BMW 530d xDrive High Executive (2014)

autoreview

BMW 530d xDrive High Executive (2014)

Signalement

Uitvoering530d xDrive High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst8.902 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste rij-indrukken

  • 474 km

Keuze proces:
Hoe ik tot de keuze van mijn nieuwe auto ben gekomen is al beschreven in de laatste update van mijn vorige auto (BMW 535d E61 2008). Voor de volledigheid van deze review zal ik deze update hier nogmaals citeren.
Al enige tijd liep ik rond met het idee te gaan vernieuwen. Niet dat de 535d niet beviel, integendeel, maar in zes jaar tijd is er in de autotechniek nogal wat gebeurd. Daarbij mag de onderstelafstemming voor mij toch wel wat soepeler dan in mijn huidige 535d E61 omdat handling bij mij niet op de eerste plaats staat. Verder zou een maatje kleiner ook een optie zijn omdat we meestal met z'n tweeën in de auto zitten. Gezien mijn kilometrage van ongeveer 18-20 tkm/jaar lijkt benzine meer aangewezen dan diesel. Dus op zoek naar een BMW of Mercedes in het D-segment (andere merken komen niet in aanmerking voor mij maar dat is natuurlijk persoonlijk). Je komt dan uit op de BMW 3-serie of de Mercedes C-Klasse. Deze laatste is pas ingrijpend vernieuwd en heeft lovende reviews ontvangen. Ik was in de gelegenheid een Mercedes C200 Avantgarde (benzine) uitvoerig proef te rijden. Ik moet zeggen: dat beviel uitstekend qua weggedrag. Bovendien een fraai interieur. De 7G-tronic automaat reageert wat trager dan mijn oude 6-trapsautomaat in de 535d maar hinderlijk vond ik dat niet. Motorisch kun je natuurlijk een 535d niet vergelijken met een C200. Dit was mijn eerste kennismaking met downsizing en ik moet zeggen dat de 2-L benzine-turbo prachtig gedempt overkwam in het interieur en mooi regelmatig loopt. Tussenacceleraties vragen wel flink intrappen van het gaspedaal waarbij de motor zich zeer nadrukkelijk laat horen. Mijn interesse zou uitgaan naar een C250 maar die was in maart nog niet te bestellen. De verkoper zou contact met mij opnemen als dit wel het geval was. In april stond de C250 al enige tijd in de configurator op de MB-site maar ik hoorde niets meer van de verkoper. Willen ze daar geen auto's verkopen?

Vervolgens op naar mijn BMW-dealer (NobraCars in Uden). Mijn interesse ging uit naar een 328iA xDrive Sedan. De verkoper die mij al jaren kent keek mij eens aan en zei: Ga nou toch eens in een 5-serie rijden voordat we over een 3-serie gaan praten. Er was op dat moment een 518d met standaard-onderstel beschikbaar om proef te rijden. Na de eerste kilometers was het mij duidelijk: het moet weer een 5-serie worden en het moet weer een diesel zijn. Waar alle autojournalisten het over eens waren heb ik nu zelf ook geconstateerd: de F10 rijdt een pak confortabeler dan een E60. Ongelooflijk hoe fijn dat standaard-onderstel aanvoelt: niet te zacht en niet te hard. Alhoewel de motorisatie van de 518d in Nederland echt wel ruim voldoende zal zijn, wilde ik toch een trapje hoger naar de 520d die lovende kritieken ontvangt in de autopers. De verkoper adviseerde mij voorzichtig toch nog een stapje hoger te gaan om het verschil met mijn huidige 535d niet al te groot te maken. Zo gezegd zo gedaan. Maandag 14 april was de bestelling van een 525dA xDrive Sedan geplaatst. Bijna alle te verkrijgen opties zijn gekozen behalve Night Vision en een Panoramadak (heb ik nu wel maar gebruik het nooit). Levering eind juni.
Thuis gekomen zat ik nog na te genieten van mijn bestelling. Toch knaagde er iets: zou ik mijn 6-cylinder niet gaan missen? De twinturbo 4-cylinder van de 525d is een moderne machine die in de autopers uitstekende reviews krijgt. Uiteindelijk na veel gepieker en een slapeloze nacht woensdagochtend vroeg gebeld of ik mijn bestelling nog kon wijzigen. Dat kon gelukkig nog en het is een 530dA xDrive Sedan geworden met hetzelfde optiepakket (alleen dynamic damper control is adaptive drive geworden). Nog even een 535d overwogen maar het prestatieverschil tussen de 530d en de 535d was mij de meerprijs (ruim 6000 euro) niet waard. Bovendien zijn de prestaties van de 530d F10 op ongeveer herzelfde niveau als die van mijn oude 535d E61. De meerprijs voor een 535d vond ik beter besteed aan de xDrive optie.

Dit is de uiteindelijke uitvoering geworden (sorry, het is een lange lijst geworden):
BMW 530 xDrive Sedan
Lines:
Luxury Line

Exterieur:
Spacegrau metallic (P0A52)
18 inch Sterspaak (styling 365) (S02D3)

Interieur:
Leder 'Dakota' Schwarz (FLCSW)
Interieurlijsten Edelhoutuitvoering 'Fineline Anthrazit' (S04CE)

High Executive Pakket:
Elektrisch verwarmde voorstoelen
Uitgebreide bluetooth telefoonvoorbereiding
Airconditioning, automatisch
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM), Klasse 5 ingebouwd bij dealer
Ambiance verlichting
Park Distance Control voor/achter (PDC)
Navigatiesysteem Professional
Multifunctioneel instrumentenpaneel
ConnectedDrive Services
Sportstuurwiel met leder bekleed

BMW Innovation Pack:
Automatische dimmende binnenspiegel
Surround View
Speed Limit Info
Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
BMW Head-Up Display
Lane Change Warning
Achteruitrijcamera

Extra uitrusting:
Comfort Access (S0322)
Adaptive Drive (S02VA)
Automatische sporttransmissie met stuurschakeling (S02TB)
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel (S03AC)
12V Aansluiting (S0575)
Adaptieve LED koplampen (S0552)
Comfort Access (S0322)
Driving Assistant Plus (S05AT)
Elektrisch te openen en te sluiten achterklep (S0316)
Grootlichtassistent (S05AC)
LED-mistlampen voor (S05A1)
Soft Close Automatic portieren (S0323)
DAB-tuner (S0654)
Harman Kardon Surround Sound Systeem (S0688)
Real Time Traffic Information (S06AM)
Comforstoelen voor (S0456)
Elektrisch verstelbare lendensteun voorstoelen (S0488)
In delen neerklapbare achterbankleuning (S0465)
Keramische details voor bedieningselementen (S04U1)
Elektrisch bediend zonnescherm (S0415)
Zonnescherm achter (S0416)

De aflevering vond plaats op vrijdag de dertiende! (juni 2014). Mijn BMW dealer (NobraCars Uden) heeft daar een leuk feestje van gemaakt.
Waarom een Sedan en geen Touring: simpelweg omdat ik de Sedan sportiever en eleganter vind. Persoonlijke smaak. Wat bagageruimte betreft kan de Sedan niet tippen aan de Touring, dus heb je die ruimte nodig neem de Touring.
Nog even over de E60. Ik kan er niets aan doen maar als ik een E60 voorbij zie rijden draai ik altijd even mijn hoofd om. Wat was dat een spannend ontwerp. Zou Chris Bangle dan toch een geniaal ontwerper zijn?

Eerste rij-indrukken:
Er staan nog niet zoveel kilometers op de teller maar toch wil ik wel wat eerste indrukken geven over deze wagen. Over verbruik en betrouwbaarheid kan ik natuurlijk nog niets zeggen. Zowat alles wat er op de diverse internet fora over de F10/F11 door gebruikers is geschreven heb ik gelezen. Veel gebruikers klaagden over 1) de rechtuit stabiliteit (naar rechts trekken), 2) de zijwindgevoeligheid, 3) het weggedrag bij hoge snelheden en 4) sterk windgeruis boven de 120 km/u. Ik denk overigens dat de eerste drie klachten met elkaar in verband staan en gerelateerd zijn aan de elektrische besturing. Om kort te gaan: niets van dat alles heb ik geconstateerd bij mijn nieuwe wagen. Reden: bij de facelift van juli 2013 (LCI = Life Cycle Impulse door BMW genoemd) zijn waarschijnlijk deze klachten verholpen. Voorts heeft de xDrive geen elektrische maar hydraulische besturing.

Over de verschillen wat betreft weggedrag en interieurafwerking tussen de E60 en F10 is al veel geschreven in de autopers. Mijn eigen ervaring tot dusver bevestigt dit volledig. Wat mij het meest opviel was het grote verschil in onderstel tussen mijn oude 535d E61 en mijn nieuwe wagen. De onderstelafstemming is duidelijk een stuk comfortabeler geworden, althans in de Comfort en Comfort+ stand van het Adaptive Drive menu. In de Comfort+ stand rijdt de auto als een zwevend tapijt met dat ouderwetse Franse comfort. Ik vind het heerlijk maar dat is niet ieders smaak. Geen nood: schakel naar Comfort of Sport en de hele zaak wordt strakker afgesteld (Sport+ nog niet geprobeerd in deze inrijperiode). Want let wel: de verschillen tussen de verschillende standen van het Adaptive Drive menu zijn zeer merkbaar. Een dure optie maar zijn geld meer dan waard. De ECO-PRO stand is niet aan mij besteed: de auto wordt er wel erg sloom van. Adaptive drive is een combinatie van electronische demper controle (VDC = variable damper control) en actieve overhelstabilisatie. In de 4-cylinder modellen is alleen VDC als optie verkrijgbaar. Het Engelse autotijdschrift 'WhatCar' stelt dat zonder VDC (of Adaptive Drive) de 5-serie 'teleurstellend te rijden is'. Op basis van mijn proefrit met een 518d F10 heb ik een andere ervaring: het standaard-onderstel heeft ongeveer de afstelling die je met de Comfort-stand in Adaptive Drive krijgt, dus dik in orde. Met Adaptive Drive kun je de auto meerdere gezichten geven: van relaxte kilometervreter tot sportieve sedan.
De motor: een 3L 'reihensechser' turbo-diesel met 258 pk en 560 Nm koppel. Een juweel. Meer motor heeft een mens niet nodig. De prestatieverschillen tussen mijn oude 535d E60/61 motor en de nieuwe 530d F10/F11 motor zijn niet groot. Wel is de nieuwe 530d duidelijk wat stiller dan mijn oude 535d en die was al heel stil.
De versnellingsbak: de 8-traps ZF automaat is door iedereen al de hemel in geprezen en terecht. Tijdens het rijden moet je naar de toerenteller kijken om te zien of er wordt geschakeld.
Het interieur: het ziet er allemaal prachtig uit van binnen. Nog wat hoogwaardiger dan in mijn 535d E61 en dat interieur vond ik al fraai. De Harmon-Kardon geluidsinstallatie in combinatie met de DAB-tuner geeft een fantastische radioweergave. De auto is voorzien van tal van comfort-verhoogde opties: niet noodzakelijk maar wel prettig. Met een aantal opties heb ik uitgebreide ervaring opgedaan in mijn vorige wagen zoals beschreven in de betreffende review. Nieuw voor mij zijn o.a. Adaptive Drive, adaptieve cruise control, surround view, lane change warning, speed limit info en achteruitrijcamera waarover ik tot op heden zeer positief ben.

Uit bovenstaande zal het wel duidelijk zijn dat ik erg enthousiast ben over deze wagen. Ik hoop dat dat zo blijft en zal bij meer kilometers mijn verdere ervaringen met u delen.

Update

  • 8.902 km

Helaas is de start niet helemaal vlekkeloos verlopen. Bij km-stand 1200 kreeg ik de check-control melding "Hoge accu-ontlading bij stilstand" na het starten van de auto. Bij uitzetten en weer starten verdween de melding en bleef weg gedurende de rit. Maar na twee dagen stilstaan in de garage kwam na het starten de melding weer terug. Een reset van de laadcyclus door de dealer heeft niet geholpen. De auto is vervolgens een aantal dagen bij de dealer geweest voor onderzoek. De storing bleek veroorzaakt door de Track&Trace module (alarm klasse 5) die bij aflevering door de dealer was ingebouwd. De software voor de Track&Trace module is opnieuw geïnstalleerd maar de storing bleef terugkomen. Uiteindelijk is de module zelf vervangen en sindsdien is de storingsmelding niet meer teruggekomen.

Bij km-stand 3300 kreeg ik de check-control melding " AdBlue-systeem defect." (AdBlue is verderop in deze review toegelicht). De foutmelding bleek vermeld te staan in de PuMA (Produkt- und Maßnahmenmanagement Aftersales). Dit is een grote database van BMW München waarin alle door BMW erkende storingen/fouten voorkomen en de oplossing om deze storingen te verhelpen. De PuMA gaf aan dat voor bepaalde types BMW waaronder de 530xd deze storing incidenteel kan optreden. Verder is aangegeven dat geen onderdelen vervangen mogen worden ter oplossing van deze storing. Er wordt een software update uitgebracht door BMW (wanneer is onbekend) om deze storingsmelding te verhelpen. Deze melding heeft geen invloed op het functioneren van de auto, dus maak ik me hier niet te druk over.

Al met al nogal wat "gedoe" in het begin. Dat alles neemt niet weg dat ik de 530xd een heerlijke auto vind. Talloze lovende testen van de F10/F11 zijn in de autopers verschenen en het meeste kan ik wel beamen. Kort samengevat: een comfortabele reislimousine waarin je ontspannen veel kilometers aflegt. Voor de lezer zijn wellicht mijn persoonlijke ervaringen tot op heden zowel positief als negatief interessant. Als gepensioneerde maak ik alleen nog privé-kilometers (ongeveer 15.000-18.000 km per jaar). Zaken als fiscale bijtelling spelen hier dus geen enkele rol.

Positief:
De 6-cylinder diesel loopt zeer stil. Hierdoor hoor je afrolgeluid en windgeruis boven de 120 km/u wat nadrukkelijker maar niet storend. Tussenacceleraties gaan door het grote koppel (560 Nm) moeiteloos. Verbruik is 1:14 tot 1:15 op de Nederlandse snelwegen bij snelheden van 100-130 km/u. Olieverbruik heb ik nog niet kunnen constateren.

Het weggedrag is zoals je van een BMW mag verwachten. Op de Duitse Autobahn een keer 200 km/u gereden op een rustig stuk. Ook bij dit soort snelheden ligt de wagen zeer stabiel op de weg. Ondanks dat de topsnelheid 250 km/u is vind ik in Duitsland een kruissnelheid van 160 km/u meer dan genoeg. Zoals bij de eerste indrukken reeds aangegeven is de F10 een stuk comfortabeler geworden ten opzichte van zijn voorganger, de E60, door een gewijzigde onderstelafstemming. Keerzijde is dat de wagen minder sportief aanvoelt dan zijn voorganger. De Adaptive Drive biedt de mogelijkheid het karakter van de auto te veranderen en dit werkt werkelijk goed. Zelf rijd ik het meest in de Comfort+ stand. In deze stand moet je verkeersdrempels wel rustig nemen want de koets deint behoorlijk op en neer als je te snel een drempel overgaat. Soms gebruik ik de Sport stand waarbij je de mogelijkheid hebt wel het onderstel strakker te zetten maar de gasrespons ongewijzigd te laten. Dit is prettig want hoge toeren heeft deze motor echt niet nodig. De instellingen van de Adaptive Drive worden opgeslagen.

De comfortstoelen die ik kende van mijn E61 zijn onovertroffen en beschikken over een oneindig aantal instelmogelijkheden.

Eenmaal vertrouwd met het iDrive-systeem werkt dit erg prettig en snel. Een adres ingeven op de navigatie werkt met spraaksturing of met je vinger letters schrijven op de iDrive-knop of letters kiezen door draaien van de iDrive-knop. Ik gebruik zelf altijd de laatste methode die trefzeker is. De andere methoden moet ik nog een keer op mijn gemak uitproberen.

Negatief:
De F10 is erg groot geworden. De E60 (525i) en E61 (535d) die ik ook gereden heb waren al forse auto's maar de F10 is nog wat groter en dat is merkbaar. In de stad en bij krappe parkeerplekken is deze grootte erg onhandig. Ondanks alle camera's en piepers is het met al gelukt een laag paaltje te raken bij achteruit een bochtje maken (beschadiging linksonder op de achterbumper, € 600 schade). Inmiddels ben ik wat meer vertrouwd met de hulpsystemen en de afmetingen van de auto. Door de grootte nodigt de auto ook niet echt uit tot een sportief rijgedrag alhoewel dat zeker mogelijk is door de Adaptive Drive op Sport of Sport+ in te stellen. Maar zoals Johan Cruijff al zei "Ieder nadeel heb z'n voordeel". De grote limousine biedt op de snelweg alle comfort die men kan wensen: een luxueus interieur waar rust en ruimte heerst.
Ondanks de lengte van 4,90m is de beenruimte achterin niet meer dan redelijk. Dit komt door de massieve comfortstoelen die ruimte achterin wegnemen. Een derde passagier in het midden op de achterbank kan zijn voeten moeilijk kwijt door de hoge cardantunnel die door het midden van de auto loopt (een nadeel van achterwielaandrijving).

Het start/stop systeem schakel ik altijd uit en de auto-hold altijd in. Vervelend is dat deze instellingen niet worden opgeslagen.

Het AdBlue systeem vraagt enige aandacht. De 530xd heeft een vulopening voor de AdBlue tank naast de dieselvulopening. AdBlue is een ureum oplossing die ervoor zorgt dat de stikstofoxiden volledig in onschadelijk stikstof en water worden omgezet. Hiermee wordt aan de Euro-6-norm voldaan. De tankgrootte is ca. 15L en het verbruik ca. 1L/1000 km. Rij je de tank helemaal leeg, dan is de auto niet meer te starten. Je kunt via het iDrive menu aflezen hoeveel km je nog kunt rijden; bovendien krijg je bijtijds (2000 km tevoren) een waarschuwing om bij te vullen. Je kunt ongeveer 15.000-20.000 km met een volle tank AdBlue rijden, dus vaak hoef je er niet naar om te kijken.

De wegenbelasting in Nederland is voor een dergelijke auto erg hoog (€ 2020 per jaar in Noord-Brabant). Ik heb ook een 535xi overwogen. Ga je uit van een verbruik van 1:10 voor de 535xi (wegenbelasting € 1016 per jaar) en 1:14 voor de 530xd dan ligt het omslagpunt bij 14.000 km/jaar. Hier kom ik wel aan zodat ik de voorkeur heb gegeven aan het relaxte rijkarakter van een diesel en zijn grote actieradius (800-900 km).

Opties:
HUD zou ik niet meer willen missen. Surround view gebruik ik regelmatig om de auto precies goed in een parkeervak te zetten. Geen overbodige luxe met zo'n grote bak. De adaptieve cruise control staat bij mij vaak aan, werkt uitstekend en voorkomt een hoop bekeuringen. De verkeersbordherkenning (speed limit info) werkt in de meestal gevallen goed maar onderborden worden niet herkend, bijv. 120 met onderbord 6-19 h. Misschien dat hiervoor ooit een software update wordt uitgebracht. De "lane change warning" staat bij mij altijd aan; het verhoogt de veiligheid maar kan worden gemist. Zelf goed opletten werkt nog steeds het beste. De adaptieve LED-verlichting geeft een prachtig helder wit licht in het donker en is een verbetering ten opzichte van de Xenon-verlichting op mijn vorige BMW. Geen wereld van verschil maar toch merkbaar. Een neerklapbare achterbank als optie blijf ik bizar vinden want dat zou standaard op zo'n auto moeten zitten. De Harmon-Kardon geluidsinstallatie in combinatie met de DAB-tuner bevestigen mij eerste indruk: een prima geluidsweergave. De soft close kan je missen maar ben je er eenmaal aangewend werkt het toch fijn.
Voor veel opties geldt: niet strikt noodzakelijk maar past het binnen je budget en wil je het ervoor uitgeven, leuk om te hebben. Slechts een paar opties zou ik echt niet willen missen: neerklapbare achterbank, adaptieve cruise control, HUD en surround view.

Conclusie:
De auto voldoet volledig aan mij verwachtingen. Een fijne reiswagen waar desgewenst ook sportief mee kan worden gereden. Het brandstofverbruik is prettig laag (1:14) afgezet tegen de grote 6-cylinder motor. Vaste lasten (belasting en verzekering) zijn hoog maar dat weet je voordat je eraan begint. Zou ik zo'n auto weer kopen? Ik twijfel. Allereerst ben ik van plan heel wat jaren van deze auto te genieten (dat heb ik wel meer gezegd maar is vaak niet uitgekomen). Tegen die tijd zijn de 6-cylinder modellen waarschijnlijk uitgestorven, zit Nederland vol met blik en rijdt iedereen elektrisch. Maar een BMW wordt het zeker weer (een i5?).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.