BMW 535i Gran Turismo Executive (2009)

Vreemd maar lekker

BMW 535i Gran Turismo Executive
BMW heeft besloten zo ongeveer alles wat je maar aan koetsvormen kunt bedenken in de blender te smijten. Het resultaat is een vreemd ogende auto, die nogal wat gewenning vergt. Maar de GT verloochent zijn roots niet, merken we al snel. Een beetje vreemd, maar wel heel lekker.

De 5-serie GT is volgens BMW hatchback, coupé, SUV, sedan en stationcar in één.

Maar of al die fruitsoorten qua smaak bij elkaar passen, is de vraag, want de GT is een bijzondere verschijning. Hij wordt tot de 5-serie gerekend, maar onderhuids is het een 7-serie. Een van de belangrijkste missies was namelijk een auto ontwerpen die de beenruimte van een Zeven combineert met de hoofdruimte van een X5, maar met een coupé-achtige daklijn. De GT is een gigant om te zien, maar in werkelijkheid is hij minder wanstaltig dan hij op veel foto's overkomt. Het is vooral de achtersteven die nogal wat gewenning vergt.

De kont is hoog als een wolkenkrabber en de achterruit is van ooghoogte gezien niet veel meer dan een brievenbus. De achterklep kan volledig omhoog, maar je kunt ook alleen de kofferbak openen, wat in feite een klep binnen de klep is. Het voordeel is dat je bij de kofferruimte kunt zonder dat de hele achtersteven open gaat, wat prettig is voor de inzittenden. De GT biedt een heel royale kofferruimte, die ook nog eens te vergroten is door de achterbank of -stoelen weg te klappen. Binnen enkele seconden heb je een vrijwel vlakke laadvloer. De hoedenplank verdwijnt precies passend in een daartoe bestemd vak onder de laadvloer.

Limousine-niveau

Je kunt bij de GT kiezen uit een driezits achterbank of twee separate stoelen. Wat je ook neemt, de beenruimte is werkelijk fenomenaal en zonder overdrijven van limousine-niveau. Gezien de schuine daklijn zou je je zorgen kunnen maken over de hoofdruimte, maar daar merk je vanbinnen maar weinig van. De auto is zo hoog, dat zelfs een bovengemiddeld lang mens ruimte genoeg heeft voor zijn hoofd. Voorin zit je in de GT iets hoger dan in een sedan, maar niet zo extreem als in een SUV. De instaphoogte is ruim 57 centimeter en dat is net even prettiger voor wie de betere helft van zijn leven al achter de rug heeft.

De stoelen zijn in veel richtingen verstelbaar en bieden lekker veel steun. De GT heeft weer een mooi, opgeruimd instrumentenpaneel, dat is opgebouwd uit puike materialen. BMW's iDrive is standaard in de GT. De nieuwe drieliter zes-in-lijn in het vooronder combineert een twinscrollturbo met directe inspuiting en volledig variabele kleppen (Valvetronic). Met name het koppel plukt daar de vruchten van, want al bij 1.200 toeren heb je het maximum van 400 Nm ter beschikking. In combinatie met de achttraps automaat zorgt dat voor een uiterst vloeiend en krachtig verloop. De nieuwe motor klinkt feller dan je zou verwachten in een auto die toch vooral op comfort is gericht.

Dat je meer gewicht en hoogte meezeult dan in een 5 sedan merk je bij het sturen wel, maar niettemin heeft BMW het onderstel weer uitstekend voor elkaar. In felle bochten is de auto licht onderstuurd en je moet echt zwaar op het gas stampen om dat om te zetten in een tikje overstuur. En dat alleen nog maar als je het Dynamic Driving Control op 'Sport Plus' zet. Echt een speelauto is dit dus niet, maar daar is hij dan ook niet voor bedoeld. Toch zijn de rijeigenschappen scherp genoeg om elke meter met plezier af te leggen.

Video

Signalement

Merk Bmw
Model 535i Gran Turismo Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 74.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.979 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.998 mm / 1.901 mm / 1.559 mm
Wielbasis 3.070 mm
Massa leeg 1.915 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km

Lezersreacties (115) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.