijkse APK is recent weer uitgevoerd. En er moest ook een onderhoudsbeurt gedaan worden. Er was weinig bijzonders. Het enige waar opnieuw naar gekeken moest worden was de airco: deze deed het weer niet. Er bleek nog een openstaande actie te staan t.a.v. de airco waarvan ik niet op de hoogte gebracht was. Wellicht door mijn verhuizing van vorig jaar. Hoe dan ook: deze openstaande actie is nu gedaan, en de airco is dan ook onder garantie in orde gemaakt.
De totale kosten van de onderhoudsbeurt waren inclusief bandenwissel ca 525 euro.

De trend zet zich voort

  • 121.000 km

Sinds de vorige update van ca 1,5 jaar geleden is er weinig bijzonders te melden: de auto bevalt onverminderd goed en is tot nu toe betrouwbaar gebleken.
Afgelopen voorjaar was er wel een ongenode gast onder de motorkap gaan zitten. Dat ontdekte ik per toeval toen ik de ruitensproeiervloeistof wilde bijvullen. Helaas had hij/zij al wel schade aangericht: de bekabeling die, wat later bleek, van de koelvloeistoftemperatuursensor bleek te zijn was op één koperdraadje na kapot gevreten. Gelukkig net op tijd ontdekt en Dusseldorp was bereid het dezelfde dag nog te repareren. Erg fijn als je op het punt staat met de auto op vakantie te gaan.

Ondanks dit voorval zijn de onderhoudskosten naar mijn mening nog altijd netjes. Zie onderstaande werkzaamheden die sinds de vorige update uitgevoerd zijn.

Oktober 2017: 4 nieuwe zomerbanden (Michelin Primacy 3 runflat 245/45/R18) incl balanceren en volledige uitlijning voor €1040. Dit is de tweede set zomerbanden voor deze auto tot nu toe.

Januari 2018: onderhoudsbeurt bij BMW dealer met oa APK, remvloeistof, keuring alarmsysteem, update kaart navigatiesysteem voor €300.

Mei 2018: reparatie bedrading koelvloeistoftemperatuursensor (aangevreten door knaagdier) en plaatsen marterverschrikker voor €145.

APK & onderhoud 2019

  • 133.500 km

Er is weer een klein jaar verstreken sinds de vorige review update. De auto heeft in januari een APK en uitgebreide onderhoudsbeurt gehad. Daarbij zijn geen bijzonderheden geconstateerd.
De kosten van dit onderhoud inclusief verlenging mobilecare waren ca €760.

De laatste tijd kriebelt het om naar een andere auto te kijken. Wat mij betreft geen schande na een jaar of 6 met deze auto gereden te hebben. En door de relatief lage kilometerstand zal hij naar verwachting nu goed goed verkoopbaar zijn. To be continued...

Afscheid

  • 136.542 km

Precies 6 jaar na het ophalen van de auto, is hij ingeleverd. Het waren 6 fijne jaren met de 530d! Maar soms gaat het kriebelen en is de tijd rijp voor wat anders. En zo is het nu ook gegaan: de auto is ingeruild voor een nieuwe BMW.

Een samenvatting van mijn ervaringen:

Pluspunten:
- top motor: zeer krachtig, stil en zuinig. Zie ook mijn verbruiksmonitor
- erg goede wegligging
- heerlijke comfortstoelen die uitgebreid (elektrisch) te verstellen zijn
- zeer stabiel en prettig werkende iDrive: geen enkele vastloper gehad in 6 jaar.
- onderhoudskosten voor dit type auto waren erg netjes: totaal over 6 jaar ca €3550. Zie de diverse updates voor een specificering.

Minpunten:
- tot 3x problemen met de airco gehad (onder garantie gerepareerd)
- relatief zwaar: ondanks de erg goede wegligging geen “gooi en smijt auto”

Al met heb ik hele goede herinneringen aan deze auto. Ik hoop dat de nieuwe net zo goed gaat bevallen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.