BMW 530d xDrive Touring High Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d xDrive Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 32.637 km |
Nieuwe BMW 530d xDrive 2012
- 22.194 km
Na een kleine 5 jaar tot volle tevredenheid in een X5 E70 3.0d te hebben gereden werd het tijd voor wat anders. Al bij zijn introductie was ik weg van de elegante lijnen van de huidige 5 serie, met name van de touring. Het wensenlijstje was verder vrij simpel: eigenlijk niets inleveren van de X5, dus xDrive, een 6 cylinder, en verder een aantal opties die ik op de X5 miste, met name een panoramadak. Het standaard geluidssysteem wat ik op de X5 had was maar heel matig, dus nu gekozen voor een upgrade, Hifi actief. De configuratie is uiteindelijk nog erg uitgebreid geworden, na veel wikken en wegen gekozen voor een donkergrijze kleur met bruin leer binnen. Bij de X5 was alles zwart (op de dakhemel na). Heb nog getwijfeld of ik een Savannah zou nemen, heb het niet aangedurfd. In najaar 2011 besteld en in jan 2012 werd de auto uiteindelijk als volgt afgeleverd:
-530d xDrive, kleur Sophistograu II Brillianteffrect, High Executive
-Dakota Zimtbraun leren bekleding met Individual Anthrazit hemelbekleding
-18 inch V-spaak (328) LM velgen met zomerbanden en 18 inch 356 style LM velgen met winterbanden
-gewone automaat (bewust geen flippers)
-leder sportstuurwiel
-comfortopening en automatische achterklep
-elektrisch wegklapbare trekhaak
-dakdraagsysteem aluminium zijdeglans
-Individual Exterior Line Aluminium
-Glazen panoramadak
-handbediende zonneschermen achterportierruiten
-Opbergpakket kofferruimte
-Comfortzetels
-Interieurlijsten Fineline anthrazit
-Uitgebreid verlichtingspakket
-Adaptive bochtverlichting
-12V aansluiting
-Grootlichtassistent
-dode-hoek waarschuwing
-Hifi actief luidsprekersysteem
-USB audiospeler+uitbreiding audiofiles+Apps etc
-BMW assist en BMW internet etc
-Innovation pack met o.a Head-Up Display, surround view, blackpanel instrumentenpaneel, etc.
-Speedlimitweergave
-Active Cruise Control
-spraakherkenning (achteraf toegevoegd)
Verder nog een Protech behandeling en er werd een voertuig volgsysteem ingebouwd.
Hoe bevalt de auto? In een woord: geweldig! Hij rijdt een stuk comfortabeler dan de X5, is bloedsnel, maar in de praktijk rijd je er rustiger mee dan met de X5.
Ik heb expres niet voor de sportautomaat gekozen omdat ik niet verwachtte dat ik het schakelen met flippers vaak zou gebruiken. Al op de X5 merkte ik dat het manueel schakelen niets toevoegde. Daarbij was ik bang dat de schakelflippers me in de weg zouden zitten. Alleen vind ik het pookje van de sportautomaat wat mooier. Wellicht is het in een benzineuitvoering wel nuttig, maar deze 3 liter turbodiesel heeft altijd Koppel genoeg.
Ben ik tevreden met de configuratie? Ja, natuurlijk is de ene optie wat nuttiger dan de andere, maar van niets heb ik spijt.
Met name het panoramadak vind ik heerlijk, heb het veel open staan, je kan tot circa 80 km/uur makkelijk open rijden zonder te veel gebulder.
Comfortopening bevalt ook perfect, ik hoef de sleutel eigenlijk bijna nooit meer te gebruiken. Sluiten met even de vinger op de handgreep vind ik persoonlijk prima, en het openen van de achterklep met een “voetveeg” werkt ook goed. En je gebruikt het ook echt in de praktijk. De achterruit even openen voor bv de sporttas is ook praktisch, de auto blijft dan verder op slot.
Het HUD is ook een waardevolle optie. Alles wat je nodig hebt voor je neus geprojecteerd, en wat heel handig is: de navigatie aanwijzingen met rijstrook aanduiding zijn goed te zien, je hoeft niet meer op het dashboard te spieken. Surround view gebruik ik ook dagelijks, helpt ook je velgen te sparen, de achteruitrijcamera alleen gebruik ik nauwelijks.
De internet optie heb ik ook, het is toch redelijk wat geld, zeker het eerste jaar, en de snelheid van de verbinding is traag. Toch zou ik het niet meer wileln missen. Soms kan je via Google search makkelijker een bestemming vinden om die vervolgens als navigatiedoel te gebruiken.
Dat brengt mij op de spraakherkenning: heb dat achteraf nog laten inbouwen (niet goedkoop!), en dat werkt met name vootrreffelijk bij het invoeren van navigatiedoelen. Voor het overige is de iDrive controller eigenlijk al handig genoeg.
Muziek! Ja, het Hifi actief systeem klinkt heel veel beter dan mijn standaard X5 systeem. Soms vraag ik mij nog wel eens af waarom ik dan niet het professional systeem genomen heb, maar ja, een mens moet ook eens tevreden zijn.
Een overweging zou ik potentiele kopers (leasers) willen meegeven: als je vaak mensen achterin meeneemt, dan is een 4-zone airco het overwegen waard. Wij hebben al studerende kinderen, en dan zit je wat vaker mt z’n tweetjes in de auto. Echter, deze zomer met onze 2 grote zoons, een bedevaarts tocht naar Dingolfing bij Munchen gemaakt om de geboorteplaats van de F11 te bezichtigen (aanrader!!). Toen bleek het wel erg warm achterin, waardoor de zonnerollov van het panoramadak dicht moest en de airco een tandje harder moest blazen. Dan zijn wellicht de twee extra uitstroomopeningen voor koeling in de B-stijlen handig.
Verbruik: rond de 1:13,5. Bij veel snelweg wat gunstiger, zeker als je je in Nederland precies aan de limieten houdt en ook eco-pro gebruikt. Met dat laatste heb ik een haat-liefde verhouding: aan de ene kant wil je zoveel mogelijk “bonus” kilometers, aan de andere kant wil je er ook niet te veel op letten. In de eco-pro mode wordt de auto wel heel gezapig om mee te rijden, de comfort-mode is het beste compromis, zeker als je in het buitenland wat steviger doorrijdt.
Problemen: tot op heden geen enkele! Volgens mijn app op de iPhone heb ik de bimmer vanmidddag met een kilometerstand van 22194 km in de oprit geparkeerd.
Volgende week dinsdag gaan de winterbanden er weer onder bij Keram in Kerkrade, daar hebben we ook onze X5 gekocht, service is top. Ook bij de aanloop naar de aanschaf was er altijd alle geduld om toch nog weer een wijziging in de configuratie te maken.
2011??
- 22.194 km
Toch wat verwarrend, voor Autoweek is het een 2011 review, wellicht omdat ik de aanschaf al in 2011 op het mijn auto forum had aangekondigd. Dus voordat ik er vragen over krijg: in sept 2011 besteld, in de tweede week van december 2011 geproduceerd, net voor de kerst bij de dealer Keram aangekomen, en begin januari op kenteken gezet, op 6 januari vers opgehaald!
Ik heb nog een foto geüpload van de auto voor de poort van zijn fabriek in Dingolfing, waar hij geproduceerd is. Ik kan een ieder zo'n bezoek aanraden: wij hadden op een Engelstalige rondleiding ingeschreven en hadden een heel informele tour door de fabriek met alle mogelijkheden tot het stellen van vragen.
Een heel verschil met de Morgan fabriek in Malvern, die we al 2 keer bezocht hebben, een keer met de Morgan zelf.
On topic: de actieve cruise control: een optie waar ik me veel van had voorgesteld. Wil ik hem missen: nee! Is het goed dat hij ook uitgezet kan worden en als normale CC gebruikt kan worden: ja! Niet iedereen weet dat overigens blijkt uit de fora!
ACC is een prettige waakhond als het niet te druk is en je onbekommerd even achter een wat tragere inhalende voorganger kan blijven hangen, op veilige afstand. Of als het drukker is, je gebeld wordt, en je achter een braaf 100 km rijdende voorganger kan blijven hangen zonder gevaar er te dicht op te komen. Nadelen: hij ziet de auto's voor je al heel vroeg en je moet bv op de snelweg al oprijdt naar de linker baan, anders gaat hij al afremmen. Dat is soms ronduit irritant. Ook versnelt het systeem niet geleidelijk bij ruim baan, maar geeft vol gas! En dan wil hij wel gaan met al zijn koppel! Bij slechte weersomstandigheden als harde regen of mist kan het een extra veiligheid zijn. Voor de rest een wel erg duur betaald extra wat niet helemaal het ei van Columbus is.
Ervaring met BMW Care on-line..!?
- 26.591 km
Allereerst een geruststelling: de 5 is still going strong, volgende week een kleine beurt met oliewissel, wissel microfilter en een zoveel punten check. ik werd door de dealer gebeld met de mededeling dat de auto met hen contact had opgenomen en er aan toe was, leve BMW Connected Drive! Een slim systeem natuurlijk, maar ik vind het prima zo.
Een keer gebruik gemaakt van de hulpdienst via BMW care on call (zo heet het geloof ik). Had overdag de auto naar Keram gebracht voor de winterwielen, en haalde hem einde van de dag op, keurig schoongemaakt van binnen en van buiten, met de mededeling dat ook de computer nog was uitgelezen, geen foutmeldingen. Zeer tevreden naar de sportschool gereden, na het sporten was het al donker en mij viel op bij het wegrijden dat een deel van de binnenverlichting het niet deed. Onderweg nar huis door een bestuurder achter mij erop attent gemaakt dat ook de achterlichten het niet deden, dus ik aan de kant. Een paar keer alles gereset maar geen verandering. Toen BMW on call gebeld, alleraardigste dame aan de lijn gehad, ik moest het care nummer bellen. Die konden het ook niet bedenken, en boden aan een servicewagen te sturen. Ging mij net iets te ver, dus gezegd dat ik mijn vrouw wel zou bellen om achter mij aan naar huis te rijden, zodat ik bescherming van achter had. Men zou een bericht aan Keram sturen. De vplgende morgen kreeg ik een ingeving, ik kan er nu om lachen, in de garage had men de lichtschakelaar op "uit" gezet ipv " auto" , dus ik had met dagrijverlichting gereden, en dan doen verder alleen de instrumentenverlichting het en de aanduiding van de temperatuur van de airco. En dus niet de achterlichen. Garage gebeld, die waren net van plan mij te bellen en hadden met verbazing de melding gelezen van mijn "panne". Beetje schaamrood op mijn kaken, ze beloofden het niet verder te vertellen. Twee lessen: hoe kan een mens wennen aan zoiets als automatische verlichting en krijg je een blinde vlek voor iets simpels als een lichtknop, en verder: het hulpsysteem werkt echt, je dealer krijgt meteen een rapport toegezonden.
Mijn vertrouwen in de auto en de organisatie is dus top gebleven, en verder, de xDrive kon ik vorige week niet testen omdat ik tijdens de sneeuw en gladheid in het buitenland zat, maar in mijn X5 had ik er veel gemak van. Volgende maand 2 grote ritten, eenmaal naar Oostenrijk (moet nog sneeuwkettingen kopen) en daarna mijn oudste zoon tijdelijk naar Engeland helpen verhuizen.
Wordt vervolgd!
Het einde van het jaar nadert, de eerste beurt is
- 28.096 km
Zoals hierboven al aangekondigd had de Bimmer zelf om een oliewissel, microfilter en een 12 puntencheck gevraagd. Aldus de 5 bij Keram Kerkrade afgegeven en einde van de dag weer gewassen en gezogen in ontvangst genomen. Geen bijzonderheden, rekening van €400+ geheel BMW waardig. Vooral de motorolie is vloeibaar goud, maar dat wist ik al van mijn X5. Aan de andere kant geen verdere onkosten gehad en tussendoor geen olie bij hoeven te vullen. Ik vermoed dat de prijzen van de beurten tussen de verschillende BMW dealers elkaar niet veel zullen ontlopen. Ben in ieder geval weer zeer plezierig geholpen, en dat is ook veel waard. Achteraf had ik wellicht een kaartupdate van de navigatie kunnen laten installeren, ik was afgelopen week in Zeeland en daar kende de navigatie verschillende wegen op Walcheren niet! Ik plan de update nu maar voor voorjaar 2013.
De auto bevalt verder, het wordt saai, onverminderd geweldig. Het is met name een zeer comfortabele reisauto, van werkelijk alles voorzien, je vraagt je af wat er nog te wensen overblijft?
Zijn er nog kritische noten? Welnu, alles is relatief, maar als ik wat moet noemen dan kan ik zeggen dat de 5 wat betreft de ruimte achterin niet overbemeten is. Het valt ook op dat de Comfort stoelen zeer volumineus zijn en dus wat beenruimte afsnoepen. Ook de cardantunnel neemt flink wat ruimte in beslag, wat dat betreft had de X5 wat meer ruimte te bieden, met name als je met zijn drieën achterin zat. Gelukkig zit ik bijna altijd voorin en rijden we steeds meer met z'n tweetjes in de auto, en dan is hij genereus ruim. Niet al te grote kinderen zal geen enkel probleem zijn, maar als alles tussen de 1.80 en 1.90 m lang is, zoals bij ons, dan moeten de voorstoelen iets naar voren worden geschoven. En dat kan comfortabel electrisch geschieden, en met de memory knop kan je achteraf altijd je oude stoelinstelling oproepen, dus ook dit ongemak is maar zeer relatief. De in 3 delen neer te klappen achterbank blijkt in de praktijk zeer praktisch, en voor het betere stouwwerk is de apart te openen achterruit een uitkomst! Dat is sowieso al een fijne voorziening, maar als je de kofferruimte zo optimaal mogelijk wil benutten, zonder dat alles er meteen weer uitvalt, dan kan je beter de grote spullen door de klep laden en al het kleinere grut door de achterruit.
Het verbruik van de 5 is zo rond de 1:13,5, maar dan gebruik ik wel relatief veel de Eco Pro modus. Eenmaal heb ik een tank opgereden in voornamelijk de sport en comfort modus, om eens ongegeneerd van het potentieel van de 3 liter turbodiesel te genieten. Dus vaak als eerste weg bij het stoplicht etc. Bij het tanken blijk je dan krap 1 op 11 te hebben gereden en na het afrekenen van een volle tank zet je dan toch maar weer de Eco Pro aan!
In tegenstelling tot wat ik heb gelezen bij reviews van rijders van een EDE uitvoering van een 1 of 3 serie, start mijn F11 altijd in de comfort modus, en moet je actief voor Eco Pro kiezen. Jammer dat de gekozen modus altijd weer op het display verschijnt, vaak heb je dan net de surroundview / PDC nodig en moet je weer extra op knoppen drukken. Ook moet je de Plug in van de iPhone steeds opnieuw bevestigen als er een melding op het display is geweest. Dat had wat minder omslachtig gekund!
Maar overall: een fantastische wagen, ik heb geen moment spijt van de aankoop gehad, ik geniet er elke meter in die ik rij, en ik krijg nog steeds veel complimenten over de fraaie lijnen van de F11.
Volgende maand dus weer 2 grote ritten, Oostenrijk en Engeland, ik houd jullie op de hoogte. Voor alle BMW rijders en lezers van dit forum veel veilige en plezierige kilometers in 2013 toegewenst!
Twee reizen verder en een eerste klein defect.
- 32.637 km
Zoals beloofd na 2 ritten naar Oostenrijk en Engeland weer een tussenverslag. Volgens mijn Connected Drive App heb ik de 5 gistermiddag met 32637 km weer in de oprit gezet. Mooi schoon uit de wasbox, leve de Protech, ziet er als nieuw uit!
De auto was lekker vies geworden van een skireis naar Oostenrijk met collega's. Onderweg sneeuw, pekel, en veel autobahn kilometers. Pal voor de reis deed zich een eigenaardig probleem voor. Als ik iets in de kofferbak had gelegd en de auto wilde starten, sprong spontaan het achterruit open. Dat gaf wat slapstick-achtlige taferelen, maar was wel irritant. Het info display gaf dan verhoogde accuontlading aan!? De dag voor vertrek naar Oostenrijk gebeurde het opnieuw, zelfs vlak na het wegrijden, en opnieuw: verhoogde accuontlading. Keram in Kerkrade gebeld, kon de auto meteen brengen, leen Mini meegekregen en de volgende dag met al mijn spullen in de Mini de 5 weer opgehaald, er bleek toch een onderdeel bij de achterklep een defect te hebben, blijkbaar liep de accu er ook langzaam op leeg. Keram had het vervangen en had de auto de hele nacht nog aan de lader gehangen. Prima snelle service, kleine smet op het nog onbezoedelde blazoen van de funfer. De reis naar Oostenrijk met 4 volwassenen aan boord verliep zonder problemen en zeer comfortabel en snel. Opvallend hoe prettig en nauwkeurig de navigatie functioneert. Eenmaal op lokatie bleek het middelste deel van de achterrugleuning in weggeklapte positie zeer handig bij het vervoer van 4 paar skies en stokken. De sneeuwkettingen (Pewag via de ANWB) hebben we niet nodig gehad, maar die had ik zonder de xDrive ook niet nodig gehad. Onderweg in Duitsland offerden verschillende collega's zich graag op voor een rijderswissel. De auto werd door iedereen zeer gewaardeerd. Bijna meteen na terugkomst is de auto als verhuiswagen gebruikt om mijn oudste zoon naar Coventry in Engeland te brengen voor stage. Met 2 fietsen achterop en de achterbank voor 2/3 neer, was er net plaats voor 3 passagiers. Opmerkelijke features van de Bimmer in Engeland: hij past zijn verlichting automatisch aan naar het links rijden (in de X5 moest ik daar nog een knop voor omdraaien), en bij het lezen van de verkeersborden rekent hij de mijlen direct om in kilometers! Dat betekent dus dat je in het HUD keurig een verkeersbord ziet met bv 65 km, als er een 40 Miles bord langs de kant van de weg staat. En je actuele snelheid zie je er pal naast, kortom, ideaal voor het rijden in Engeland. Toch weer wat nieuws ontdekt. Inmiddels zijn we weer thuis, en de 5 maakt de verwachtingen meer dan waar. Een aantal zaken blijken in de praktijk zeer handig: het HUD met navigatie en snelheidslimiet pal voor je neus ( dat werkt in Nederland tegenwoordig ook goed), het keyless go met de zwiep voor de achterklep ( ik raak de sleutel echt nooit meer aan) en ook de Surroundview bleek met name in Engeland met manoeuvreren in krappe parkeergarages met veel pilaren een uitkomst. Met de Hifi upgrade ben ik ook nog steeds blij, Hifi professional zal best beter zijn, maar ik ben met de Hifi actief upgrade dik tevreden.
Van mij mag het nu voorjaar worden, dan kan het dak ook weer eens open! Ik meld me over een paar duizend kilometers wel weer, het gaat nu wel hard met de kilometers! Oh ja, het verbruik: varieert tussen de 1:11 en 1:14, met eco-pro aan en veel Nederlandse snelweg kilometers zonder haast is zuiniger dan 1:14 goed haalbaar. Als je af en toe goed los gaat en een stoplichtsprintje wil winnen (en dat is niet moeilijk in een 3 liter xDrive), en met wat fileverkeer, reken dan op 1:11. Ik weet dat er zuiniger 4 cilinder versies zijn, maar wat loopt die 6 cilinder toch fantastisch! I love these car.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 528i High Executive * Comfort stoelen * HIFI * Glasdak * Soft close * 18 Inch *
- 2010
- 213.742 km

BMW 523i High Executive | Pano | Comfortstoelen | Stoelverwarming
- 2011
- 234.156 km

BMW 528i High Executive AUT|CLIMATE|KEYLESS|CRUISE|CAM|V-A PDC|STOEL.VER|LEER|LMV|NAP|APK
- 2012
- 268.904 km