BMW 530d xDrive Gran Turismo High Executive (2012)

autoreview

BMW 5-serie Gran Turismo
BMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran TurismoBMW 5-serie Gran Turismo

Signalement

Uitvoering530d xDrive Gran Turismo High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 5GT 530D X-Drive

  • 160.000 km

Het is er eindelijk van gekomen; mijn eerste review is een feit (nadat ik al eens had voorgenomen om van mijn 166 FL en E61 535d Touring een review te schrijven)

Laat ik beginnen met mijn voorliefde voor auto's.
Deze review gaat over mijn huidige auto, de 5GT.
Hij is de opvolger van mijn E61 535d Touring; deze heb ik weggedaan na 410.000 heerlijke kilometers.
Toen de kogel door de kerk was en ik op zoek ging naar een vervolg van mijn station ben ik gaan kijken naar zowel een F11 535d als een 5GT.

Ik heb proef gereden in de F11 maar deze voelde emotieloos; niet zo sportief als mijn E61 en was net zo ruim op de achterbank als deze laatste.
Daarna dus gaan kijken naar een F07; de 5GT.
Eerlijk gezegd vond ik deze bij zijn presentatie echt heel lelijk maar in de jaren is hij wat gegroeid in mijn optiek, ten positieve dus.
Wat mij opviel was met name de ruimte op de achterbank, aangezien wij in de zomers naar het verre zuiden rijden en in de winters naar de sneeuw met 3 kinderen op de achterbank zag ik dat als groot voordeel. Zelf ben ik 1.94 meter en als ik de stoelen instel op mijn zit kan ik ruim achter mijzelf zitten.

Zoals eerder aangegeven was ik op zoek naar de 535d variant, ik kwam echter een 530d X-drive tegen in de door mij gewenste kleur (donker grijs) en interieur (comfort Seats en bruin leer. En ik was meteen verkocht.
Groot minpunt; hij stond bij een handelaar en er was alleen garantie via zo'n derde partij....Na wikken en wegen toch maar gekocht; ik had al meer dan een half jaar gezocht (ook in Duitsland) en dit was de uitvoering die het meest in de buurt kwam van wat ik wenste.
De auto stond bij een garage met voornamelijk veel import-auto's uit Belgie; deze was een jaar eerder ook geïmporteerd.
Er was een Carpass aanwezig met chassisnummer; dat stelde mij al meer gerust. Ook het interieur zag eruit alsof het nieuw was.

Na de aanschaf meteen ook andere velgen besteld (hij werd geleverd met 19 inch winterbanden) en heb er 20 inch met zomerbanden bij gekocht; beiden een breed set.

Rij-eigenschappen
Hij rijdt heerlijk rustig, ik rijd er meer relax mee dan met de E61; dat zal ook komen doordat hij zwaarder aanvoelt en minder gemotoriseerd is.
Wat een pluspunt is; hij ligt als een blok op de weg en is dus heel stabiel. Door de diverse rijmodi kun je instellen wat je wilt.
Bij de eerste beurt bij mijn eigen garage, dat heb ik binnen een maand gedaan, alles moet nl liefst zo goed als mogelijk zijn, heb ik wat software aanpassingen laten doen. Een daarvan is de motor, daar kom ik later nog op terug.
Inmiddels zijn wij er mee naar Italië en de wintersport gereden; zoals te verwachten is het een heerlijk comfortabel reis auto. Door de weeks rijdt mijn vrouw er (helaas) mee en zij is ook buitengewoon tevreden.

Comfort.
De comfort stoelen zijn de eerste optie waar ik op geselecteerd had; ik kan ze iedereen aanraden en ik wil nooit meer zonder. In de E61 had ik die ook al. De zit is hoger dan in de E61 en dat geeft een iets veiliger gevoel.
Verder is hij heel erg ruim, ook voorin. Ik heb ook in een Audi gezeten (Q5 ) en die voelt veel compacter aan.
Het panoramadak draagt ook bij aan de ruimtelijkheid.
Minpuntje vind ik het kleine achterraam; in de achteruitkijkspiegel zie je maar matig iets.

Kosten.
In de eerste maand na aanschaf stond de auto ineens doorgezakt op mijn oprit; bleek er een ventielenblok van de luchtvering stuk. Helaas viel dat dus niet onder de garantie van de derde partij. De auto is toen opgetakeld moeten worden. Overigens is de luchtvering iets waar ik in mijn E61 ook eens de luchtbalgen heb moeten vervangen)
Daarnaast bleek de EGR koeler kapot; deze kon wel vervangen worden maar dat moest bij de dealer (wachtlijst 4 weken) en een deel van de kosten waren daarvan voor mij. Ik heb toen maar besloten om deze uit te laten programmeren in de software.
Na de zomervakantie bleek dat de achterbanden tot op de draad waren versleten (blijkt een BMW kwaal, al heb ik dat met de E61 nooit gehad).
Gezien het hier een X-drive betreft heb ik toen meteen 4 nieuwe banden op moeten laten zetten, dat was dus jammer.

Wij rijden met dit werkpaard, net als met de E61, gemiddeld 40k km per jaar.
Dat houdt in dat hij 2x per jaar door mij naar de garage gebracht wordt voor onderhoud, met de daarbij behorende kosten. Eerlijk gezegd heb ik niet zo op een rij wat dit allemaal kost, ik heb het er voor over.

Verbruik.
De 530d is minder zuinig dan mijn E61 535d, dat zal wel door het gewicht en de aerodynamica komen; gemiddeld 1 op 11-12. Mijn vrouw kan overigens meer dan 100 km verder rijden dan ik op een volle tank.

Overig.
De motor heb ik softwarematig laten aanpassen vanaf het begin; onlangs heb ik de F07 op de rollenbank gehad en had een gemeten 314 pk en 640nm trekkracht.
Ondanks deze cijfers voelt hij niet heel erg snel aan maar kan je prima mee komen.
Mijn vrouw vindt het overigens super; als ze weer eens op de bumper wordt gezeten op de snelweg geeft ze even gas en weg is ze...

Er zit een uitklapbare trekhaak onder; die deed het in het begin nog maar na een jaar niet gebruikt te zijn doet die het dus niet meer. Heb ik geen last van want ik heb nog nooit iets achter de auto gehad (bij al mijn auto's, die ook een trekhaak hadden)

Conclusie.

Met dit luxe en comfortabel werkpaard ben ik weer erg tevreden en ik kan de F07 aan iedereen aanraden.

Met pijn in mijn hart is hij weg,,.

  • 187.000 km

Bij terugkomst van de vakantie uit zuid Europa bleek dat weer de achterbanden tot op de draad versleten waren. Dit zou inhouden dat er weer tenminste twee stuks nieuw op moesten.
Contact gehad en langs geweest bij mijn vaste garage en dit voor gelegd; 4x uitlijnen in 1 jaar en twee sets nieuwe zomerbanden na 40K kilometer (met daartussen ook nog de wintersloffen erop gehad) vond ik toch niet echt goed.
De nieuw set achterbanden heb ik dan ook niet hoeven betalen; de uitlijning klopte weer niet....
Inmiddels was ik hier wel klaar mee.

De 5GT heeft plaats gemaakt voor een E-Tron 50.
Na 5000 km hierin kan ik wel zeggen dat, hoe fijn de E-tron ook is, ik nog nooit zo'n goede auto als de 5GT heb gehad.

even tussendoortje

  • 180.000 km

Inmiddels twee jaar zonder de 5GT.
Heb nu een Tesla model Y Performance maar denk nog vaak terug aan de 5GT.
Ik mis nog steeds de comfortseats en hoe robuust deze auto aan voelt.
Misschien als auto voor erbij, dan wel een met de V8, wellicht kan ik mijn vrouw overhalen de familietaxi (ford S-max) hiervoor in te ruilen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.