BMW 535i GT High Executive (2010)

Tussen vijf en zeven

BMW 535i GT High Executive
AutoWeek 47 2009
AutoWeek 47 2009

Je leest het in AutoWeek 47 2009

Zijn ze bij BMW nu helemaal gek? Ze bedenken steeds nieuwe segmenten, zodat wij telkens moeten uitzoeken in welk hokje we hun creatie nu weer moeten plaatsen. De 5-GT zit tussen de 5-serie, de 7-serie en de X5 in. Maar is daar nog wel ruimte?

Met de 535i GT mikt het merk op mensen die de sportiviteit willen van een sedan, maar de ruimte van een SUV of limousine. 'Een 5-serie hatchback', wordt vaak gezegd, maar dat is te kort door de bocht. Die achterklep is er, maar de auto staat te hoog op zijn poten om voor een vijfdeursvariant van de 5-serie door te gaan.

De 5 GT maakt overigens gebruik van het onderstel van de nieuwe 7-serie, waar hij sowieso erg veel van weg heeft. De zeer scherpe vouw die dwars door de portiergrepen heen loopt, herkennen we eveneens van de 7. Hetzelfde geldt voor de harde scheiding van de achterlichten, waar de kofferklep begint. Het is echter de kont die de meeste twijfels oproept.

BMW heeft het over een mooie coupélijn, maar dat vindt toch niet iedereen. We kijken naar het dashboard van de 7-serie, de klokken, het stuur, de middentunnel, de middenconsole minus een laatje en het gigantische en prachtige multimediascherm van ruim 25 centimeter. De klokken verdienen wat extra aandacht: de gebruikte black paneltechnologie houdt in dat alle getallen en info elektronisch op het scherm staan. De wijzers worden analoog weergegeven op het dashboard, waardoor de tellers altijd haarscherp in beeld zijn.

Subliem weggedrag

De 5-GT is standaard uitgerust met Dynamic Drive Control, waarbij je kunt kiezen tussen normaal, sport en sport plus. Gasrespons, het schakelgedrag van de achttrapsautomaat en de stuurbekrachtiging passen zich dan aan. Schakel je naar sport plus, dan laat het ESP wat meer toe. Kruis je ook Adaptive Drive aan op de optielijst, dan passen ook de dempers en stabilisatoren zich aan. En bij Integral Active Steering krijg je zowel dynamische stuurverhoudingen als vierwielbesturing. Ons testexemplaar had al deze opties en het resultaat is een subliem weggedrag. Toch rijdt hij niet als een gewone 5-serie, want daarvoor is het verschil in gewicht te groot. Bij erg korte bochten en op nat wegdek merk je dat die twee ton doordrukt.

De besturing is messcherp, zoals het een BMW betaamt. Vooral de integratie van Active Steering en de dynamische stuurbekrachtiging is bijzonder. Je merkt niets van de overgang tussen direct en indirect stuurgedrag. Door de vierwielbesturing is de GT handzaam in kleine ruimtes, maar zeer standvastig op hoge snelheden. Het bekende zes-in-lijn twinturbo blok is door BMW grondig herzien. Het heeft  directe inspuiting in combinatie met Valvetronic. In plaats van het vermogen  op te voeren, heeft BMW het blok vooral veel zuiniger gemaakt. Een CO2-uitstoot van 209 gram voor een auto van dit formaat en met dit vermogen is redelijk.

De zescilinder is heel soepel en is van  zeer weinig toeren (maximumkoppel bij 1.200 tpm!) tot diep in het rood bij de les. We kregen de auto in 6,8 seconden naar de honderd. Het geluid binnen is gedempt, maar evengoed blijft de zuivere huil van de zes-in-lijn hoorbaar.

Binnen is het erg goed toeven. De beenruimte achterin is riant en je hoofd merkt niets van de aflopende daklijn. Ondanks de stijlloze portieren is de stilte aan boord indrukwekkend. Vooral als je lang onderweg bent met de GT ervaar je de rustgevendheid, terwijl je de typische BMW-eigenschappen niet inlevert.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PLUS & MIN

  • +Weergaloos goede zescilinder
  • +Erg goede rijeigenschappen
  • +Rijke uitrusting
  • +
  • -Mist wat dynamiek van de normale 5
  • -Hoog gewicht
  • -
  • -

Signalement

Merk Bmw
Model 535i Gran Turismo High Executive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 83.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.979 cc
Maximaal vermogen 225 kW / 306 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.998 mm / 1.901 mm / 1.559 mm
Wielbasis 3.070 mm
Massa leeg 1.915 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,8s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km (fabrieksopgave: 8,9 l/100km)
CO2-uitstoot 209 g/km

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.