BMW 530d xDrive Touring High Executive (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d xDrive Touring High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 181.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
Eerste indruk (1 maand in bezit)
- 185.000 km
Na jarenlang (9,5 jaar en 411.000 km) een Renault Espace 2.0 dCi gereden te hebben, ben ik overgestapt naar een BMW 530xd Touring High Executive M-sport. Ik was stomverbaasd te merken dat het verschil met de Renault zo groot was. Ik was nl heel tevreden over de Renault, supercomfortabel en beresterk. Nu rijd ik merkbaar een klasse hoger. De kwaliteit, kracht, souplesse, extra’s en zelfs comfort is voelbaar en zichtbaar beter. De Renault was een comfortabel vervoermiddel, de BMW is een echte rijdersauto (het is waar). Iedere dag een genot om weer in te mogen stappen.
Het meest onder de indruk ben ik van de motor (258pk en 540nm), de versnellingsbak (8-traps ZF), de stoelen en het stuur (M-sport), het interieur (alcantara bekleding, geïntegreerd groot navigatiescherm en aluminium afwerking van dashboard/deur en middentunnel) en de slim geprogrammeerde snufjes in de elektronica. Het panoramadak heb ik nog niet gebruikt, even wachten op mooi weer.
Ik ga mijn ervaringen regelmatig bijhouden met de onderhoudsperikelen en vakantie ervaringen (met caravan). Ik ben heel benieuwd hoe de onderhoudskosten van de BMW zich verhouden tot de Renault (zie mijn uitgebreide review op Autoweek). Ik laat de BMW onderhouden bij een BMW-specialist. Die adviseerde mij in ieder geval de olie iedere 20.000 km te laten verversen in plaats van de door BMW zelf gehanteerde interval van 30.000 km. Ook ben ik bij ZF in Delfgauw geweest om te informeren naar het preventief onderhoud voor de versnellingsbak. Dat advies is minder eenduidig en afhankelijk van de rijstijl en aantallen kilometers per jaar. De rijstijl van de 2 vorige eigenaren kan ik niet inschatten, maar er zijn in ieder geval veel kilometers mee gemaakt. Lange afstanden rijden is relatief gezien gunstig. Ik ben van plan om vóór de zomervakantie de bak te laten verversen/spoelen.
Update juni 2017
- 199.200 km
Na een half jaar heb ik een goed beeld van deze fantastische wagen gekregen. Rijden is een feest geworden, de wegligging is strak en toch comfortabel. De X-drive laat zich niet uit koers brengen. Totaal geen last van zijwind of sporen, strak in de bochten. Het lederen M-stuur ligt heerlijk in de hand, de mate van bekrachtiging is goed, draaicirkel had wat kleiner gemogen. De ZF-bak schakelt vlot en soepel, op en af, steeds op tijd in de goede versnelling om vlot te reageren op de gasrespons en voldoende power te leveren. De wagen oogt, voelt en rijdt dynamisch, knap werk voor een diesel. Het geluid van de 6-cilinder is een genot voor je oren, ik heb nog nooit zo weinig de radio aangehad als in deze auto. Het panoramadak is alleen lekker als je niet op de snelweg rijdt, anders maakt het veel te veel lawaai.
Het brandstofverbruik is netjes met gemiddeld 1:16. Essentieel is constant rijden, stadsritjes of lekker gassen is natuurlijk funest. Hoewel het erg leuk is om hard op te trekken in Sport+. De klimaatregeling is bijzonder goed, zowel warm als koud snel beschikbaar en goed doseerbaar. Veel instelmogelijkheden. De sportstoelen zitten erg goed en zijn ook uitgebreid in te stellen. Met name de lendensteun op verschillende hoogtes, het kunnen kantelen van de stoel en de uitschuifbare beensteun zijn welkome aanvullingen. De middenconsole is wat aan de hoge kant, wanneer mijn onderarm erop ligt dan zit ik met opgetrokken schouder. Niet goed dus, stoel omhoog zetten is niet echt een optie want dan zit ik met mijn haren tegen het dak.
Voor wat betreft het onderhoud heb ik wat pech gehad. Een probleem met de EGR-klep zorgde voor een dure reparatie. Omdat deze niet meer goed afsloot is er te warme inlaatlucht aangevoerd. Dit zorgde voor vervuiling en verbranding van het inlaatspruitstuk. De aansturende kabel zat klem, het kan fabrieksfout geweest zijn. Inlaatspruitstuk en EGR zijn vervangen, overige delen schoongemaakt en er is een software-update uitgevoerd. Ik ga ervan uit dat het een incident was. Los daarvan heb ik nog de versnellingsbak onder handen laten nemen door ZF (ververst, gespoeld). Als het goed is kan ik er weer even tegen.
Ik heb zin in de zomer. Lekker touren naar Spanje, caravan mee en gaan!
Update november 2017
- 213.900 km
Helaas hebben we in de zomervakantie niet Spanje aangedaan, maar Zeeland (klein verschil). Desondanks een goede indruk gekregen van deze krachtpatser. Het weggedrag met caravan achter zich is fenomenaal, alsof je niet meer dan een aanhangwagentje meezeult. Zeer stabiel weggedrag bij inhaalmanouvres, krachtige acceleratie bij optrekken, soepel versnellen op iedere snelheid. Wel handmatig schakelen, want in automaatstand zijn de toerentallen op cruisesnelheid te laag voor het treingewicht en wordt er nodeloos veel op en af geschakeld. Een ook de maximumsnelheid in de gaten houden, een bon is gauw gescoord :-(
Laatst een mooie set velgen met winterbanden op de kop kunnen tikken, die zijn er zojuist onder gegaan i.c.m. een nieuwe APK. Hieruit kwamen geen bijzonderheden, alleen een klein beetje speling op de hardyschijf (nu geen vervanging nodig). Al met al was dit weliswaar een duur onderhoudsjaar, maar dat komt deels door zelf gewenst preventief onderhoud en de pech met de EGR-klep. Het rijden blijft evengoed een waar genot.
Update 2018
- 255.000 km
Dit jaar dan wel met de caravan naar Spanje. Tijdens die rit toont de BMW zich een ware geweldenaar. We hebben de route gereden via Clermont Ferrand, waar een aantal aardige hellingen in zitten tot 7,5% stijgingspercentage. De BMW heeft een 1700 kg zware caravan aan de haak en schakelen doe ik handmatig, dat voorkomt ongewenst op- en terugschakelen. Het voordeel van de 8-bak van ZF is dat de verschillen in de versnellingen klein zijn, je kan dus altijd het gewenste aantal toeren kiezen, passend bij de omstandigheden. Het handmatig schakelen met de bak gaat bijzonder soepel, eigenlijk veel beter dan met een handbak. Bergop terugschakelen kan zonder verlies van snelheid, dat overkomt je wel als je eerst de koppeling in zou moeten trappen. We hebben een hele soepele reis gehad met een gemiddelde snelheid van 95 km/u (gelukkig mag je in België en Frankrijk harder dan 90).
Opvallend was wel dat het onderhoudsinterval van de olie snel terugliep. Solo klopt het aardig, na 1000 km is het interval om de olie te verversen met 1000 km gedaald. Met caravan erachter is na 1500 km het interval gedaald met 6000 km. Op de terugweg was dat iets minder het geval en thuis gekomen was met woon-werkverkeer het interval weer normaal.
Ik raak ook eindelijk gewend aan de sportstoelen. Eigenlijk te krap voor mij tijdens lange reizen, maar na een aantal verschillende standen van de lendesteun te hebben uitgeprobeerd, heb ik nu wel de goede instellingen gevonden. Bij de benen nog steeds krap, daar is weinig aan te doen. Voor mijn postuur zijn de comfortstoelen vermoedelijk fijner.
Het onderhoud dit jaar komt tot dusverre uit op een standaard servicebeurt en (voor de zekerheid) een aircovulling. In december de APK gehad, waarbij er nieuwe hoezen om de stuurkogels moesten. Al met al gelukkig een stuk minder kosten dan vorig jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.